Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
_Emm_ schreef:Ik wil graag wat advies hebben. Ik ben voor het eerst aan het proberen 2 konijnen te koppelen, op internet heb ik me wel ingelezen, maar ik loopt tegen problemen aan waar ik geen antwoord op heb kunnen vinden.
Het gaat om mijn eigen konijn Koos, een gecastreerde ram die zijn hele leven (3 jaar) alleen heeft gezeten en een voedster die ik van een kennis heb gekregen. Woezel (voedster) is nu ongeveer een jaar en heeft vlak hiervoor 3 nestjes vlak achter elkaar gehad omdat ze bij een ram samen zat. (van de vorige eigenaar heb ik te horen gekregen dat ze heel lief was naar de ram en dat hij zelfs terwijl ze jongen had gewoon bij haar in de buurt kon komen)
Vorige week zaterdag heb ik Woezel mee naar huis genomen en zondag heb ik de eerste poging gedaan ze bij elkaar te zetten. Dat heb ik gedaan in een ren in de schuur (zijn allebei gewent buiten te zitten) die voor beide neutraal terrein was. Ik had er een doos in gezet zodat ze een mogelijkheid hadden tot afzonderen. In eerste instantie begonnen ze met vechten en vlogen er nogal wat haren (vooral van Koos) in het rond, ik had het idee dat het vanuit Woezel begon, maar dat weet ik niet zeker. Daarna heeft Koos zoveel mogelijk Woezel ontweken en heeft eerst meer dan een uur in de doos gezeten en daarna vooral veel weggerend en gestampt. Woezel deed overigens of er weinig aan de hand was en heeft de ren verkend en gegeten en zich gewassen ed. Na 2 uur was Koos volledig in paniek aan het zoeken naar een uitweg en heeft meerdere keren geprobeerd uit de ren te springen (wat niet kon omdat ik er een net overheen gespannen had). Ik heb ze, toen Koos even rustig stil zat, uit elkaar gehaald en heb ze toen met de hokken tegen elkaar neergezet zodat ze met gaas ertussen aan elkaar konden wennen.
Dat heb ik tot vanochtend gedaan en dat ging opzich prima, geen agressiviteit naar elkaar maar ook geen toenadering zoeken. Vanochtend heb ik Koos eerst even een kwartier alleen in de ren gezet zodat ook hij de ren een beetje kon verkennen (aangezien hij daar de vorige keer weinig tijd voor had). Daarna heb ik Woezel er weer bij gezet en begon het weer met vechten. Daarna heeft Koos vooral in een hoekje zitten stampen en hij rende hard weg als Woezel in de buurt kwam. Na anderhalf uur ging Woezel weer wat meer toenadering zoeken en ging Koos weer in paniek de ren door met meerdere pogingen eruit te springen. Ik heb ze toen weer uit elkaar gehaald en ze staan nu weer naast elkaar.
Naar mijn idee heb ik weinig vooruitgang geboekt sinds vorige week. Ik weet niet of het slim was ze uit elkaar te halen, maar Koos sprong tegen het gaas op waarna hij weer op de grond viel en dit leek mij geen veilige situatie.
Wat zeggen jullie van deze situatie? Ik las overal dat je vooral niet te snel moet opgeven, maar ik vind vooral de angst aan Koos zijn kant toch een beetje apart en dat zal zeker niet mee werken.
Sonja89 schreef:@ Mindim: konijnen zitten hier op vlas, altijd al. Naar pasteurella is niet gekeken. DA zei dat het óf (chronisch) snot zou zijn, óf myx. Behandeling was volgens haar bij allebei hetzelfde: AB+ontstekingsremmer/pijnstiller. Zou dat niet helpen, moest ik terugkomen maar werd het waarschijnlijk een spuit.
Konijn eet goed, mest normaal, drinkt veel, is verder levendig, wast zichzelf, knuffelt met zijn vriendinnetje (die niets mankeert). Voelt alleen warm aan, af en toe wat benauwd (verkouden) en heeft een zwelling. Ze zitten trouwens binnen en hebben geen entingen gehad.
Over de voeding: ik weet wel welke groenten wel/niet goed zijn, wat je wel/niet kunt voeren enz. Onbeperkt hooi krijgen ze hier ook. Maar ik begrijp dat brok als basis altijd nodig is?
Sonja89 schreef:Mindim schreef:Kan de zwelling een abces zijn?
Zo ziet het er niet uit. Het voelt aan als een vochtophoping...
takkie_muis schreef:Succes morgen!
Zo had wat verse wilg meegenomen , de monsters kwamen eindelijk hun hok weer eens uit

. Altijd een goed teken!
Mayling27 schreef:Hallo,
Ik wil zodra winter gaat zakken, mijn konijnenhok af gaan maken.
Nu heb ik een hok, een huisje met boven en onder, en aan de zijkant nog een hok eraan met een trappetje. Daaraan vast wil ik nog een buiten stuk maken van ik denk 2 bij 2 meter, maar ben aan het twijfelen wat ik doe. Ik wou eerst grasmatten (of deel ervan) er neer leggen, zodat ze ook gewoon op gras kunnen lopen, en andere helft zand. Of zal ik alleen zand houden? Wat is het beste?
Mayling27 schreef:Mayling27 schreef:Hallo,
Ik wil zodra winter gaat zakken, mijn konijnenhok af gaan maken.
Nu heb ik een hok, een huisje met boven en onder, en aan de zijkant nog een hok eraan met een trappetje. Daaraan vast wil ik nog een buiten stuk maken van ik denk 2 bij 2 meter, maar ben aan het twijfelen wat ik doe. Ik wou eerst grasmatten (of deel ervan) er neer leggen, zodat ze ook gewoon op gras kunnen lopen, en andere helft zand. Of zal ik alleen zand houden? Wat is het beste?
Iemand?
.
Die eierdoos is echt leuk!!!!!
Na een paar dagen gooi ik het in zijn geheel weg en zorg ik dat ik een nieuw kiwi- doosje heb. Lekker makkelijk en ze voelt zich wat meer op haar gemak.
Laura_x_ schreef:Hebben jullie nog tips om mijn konijntjes lekker bezig te houden? Ze hebben nu 2 stuks plastic speelgoed (heb ik goede ervaringen mee) en een lenterol. Natuurlijk hun hele hok ook vol met stro en hooi, dus ze kunnen lekker knabbelen. Misschien hebben jullie nog leuke ideetjes?