BARF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:44

Ik kan met beide termen wel uit de voeten, maar dat is omdat ik dominant niet persé als iets slechts zie. Een hond is altijd dominant ten opzichte van. Als de hond dus 'dominant gedrag vertoont', betekent dat voor mij eigenlijk dat de mens dus 'onderdanig gedrag vertoont'. Kun je wel aan de hond gaan sleutelen, maar er is niks mis met dominant gedrag. Alleen jij wilt de dominantste (of dus leider) zijn, dus zul je dat gedrag ook moeten laten zien.
Dominant gedrag vertonen heeft voor mij dan ook niks te maken met schreeuwen, op de grond duwen of op de rug leggen.
Al zie ik mijn hond dat ook wel eens doen bij een andere hond, ik vind dan ook dat hij eigenlijk zo niet dominant is maar dat hij een hoop stampij eromheen bouwt om maar heel stoer te lijken.
Ik laat nog een hond uit die hoeft alleen even z'n hoofd te draaien en te brommen en iedereen springt aan de kant. Dat is in mijn ogen een veel dominantere hond.

Eigenlijk maak ik dus onderscheid tussen onzeker/zeker dominant gedrag of stabiel/instabiel dominant gedrag, net hoe je het wilt noemen. Op het één reageer ik anders als op het ander. Of dat je daarbij dominant of als leiderfiguur bestempeld wordt maakt mij eigenlijk niet uit, ik gebruik meestal de terminologie die ik bij mensen vindt passen. (Iemand die dominantie dus als iets slechts en uit je slof schieten beschouwt zal ik zeggen dat hij/zij moet leiden)

Nog een vraagje: mijn hond schrokt spiervlees en penslappen op, er valt natuurlijk ook niet echt goed op te kauwen. Hebben meer mensen hier last van en een oplossing hiervoor gevonden waardoor het iets meer ruk- en plukwerk wordt? (Soms geeft ie het namelijk ook weer over)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:51

Dat is idd het probleem, mensen denken vaak dat een hond altijd dominant is als karakter eigenschap of hoe wil je het noemen? Ipv dominant over iets. De dominante lijer die ik noemde ( :') ) die was gewoon heel zelfverzekerd en daarbij vaak dominant. Zag je aan zijn hele lopen, maar tegen andere honden hoefde hij weinig te doen. Een keer een wenkbrauw optrekken was voldoende. Dat was zelfs zo 'erg' dat als we hem meenemen en Tessa viel uit, hij haar alleen aan hoefde te kijken en ze stopte.

Hij wilde alleen wel vaak testen hoever hij kon gaan bij iedereen. Stomme is dat hij vanaf dag 1 heilig ontzag voor mij had en dat testen maar 1 keer gedaan heeft. (Terwijl de rest van het gezin flink gebeten was door hem, omdat ze zo nodig de strijd aan moesten gaan)
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 09-04-13 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Re: BARF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:52

Oh en over het spiervlees en pens, pens geef ik in lappen van een kilo, dat kan hier niet in 1 keer naar binnen. Ook spiervlees geef ik zo groot mogelijk, maar dat is wat lastiger.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:54

In een kilo! Daar doet Duke hier 3 weken mee, plus dat ik dan nog vleesbot erbij moet geven zit hij zo op een maaltijd voor 3 dagen.

Nog andere suggesties :o?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:56

Hoe zwaar is hij? :o

Ik maak namelijk geen porties pens, Tessa zou stukken minder pens moeten krijgen, maar die heeft gewoon 1 pensdag ipv meerdere keren kleine porties. Ik geef op die dag echt alleen pens.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:59

Als ik Duke alleen pens zou geven gaat hij enorm aan de diarree.
Hij weegt 26,6 kilo en krijgt per dag 500g. Wel heb ik meestal 1 dag als dubbeldag (zodat hij daarna een vastdag heeft).

Ik zat meer te denken aan ergens in stoppen of misschien met iets natuurlijks vastbinden oid? Zou alleen niet zo goed weten wat werkt, stop het wel vaker in een kiprugstuk maar dan trekt ie het er toch eerst uit om het dus vervolgens alsnog in z'n geheel naar binnen te schrokken.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:00

Hoi,
ik heb sinds kort een hondje en wij geven hem Lotgering rauw vlees.
ik vroeg me af of dit nou bij BARF of KVV hoort en wat daar het verschil tussen is.
Wat vinden jullie van het merk Lotgering? :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:02

Tessa weegt 25 kilo en heeft geen vast dag, maar die geef ik dus wel een kilo pens, alleen kan zij er wel tegen. Hoeveel pens geef je in totaal in 1 week dan? Als je dat bij elkaar geeft en dan bot erbij en de volgende dag vasten?

Lotgering is een KVV. Barf is een manier van zelf samenstellen en KVV is gemalen vlees, bot en orgaan. Bij Barf/NRV/noem maar op geef je hele stukken.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:04

@MyWishMax: bedankt voor de duidelijke uitleg.
Oke, dat lijkt me ook erg leuk om in te verdiepen alleen hebben de mensen hier thuis het niet zo op rauw vlees. Wat mij juist weer beter lijkt omdat je dan dichter bij de natuur blijft.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:04

Hij krijgt per week ong. 350g pens. En dat is dus piece of cake voor hem om naar binnen te slurpen.

Lotgering vind ik opzich wel een goeie KVV, behalve het feit dat het zo enorm vet is. (Mijn hond werd op 350g per dag al moddervet)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:07

En hoeveel vleesbot heeft hij per portie pens nodig om niet aan de race te gaan? *Zit even te denken hoe je het zou kunnen doen hoor*

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:09

Van vleesbot heeft hij dan ongeveer 300gr nodig om er een mooie drol van te draaien.

Wel heb ik nog vrij kale lamsbotjes (zeg maar 90/10 verhouding ipv de 50/50 van een kipkarkas), dus die kan ik ook geven zonder dat het meteen zo'n enorm gewicht wordt. Dan heeft hij genoeg aan een botje van ong. 150g.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:11

Als je dan eens probeert om een grotere lap pens te geven met die botjes en daarna een dag vasten eventueel? Wel lastig zeg...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:14

Je bedoelt dus bijv. een lap pens van 700g geven, vastdag en de volgende week geen pens dan bijv.? Dat zou dan inderdaad uitkomen, want dan krijgt hij een lamsbot van 300g dus dat maakt dan precies eten voor 2 dagen :)

Heb het voor de komende tijd allemaal al geportioneerd helaas, maar het komt erbij op mijn optielijst! Ga ook meteen even snuffelen op internet voor eventuele speeltjes oid waar je voedsel in kan stoppen wat eventueel zou kunnen werken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:18

Zoiets ja, anders weet ik het ook niet? Misschien komen er nog betere tips :=

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:49

Ben nu de Kong Stuff-a-ball tegengekomen, dat zou misschien wel eens kunnen werken!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 17:32

dat is een heel goed idee sassol, je kong ermee vullen!!
en anders echt heeeel erg de rust op zoeken, word hij druk van het eten gaat hij ook schrokken, dus wachten tot ie volledig rustig is en dan pas geven

hoi rosanne, je hebt al antwoord op je vraag zie ik :D

ik ben zoooo trooottssss <3 <3 <3 <3 net met de puppy s naar de dierenarts geweest, allemaal hup de auto in ze sliepen binnen 2 minuten <3 1 voor 1 bij de dierenarts naar binnen en geen 1 hondje heeft ook maar een kick gegeven, lieten zich top nakijken en enten. ze zijn allemaal top gezond <3 echt heerlijke hondjes

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 18:10

Goed getrainde pups essie! :D
Heb hier ook zo'n speelbal, altijd al voorstander van geweest, voor paarden, honden, katten. Werkt gewoon lekker en je kan er echt alles instoppen..geeft soms alleen wat troep!

Net naar de kivo geweest, goeie gek die mij nog ergens anders heenkrijgt :+

Aangekomen daar is het dus gewoon een slagerij met wat vriezers, waar je ook spul kan kopen. Uitgelegd dat ik een herplaatser heb en haar dus over wil zetten op kvv.
Uitleg gevraagd over het rijstmeel, dat zit er dus schijnbaar al sinds een week of 3 niet meer in, juist omdat mensen het dus niet wilden, wat ze daar aan celstof mee wilden toevoegen word nu toegevoegd door rundernekken geloof ik.
Ze laten je daar geowon alles zien, stonden een paar bakken met net gemalen vlees & karkassen, voelt een beetje als barfen op afstand :P

Wat betreft het bot: daar word dus inderdaad zoveel bot ingezet, maar wat zij bot noemen is eigenlijk karkas. Dus 50% bot is 50% aan karkas met vlees e.d. en dat word aangevuld met allerhande spier- en orgaanvlees.
Nouja, kort verhaal, ik heb 5 rollen compleetkvv meegekregen, en een stuk runderribben van een cm of 40 "om morgen eens te kijken hoe ze het daar mee doet"
Aangezien ik aangaf dat ze dus alleen brok gewend was en niet gewend te kluiven.
Je raad het al, gratis :+

Nouja, bijzonder fijne man, en fijn om te zien wat er allemaal ingeprakt word en op welke manier. Prijs is bij de slager daar zelf natuurlijk ook wat lager, dus nog fijner.
En dan lekker veel keus, als ik een karkasje wil, of ander vlees, als ik het noem kunnen ze het in principe regelen. Erg fijn als ik haar dus eens wat anders wil voeren!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 18:17

fijn dat je daar zo terecht kon en ze zo open zijn :j
kijk wel uit met die runderribben hoor, knijterhard

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 18:18

Zei hij inderdaad ook al, laat hem nu ontdooien en dan krijgt ze hem morgen in de tuin onder supervisie.
Neem aan dat het dan geen kwaad kan om eens te proberen=

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 18:45

Hertennek heeft ae wel eens gehad lolleke, ze kluifde daar wel netjes aan, zql vast een feest voor haar zijn morgen haha.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:24

Runderribben voor een hond die tot voor kort op brok gestaan heeft vind ik eigenlijk best griezelig, als je naast de kvv toch wat botwerk wil geven zou ik eerst zachtere dingen geven, kip, konijn,eend. Ribben pas als je hond een tijd op rauw vlees staat en botten goed verteerd.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:40

Ook niet onder controle? Ben sowieso aan het opten om het ding in stukken te snijden. Ze verteert de nekjes goed in ieder geval, en pikte die goed op.
Het ding ansich is ook echt massive, gozer gaf al aan het misschien wat kleiner te maken.
Ding ligt nu ook te ontdooien, want ja, knoerhard.
Misschien kleinere stukken van maken dan?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 21:31

nee een rib altijd in grote stukken geven, als je het in kleine stukken geeft heb je kans dat ze het in 1x opeten met alle gevolgen van dien..
dit was jolie vanmorgen met haar hertenrib
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:34

Daarom ben ik momenteel even gestopt met de ribbetjes...
Leila schuift 't in 1x naar binnen, vaak zonder (goed) te kauwen.