Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 16:26

meggiemeg schreef:
Wat mij opvalt is dat veel mensen denken dat je je buitenkat altijd maar ziet. Soms is deze thuis als jij weg bent voor boodschappen of voor je werk. Dan kan je de kat net missen op die momenten.
Ik merk dat 2 van de katten van de buurman nu veel bij ons zitten, we hebben veel last van ratten van de buren van weer aan de andere kant van ons. Ze hebben het hier zo druk dat ze meer hier zitten dan op hun eigen erf. De buurman zal ze ook vast niet alle 18 dagelijks zien en maakt zich er niet zo heel erg druk over als dat even zo is. Het zijn buitenkatten, die hebben een ander ritme en leven dan onze binnenkatten zal ik maar zeggen. De buitenkatten pakken hun brokjes als het hun uitkomt dat werkt net even anders dan bij een huiskat.

18 katten?! ACHTTIEN!? Wow.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 16:29

Sonja_vR schreef:
dees_daan schreef:
Dit doen ze alleen niet om geld te vangen maar omdat zij qua kosten niet voor andermans dieren op willen draaien als dat niet nodig. Bij die katten die daar zitten en niet opgehaald worden doen ze dat namelijk al..

Maar dit kun je toch al voor een groot deel ondervangen/voorkomen door correcte apparatuur mee te nemen on een chip af te lezen?
Chip lezen, als deze aanwezig is en geregistreerd is een belletje plegen et voila

Niet geregistreerd, geen chip of correcte info neem mee

Zoals al heel vaak aangegeven is. Als je een kat in een vangkooi wil readeren heb je een speciale reader nodig, die prijzen liggen een stuk hoger dan die van een gewone reader.
Als ze dat ding nou wekelijks nodig hadden oké maar dat is niet zo want 99,9% van de katten die tijdens deze acties gevangen worden hebben geen eigenaar. De kans is dus heel erg klein dat er een chip in zit. Dan ga je je geld uitgeven aan iets dat je of onnodig gaat gebruiken en waarmee je de kat alleen maar meer stress geeft terwijl je van te voren al weet dat er heel waarschijnlijk toch geen chip in zit. Of je gebruikt hem heel af en toe als je toch je twijfels hebt waardoor het goedkoper is om de ritkosten voor de eigenaar te laten vallen.
Er zijn wel dierenambulances die ze hebben maar er zijn ook dierenambulances die het minder ruim hebben en dus beter moeten kijken wat prioriteit heeft, en dat is niet die chipreader die je zelfs voor leeuwen kan gebruiken.
Zou het vaak mis gaan dan is het wel handig om zo'n ding aan te schaffen natuurlijk omdat er dan ook een goede reden voor is maar het komt zo weinig voor dat het mooi is als ze zo'n reader hebben maar ook logisch is dat ze hem niet hebben.
De dierenambulance kan overigens ook gewoon ritkosten rekenen als ze wel de chip ter plekke checken want ze zijn al naar de kat gekomen dus de kosten zijn voor hen al gemaakt en zo'n reader betekend niet automatisch dat de eigenaar niet hoeft te betalen. Het is aan de dierenambulance of ze dat dan ook verhalen of niet.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 16:30

Dorine92 schreef:
Djilna schreef:
Heb je gevraagd waarom ze hem hebben gevangen? Voor zover ik weet gaan asiels niet zomaar achter wilde katten aan..
Vind het een vaag verhaal!

Vanwege dat mensen verderop hem gingen voeren en zeiden dat ie van niemand was

Naar mijn mening hebben deze mensen het probleem veroorzaakt. Dan mogen zij het oplossen.

Ik heb ervaring hier gehad met een oude buur (95 jaar) met een oude kat (23 jaar).
Vakantie oppas van andere buren had kat gezien en dierenambulance gebeld.

Wij verzorgden de oude buurvrouw, en troffen haar heel overstuur aan. Kat was weg. na wat zoeken kwam de aap uit de mouw. Wij hebben de oppas gevraagd te zorgen dat de kat terug kwam. Dat is geregeld door de oppas.

Geen idee of er betaald is indertijd.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 16:31

Kromme redenatie zeg van de dierenambulance, eigenaar kan er toch niks aan doen dat de db naar een kat komt toegereden waar het helemaal niet bij nodig is?

Prima als ze geen goede chiplezer hebben, maar dan moeten ze die kosten niet op de eigenaar verhalen, het is hun eigen fout.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 16:37

Cowboy55 schreef:
meggiemeg schreef:
Wat mij opvalt is dat veel mensen denken dat je je buitenkat altijd maar ziet. Soms is deze thuis als jij weg bent voor boodschappen of voor je werk. Dan kan je de kat net missen op die momenten.
Ik merk dat 2 van de katten van de buurman nu veel bij ons zitten, we hebben veel last van ratten van de buren van weer aan de andere kant van ons. Ze hebben het hier zo druk dat ze meer hier zitten dan op hun eigen erf. De buurman zal ze ook vast niet alle 18 dagelijks zien en maakt zich er niet zo heel erg druk over als dat even zo is. Het zijn buitenkatten, die hebben een ander ritme en leven dan onze binnenkatten zal ik maar zeggen. De buitenkatten pakken hun brokjes als het hun uitkomt dat werkt net even anders dan bij een huiskat.

18 katten?! ACHTTIEN!? Wow.....

Ja veel hé! maar het is dan ook een groot erf en genoeg schuren e.d.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 16:38

Kwoot verkloot :+
Laatst bijgewerkt door maikeltje op 12-01-18 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 16:39

Dus de DB moet maar gewoon niet komen als ze een melding krijgen?
miccamaaike schreef:
Kromme redenatie zeg van de dierenambulance, eigenaar kan er toch niks aan doen dat de db naar een kat komt toegereden waar het helemaal niet bij nodig is?

Prima als ze geen goede chiplezer hebben, maar dan moeten ze die kosten niet op de eigenaar verhalen, het is hun eigen fout.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 16:42

maikeltje schreef:
miccamaaike schreef:

Nee, bij het asiel waar ik werkte kwamen ze ook niet gelijk bij de eerste de beste melding van een “zwerf” kat, omdat het dus niet perse een zwerfkat hoeft te zijn, en ze dus op die manier de eigenaar niet op kosten jagen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 16:42

miccamaaike schreef:

Draai het eens om..
De buren, dierenambulance en het asiel hebben TS ook niet gevraagd of ze alsjeblieft haar kat buiten wilde laten lopen zodat zij er werk van zouden hebben en hem op konden komen halen.
Als iedereen zou zorgen dat de katten op eigen terrein blijven dan zullen alleen de echte zwervers of vermiste katten nog opgehaald worden en heb je dit probleem nooit meer.
Dat gebeurd niet dus kan je een beetje begrip voor elkaars standpunt hebben en er samen uit proberen te komen. Kan dat niet dan zal 1 van de 2 toe moeten geven en juridisch gezien staan dierenambulance en asiel sterker als het er echt op aan komt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 16:43

maikeltje schreef:
miccamaaike schreef:

DB zegt zelf dat je niet moet voeren.... er is gevoerd.
DB zegt dat ze eerste 14 dagen door gemeente vergoed krijgen.
DB zegt eerst met kat naar DA om chip te checken
DB zegt heul veel meer, maar schijnbaar werkt dit asiel anders....

Alane

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 16:51

bedenk eens:
Je paard gaat aan de wandel, ik vang paard, zet hem op stal, laat DA komen, paard enten (kan niet maar goed) ontwormen. Check dag later chip kan jou achterhalen als eigenaar en vertel dat ik je paard heb gevonden... kan je terug krijgen tegen: 10 euro stallings geld, 5 euro voer kosten, 130 euro DA kosten, 50 euro overige kosten.
dan zal het beginnen met: Ik heb er niet om gevraagd om paard te laten behandelen (vermoed zo maar even dat een rechter je gelijk zal geven)
en de rest zal ook een heftige discussie opleveren.
Vroeger was het zo dat wanneer je een dier opving (legaal/terecht of illegaal/onterecht) je de verzorger moest betalen voor het onderhoud van het dier (naar redelijkheid)
Dat een asiel dan 2,50 per dag zou rekenen voor het voeren kan ik nog in mee gaan.
rest vind ik onterecht.
dat de mensen geen goede reader mee hebben kan TS niets aan doen.
Dat ze tegen hun eigen regels in toch adviseren of zelf voeren, kan ts niets aan doen.
en aan het eind van de rit.... als kat niet te herplaatsen is... wordt ie naar alle waarschijnlijkheid toch weer thuis losgelaten.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 16:52

dees_daan schreef:
Zoals al heel vaak aangegeven is. Als je een kat in een vangkooi wil readeren heb je een speciale reader nodig, die prijzen liggen een stuk hoger dan die van een gewone reader.
Als ze dat ding nou wekelijks nodig hadden oké maar dat is niet zo want 99,9% van de katten die tijdens deze acties gevangen worden hebben geen eigenaar. De kans is dus heel erg klein dat er een chip in zit. Dan ga je je geld uitgeven aan iets dat je of onnodig gaat gebruiken en waarmee je de kat alleen maar meer stress geeft terwijl je van te voren al weet dat er heel waarschijnlijk toch geen chip in zit. Of je gebruikt hem heel af en toe als je toch je twijfels hebt waardoor het goedkoper is om de ritkosten voor de eigenaar te laten vallen.
Er zijn wel dierenambulances die ze hebben maar er zijn ook dierenambulances die het minder ruim hebben en dus beter moeten kijken wat prioriteit heeft, en dat is niet die chipreader die je zelfs voor leeuwen kan gebruiken.
Zou het vaak mis gaan dan is het wel handig om zo'n ding aan te schaffen natuurlijk omdat er dan ook een goede reden voor is maar het komt zo weinig voor dat het mooi is als ze zo'n reader hebben maar ook logisch is dat ze hem niet hebben.
De dierenambulance kan overigens ook gewoon ritkosten rekenen als ze wel de chip ter plekke checken want ze zijn al naar de kat gekomen dus de kosten zijn voor hen al gemaakt en zo'n reader betekend niet automatisch dat de eigenaar niet hoeft te betalen. Het is aan de dierenambulance of ze dat dan ook verhalen of niet.

Het is ook geen probleem als ze geen dure chipreader aan willen schaffen. Het wordt pas een probleem als ze als gevolg daarvan kosten op eigenaren gaan verhalen. Geen dure reader aanschaffen, prima. Maar dan ook de bijbehorende consequentie in de vorm van de gemaakte kosten accepteren en die niet proberen te verhalen.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 16:54

Alane schreef:
bedenk eens:
Je paard gaat aan de wandel, ik vang paard, zet hem op stal, laat DA komen, paard enten (kan niet maar goed) ontwormen. Check dag later chip kan jou achterhalen als eigenaar en vertel dat ik je paard heb gevonden... kan je terug krijgen tegen: 10 euro stallings geld, 5 euro voer kosten, 130 euro DA kosten, 50 euro overige kosten.
dan zal het beginnen met: Ik heb er niet om gevraagd om paard te laten behandelen (vermoed zo maar even dat een rechter je gelijk zal geven)
en de rest zal ook een heftige discussie opleveren.
Vroeger was het zo dat wanneer je een dier opving (legaal/terecht of illegaal/onterecht) je de verzorger moest betalen voor het onderhoud van het dier (naar redelijkheid)
Dat een asiel dan 2,50 per dag zou rekenen voor het voeren kan ik nog in mee gaan.
rest vind ik onterecht.
dat de mensen geen goede reader mee hebben kan TS niets aan doen.
Dat ze tegen hun eigen regels in toch adviseren of zelf voeren, kan ts niets aan doen.
en aan het eind van de rit.... als kat niet te herplaatsen is... wordt ie naar alle waarschijnlijkheid toch weer thuis losgelaten.

Maar er is toch geen sprake van enten, ontwormen, da etc?
Tot op heden heeft TS geen bedrag genoemd, maar 130 euro lijkt me onwaarschijnlijk.
En TS kan er misschien niets aan doen dat haar kat is meegenomen, maar dat hij er inmiddels al weer een paar dagen zit is toch echt haar verantwoordelijkheid.
Liefdevolle band of niet.. een kat is geen auto, dus vind het echt niet kunnen dat die de dupe van dit geschil is.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 16:55

Sonja_vR schreef:
Maar ook dat hele stukje kunnen aaien of benaderen
Veel tamme huistijgers vermijden buitenshuis mensen die ze niet kennen
Schuw reageren op onbekenden hoeft echt niet te betekenen dat het een zwerver is

Klopt.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 16:57

Afbeelding

Gewone normale gang van zaken dus!

In de wet staat “Artikel 36/3, GWWD
3. Een ieder is verplicht hulpbehoevende dieren de nodige zorg te verlenen.”

Of ze nu wel een super deluxe chipreader hebben of niet zijn ze hebben geen röntgen ogen dus kunnen niet aan de buitenkant zien waarom de kat mank is ... voor hetzelfde geld is het dier aangereden en is het gebroken?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:02

Maar hoe zou TS er dan voor kunnen zorgen dat dit niet nog eens gebeurt? De kat loopt immers buiten maar is duidelijk geen zwerfkat.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:03

mooi topic dit.

Ik begrijp niet hoe paardenmensen niet kunnen snappen hoe boerderijkatten werken. Ze wonen in de schuur tussen het stro en krijgen brokjes en water.
Ze zijn er puur en alleen om muizen te vangen en verder worden ze met rust gelaten. Soms laten ze zich aaien en soms willen ze dat niet. Allemaal prima.

Halverwege dit topic wou ik al popcorn gaan maken door alle loze aannames en verwensingen.

Boerderijkatten hebben het vaak beter dan katten die op een flatje 10 hoog vetgemest worden.

Ik ben het eens met TS en zou het ook niet tof vinden als mijn kat ontvreemd wordt voor mijn huis en ik er vervolgens voor zou moeten betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:14

Karl66 schreef:
dees_daan schreef:

Het is ook geen probleem als ze geen dure chipreader aan willen schaffen. Het wordt pas een probleem als ze als gevolg daarvan kosten op eigenaren gaan verhalen. Geen dure reader aanschaffen, prima. Maar dan ook de bijbehorende consequentie in de vorm van de gemaakte kosten accepteren en die niet proberen te verhalen.

Kosten van een dierenambulance maken wat chipreader betreft niet uit. Als zij een dier readeren zijn ze er al en dus kunnen ze de ritkosten op de eigenaar verhalen. Gaat het dier naar het asiel dan zijn de ritkosten voor het asiel. Het enige dat het asiel dus had kunnen doen is denken dit is een uitzonderlijke situatie dus laat maar. In gesprek gaan met de dierenambulance en kijken of zij bereid zijn om de ritkosten naar hen toe ook te laten vallen. (Als dit asiel ook een contract heeft met de dierenambulance.)
Het maakt dus niet qua dierenambulance uit of de kat mee gegaan is of dat ze hem op de stoep bij TS afgeleverd hadden want beide keren hadden ze ritkosten mogen rekenen. Dit probleem is tussen asiel en TS. Asiel heeft opdracht gegeven de kat te halen, TS is eigenaar. Dierenambulance is alleen de uitvoerende partij geweest en hoeft niet op te draaien voor een eigenaar die haar kat buiten haar terrein laat rondlopen of voor een asiel dat opdracht geeft de kat op te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:17

En deze boerderijkat is zijn vrijheid nu kwijt, zit in een hokje wat hij niet gewend is en er wordt over zijn rug gevochten.
Ik begrijp zeer goed hoe boerderijkatten werken. Hun enige functie is het verjagen cq jagen op ongedierte. Toch blijf ik bij mijn standpunt. Kat halen daarna via de formele weg klacht indienen cq aanvechten.
En dat is wat er hier niet gebeurd. De legale weg laat men links liggen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:19

Ik krijg ergens toch de indruk dat veel mensen nog nooit op een boerderij zijn geweest ofzo. :+
Of ze lezen alleen 'Landleven'ofzo, en hebben een heerlijk romantisch beeld.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:21

Anoniem schreef:
En deze boerderijkat is zijn vrijheid nu kwijt, zit in een hokje wat hij niet gewend is en er wordt over zijn rug gevochten.
Ik begrijp zeer goed hoe boerderijkatten werken. Hun enige functie is het verjagen cq jagen op ongedierte. Toch blijf ik bij mijn standpunt. Kat halen daarna via de formele weg klacht indienen cq aanvechten.
En dat is wat er hier niet gebeurd. De legale weg laat men links liggen.

Jouw mening is inmiddels ook wel duidelijk. Het heeft echt geen zin om die te blijven verkondigen want je gaat mensen er niet mee overhalen om het met je eens te zijn én het kost je alleen maar energie.
In plaats van moddergooien en vingerwijzen is het (vooral voor de kat) toch het beste om in oplossingen te denken.
Of de DB het recht heeft gehad om de kat mee te nemen blijft de vraag, er zijn al allerhande stukken aangeleverd waarin zowel 'ja' als 'nee' wordt beweerd dus ook daar wordt niemand wijzer uit. De keuze ligt uiteindelijk bij TS, hoe hoog of laag de rest ook springt. En wat een ander zou doen heeft TS niets mee te maken. Nee, je hoeft het niet met haar eens te zijn en zoals ik in mijn eerste bericht ook al zei weet ik zelf ook niet wat ik in haar positie had gedaan, maar dat is toch geen reden om elkaar op zo'n manier in de haren te vliegen.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:24

candalisa schreef:
[ [url=m/xSs9Fx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gewone normale gang van zaken dus!

In de wet staat “Artikel 36/3, GWWD
3. Een ieder is verplicht hulpbehoevende dieren de nodige zorg te verlenen.”

Of ze nu wel een super deluxe chipreader hebben of niet zijn ze hebben geen röntgen ogen dus kunnen niet aan de buitenkant zien waarom de kat mank is ... voor hetzelfde geld is het dier aangereden en is het gebroken?

Maar laten we wel wezen, een kat die een paar honderd meter verderop, in dezelfde straat notabene, is gevangen is natuurlijk wel een beetje te gek voor woorden. Dan kunnen ze wel bezig blijven...
En dan is het verplicht chippen wel heel makkelijk geld verdienen. Dat betekent niet dat het asiel het expres heeft gedaan, maar het is natuurlijk wel een beetje krom.

Ik snap TS wel. En tuurlijk is het sneu voor de kat, maar die overleeft het wel (hij krijgt waarschijnlijk ook lekker blikvoer). Het gros van onze paarden staat ook niet 24/7 op het land, en die overleven het ook.
TS geeft heus wel om de kat, als ze katten zou haten had ze wel muizenvallen neer gezet. Maar TS is gewoon nuchter en principieel, daar is toch niets mis mee?

Goed, eigenlijk had ik me helemaal niet in deze discussie willen mengen ( :+ ), want jeetje, wat wordt er (buitensporig) fel op elkaar gereageerd...

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:25

Hier krijgt de kat een asiel bandje om. oor en bepaalde tijd, Dan kan je als eigenaar reageren. Hebben zodat met jou niet gedaan? Ik vindt dat wel een goede regeling eigenlijk, heb je tijd om te reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:27

truus1970 schreef:
Hier krijgt de kat een asiel bandje om. oor en bepaalde tijd, Dan kan je als eigenaar reageren. Hebben zodat met jou niet gedaan? Ik vindt dat wel een goede regeling eigenlijk, heb je tijd om te reageren.

Aan de ene kant een goed idee, aan de andere kant zou ik niet blij zijn als mijn kat zo'n bandje omkreeg; die van mij hebben er niet voor niets geen om. Ben veel te bang dat ze zich ophangen.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:30

Resistance schreef:
truus1970 schreef:

Aan de ene kant een goed idee, aan de andere kant zou ik niet blij zijn als mijn kat zo'n bandje omkreeg; die van mij hebben er niet voor niets geen om. Ben veel te bang dat ze zich ophangen.

Dat is waar, je kan zelf het bandje er weer afhalen en contact op nemen met het asiel om de situatie uit te leggen. Dan doen ze volgende keer t bandje die Tom, want ze weten waar hij thuishoort