Het Konijnentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Re: Het Konijnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:11

Is er geen opvang in de buurt die je kan helpen met koppelen?

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:21

Ik weet hier in de buurt geen konijnenopvang, ik zit in de omgeving Bodegraven.

Edit: Vanaf 1 januari gaat er wel een asiel open in Alphen aan den Rijn die ook konijnen gaan opvangen zie ik net. Ik zal ze wel even benaderen in ieder geval of ze ook kunnen helpen bij het koppelen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:07

@ Mindim: konijnen zitten hier op vlas, altijd al. Naar pasteurella is niet gekeken. DA zei dat het óf (chronisch) snot zou zijn, óf myx. Behandeling was volgens haar bij allebei hetzelfde: AB+ontstekingsremmer/pijnstiller. Zou dat niet helpen, moest ik terugkomen maar werd het waarschijnlijk een spuit.

Konijn eet goed, mest normaal, drinkt veel, is verder levendig, wast zichzelf, knuffelt met zijn vriendinnetje (die niets mankeert). Voelt alleen warm aan, af en toe wat benauwd (verkouden) en heeft een zwelling. Ze zitten trouwens binnen en hebben geen entingen gehad.

Over de voeding: ik weet wel welke groenten wel/niet goed zijn, wat je wel/niet kunt voeren enz. Onbeperkt hooi krijgen ze hier ook. Maar ik begrijp dat brok als basis altijd nodig is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:48

_Emm_ schreef:
Ik wil graag wat advies hebben. Ik ben voor het eerst aan het proberen 2 konijnen te koppelen, op internet heb ik me wel ingelezen, maar ik loopt tegen problemen aan waar ik geen antwoord op heb kunnen vinden.

Het gaat om mijn eigen konijn Koos, een gecastreerde ram die zijn hele leven (3 jaar) alleen heeft gezeten en een voedster die ik van een kennis heb gekregen. Woezel (voedster) is nu ongeveer een jaar en heeft vlak hiervoor 3 nestjes vlak achter elkaar gehad omdat ze bij een ram samen zat. (van de vorige eigenaar heb ik te horen gekregen dat ze heel lief was naar de ram en dat hij zelfs terwijl ze jongen had gewoon bij haar in de buurt kon komen)

Vorige week zaterdag heb ik Woezel mee naar huis genomen en zondag heb ik de eerste poging gedaan ze bij elkaar te zetten. Dat heb ik gedaan in een ren in de schuur (zijn allebei gewent buiten te zitten) die voor beide neutraal terrein was. Ik had er een doos in gezet zodat ze een mogelijkheid hadden tot afzonderen. In eerste instantie begonnen ze met vechten en vlogen er nogal wat haren (vooral van Koos) in het rond, ik had het idee dat het vanuit Woezel begon, maar dat weet ik niet zeker. Daarna heeft Koos zoveel mogelijk Woezel ontweken en heeft eerst meer dan een uur in de doos gezeten en daarna vooral veel weggerend en gestampt. Woezel deed overigens of er weinig aan de hand was en heeft de ren verkend en gegeten en zich gewassen ed. Na 2 uur was Koos volledig in paniek aan het zoeken naar een uitweg en heeft meerdere keren geprobeerd uit de ren te springen (wat niet kon omdat ik er een net overheen gespannen had). Ik heb ze, toen Koos even rustig stil zat, uit elkaar gehaald en heb ze toen met de hokken tegen elkaar neergezet zodat ze met gaas ertussen aan elkaar konden wennen.

Dat heb ik tot vanochtend gedaan en dat ging opzich prima, geen agressiviteit naar elkaar maar ook geen toenadering zoeken. Vanochtend heb ik Koos eerst even een kwartier alleen in de ren gezet zodat ook hij de ren een beetje kon verkennen (aangezien hij daar de vorige keer weinig tijd voor had). Daarna heb ik Woezel er weer bij gezet en begon het weer met vechten. Daarna heeft Koos vooral in een hoekje zitten stampen en hij rende hard weg als Woezel in de buurt kwam. Na anderhalf uur ging Woezel weer wat meer toenadering zoeken en ging Koos weer in paniek de ren door met meerdere pogingen eruit te springen. Ik heb ze toen weer uit elkaar gehaald en ze staan nu weer naast elkaar.

Naar mijn idee heb ik weinig vooruitgang geboekt sinds vorige week. Ik weet niet of het slim was ze uit elkaar te halen, maar Koos sprong tegen het gaas op waarna hij weer op de grond viel en dit leek mij geen veilige situatie.

Wat zeggen jullie van deze situatie? Ik las overal dat je vooral niet te snel moet opgeven, maar ik vind vooral de angst aan Koos zijn kant toch een beetje apart en dat zal zeker niet mee werken.

Zolang er alleen wat haar rondvliegt, is het niet zo erg. Zodra het echt vechten wordt, dan is het een ander verhaal. Misschien de ren iets groter maken? Ik zorg ook altijd dat ze ergens uit het zicht kunnen, maar niet dat ze zich ergens kunnen afzonderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:49

Sonja89 schreef:
@ Mindim: konijnen zitten hier op vlas, altijd al. Naar pasteurella is niet gekeken. DA zei dat het óf (chronisch) snot zou zijn, óf myx. Behandeling was volgens haar bij allebei hetzelfde: AB+ontstekingsremmer/pijnstiller. Zou dat niet helpen, moest ik terugkomen maar werd het waarschijnlijk een spuit.

Konijn eet goed, mest normaal, drinkt veel, is verder levendig, wast zichzelf, knuffelt met zijn vriendinnetje (die niets mankeert). Voelt alleen warm aan, af en toe wat benauwd (verkouden) en heeft een zwelling. Ze zitten trouwens binnen en hebben geen entingen gehad.

Over de voeding: ik weet wel welke groenten wel/niet goed zijn, wat je wel/niet kunt voeren enz. Onbeperkt hooi krijgen ze hier ook. Maar ik begrijp dat brok als basis altijd nodig is?

Kan de zwelling een abces zijn?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 14:01

Mindim schreef:

Zo ziet het er niet uit. Het voelt aan als een vochtophoping...

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:07

Morgen een tripje naar de dierenarts..

Heb opgemerkt dat 1 van mijn konijntjes de laatste tijd wel wat vermagerde, maar dit mocht ook wel.
Ze heeft enkele jaren binnen in huis gewoond en is deze zomer naar een groot buitenverblijf verhuisd met een nieuw vriendje. Hierdoor heeft ze nu veel meer loop, dus is het wel normaal dat ze wat afvalt.
Vandaag viel het me echter op dat ze hun biks niet meer volledig opeten. Dit is wel een nieuwe zak, maar wel van hetzelfde merk.. worteltjes en hooi eet ze nog steeds. Actief is ze genoeg.

Ik maak me dus een beetje zorgen voor haken op de kiezen. Hopelijk brengt morgen wat meer duidelijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:14

Succes morgen!

Zo had wat verse wilg meegenomen , de monsters kwamen eindelijk hun hok weer eens uit :')

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:21

@_Emm_ Mijn ram was ook heel bang van de voedster. Wij hadden een hele dikke skihandschoen zodat we ze veilig uit elkaar konden duwen en een plantenspuit om water op de voedster te spuiten als ze weer in de aanval ging. Mijn ram zat ook alleen maar bang in een hoekje en rende soms ook vanuit paniek echt tegen het gaas op. Na een paar uur hebben we ze toen samen in het hok van de ram gezet, op zijn terrein dus. Toen werd hij een stukje dapperder en de voedster minder brutaal en ging het vrij snel goed. Eten geven werkte overigens ook goed, laten ze elkaar meestal wel even door met rust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:43

Sonja89 schreef:
Mindim schreef:

Zo ziet het er niet uit. Het voelt aan als een vochtophoping...

Ik zou toch even checken of het geen abces is. Pasteurella kan ook gepaard gaan met abcessen, myxo lijkt het me niet, want dan had je andere konijn het ook al gehad. De verdere symptomen die je noemt lijken veel op pasteurella.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:58

Mijn voedster was ontzettend bang voor mijn castraat ram. Schoot niet op een paar keer bij elkaar te zetten op neutraal terrein. Heb van iemand een tip gehad om de voedster bij de ram in zijn verblijf te zetten, en dat ze het maar zelf moet uitzoeken. (ja iemand die veel van dieren weet) Dat heb ik toen gedaan, en ze zijn nu de grootste maatjes!

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 10:52

Net terug van bij de dierenarts.. Beau had in het verleden olifantstanden, en deze zijn op jonge leeftijd getrokken. Nu 4 jaar later blijkt dat 1 van de tanden er terug is doorgekomen.. Ben er nu dus over aan het denken om deze terug te laten trekken van zodra ze weer wat beter op gewicht is.
Ook had ze een ontstoken oogje, dus dat moet ik 3x per dag behandelen.

Volgende week moet ik op controle voor haar oogje, en als ze dan nog niet goed aan de eet is wordt ze wat verdoofd om haar kiezen ook eens te controleren.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 12:44

Eindelijk maar toch, ik heb er een vriendje bij gehaald! Een kleurdwerg uit Juni.
en het klikt super tussen die twee.
Ze liggen steeds lekker tegen elkaar aan , en vanaf morgen morgen gaan ze los in de hal !

Afbeelding

Afbeelding

er komt nog een groter hok.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 12:55

takkie_muis schreef:
Succes morgen!

Zo had wat verse wilg meegenomen , de monsters kwamen eindelijk hun hok weer eens uit :')

Hihi, lekker vinden ze dat he! De mijne zijn er ook he-le-maal gek op! :D

Zal zo weer eens lekker bijlezen :)

Maandag toch weer met 1 van de voedsters naar de dierenarts. Ze zit nu al 5 weken binnen met haar vriendje omdat ze bijtwonden had van toen ze nog in de groep zaten, deze bijtwonden flink waren gaan ontsteken en er allemaal abcessen onstonden. Flinke AB-kuur er tegen aan gegooit, 3 x daags de fistels/abcessen uitgedrukt en schoongespoeld, en alles heelde netjes. Alle wonden zijn nu genezen, huidje is weer helemaal genezen en er groeien ook weer donshaartjes op. Echter... vorige week voelde ik ineens bij het meest recente 'wondje' wat genezen was toch weer een bobbeltje onderhuids. Kon het alleen niet meer 'uitdrukken' omdat het wondje al helemaal was dichtgegroeid. Heb het een paar dagen aangekeken (in de hoop dat het lichaam de onderhuidse ontsteking) zelf zou opruimen, maar helaas ... maandag dus naar de dierenarts, want het bultje is een dikke bult geworden en de huid voelt ook helemaal warm bij de bult.

Gelukkig eet en drinkt ze nog steeds goed en is lekker vrolijk en actief :) . Altijd een goed teken!

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 12:56

[quote="Dess"]Eindelijk maar toch, ik heb er een vriendje bij gehaald! Een kleurdwerg uit Juni.
en het klikt super tussen die twee.
Ze liggen steeds lekker tegen elkaar aan , en vanaf morgen morgen gaan ze los in de hal !

Wat een popje zeg!! <3

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 12:59

Kruimel heeft een vriendinnetje!! :D

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:35

Mayling27 schreef:
Hallo,

Ik wil zodra winter gaat zakken, mijn konijnenhok af gaan maken.
Nu heb ik een hok, een huisje met boven en onder, en aan de zijkant nog een hok eraan met een trappetje. Daaraan vast wil ik nog een buiten stuk maken van ik denk 2 bij 2 meter, maar ben aan het twijfelen wat ik doe. Ik wou eerst grasmatten (of deel ervan) er neer leggen, zodat ze ook gewoon op gras kunnen lopen, en andere helft zand. Of zal ik alleen zand houden? Wat is het beste?

Iemand? :o

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:44

Mayling27 schreef:
Mayling27 schreef:
Hallo,

Ik wil zodra winter gaat zakken, mijn konijnenhok af gaan maken.
Nu heb ik een hok, een huisje met boven en onder, en aan de zijkant nog een hok eraan met een trappetje. Daaraan vast wil ik nog een buiten stuk maken van ik denk 2 bij 2 meter, maar ben aan het twijfelen wat ik doe. Ik wou eerst grasmatten (of deel ervan) er neer leggen, zodat ze ook gewoon op gras kunnen lopen, en andere helft zand. Of zal ik alleen zand houden? Wat is het beste?

Iemand? :o

Zou een gedeelte gras doen en een gedeelte stenen tegels (kunnen de nagels slijten), kan je altijd nog een bak erin zetten met zand :).

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 14:31

Hebben jullie nog tips om mijn konijntjes lekker bezig te houden? Ze hebben nu 2 stuks plastic speelgoed (heb ik goede ervaringen mee) en een lenterol. Natuurlijk hun hele hok ook vol met stro en hooi, dus ze kunnen lekker knabbelen. Misschien hebben jullie nog leuke ideetjes?

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 14:59

Die van mij hebben maanden lol gehad van een kartonnen doos waar dakdragers voor op de auto ingezeten hadden, was precies een hele grote lange tunnel. Sowieso krijgen ze hier meestal de dozen van pakketjes die bezorgd zijn, kunnen ze op en in gaan zitten totdat het weer stuk geknaagd is en ik het opruim. Verder hebben ze twee wilgenbruggen, een kattentunnel, een stuk kersenstam en vaak ook wilgentakken. Hun voerbal gebruik ik niet zo vaak maar vinden ze ook leuk. Een eierdoos met brokjes erin en dan dicht doen zijn ze ook wel even mee bezig.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:45

Laura_x_ schreef:
Kruimel heeft een vriendinnetje!! :D

wat leuk heb je een foto van ze

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 18:48

*\o/* Die eierdoos is echt leuk!!!!!

Omdat Mees niet uit haar stalletje omt heb ik er een groentedoosje onder gezet van karton. Met een laag kranten, strokorrels en een dikke laag hooiheeft ze toch een soort mandje om in te kruipen. :z Na een paar dagen gooi ik het in zijn geheel weg en zorg ik dat ik een nieuw kiwi- doosje heb. Lekker makkelijk en ze voelt zich wat meer op haar gemak.

Zojuist zaten ze samen in de bak in het stalletje, dus was ze toch naar boven gelopen. :)
Grappig: als e de kerstboom aandoen, komt Schrobber meteen kijken wat er gebeurt. Mijn man schrok zich kapot de eerste keer! _O-

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:38

Bedankt voor de tips allemaal! Ik heb ze nu samen in het hok van koos gedaan en hij reageerde meteen anders. Ze zitten nu al een paar uur bij elkaar. Op het moment liggen ze dicht tegen elkaar aan en dat wisselen ze af met rennen en stampen af en toe. Ik moet om 2 uur weg en twijfel of ik ze alleen kan laten. Is het beter ze zo te laten zitten, of kan ik ze beter weer even uit elkaar halen en morgen weer bij elkaar zetten?

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:56

Laura_x_ schreef:
Hebben jullie nog tips om mijn konijntjes lekker bezig te houden? Ze hebben nu 2 stuks plastic speelgoed (heb ik goede ervaringen mee) en een lenterol. Natuurlijk hun hele hok ook vol met stro en hooi, dus ze kunnen lekker knabbelen. Misschien hebben jullie nog leuke ideetjes?

Het ligt denk ik totaal aan het konijn.
Mijn ene konijn word al blij als ik een dikke laag zaagsel en hooi in het hok leg.
Ze verbouwt om het uur de boel en rent er als een gek doorheen..
terwijl mijn andere konijnen het niks aan vind :+

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 13:26

Daar heb je gelijk in Grace ;) Ik zoek toch wat inspiratie ideetjes, zodat ik eens kan wisselen.

Hier twee, ietwat onduidelijke, fotootjes van de koppeling. Binnenkort volgen er meer.

Afbeelding

De grijze is mijn ex-rammetje, Kruimeltje (het klopt dat hij een oor mist), en de bruine is het vrouwtje, Noa. :)