Het Konijnentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

desi92

Re: Het Konijnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:26

@Grace als ik in de keuken ga zitten/liggen. komt die gelijk bij me, springt op me, tegen me aan, en begint mijn gezicht dan te likken. Maar zodra ik hem met 2 handen wil aaien, dan is ie gelijk weer weg, terwijl ik hem dan nog niet eens wil pakken. Waarschijnlijk heeft het gewoon tijd nodig.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:47

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 19:40

Hee hee,
Ik heb een probleem, ik heb vorige week vrijdag een konijnen 'vriendinnetje' gehaald voor mijn konijntje.
Hij kwam volgens die mensen bij een fokker weg, en het was een vrouwtje.
Ik met mijn stomme hoofd ging daar ook gewoon van uit, dus ik nam hem mee.
Toen deed ik hem bij mijn konijntje in het hok, ging super goed.
Wel viel mij op dat ze af en toe aan het dekken waren, maar dat deed zij ook bij hem..
Ik dacht dat het kwam omdat ze net bij elkaar inzaten, en dat het wel zou stoppen (konijnenvrouwtjes bij mij op stage deden dat ook)
Maar toch had ik mijn bedenkingen erbij, dus ik ben gaan kijken, en jahoooor het bleek een mannetje te zijn.
Waarscheinlijk krijgt mijn konijntje nu jonkies, terwijl ze nog veelste jong is..
Ik wil hem wel laten castreren maar dat kost hier 80 euro, en dat hebben wij er eigenlijk niet voor over.
Ik kon hem wel terug brengen, maar daaar komt hij weer alleen te zitten in een minihokje en dat wil ik hem eigenlijk niet aandoen.

Nu vroeg ik mij af of hier iemand nog een plekje heeft voor een rammetje van een half jaar.
Ik doe hem alleen weg als hij bij een vriendje komt te zitten.

En hoe moet ik dat met mijn andere konijntje doen? Overleeft zij dit of gaat dit fout? Ze is van september geloof ik..

bedankt alvast

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:51

Niet zo slim,...
Wat bedoel je eigenlijk met 'dat hebben wij er eigenlijk niet voor over'. Wil je het niet betalen? Of kan je het niet betalen?
Wat voor ras is je konijn? Klein (dus kleurdwerg) of wat groter? Het kan zijn dat de voedster complicaties krijgt tijdens de bevalling.. maar het kan ook zijn dat ze de jongen niet voedt... dan moet jij dat dus gaan doen en ik weet niet of je daar de tijd voor hebt?

Sowieso kan het rammetje alleen bij andere konijn als die gecastreerd is. Misschien dat je hem naar een opvang kan brengen... en eventueel ook de jongen straks als ze 8 weken oud zijn.

Wat ook een optie is is om je voedster te laten sterilliseren, dan zal ze in iedergeval niet bevallen. Is wel nog duurder als castratie.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 19:54

Ik zou hem heel graag willen laten castreren maar zelf heb ik dat geld niet over omdat ik mijn paard ook gewoon moet betalen per maand.
Mijn ouders vinden 80 euro nogal duur voor een konijntje..

Het vrouwtje in een hangoor dwerg en het mannetje een kleurdwerg.
Vrouwtje is wel iets groter als mannetje.

Ik zat idd ook te denken aan een opvang..

Als alles wel goed gaat wil ik zelf sowieso een jong houden.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:01

Denk dat je dan beter een geschikt gecastreerd maatje uit de opvang kan halen.
Heb al heel wat problemen zien langskomen tussen moeders en dochters. Dochter gaat puberen en dan ontstaan de gevechten. Het kan ook wel goed gaan, maar als je een stabiel koppel wilt moet je toch denken aan een gecastreerd mannetje en een vrouwtje.
Bij opvangen kosten gecastreerde mannetjes gemiddeld 45 euro, maar bij een andere opvang hier in de buurt mag je zelf een bijdrage doen voor een konijn (komt doordat ze 35 euro afstandsgeld vragen en daarvan de castraties betalen).

Konijnen kennen geen familiebanden. Dus moeders zal haar dochter niet zien als 'haar dochter'.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:03

Ik meld me ook!
Ik heb bij me moeder thuis nog een rijnlander en een dwerg zitten.
Heb ondertussen een eigen huisje en ben eigenaar van twee prachige belgische hazen!
Rakoes en Ayay!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

lidaju

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:24

Wauw, die zijn mooi!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:28

:~ Rexjes in een hazen kostuum <3

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:30

Moonfight schreef:
Ik meld me ook!
Ik heb bij me moeder thuis nog een rijnlander en een dwerg zitten.
Heb ondertussen een eigen huisje en ben eigenaar van twee prachige belgische hazen!
Rakoes en Ayay!
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

die is :~ :~ :~ :~ mooi zeg

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:53

Dess schreef:
Ik zou hem heel graag willen laten castreren maar zelf heb ik dat geld niet over omdat ik mijn paard ook gewoon moet betalen per maand.

Twee voedsters gaat in veel gevallen niet goed. Negen op de tien dames koppels die in de opvang komen moeten direct uit elkaar.
Ik zou dus absoluut hem houden en castreren. Met alle liefde mag je hem via mij laten castreren, maar dat is wel zo'n 40km rijden. Scheelt je wel enorm in kosten en hoef je hem niet weg te doen.
Ik zou alleen ook de voedster laten castreren, maar daar ben je via mij nog steeds 50 euro voor kwijt. Je wil niet weten als er complicaties bij de bevalling zijn of de jongen 8 weken voeden kost.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:56

Ik zou kiezen voor castreren.

Je hebt zelf verzuimd te kijken of het een voedster was en zulke enorme kosten zijn het niet..
Bovendien zit jouw konijn dan óok weer alleen.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:07

Wat leuk, een konijntjestopic :):)

Die Belgische hazen hierboven zijn erg mooi, heb ze onlangs nog staan bewonderen op een "show"

Ik heb 1 konijntje Nestel.
Hij zat tot voor kort samen met een cavia maar die is helaas overleden (ouderdom).
Hij zal nog even moeten uitzingen tot ik kan gaan samenwonen met mijn vriend voor hij er een vriendje of vriendinnetje (konijn) bijkrijgt.
Eerst maar eens laten castreren :P
Hij is nu geloof ik 4 jaar en een reuzenvlinderkonijn.

Met mijn (overleden) caafje
Afbeelding

mee winkelen (moest hem eens wegen in de dierenwinkel)
Afbeelding

Afbeelding

Nadat zijn vriendje overleden was is het een spannende week geweest.
Hij treurde en kreeg daar nog eens een gasophoping bij.
Met de goede en snelle hulp van de DA en daarna nog dagen van intensieve verzorging (dwangvoederen, medicatie,....) is mijn ventje er helemaal bovenop gekomen :+:

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:11

Een Belgische haas?

Nooit van gehoord maar jeetje wat zien die er gaaf uit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D <3 <3

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:16

Wat een mooie foto's zeg! :) Apart, ik wist niet dat je hazen als 'huisdier' kon houden. Hoe heb je gehuisvest, als ik dat mag vragen? (uit nieuwsgierigheid :j )

Tessyke, op zo'n konijn wordt je echt helemaal verliefd. Wat een prachtige vent heb je <3

Dess, ik heb je een pb gestuurd.

Noa vindt het vuurwerk niet zo geweldig geloof ik, ze wil zowat IN Kruimel kruipen.

Wat doen jullie met oud & nieuw met jullie konijnen? Ik doel vooral op binnenkonijnen. Houden jullie het donker in de ruimte waar jullie konijnen staan of houden jullie het licht aan?

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 00:52

Qua vuurwerk weet ik.niet wat ik doe. Er wordt vrijveel hier al afgestoken en dan echt doe lawinepijlen ed. Daar rereageerd die nauwelijka op. Al weet ik niet hoe dat op de dag zelf is, onze hond is doodsbang, nu valt t wel mee omdat hij doof begint te worden. Dus even kijken hoe de hond reageerd en hoe het konijn weer daarop reageerd.

Sorry voor typfouten, zit op telefoon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 10:56

Hier wordt ook al wat afgeknald , ik laat ze lekker buiten in hun vertrouwde honk.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 11:11

@Chaos: Het is ook een van de onbekendere rassen ;). Fokkers zijn er niet veel te vinden en al helemaal niet in deze kleurslag. Als ik ooit de ruimte heb hoop ik belgische hazen te kunnen fokken!
@Laura_x_: Belgische hazen zijn geen echt hazen. Het is een konijnenras die heel rank en slank gefokt is, vandaar de naam:). Het zijn dus gewoon konijnen. Ze zitten bij mij thuis binnen. Lopen los als ik thuis ben. Als er niemand thuis is sluit ik ze toch op voor de zekerheid. Hier een foto van de ren die ze hebben: Afbeelding
Deze maak ik dagelijks schoon, en vandaag nog niet gedaan zoals je kan zien aan de drolletjes;)

Ik heb eerder twee belgische hazen gehad die helaas vroegtijdig zijn overleden.
Ram Moro:
Afbeelding
En voedster Shara:
Afbeelding

Shara was haaskleur, veder bestaan er ook nog zwarte en witte belgische hazen:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 11:54

Dess schreef:

Ik ben altijd van mening dat wanneer je geen medische kosten wil of kan betalen, je een dier gewoon niet moet nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 11:55

@Moonfight, zijn het springers? Zijn ze makkelijk achter 1.10 hoog te houden of springen ze er over?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:01

Mindim schreef:
@Moonfight, zijn het springers? Zijn ze makkelijk achter 1.10 hoog te houden of springen ze er over?

Mijn ren op dit moment is 90cm. Maar het zijn zeker springers! 1.10 is denk ik wel hoog genoeg. Maar als ze een aanloop kunnen nemen kunnen ze natuurlijk nog hoger springen. Ligt er dus maar net aan hoe je hok in elkaar zit. Mijn oude ram (Moro) sprong wel over 1 meter terwijl mijn voedster dat niet kon;)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:02

Mindim schreef:
Dess schreef:

Ik ben altijd van mening dat wanneer je geen medische kosten wil of kan betalen, je een dier gewoon niet moet nemen.

Helemaal mee eens. Waarom zou dat konijntje die 80 euro niet waard zijn?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:45

Ik snap het wel...dat OUDERS geen 80 euro neer leggen voor "een konijn"

Denk dat dit ook te maken heeft met het niet weten van.
Meeste mensen denken dat konijnen maar 8 jaar oud worden en willen geen 10 euro per jaar neer leggen extra voor een konijn, zo uitgerekend. Konijnen worden het dubbele.

Niet iedereen kan het zomaar ff zeggen van we doen het.

En daar heb ik ook zelf mee te maken.
Geen ouders, maar samenwonend. Niet iedereen kan en mag zeggen van de partner, we doen er een konijn bij en castereren de ander.

En er zijn duizenden konijnen alleen gehuisvest, door mensen die ze er elke dag meer dan 1 uur eruit halen. Zijn al die duizenden konijnenhouders dan "slecht?"

Ikzelf mag dan geen casteratie laten doen en er een maatje (dametje) bij, maar hij krijgt wel jaarlijks zijn prikkie, zijn behoeften van groenten en speel atributen. Heeft een hok alleen voor zichzelf van 70x 200 cm met een ren van 200x300 cm. Hij heeft ruimte, onbeperkt ruwvoer, 65 gram krachtvoeding op een dag, veel groenten die hij van ons krijgt, maar wel met mate gevoerd, elke keer vers water, speel atributen en komt er elke dag minimaal 60 minuten uit. Hij krijgt ook nog een knuffelbeer in een vorm van een konijn, zodat hij toch iets te doen heeft.

Dus ben ik....omdat ik geen casteratie mag laten doen, door samenwonen, en geen maatje erbij doen perse slecht voor mijn konijn....?

Dat dacht ik niet....

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:03

Ik ben ouder, en ik zou dat wel doen. Heb afgelopen maandag nog een cavia gehad die een keizersnee moest hebben. Kostte tussen de 150 en de 200 euro.

Ik snap niet dat ouders dat niet willen doen.... Dan moet je tegen je kind zeggen dat het geen dier mag...

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:30

mensen kunnen wel zeggen dat je dan geen huisdier moet nemen, maar je weet de hele reden niet van hoe en wat. Vind niet dat je daar je oordeel over kan klaarhebben omdat je de situatie niet goed weet/kent.

Ik moet t zelf betalen, ben student moet vaak 2 uur heen en 2 uur terug reizen, en redt het dan vaak niet om door de weeks ook nog te werken omdat ik vaak laat thuis ben. heb nog een paard op stal staan waar ik veel kosten zelf van moet betalen, kleren en alle zooi voor mezelf en benzine geld. dan schud je niet zomaar 80,- uit je mouw voor een castratie. Tuurlijk ik heb veel voor mijn dieren over, en als ze ziek zijn krijgen ze ook de zorg die ze daarvoor nodig hebben.

verder kan ik me helemaal vinden in wat Maralyn zegt.