Tegenstanders vers vlees voeding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:42

@Mizora...ik dacht ook een discussietopic maar het is een barfpromotie topic vrees ik.

Ach is ook leuk... ;)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:44

Mizora, volgens mij ben ik de enige die tot nu toe puur inhoudelijk heeft gereageerd, maargoed :)

Hygiëne blijft de verantwoordelijkheid van de mens. Geperforeerde maag/darm door rauwe botten heeft dan te maken met te weinig spiervlees voeren, hoewel ik er nog nooit van gehoord heb. Wederom even goed opletten dus.

En de kosten, tja sorry, maar dan moet je geen hond nemen. Bovendien voer ik een hond van 27 kg voor 40 euro per maand een zeer gevarieerd BARFmenu (600 gram/dag). Denk dus dat het nog wel meevalt allemaal. KVV is tegenwoordig ook gewoon verkrijgbaar bij de diersuper.

Achja, 4 in 2 weken of niet, dat houden de meeste barfers aan. Beetje afwisseling enzo, niet elke dag kip ;) Kipvet valt voor mij niet onder vlees, sorry :n

Een hond heeft een schaargebit... Carnivoor dus ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 22:12

Ik ben te lui om te vertalen, maar dat moet lukken, toch?
Orijen - INGREDIENTS: Fresh boneless chicken*, chicken meal, fresh boneless salmon*, turkey meal, herring meal, russet potato, peas, sweet potato, fresh boneless turkey*, fresh whole eggs*, fresh chicken liver*, fresh boneless lake whitefish*, fresh boneless walleye*, sun-cured alfalfa, pea fiber, chicken fat (preserved with mixed tocopherols), organic kelp, pumpkin, chicory root, carrots, spinach, turnip greens, apples, cranberries, blueberries, licorice root, angelica root, fenugreek, marigold flowers, sweet fennel, peppermint leaf, chamomile, dandelion, summer savory, rosemary, vitamin A, vitamin D3, vitamin E, niacin, thiamine mononitrate, riboflavin, d-calcium pantothenate, pyridoxine, folic acid, biotin, vitamin B12, zinc proteinate, iron proteinate, manganese proteinate, copper proteinate, selenium yeast, Lactobacillus acidophilus, Enterococcus faecium. * DELIVERED FRESH, preservative-free and never frozen. (80% vlees)

Acana - INGREDIENTS: Deboned lamb, lamb meal, duck meal, whitefish meal*, whole peas, red lentils, field beans, whole potato, deboned duck, whole eggs, deboned walleye, duck fat, herring oil, lamb liver, herring meal, sun-cured alfalfa, pea fibre, whole apples, whole pears, sweet potato, pumpkin, butternut squash, parsnips, carrots, spinach, cranberries, blueberries, kelp, chicory root, juniper berries, angelica root, marigold flowers, sweet fennel, peppermint leaf, lavender, rosemary. * ACANA whitefish meal contains wild-caught flounder, halibut and Alaskan cod. (60% vlees)

Taste of the wild - Ingredients: Beef, chickpeas, peas, lamb meal, egg product, canola oil, wild boar, pea protein, fish meal, brewers yeast, tomato pomace, flaxseed, natural flavor, salt, choline chloride, dried chicory root, tomatoes, blueberries, raspberries, yucca schidigera extract, dried Enterococcus faecium fermentation product, dried Lactobacillus acidophilus fermentation product, dried Lactobacillus casei fermentation product, dried Lactobacillus plantarum fermentation product, dried Trichoderma longibrachiatum fermentation extract, vitamin E supplement, iron proteinate, zinc proteinate, copper proteinate, ferrous sulfate, zinc sulfate, copper sulfate, potassium iodide, thiamine mononitrate (vitamin B1), manganese proteinate, manganous oxide, ascorbic acid, vitamin A supplement, biotin, niacin, calcium pantothenate, manganese sulfate, sodium selenite, pyridoxine hydrochloride (vitamin B6), vitamin B12 supplement, riboflavin (vitamin B2), vitamin D supplement, folic acid (50% vlees)

Dog Lovers Gold - Samenstelling: Lamsvleesmeel (15%), Bruine rijst (15%), Witte rijst (15%), Zalm (10%), Gedroogde Eieren (10%), Kippenvleesmeel (9.5%), Kippenvet (6.5%), Lijnzaad (3.7%),
Doperwten (2.0%), Biergist (2.0%), Mineralen (1.0%), Vitaminen (1.0%), Zalmolie (0.5%), Appel (0.05%), Wortel (0.05%), Pepermunt (0.05%), DL-Methionine, Prebiotica: Mannanoligosaccharides (0.05%), Fructooligosaccharides (0.05%), Natuurlijk antioxidant (0.05%) (geconserveerd met Rozemarijn and gemengde Tocopherol),Yucca Schidigera Extract (0.02%), Probiotica:Enterococcus Faecium (0.02%). (41% vlees)

Fish4dogs - Ingredienten: Witvis 30.5%, Aardappel 30.5%, Haringmeel 21.4%, Zalmolie 7.6%, Bietenpulp 6.4%, Gist 2.1%, Mineralen 0.8%, Vitaminen 0.7% (58% vlees)

Lukullus - Ingredienten: kipvleesmeel (26 %), volkorenrijst, zalmmeel (6 %), aardappelen, rapzaadolie koudgeperst, zeealgen, alfalfa, rijstzemelen, bieten, specerijkruiden, peren, appels, eigeelmeel, kummel, lijnzaadolie, johannisbrood, steenaarde, kiezelgoer, Yucca Schidigera, bosbessen, sporenelementen, vitamines (32% vlees)

Nutro Choice - Ingredienten: Gedehydreerde lam proteïne (minstens 26%), gemalen rijst (minstens 26%), rijstmeel, gedroogde bietenpuree, vet van gevogelte (minstens 4 %), zonnebloemolie (minstens 3,5%), rijstgluten, zout, kaliumchloride, visolie, goudsbloemextract, gedroogde algen, rozemarijn-extract (26% vlees)

Jarco - Ingredienten: Gedroogd pluimvee (45%), Gebroken rijst, Mais, Tarwe, Dierlijke vetten, Dierlijke proteïne extracten, Rijst zemelen, Tarwe zemelen, Sojabonenextract, Lecithine, Lijnzaadolie, Gehydroliseerde kippenlever, Vitamines, Spoorelementen, Natuurlijke antioxidanten (min. 45% vlees)

Biofood krokant - Ingredienten: granen (ontsloten: tarwe, maïs), vlees (kip, rund en lamsvlees), dierlijke bijproducten (lever, hart en pens), plantaardige bijproducten (zeewierextract, bietenpulp), oliën (zalm- en visolie), vet (kip en schaap), plantaardige vitamines en mineralen (pre-mix), digest (lecithine, natuurkruiden) (30% vlees)

Om maar even wat lijstjes te noemen, zitten dure en goedkopere voeren tussen, van 2.40€ tot 6.00€/kg bij een zak van 15kg c.q. grootste zak.

Alleen die laatste voer ik niet zo snel aan mijn hond, te veel granen van tarwe en mais. Nutro choice heeft zichzelf bewezen als brok voor allergie-gevoelige honden, lukullus is qua samenstelling op het wat lage vleespercentage na een heel mooie brok qua ingredienten. De rest heeft minimaal 40% vlees en dat vind ik voldoende. Zonder dat alle brokken duur zijn. Jarco is bijvoorbeeld ook goed te betalen en dog lovers gold.

Even reageren op je laatste reactie: je toon is vaak bijna denigrerend te noemen. En ik merk dat ik er in mee begin te gaan dus ik hou het hierna voor vandaag voor gezien. Ik weet dat barfers dat roepen maar wetenschappelijk is er geen onderbouwing voor. Er zijn meer dingen dan alleen het gebit dat een dier carnivoor of omnivoor maken. Het verschil tussen kat en hond is daarin ook zo mooi te zien. Het gaat er niet om wiens verantwoordelijkheid het is, het gaat erom waarom mensen tegenstander kunnen zijn en met welke redelijke reden. Dat jij hygiene niet zo belangrijk vindt betekent niet iemand anders dit niet hoger op zijn belangenlijst heeft staan. En kosten zijn helaas vaak een issue. Voor onze hond (9kg) hebben we ook wel een beetje de limit gesteld aan een euro per dag aan eten. Niet omdat we niet meer kunnen betalen, maar het loopt snel steeds verder op. En het voer dat je zo snel afwees had alvast 3 diersoorten erin zitten. Dat is een gevarieerd voer. Maar goed, morgen weer een dag.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 22:30

Miepie77 schreef:
Hier ook iemand die een uitgebalanceerde brok voert en nooit botproblemen oid heeft. Ik ben nooit aan vlees begonnen omdat het mij erg eenzijdig overkomt en dan krijg je tekorten, ik heb dit aan mijn dierenarts gevraagd en die was het hier volledig mee eens, hij had geen problemen als iemand zn hond af en toe vlees gaf, maar altijd was idd te eenzijdig, dus blij dat ik mijn eigen gevoel hierin heb gevolgd, zelfde vind ik overigens vegetarische brok, een hond heeft gewoon meer nodig, geen modes volgen maar wat is goed voor mijn honden.

Ik denk dat jij en je dierenarts waarschijnlijk een andere gedachten hebben bij vlees voeren.. Als wij het hebben over vers voeren is dat een complete maaltijd, in mijn geval stel ik zelf samen.. Een gevarieerder menu vind je niet. Iedere dag andere diersoorten, vleesbot spiervlees en orgaan. Daarnaast nog toevoegingen als ei, groenten yoghurt enz
Rauw voeren is niet bepaald een mode volgen hoor ;)

Silence

Re: Tegenstanders vers vlees voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:46

Jeetje sommige slaan hier wel heel erg door in hun taalgebruik en opdringerigheid naar anderen....
Ik wilde nog een reactie geven over een gesprek wat ik nog met mijn moeder heb gehad, maar daar kom ik wel op terug. Kan al wel raden hoe er gereageerd gaat worden...

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 00:00

@ Mizora: Ik ken de ingrediënten van de brokken en ben er niet van onder de indruk... Jammer dat Orijen bijv. aardappel toevoegt. Verder zie ik veel graan, veel rijst, veel vleesmeel, geen dingen die ik mijn honden zou willen voeren.

Waar maak je uit op dat ik hygiëne niet belangrijk vind? Het is voor mij alleen geen reden om mijn honden geen vlees te voeren.

En een denigrerende toon, ik ga een discussie aan, geef argumenten en stel vragen. Verder maakt het me echt niet uit of anderen hun hond(en) brok voeren. Dat zorgt er alleen maar voor dat het barfen voor mij betaalbaar blijft ;) Een hond van 9 kg kun je trouwens ook prima vers voeren voor een euro per dag. Wij zitten voor een hond van 27 kg aan 40, misschien 45 euro per maand.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 00:17

Ik vind dat je je als hondeneigenaar moet verdiepen in het wezen hond. Oa dat het een (semi)vleeseter is. Wij voeren de katten en onze oudste hond Ruud vers (NRV) en eigenlijk letten we er niet echt op wat we ze geven. De ene dag een complete mix en de andere dag een vleesbot. Onze pup staat momenteel op puppy brok (door de week) en vers (weekend). Hier hebben we voor gekozen omdat we wel willen dat de pup brokken wil eten, mocht ze een x toch op brokken moeten. Dit omdat Ruud niet over "normale" brokken kan en hier struviet van krijgt. Dit ging na de overstap naar vers langzaam over, maar voor ons niet snel genoeg. Daarom hebben we in overleg met de DA besloten om hem voor een maand op dieetbrok te zetten wat toen sneller zijn stenen heeft opgelost. Ruud kroop namelijk weg als hij per ongeluk in huis "moest" plassen.

Ik ben dus niet tegen brok, maar vind wel dat je je ook daar in moet verdiepen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 07:11

Foutje

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 08:13

Cynthiaaapje schreef:
Ik ben dus niet tegen brok, maar vind wel dat je je ook daar in moet verdiepen.

Dit dus +:)+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:25

Marjolein29 schreef:
@Mizora...ik dacht ook een discussietopic maar het is een barfpromotie topic vrees ik.

Ach is ook leuk... ;)

Smaken verschillen, ik vind dat niet zo interessant
De reden dat ik de discussie hier maar heb opgegeven is dat ik geen zin heb constant te moeten corrigeren wat mensen denken dat ik bedoel met wat ik schrijf.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:04

enorm moeilijk, goede communicatie ;).
wat men ook kiest, het is niet verboden zelf nog na te blijven denken. Ik ben voor vlees, maar niet tegen brok, wel tegen veel commerciele brokken die stijf staan van de granen en de antioxidanten, ondanks dat, is er een grote groep honden, die daar wel tegen kan.
Voor mij geen reden om het dan toch maar te voeren.
Producenten met tig verschillende soorten, vind ik zelf doorslaan, we hebben 5 honden, van nu 15 maanden tot 11 jaar, ze eten hetzelfde, niet evenveel, maar wel hetzelfde op het moment.
2 honden zitten boven de 60 kg en 3 zitten rond de 20 kg.
Als het aan sommige fabrikanten ligt, zou onze jongste hond, junior krijgen, de oudere, senior en de grote speciaal voer voor grote honden, daar bedankt ik voor.
Ik vind het niet erg, indien nodig, om een hond speciaal voer te geven wanneer deze dat nodig heeft.
Wat ik belangrijk vind is dat er gewoon nagedacht word, het is niet verboden zelf nog logisch na te denken.
Ondanks dat de hond niet meer op de wolf lijkt, heeft wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat ze inwendig, nog hetzelfde zijn, ik vertaal dit, dat het voor de hond het meest natuurlijke is om vlees te eten...mensen die daar tegen zijn, dat mag, maar ga laat andere daar bij in hun waarde.

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:14

@joyfordogs, Ben het helemaal met je eens!
Iedereen doet het anders maar ik ga er bij de meeste vanuit dat ze het beste voor hebben met hun dier.

Overigens heel gaaf die paarden waarmee je werkt! :j

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 09:21

en ik denk dat veel mensen ook doen wat het beste is voor hun portemonnee ;) en ik ben er daar ook 1 van, niet ten kostte van de dieren, maar ik let er wel degelijk op, met 5 honden waarvan 2 hele grote, merk je het goed hoor.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 09:30

Of waarvan ze dénken dat het goed is voor hun portemonnee. In mijn omgeving merk ik dat men denkt dat vers vlees voeren onbetaalbaar is. Als ik het dan vergelijk met een brok als bijv. Orijen, worden mensen ineens een stuk enthousiaster.

@ Marjolein: nobel dat je denkt dat mensen het beste voor hebben met hun dier, maar bij doorvragen blijken er toch vaak andere dingen achter te zitten, als tijd, moeite etc.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 09:47

Sonja89 schreef:
Of waarvan ze dénken dat het goed is voor hun portemonnee. In mijn omgeving merk ik dat men denkt dat vers vlees voeren onbetaalbaar is. Als ik het dan vergelijk met een brok als bijv. Orijen, worden mensen ineens een stuk enthousiaster.

@ Marjolein: nobel dat je denkt dat mensen het beste voor hebben met hun dier, maar bij doorvragen blijken er toch vaak andere dingen achter te zitten, als tijd, moeite etc.

Ja, IK ben er zo één en dat geef ik grif toe!!
Ik vind het een vreselijk smerig gedoe en je moet heel goed weten wat je doet, wil je geen tekorten krijgen.
Ben ik nu een slechte baas? Mijn honden doen het prima op Doglovergold brok en blik versvoer, al is dat voor de Barfers natuurlijk nep-vers.
Hun gebit is prachtig mooi wit, ze stinken niet en laten geen scheten, zijn vrolijk, blij en nooit ziek. Dus waarom zou ik me al dat vieze gedoe op de hals halen? Nee hoor dank je.
Zolang je geen supermarkt-junkfood voer geeft, doen de meeste honden het prima op A kwaliteit brok, uitzonderingen daargelaten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 11:34

Sonja89 schreef:

Tijd geld en moeite zijn factoren waar je rekening mee houdt. Zeker als het alternatief dat meer tijd, moeite en/of geld kost geen significante verbetering geeft wat betreft de gezondheid en levensverwachting van het betreffende dier.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 11:41

HalloDan schreef:
Ben ik nu een slechte baas? Mijn honden doen het prima op Doglovergold brok

Dat vind ik eigenlijk wel een interessante vraag! Wanneer ben je een goede, of slechte baas? Is wandelen een voorwaarde? Is vers vlees voeren een voorwaarde? Ben je een slechte baas als je je hond niet laat enten? Kun je dingen tegen elkaar 'wegstrepen', zo van: 'Ik voer dan wel brok, maar ik ben heel actief met mijn honden, dus dat werkt dan weer in mijn voordeel'?

Ik denk dat het ook iets te maken heeft met welke plek honden innemen voor je. Zie je je hond als een familielid, een kind misschien, een maatje, of als een beest, een dier, een instrument, een bewakingssysteem, een ding? In deze maatschappij worden we steeds drukker, steeds gestrester. In veel gezinnen wordt steeds makkelijker gegeten. Stel nou dat er op een dag een mensenbrok uitgevonden wordt. Hygiënisch, tijdbesparend, eenvoudig te geven en gezond, want alle vitamines die we als mens nodig hebben, die zitten erin en er bestaan ook varianten waar nog extra supplementen aan toegevoegd zijn. Er is niet bewezen dat deze brok slechter of ongezonder zou zijn dan vers eten. Hoeveel mensen zouden er dan overstappen? En doe je kinderen in zo'n geval tekort? Ben je dan een slechte ouder?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 11:53

Sonja89 schreef:
[: 'Ik voer dan wel brok, maar ik ben heel actief met mijn honden, dus dat werkt dan weer in mijn voordeel'?

Dit impliceert klakkeloos (geheel volgens het gospel) dat brok slechter zou zijn dan vers. Wat het niet is.
Je hoeft je geweten niet te sussen omdat je brok geeft.
Is het omgekeerde wellicht waar, sussen mensen hun geweten met het geven van vers...?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 12:01

Schei nou toch uit, dat heeft niks met deze tijd te maken!? Juist Barf IS van deze tijd. Vroeger kregen de honden gewoon de restjes te eten van de mensen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 12:08

Wat ik eigelijk grappig vind is dat iedereen altijd roept dat een hond een wolf is en zo gevoerd moet worden en dat nog steeds zo 'wil'. Maar bekijk het even vanuit een ander standpunt. De domesticatie van de hond. Wanneer is dat gebeurt? Ten tijde dat de leefgewoonte van de mens veranderde en hij overging van nomade naar boer. Honden bleven in de buurt van de mens en leefden vooral van hun afval. en dit is jaaaaaren zo doorgegaan. Als een hond een beest doodmaken en opvreten beter en leuker vond waren ze dat blijven doen, maar blijkbaar was mee-eten met de mens wel makkelijker en aantrekkelijker (en denk niet dat de mensen van toen hun een lap biefstuk of een barfmenutje toegooiden).
ik blijf erbij brok (en dan een beetje kwaliteit) of vers, wat maakt het uit, de gemiddelde hond eet ongeveer alles, gewoon omdat het in hun natuur zit om te overleven.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:05

Kuggur schreef:
Sonja89 schreef:
[: 'Ik voer dan wel brok, maar ik ben heel actief met mijn honden, dus dat werkt dan weer in mijn voordeel'?

Dit impliceert klakkeloos (geheel volgens het gospel) dat brok slechter zou zijn dan vers. Wat het niet is.
Je hoeft je geweten niet te sussen omdat je brok geeft.
Is het omgekeerde wellicht waar, sussen mensen hun geweten met het geven van vers...?

Daar heb je gelijk in, die zin moet eruit :D Blijft de vraag staan: wanneer ben je een goede of slechte baas voor je hond? Mijn geweten sussen met het geven van vers? Neuh, alleen daarom zou ik niet al die moeite doen :')

@ HalloDan: qua gemak sluit brok beter aan bij de huidige behoeftes van de mens dan BARF, denk ik?

@ Cemlys: tuurlijk kiezen honden voor overleving, liefst zo eenvoudig mogelijk. Maar BARF is voor de hond net zo makkelijk als brok, alleen voor de mens niet. Zet een hond maar eens een bak brokken en een bak vlees voor. Ik kan wel voorspellen welke hij het eerst leeg eet ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:02

Sonja89 schreef:
A.Blijft de vraag staan: wanneer ben je een goede of slechte baas voor je hond?
B.Zet een hond maar eens een bak brokken en een bak vlees voor. Ik kan wel voorspellen welke hij het eerst leeg eet ;)

A. Geef zelf je mening eens; vind je brokvoeren horen bij een "slechte" baas, en vers bij een "goede"?
Ik zeg het is irrelevant; Goede kwaliteit brok is gelijkwaardig aan deskundig samengesteld vers.
De andere factoren die uitmaken of iemand een goede baas is zijn hier off-topic.

B. Je denkt dat je het kunt voorspellen, dat is iets anders. Mijn eerste hond laat alles staan voor een stuk oud brood, of een pizzakorst (dol op graanproducten), en eet rauw vlees hoogstens met lange tanden of niet. Huidige brok verdwijnt met veel smaak.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:06

Mijn hond doet een moord voor al het eten wat wij eten, tot ze het aangeboden krijgt. Brokken worden enorm verdedigd tegenover andere honden, maar ze eet niet meer dan 1 a 2 brokjes, vlees valt ze enorm op aan, maar verdedigd ze minder fel.

Ik vind dat je een goede baas bent als je kijkt naar de behoeftes van je hond en je daarop aanpast. Dit in de zin van uitdagingen, beweging en voer. Maar je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:21

Als je die van mij brokken of vers vlees voorzet wat ze kiezen? de ene eet het alle twee op, welke volgorde dat hangt ervan af waar er meer inzit. de andere die raakt het vlees echt niet aan, of het moet blik zijn. dus die gaat naar de brokken.
Ik vind dat je geen slechte baas bent als je brokken of vers voert, wat maakt het uit zolang je hond er goed uitziet, gezond is en gelukkig. Die van mij komen ook niet elke dag buiten voor hetzelfde vervelende rondje, kunnen wel uren in de tuin, maar als we buiten wat gaan doen dan doen we ook echt iets leuk, zwemmen bij het meer, boswandelen, km's over de velden rennen naast de quad,... ik hou niet van steeds datzelfde saaie rondje draaien in de buurt, en mijn ene hond heeft er ook niks aan, die moet gewoon km's en tempo maken. fietsen doen we dan wel weer vaker.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:08

HalloDan schreef:
Ja, IK ben er zo één en dat geef ik grif toe!!
Ik vind het een vreselijk smerig gedoe en je moet heel goed weten wat je doet, wil je geen tekorten krijgen.

Waarom zou een hond op vers tekorten krijgen