Likmatten en voerpuzzels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 16:13

Je mag het verhaal gerust kwijt hoor indien je daar behoefte aan hebt!
Het klinkt als een allergie? Het laatste wat ik ongeveer mee had was dat jullie spieren in de achterhand moesten gaan trainen?

Sowieso leuke bakken !!

Ik heb er ook nog wat bijgekocht maar mijn creaties zijn niet publicatiewaardig dus voila, leeg dan maar :D :
Afbeelding
Afbeelding

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 17:34

Die zijn erg leuk die bakken! Vooral die onderste! Tof hoor.

Allergie dachten we eerst ook, nu is hij wel gevoelig voor bepaalde eiwitbronnen. Maar ik denk dat het meer een intolerantie is eigenlijk.
Sky is vanaf begin af aan al een zorgenkind. Hij had een flinke blaasontsteking toen hij bij ons kwam met blaasgruis. De dierenarts die ik op dat moment nog had was niet van het doorpakken, maar van het afwachten.
Ook ondanks dat ik heb gevraagd om andere benadering. Uiteindelijk zijn we in een kliniek beland met hem. Hij had in totaal 5 kuren nodig om van de ontsteking af te komen.

Hij heeft onwijs veel last gehad van groeipijnen, hij is nu net een jaar en weegt bijna 60 kg. Ondanks dat is hij geen gram te zwaar en vreet hij als een slootgraver. Alsof hij niet genoeg krijgt. Hij is gedragsmatig snel geprikkeld en dat is niet gek met zo'n beroerde start natuurlijk. Als klap op de vuurpijl kreeg hij ook nog eens Giardia. En na de Giardia was er helemaal niks meer over van die leuke puber. Maar was het echt een gefrustreerd monster. En daar kon het arme kind natuurlijk niks aan doen.

We zijn over gegaan tot een uitgebreid bloedonderzoek. De klachten waren vaag, maar ja waren er wel. Ziek absoluut niet. Ontlasting niet super. Ook na de Giardia wou het maar niet verbeteren. En gewoon die algehele onrust en minder goed prikkels kunnen verwerken.

Nu blijkt dat zijn vitamine B12 wel binnen referentie waarde is, maar veel lager als wat je eigenlijk zou willen. En de Giardia keerde snel terug. Dus we zijn nu aan het spuiten en een leaky gut zoals ze dat noemen aan het behandelen. Een heel voedingsplan. Om het darmslijmvlies weer op te bouwen.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 18:32

Ach, wat sneu Hettieheks! Hopelijk is hij er met de goede zorg die je biedt er weer bovenop.

Leuke bakken Lukasje!

Ik ben juist de collectie wat aan het uitdunnen, had echt teveel bakken en het groeide de kasten uit :=

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:01

Oei Hettieheks, wat een waslijst! Heel erg veel voor zo’n uk. Giardia heeft ook gevolgen naar gedrag toe. Darmen zijn zo belangrijk. Wanneer die terug op punt staan hoop ik dat hij minder intoleranties heeft en ook minder prikkelgevoelig is. Wel knap dat je het allemaal au serieux neemt en verder zoekt!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 14:50

Hopelijk mag ik hier wat vragen?
Onze galgo dame begint na haar nare verleden eindelijk wat meer “honds” te worden en vraagt af en toe al wat meer uitdaging.
We hebben een kong, dat vindt ze nog lastig en als het te lastig wordt geeft ze t gewoon op.
Ook een likmat dat vindt ze leuk, maar veel verder dan de kongvulling ( zo’n spuitfles) kom ik nog niet.
Haar kvv kan wel, maar wil niet dat de mat met rauw voer overal heen gesmeerd wordt.
Hoe doen jullie dat met voeren als er rauw inzit?
Eventueel tips voor andere “ smeersels”?
En fijne starters “ puzzels”?
Helaas is ze niet zo gek op groente en fruit, ik probeer het wel.. wat aardappel, pasta, rijst, boontjes, wortel gaat nu wel.
Verder krijgt ze kvv en brokjes ( en gedroogde snacks)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 21:44

Ik heb hier ook zo’n gevalletje die de kong helemaal niks vindt. Ik moet het voor haar simpel houden want anders geeft ze het ook op, dan mag ik het er voor haar uithalen _O-

Ik heb nu deze:
https://puppyvillage.nl/products/sodapu ... fEQAvD_BwE

En:
Afbeelding

Qua vulling doe ik gestoomde worst of blikvoeding. Het is dan wel niet rauw, maar met wat je ook vult, het wordt toch snel een plakboeltje, dus tjsa, opkuisen maar.
In de bloempot -waar niet erg veel ingaat hoor-doe ik ook gekookde pasta, kaas, geitenyoghurt en “groentenpap”.

Ook hier geen grote fan van fruit of groenten maar ik kook groenten en pureer ze en gemengd onder de blikvoeding of gestoomde worst eet ze ze wel goed. Qua groenten zijn dat oa aardappel, zoete aardappel, wortel, broccoli, bloemkool, pompoen, witloof, ….

Op de lickmat gaat ook de blikvoeding (smeert beter dan de worst), pindakaas voor hond (erg beperkt omwille van het vetgehalte), smeerkaas (beperkt omwille van het zout), geitenyoghurt

Wat bedoel je precies met de puzzels ?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:48

Ik vergeet gewoon te reageren. Sorry!
Ondertussen gaat de kong al wat beter. Als ik er wat brokjes en wat snackjes in doe dan gaat ze er wel even mee bezig.
Vandaag brokjes in de kong en blikvoer op de lickmat.
Normaal krijgt ze 5 dagen per week vers/ kvv, nog even denken hoe ik dat een beetje “ rotzooi vrij” kan voeren.

Geiten yoghurt is een goede, beter dan koeien zuivel?

Doel hier is vooral wat mentaal werk. Ze kan dat wel gebruiken. Onze vorige galgo had die behoefte wat minder, maar deze dame heeft echt behoefte ook om te denken en bezig te zijn.
Naast dat we elke dag fors wandelen/ beweging geven ( kan ook spelen met vriendjes op t veld zijn)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 14:30

Qua mentaal werk zou ik eerder hersenwerkjes inzetten. Daarom niet per se de dure puzzels maar met eenvoudige Action/Ikea spulletjes kan je ook al erg leuke dingen doen.

https://hersenwerkvoorhonden.nl/

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 10:26

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind het altijd leuk om jullie creaties te zien dus ik post zelf ook nog eens 2 bakken van afgelopen tijd om terug leven in dit topic te brengen. Buddy staat nog maar 2 maanden volledig op kvv dus na de foto gaat alles door elkaar ander eet hij het niet op :')

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 11:58

Haha, doe jij zo je best, moet je het nog door elkaar husselen .

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 12:01

Ooh leuk! Mooie creaties! <3 en mooie diverse maaltijden!

Nog wat creaties van ons van de laatste tijd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(Ik voeg eigenlijk nooit koekjes toe maar deze hadden we gekregen en het was kerst dus vooruit :+ )

Afbeelding

Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 18:36

Zo Leo, wat een creaties en wat een verwennerij!
Ik moet altijd zo lachen met jouw hond. Die kijkt echt zo van “krijg ik mijn bordje, pleasssse”

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 20:53

Puppyoogjes kan hij goed ja :))

Het afgelopen jaar hebben wij aan een projectje gewerkt hier thuis en gister is het live gegaan: onze zelf ontwikkelde én geproduceerde slowfeeder! *\o/*
We zijn maanden aan het testen geweest en tot nu toe wordt de bak onwijs goed ontvangen door honden, helemaal leuk!
En meteen ook maar een voor kleine honden gemaakt :D

Het is gemaakt van voedselveilig siliconen, we gieten ze allemaal thuis met de hand.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:25

Oh wauw super leuk! Jammer genoeg zijn deze te moeilijk voor mijn hond. Dingen die in de hoekjes geduwd worden eet hij niet meer op. Ik vind ze wel echt heel mooi, wat zijn de diameters ervan?

Buddy´s bak van deze avond. Ik wissel af met slowfeeders en gewone bakken
Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 00:01

Supertof gedaan Leo !

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 00:02

Wat gaaf Leo! Hoe groot zijn ze?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 00:03

We hebben ervoor gezorgd dat alle hoekjes en randen afgerond zijn en tot nu toe heeft iedere hond die heeft getest hem altijd helemaal leeg gegeten zonder frustratie. Ook de "kleine" hoekjes krijgen ze door de afronding goed leeg. :j

De lange zijdes zijn 24x24 cm en hij is 3,5 cm diep. Past zeker 400 gram kvv en meer in.
De kleine is 16 x 16 cm en 2,5 cm diep. Daar past tot 130 gram kvv in.

Dankjulliewel :D

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 00:30

Oh wat fijn zo groot! Het is niet dat hij het er niet uit krijgt hoor, hij wil gewoon geen moeite doen :Y) de binnenste vorm zou goed gaan maar de ´puntjes´ van de buitenste rand zou hij laten zitten.

Is het de bedoeling om ze te verkopen?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 09:40

Wat een mooie bakken Leo!

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 09:51

Leo schreef:
We hebben ervoor gezorgd dat alle hoekjes en randen afgerond zijn en tot nu toe heeft iedere hond die heeft getest hem altijd helemaal leeg gegeten zonder frustratie. Ook de "kleine" hoekjes krijgen ze door de afronding goed leeg. :j

De lange zijdes zijn 24x24 cm en hij is 3,5 cm diep. Past zeker 400 gram kvv en meer in.
De kleine is 16 x 16 cm en 2,5 cm diep. Daar past tot 130 gram kvv in.

Dankjulliewel :D

Heel mooi zijn ze en mooi formaat voor zowel grote als de kleine hondjes. Je ziet toch vaak dat de grote echt gigantisch zijn, of juist nog te klein en dat voor de kleinere hondjes het net katten bakjes zijn. Voor mijn honden (25kg en 8,5kg) zijn dit perfecte maten.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 11:15

Bedankt allemaal! :D We zijn er heel trots op.

De kleine is onder andere getest door een hondje van 12 kilo en dat werkte top. :j
Het idee voor de kleine ontstond inderdaad omdat er maar zo weinig is dat echt op kleinere honden gericht is.

Ze zijn te koop ja!
Grote maat
&
Kleine maat.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 11:43

Wat onwijs leuk Leo! :):) Ziet er echt leuk uit voor het mensenoog, maar ook minstens net zo goed voor het hondenwelzijn, tof.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 09:18

Dankjewel! :D Dat laatste vonden we vooral het meest belangrijke :j
Ze vlogen letterlijk de winkel uit, in 4 dagen was de grote uitverkocht. Van de kleine zijn er nog een paar laatste.
Afhankelijk of het een succes zou worden wilden we een tweede batch maken. Dat was het, dus wij kunnen weer aan de bak. :D Het is in ieder geval super gaaf om de bak nu ook op social media tegen te komen.

Nog 2 eigen creaties:
Afbeelding
Afbeelding

Maar uiteraard gebruiken we nog steeds heel graag ook andere bakken:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:43

Wij hadden vandaag weer een mooie slowfeeder. De laatste tijd zijn ze erg hetzelfde omdat we ons nogal strikt aan een dieet moeten houden. En ik op de automatische piloot alles er maar in stopte.. en behoorlijk pessimistisch was over de uitkomst. Maar nu even weer een leuk fotootje gemaakt. En misschien wel leuk om even de tekst die ik op Facebook schreef erbij te doen

Afbeelding

( )!
Het kost wat… maar dan héb je ook wat! Vandaag hadden we een goede reden om een feestmaaltijd te serveren, want Bassie’s eerste giardia-test is negatief! Wat een opluchting. Over twee weken moeten we opnieuw testen, dus het is nog even spannend, maar voor nu genieten we van deze kleine overwinning.
En omdat een feestje pas écht leuk is als je het samen viert, kreeg Billy natuurlijk ook een feestmaaltijd. In hun slowfeeders, zodat ze er lekker lang mee bezig waren. Dat blijft toch elke keer genieten om te zien. Eerst vol enthousiasme eten en daarna, met volle buikjes, tevreden in slaap vallen. Kleine geluksmomentjes.

Toch zijn we er nog niet. Door alles wat Bassie heeft meegemaakt, zijn zijn darmen nog lang niet waar ze moeten zijn. Vanwege zijn slechte start heeft hij enorm veel pech gehad, en daardoor hebben wij ook amper van zijn puppytijd kunnen genieten. En zijn puberteit? Die is tot nu toe ook allesbehalve makkelijk. Dat is niet alleen voor ons frustrerend, maar zeker ook voor hem. Want het is zo’n goedzak, hij kan er niks aan doen dat zijn lijf niet meewerkt. Maar goed, hij is een optimist en redelijk te begeleiden—wat met 60 kilo hond ook wel echt nodig is.

Dus ja, soms is het echt pittig. Soms heb ik het gevoel dat we maar blijven ploeteren, dat we steeds één stap vooruit zetten en dan weer twee achteruit. Het is zo frustrerend om te zien hoe hij, door alles wat hij heeft meegemaakt, steeds opnieuw tegen problemen aanloopt. Zijn puppytijd is gewoon aan ons voorbijgegaan, zonder dat we echt hebben kunnen genieten. En nu in zijn puberteit is het nog steeds keihard werken, terwijl het juist zo leuk zou moeten zijn om samen te groeien en plezier te maken. In plaats daarvan zitten we met gezondheidsproblemen, strikte voerplannen en een hond die soms niet weet wat hij met zichzelf aan moet.

Er zijn momenten dat ik het even niet meer zie zitten, dat de tranen me in de ogen springen en ik me afvraag of we ooit écht vooruitgang gaan boeken. Dat ik het liefst even zou willen opgeven, al weet ik dat dat geen optie is. Maar ondanks alles houden we vol, omdat hij het waard is.
En vandaag? Vandaag was eindelijk een stap in de goede richting. Even een lichtpuntje in alle ellende. Even ademhalen en genieten van het moment. En dat voelt toch wel heel erg fijn.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 12:52

Ach, wat sneu dat het zo lastig is tot nu toe, Giardia is echt zo rot om mee te dealen. Hopelijk blijven de testen negatief en krijgen jullie steeds meer geluksmomenten :)