Ik heb het reglement er eens even bij gepakt
We hebben bij afdeling 1 het zoeken.
Drie kleine voorwerpen zoeken (apporteren):
Voor deze oefening is een terrein van honderd vierkante meter (..) met een lijn (..) afgezet. Binnen dit afgezette terrein (zoekring) liggen drie kleine voorwerpen op tenminste 50 cm binnen de omtreklijn. (..)
Voor deze oefening geldt een tijdsduur van vijf minuten. (..)
Ik oefen nog met rubberen staafjes, maar andere leden trainen vaak met sleutels, kogelhulzen etc. Het zoeken zie je op mijn foto's niet terug.

Bij afdeling 2 hebben we het speuren (wat ook op de foto te zien is).
Speuren:
a. 1. Uitwerken van een spoor (ca. 150 meter).
2. Aanblaffen of apporteren van een voorwerp
b. 1. Uitwerken van een spoor (ca. 150 meter).
2. Aanblaffen van de spoorlegger.
De keurmeester laat de sporen uitleggen op een open terrein. De sporen zijn beide ca. 150 meter lang, met in elk spoor ten minste 2 hoeken. De sporen en hoeken worden op een natuurlijke manier gelegd en worden niet onnodig zwaar of onmogelijk gemaakt. Bij het aanzet van het tweede speur wordt een pionnetje naast de aanzet in de grond geplaatst. (..) Op het eerste spoor, heeft de spoorlegger één voorwerp achtergelaten. Het voorwerp moet te apporteren zijn en is vooraf door de keurmeester uitgezocht. Dit mag géén apporteerblok zijn. Wanneer de hond door te speuren bij het voorwerp komt, moet de hond dit zonder commando of teken apporteren of aanblaffen. Het aanblaffen moet aanwijzend geschieden. (..)
Meestal loop ik zelf een spoor uit van zo'n 200 à 300 meter. Ik heb er nog geen hoeken in (we zijn pas amper 3 maanden bezig). Het aanblaffen van een spoorlegger hebben we nog niet geoefend. Wel zijn we nu bezig met het apporteren van een voorwerp ( het gele rubberen buisje). Verder heb ik aan het einde van het spoor nog een paaltje staan (witte speurpaatje) en daar heb ik ook nog het rode balletje bij, als beloning.
Hopelijk is het zo een beetje duidelijk? 
Sonja_vR: Geweldige foto's! Volle beet ook! Fijn!
MyWishMax: Leuk dat hij het zo mooi vind! Lekker enthousiast houden!
Even een vraagje: waarom begin je nu met het blok en niet eerder? (niet verkeerd bedoeld hoor, puur belangstelling
)