Sassol schreef:Ik kan met beide termen wel uit de voeten, maar dat is omdat ik dominant niet persé als iets slechts zie. Een hond is altijd dominant ten opzichte van. Als de hond dus 'dominant gedrag vertoont', betekent dat voor mij eigenlijk dat de mens dus 'onderdanig gedrag vertoont'. Kun je wel aan de hond gaan sleutelen, maar er is niks mis met dominant gedrag. Alleen jij wilt de dominantste (of dus leider) zijn, dus zul je dat gedrag ook moeten laten zien.
Dominant gedrag vertonen heeft voor mij dan ook niks te maken met schreeuwen, op de grond duwen of op de rug leggen.
Al zie ik mijn hond dat ook wel eens doen bij een andere hond, ik vind dan ook dat hij eigenlijk zo niet dominant is maar dat hij een hoop stampij eromheen bouwt om maar heel stoer te lijken.
Ik laat nog een hond uit die hoeft alleen even z'n hoofd te draaien en te brommen en iedereen springt aan de kant. Dat is in mijn ogen een veel dominantere hond.
Eigenlijk maak ik dus onderscheid tussen onzeker/zeker dominant gedrag of stabiel/instabiel dominant gedrag, net hoe je het wilt noemen. Op het één reageer ik anders als op het ander. Of dat je daarbij dominant of als leiderfiguur bestempeld wordt maakt mij eigenlijk niet uit, ik gebruik meestal de terminologie die ik bij mensen vindt passen. (Iemand die dominantie dus als iets slechts en uit je slof schieten beschouwt zal ik zeggen dat hij/zij moet leiden)
Maar hoe zie je dan het klimmen op elkaar, over elkaar heen hangen ed?
Dat kan idd op een weinig overtuigende manier gebeuren, maar soms gaat het er ook echt wel om om indruk te maken. Of bv 2 honden die aan het spelen zijn, de derde jaagt een van beide weg en gaat vervolgens heel overdreven de ander beklimmen. Is dat niet een soort van claimen?
Ik vind het wel grappig, heb vandaag hun hond gewoon de auto in gewerkt, terwijl het bij haar altijd nogal wat moeite kost. Hij sputterde even tegen (gromde) maar dat doet me niets, ookal is het een bakbeest, hij moet er gewoon in, klaar.
Zij moet echt leren meer door te pakken op sommige momenten.
Pens voer ik ook in lappen van een kilo maar mn lamspens slurpt hij ook in zijn geheel naar binnen, dus de volgende keer runderpens en iets grotere stukken.
Vlees geef ik in grote stukken maar gaat er vaak ook met één of twee keer kauwen in, tjah, kan er ook niets aan doen.