Het Konijnentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jamiroquai

Re: Het Konijnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 14:14

Die zijn leuk!

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 12:24

@laura
Wat wel waar is, dat alle konijnen over het algemeen leuk vinden ergens op en af te kunnen springen.
Een verhoging/huisje etc.
En veel konijnen houden er van met dingen te gooien.
Maar dat heb je zeker al in de trant van die plastic dingetjes, waar je over vertelde.

Ook heb je nog een bal waar je eten in kunt doen, veel konijnen schijnen dit ook leuk te vinden.
Voor mee helaas niet echt geschikt, als je hebt gezien wat voor huisvestiging ik voor mijn konijnen heb.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:24

Ik zal eens zo'n voerbal proberen Grace, bedankt voor de tip!

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 20:47

Ik meld mijn !
Heb sinds oktober weer een konijntje, na lang zeuren. Het is een ram, niet gecastreerd.
Ik heb een aantal vraagjes waar ik zo snel even geen oplossing voor weet.
Skippy is wel zindelijk, maar zodra de hond erbij komt liggen, gaat ie tegen de hond aan sproeien, niet bepaald fris voor de hond. Ik vermoed dat het gewoon dominant gedrag is. Maar hebben jullie tips hoe ik dit verminderd krijg? of is castratie de enige oplossing?
Skippy gaat zoveel mogelijk los, maar knaagt echt overal aan, daarom mag hij alleen in de keuken. Hij heeft wilgentakken, huisjes, van alles om aan te knagen, maar toch knaagt die aan alles wat eigenlijk niet mag. Hij kijkt niet op of om als ik daar iets van zeg, door te klappen of te schreeuwen en gaat vrolijk door met knagen aan bv een plant of plinten. Hebben jullie hier tips voor?
Ook laat hij zich moeilijk oppakken, ik probeer hem elke dag heel even op te pakken zodat hij er aan kan wennen, maar vaak springt hij uit mijn handen of probeer via mijn schouder te ontsnappen. tot nu toe is dat goed gegaan, maar dadelijk gaat het een keer fout en valt ie ofzo. Moet ik doorgaan met elke dag oppakken en belonen ? hoe hebben jullie je nijn hier aan laten wennen?

Dit zijn eigenlijk de dingen waar ik mee zit. Mijn vorige konijn was super makkelijk, liep overal los, knaagde nergens aan en ging zijn hok in als die moest poepen of plassen.
ohja, Skippy loopt ook geregeld in de ren, met speelgoed en klimdingen, maar t lijkt of hij dat saai vind. Hebben jullie nog leuke ideeen voor speelgoed (wc rolletjes met hooi ed heeft die ook op zijn tijd )
Een maatje is geen oplossing helaas, heb het al geprobeerd om het voor mekaar te krijgen, maar mn vader gaat dan echt over de rooi, anders was er al lang een maatje bij geweest.

toch wat langer geworden dan gedacht, maar hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen

edit: Skippy knaagt veel aan een kartonnen doos, en als ik bijvoorbeeld een telefoonboek neerleg waar die mee kan scheuren, gaat hij het papier/karton alleen maar op eten.. Is dit schadelijk voor hem? ik durf het namelijk niet meer neer te leggen...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 22:07

Het is een konijn. Dus hij knaagt.
Oppakken vinden ze over het algemeen geen reet aan.
Ongecastreerd kan de testostoron flink zijn werk doen dus dat sproeien kun je niet behelpen en het kan zelfs een gewoonte worden, ken bijv gecastreerde katers die het nog doen.
Een dier dat van nature graag met meerdere soortgenoten zit (en die elkaar dus ook 'trainen/opvoeden' zal hoogstwaarschijnlijk meer ongewenst gedrag gaan tonen, vnl uit verveling.

Je kunt ze best trainen hoor. Maar dat vergt tijd en wat handigheid.
Als mijn konijnen ongewenst gedrag vertonen geef ik ze een tikje op de kop met mijn wijsvinger en zeg dan: NEE!
Nu hoef ik alleen maar nee te zeggen en het is okee.
Oppakken doe ik gewoon, ze vinden het niet heel leuk maar ik ben sneller als hun (meestal) en als ik ze vastheb is het goed.
Hoe hou je je konijn vast? Mijn beiden konijnen vinden een andere houding prettig.

En jouw hond is een roofdier waar jouw konijn een prooidier is.
Waarschijnlijk stelt jouw konijn zich dominant op omdat hij als hij zich onderdanig opstelt zichzelf wel heel zwak toont tegenover een beest dat HAP, SLIK, WEG kan doen met hem.

Ik zou hem de ballen eraf halen, vriendinnetje erbij en dan gewoon geen knuffelkonijn van willen maken. :)

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 22:26

zoals ik al zei een maatje is geen oplossing omdat ik dat thuis niet voor mekaar krijg en we er ook de ruimte niet voor hebben omdat 2 meer ruimte nodig hebben.
hond en konijn kunnen goed met elkaar, konijn ligt vaak tussen de benen van de hond, rent er onderdoor als die aan het eten is en vind het allemaal prima, dus denk niet dat hij hem als roofdier ziet. De rollen zijn hier eerder omgedraaid. konijn jaagt op hond en hond laat het maar over zich heen komen.

Ik wil er zeker geen knuffel konijn van maken, het optillen is puur voor als die een keer ergens naar toe moet bv de DA. verder springt die gewoon zelf in en uit zijn kooi.

ik snap dat hij knaagt, het is niet voor niets een knaagdier, maar mijn vraag is meer hoe ik hem kan leren(in hoeverre dat mogelijk is) om niet te gaan knagen aan de bank, planten en andere meubelen. Want als hij dat blijft doen, heb ik chagrijnige ouder en moet is wss weg. en hem altijd in de ren te houden vind ik ook maar niks.
tikje op het hoofdje kan ik wel gaan proberen,

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 22:28

Hebben jullie geen tuin? Dan is 2 ineens een stuk makkelijker.

En ik ben heel makkelijk en heel consequent: gedrag dat ik niet wil hebben in huis straf ik af met een tikje en NEE.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 22:28

En castreren dan? :)

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 22:31

ik zit eraan te denken om hem in de zomer buiten te zetten, en dan hopen dat ik mijn ouders overgehaald krijg om een konijn erbij te halen,
castreren zit ik wel aan te denken als het gesproei door blijft gaan, (dit is echt iets van de laatste week). alleen beide DA's in de buurt vragen een hoop geld voor de castratie.

mag ik vragen wat jullie hiervoor betalen bij jullie DA?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 22:39

Gesproei is hormonen, dus dat zal niet stoppen nee.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:10

Ee castratie kan belachelijk duur zijn, ik zou zeker prijzen vergelijken. Met mijn mannetje ben ik naar een dierenarts verderweg gegaan, daar was het 50 euro. Ik heb er ook gehoord van 80 of nog meer.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:21

Bij mijn da is het 47,50 , valt ons reuze mee :)

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:24

Hangt er vanaf... gaat per gewicht.
Onze reus moet nog en die gaat over de 100 euro heen

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:30

ja ik had bij beide DA geinformeerd, eentje bij ons in de straat rond 60,- en de andere 10 km verder op tussen de 70/80,- wat ik vrij prijzig vind aangezien ik het zelf moet betalen :P dus gaan we maar beginnen met geld opzij zetten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:35

Oh je woont vlakbij.

Ga naar Duiven, vd Mast!
Goed en relatief goedkoop.
Bel hem maar eens!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:36

Als het 30€ scheelt met je DA bij jou in dorp en je rijdt een 10tje benzine op maak je nog 20€ winst.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:50

thanks voor de tip! zal er binnenkort is heen bellen, is het verder goede DA?
kan ik gelijk vragen hoe duur entingen zijn, zou er hier ander ruim 40€ voor moeten betalen en speciale enting dagen hebben ze niet :(

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:53

Hele goede!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:42

Ik meld mij nog even met een vraag over Echinaforce... Ben inmiddels gestart met een nieuwe AB-kuur d.m.v. injecties voor mijn Teddy, sowieso voor 10 dagen en dan terug voor controle. De DA denkt dat de klachten (soms wat snotterig, bijna kaal door mijt inmiddels) voor een groot deel ook te maken hebben met weerstand. Daarom ben ik begonnen met Echinaforce. Ik geef nu 1x daags 5 druppels (vermengd met water in een spuitje), omdat ik bang ben dat de klachten eerst erger worden (en dat kan hij nu niet niet aan denk ik).

Wie kan mij vertellen hoe ik het gebruik van Echinaforce het beste kan opbouwen en tot hoever ik moet? Het lijkt mij namelijk dat de kinderdosering al wat veel is voor een konijntje van amper 2 kg, of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:18

Ik weet er niet zoveel van , ik gebruik ze nooit.

Zo castratie voor de jongste staat gepland *\o/* volgende week vrijdag , dan het hele weekend bij mij en dan lekker weer naar mijn ouders <3 Dan mag hij van mij begin februari daten :D , en zit weer met mijn oudste voedster... Poten weer helemaal vies en bah , moet biotex halen even poten wassen en hokarrest.. Kan toch wel met dit weer?

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:53

En daar kwam ik eindelijk nog even met mijn konijntjes!
Nijn (de grote grijze) is een paar dagen ziek geweest, het oog was verschrikkelijk ontstoken maar het gaat nu prima.
Smith (de madagaskar) hebben we van een opvang (bokker Faniek) en daar gaat het super mee.
Het kan zijn dat bokt nu weer overal op gaat reageren omdat het twee rammen zijn maar mijn grote vriendelijke reus valt op mannen en heeft Smith prima opgevangen nadat hij helaas een vriendinnetje had verloren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:40

takkie_muis schreef:

ooh, die zal ik even onthouden, hoe heet de dierenarts als ik vragen mag?
Heerenveen is voor mij niet zo ver weg.
Bij mijn dierenarts heb ik 65,00 betaald. Schrok ik toch wel een beetje van.
Want een paar jaar terug betaalde ik bij dezelfde Dierenarts nog 45,00

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:43

@desi92 Die van mij rennen ook weg als ik ze wil pakken hoor, maar het blijven vluchtdieren. Als ik ze eenmaal heb is het prima. Maar wat ook help en wat ik ook vaak doe.
Is gewoon bij ze gaan zitten, in jou geval in de keuken gaan zitten waar hij rondloopt.
Konijnen zijn van nature erg nieuwsgierig en als je even geduld hebt, komt hij dan vanzelf naar je toe en springen ze nog vaak bij je op schoot ook!

@marleen
Wat een prachtige konijnen heb jij zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:56

Grace schreef:
takkie_muis schreef:

ooh, die zal ik even onthouden, hoe heet de dierenarts als ik vragen mag?
Heerenveen is voor mij niet zo ver weg.
Bij mijn dierenarts heb ik 65,00 betaald. Schrok ik toch wel een beetje van.
Want een paar jaar terug betaalde ik bij dezelfde Dierenarts nog 45,00

Bornego : http://www.dierenkliniekbornego.nl/ :)

65,00 vindt ik ook best veel....

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:10

jamiroquai schreef:
Ee castratie kan belachelijk duur zijn, ik zou zeker prijzen vergelijken. Met mijn mannetje ben ik naar een dierenarts verderweg gegaan, daar was het 50 euro. Ik heb er ook gehoord van 80 of nog meer.....

ik betaalden 55 euro voor mijn ram