Zo ook alle jarenlange ervaren aquaria mensen zullen t dan vast fout hebben en passen 9 maanvissen die elke 20 cm kunnen bereiken makkelijk in een 80cm bak zo passen wij tenslotte ook in een kliko, of t lekker ruim is maakt niet uit, we passen er tenslotte in...
Maar goed. Heb denk ik nu wel gezegd hoe ik erover denk Ben heel blij dat ze bij mij de ruimte hebben om lekker te zwemmen en groeien.
Mioux, vergeet de goudvissen en 60L bakjes niet, dat kan dan vast ook wel!
Iemand hier ervaring met turf? De guppen staan al op Marktplaats en wil het aquarium iets zuurder maken voor de Kuhlii's. Of is het water met enkel berken/eikenbladeren ook al zuur genoeg te krijgen?
Moet eerlijk zeggen dat ik geen ervaring heb met die bladeren. Wel heb ik ergens gelezen dat mopani hout ook de ph naar beneden helpt. In mijn bak is dat inderdaad ook gebeurd..vrijdag zat de ph op 7,4-7,5.., zaterdag de stukken hout erin gedaan en zit nu op 7. Moet wel zeggen dat mijn water ietsje (minimaal hoor) gekleurd is nu, maar het geeft een warm effect..
Anoniem
Geplaatst: 26-08-15 21:16
Heel stiekem trekt een Azië-biotoop mij wel. De garnalen in zo'n nano-cube van 30/40L en dan bij de Kuhlii's een schooltje Boraras Brigittae (stuk of 10/12). Kunnen beiden best zuur zitten en die horen ook een beetje in 'blackwater' te zitten
Ik wil het hier uiteraard gezellig houden! Maar: goudvissen hebben toch 50L nodig?
Mijn bakje is een beetje aan het versloffen ben druk, moet weer even tijd maken
Casarell
Geplaatst: 27-08-15 13:06
Nou.. de grote bak draait 2,5 week en sinds 2 dagen zitten er wat kleine visjes in.. Ben benieuwd of ik een nitrietpiek ga krijgen, of dat het meevalt.. vooralsnog geven de tests een 0 waarde..
Waarmee testen jullie je water? doen jullie dat dagelijks?
Ik heb gister zwart aquariumzand gehaald, en een pompje en verwarmingselementje voor mijn reservebakje... nog even planten en hout bestellen en dan kan het opnieuw opzetten gaan beginnen...
Ik doe dat inderdaad dagelijks aangezien mijn bak aan het opstarten is. Als hij over een tijd stabiel is, zal het 1x per week zijn denk ik.
Ik heb van die algemene teststrips, eerst had ik die van Sera maar die vond ik te grote marges hebben, toen had ik die van Colombo, maar sommige waardes gaven 2 kleuren aan in 1 testje.. en nu heb ik teststrips van Tetra, die me tot nu toe het beste bevallen.
Moet eigenlijk zo'n testkoffer hebben, maar ik kan niet alles tegelijk.. Laat nu eerst die voorschakel apparaten maar eens binnen komen..
Dan zal ik ook eens gaan kijken voor teststrips voor als mijn bak klaar is.... Bedankt voor je tip!
Moet ik behalve mijn ingedraaide filter in de bak zetten bij nieuw water nog meer toevoegen? "Vroeger" had je van die flesjes van Tetra volgens mij die je erin moest doen, maar is dat nu nog zo?
Ik heb een testkoffer, maar we doen dat alleen bij vermoedelijke problemen.
Casarell
Geplaatst: 27-08-15 13:34
Ik heb er in eerste instantie EasyLife Start in gedaan, om een bacterieboost te geven. Nu zag ik vorige week op de Tetratest dat mijn chloor nog ietsje te hoog was en heb ik er Tetra Aquasafe bij gedaan..
Westernfreak
Geplaatst: 27-08-15 13:39
Je kunt inderdaad nog altijd spul kopen om in het water te gooien. Ik heb er toen wel iets ingegooid, maar geloof niet dat het echt noodzakelijk is.
Heb zelf wel standaard Aquasafe staan die ik gebruik als ik water ververs. Ik test ook met Tetra teststrips en doe dat 1 x per week.
Dimphyl
Geplaatst: 27-08-15 13:40
Ik test niet Gooi na elke waterverversing een beetje aquasafe en plantengroei middel erin. Bakje doet het super.. jammergenoeg heb een enorm oerwoud aan planten op het moment maar nog geen tijd gehad om te snoeien
Dan heb ik nog even de tijd, eerst de visjes verhuizen en dan de bak maar eens goed schoonmaken...
vuurneon
Geplaatst: 27-08-15 14:06
Ik test ook nooit, ja als er problemen zijn laat ik het water gratis testen bij de dierenzaak (en ja, bij de vis afdeling werken mensen met verstand en passie voor de vis. Die vragen ook altijd naar het al bestaande bestand en formaat bak).
Discussen houden is nog een droom van mij
Mioux
Geplaatst: 27-08-15 14:11
elizexbeau 50 liter per vis is gemiddeld inderdaad, en dan zeker wel rekening houden ze worden GROOT;) dus ook de breedte doet er zeker toe.
ik test mijn water met druppel tests van een testkoffer. Ik vind die heel mooi accuraat en zoals met strips drogen deze niet in .
Ik test 1 keer per maand of als ik denk van ja visje ziet er raar uit. Maar tot nu toe alles altijd stabiel en netjes!
@vuurneon momenteel heb ik discussen komende volgende week nog 2 bij Binnenkort gaan we kijken voor toch om deze bak zee te maken, word langere periode dat dat gebeurd hoor wil eerst alles 100% uitzoeken, ben al vrij ver
Ja zee aquarium is wel echt een ultiem aquarium maar ik vind het te kwetsbaar haha, colllega had tijdens haar weekendje weg een stroomstoring en t was een slagveld in de bak toen ze terug kwam
Mwah niet helemaal natuurlijk, mijn vissen zijn niet erg gevoelig en kunnen wel wat meer hebben Als het water 20 graden is omdat de thermostaat stuk is, is het ook geen punt. Als een weekend er geen stroom is, is dat niet funest voor mijn bak.
Goudvissen 200L per vis en sluierstaart is inderdaad 50L per vis goudvissen zijn vijvervissen en geen aquariumvissen.
Na het zien van enkele zeebakjes ben ik wel teruggekomen van mijn eerdefe mening, dat ze saai zijn en bijna geen kleur hebben. Zelf zal ik het echter niet starten
Vanavond maar even een foto geschoten om te zien hoe mijn bak zich ontwikkeld.. Heb trouwens de hele week al geen slakjes meer gezien.. hopelijk ben ik er vanaf..