Ik ben er weer weg van, heb een klapband op mijn autootje en die moet even gemaakt worden.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Niet naar ons, maar omdat er nog een hond in huis is...)
)
).
) Mizora schreef:Een rukje aan de riem, vinger op de neus (of er zelfs een tikje mee), een boze stem (c.q. een kuch), een prik met de vinger, zijn kop wegdraaien - positieve correctie
Negeren, buitensluiten - negatieve correctie
Een brokje (met of zonder clicker), een aai, prijzen met de stem - positieve beloning
Ophouden met kammen als hij rustig is - negatieve beloning
We trainen trouwens alleen met halsband en gewoon tuig en meestal een 3-meter lijn. Naast de clicker gebruik ik ook een vingerknip om de aandacht te vragen (c.q. duidelijk te maken dat het een bevel was, geen vraag), vaak met een handcommando om te zeggen wat hij moet doen (zeker als het stemcommando al gegeven is of als het iets is dat hij altijd moet, zoals zitten op de mat c.q. bij de trap)
Kentaro schreef:Urko, het is prima dat jij er anders over denkt, maar hoe zou jij het dan bijvoorbeeld verklaren dat het teefje waar ik het over had naar haar terug kwam (en ze is maar 3 weken bij haar geweest!)
En ik zou dan ook super benieuwd zijn, hoe jij ons probleem met Kazuo op zou lossen??? (en geloof me, hij heeft echt nog nooit een tik gehad!!!!)
.
) Lijkt dan net een pyrhana.....
) Achterpoten gaat een beetje, maar voor zet hij het toch op een grommen.... (niet dat hij bijt hoor!! Maar je wordt er toch een beetje huiverig van....)
Dan ligt hij naast je en lig je hem heerlijk te kriebelen en INEENS haalt hij toch uit (niet bijten, maar dan gaat ie weer af als een pyrhana.......
Het gaat nu weer iets minder, het is weer even geleden dat ze is geweest en dan laten we het toch (hoe ongewenst ook
) versloffen...... 

En al belonend staat ze dan te genieten van de laatste spray-tjes te luisteren en voelen hoe braaf ze is , helemaal trots 

joyfordogs schreef:dat probleem heb ik ook gemist.
Wat betreft de clicker, inmiddels wel duidelijk dat ik hier dus ook voorstander van ben (mits goed gebruikt!!), het is niet alleen de clicker, het is ook de denkwijze, snappen hoe leerprincipes werken, zo is een clicker een secundaire positieve bekrachtiger.
Als je de methode snapt, is het niet dat je de hele dag met een clicker loopt, aandacht geven voor gewenst gedrag, is ook iets waar daar imo bij hoort.
Positief trainen is niet iets wat je ff doet, het word iets wat in je systeem komt te zitten, evenals de methode van Cesar.
Ik heb vroeger zo getraint, sinds ik meer inzicht in gedrag en leerprincipes heb, wil ik nooit meer op zo'n manier werken met honden, ik voel me nu nog banketstaaf als ik denk aan hoe ik mijn eerste hondje heb getraint.
en 1 sleutelwoord voor zowel postief trainen als op een correctie gerichte manier trainen: consequent zijn, wellicht is dat ook de verklaring waarom het met kazuo, nu goed gaat.
Zou ook echt niet weten wat voor 'n gedrag het anders is?!?
). Je ziet dan Kazuo zijn humeur naar beneden gaan........ joyfordogs schreef:Ik sluit me hier volledig bij aan. Ik voel me ook echt $#!%@%^!@ als ik er aan terug denk hoe ik vroeger met mijn paard en hond ben om gegaan.
Pmarena: Ik heb genoeg honden voorbij zien komen tijdens gedragstherapie die ook zulke gedragsproblemen hadden net zoals die honden die in Cesars show zitten, en om die weer in het gareel te krijgen (ofja de baasjes) heb ik nog nooit zoiets toegepast zoals cesar doet.
Die aflevering van die sint bernard, die hond was gemakkelijk boven te krijgen met 10 min clickertraining. Hond was helemaal niet zo bang voor de trap, dat zie je aan dat dier zijn houding. Hij heeft gewoon nooit geleerd om trap te lopen of heeft een negatieve ervaring met de trap.Maar wat het verleden is is niet belangrijk, met clickertraining was dat dier geheel vrijwillig en zonder getrek naar boven gegaan. De motivatie zou dan simpel weg zo hoog moeten zijn. Ik vind het echt vreselijk hoe hij die hond daar die trap op trekt. Imo hetzelfde als met die duitse dog met die gladde vloer. Iets wat een dier niet kent moet gewoon geleerd worden. Zonder dwang.

pmarena schreef:joyfordogs schreef:Ik sluit me hier volledig bij aan. Ik voel me ook echt $#!%@%^!@ als ik er aan terug denk hoe ik vroeger met mijn paard en hond ben om gegaan.
Pmarena: Ik heb genoeg honden voorbij zien komen tijdens gedragstherapie die ook zulke gedragsproblemen hadden net zoals die honden die in Cesars show zitten, en om die weer in het gareel te krijgen (ofja de baasjes) heb ik nog nooit zoiets toegepast zoals cesar doet.
Die aflevering van die sint bernard, die hond was gemakkelijk boven te krijgen met 10 min clickertraining. Hond was helemaal niet zo bang voor de trap, dat zie je aan dat dier zijn houding. Hij heeft gewoon nooit geleerd om trap te lopen of heeft een negatieve ervaring met de trap.Maar wat het verleden is is niet belangrijk, met clickertraining was dat dier geheel vrijwillig en zonder getrek naar boven gegaan. De motivatie zou dan simpel weg zo hoog moeten zijn. Ik vind het echt vreselijk hoe hij die hond daar die trap op trekt. Imo hetzelfde als met die duitse dog met die gladde vloer. Iets wat een dier niet kent moet gewoon geleerd worden. Zonder dwang.
Dat met die gladde vloer heb ik niet gezien , dus daar kan ik niet over oordelen
Maar met die SB , tja als het probleem blijkbaar zo groot is dat CM erbij moet komen...neem ik aan dat het met andere methodes niet gelukt is.
Misschien had het met clickeren wel gelukt. Misschien niet. En nu is het ook gelukt zonder dat de hond er een centje spierpijn / blauwe plek , wat dan ook aan overgehouden heeft. Beestje heeft gewoon even geleerd dat hij zich niet moet aanstellen en niet moet zeiken , soms gewoon maar even heeft te luisteren. Niks mis mee volgens mij. Je kunt heel lang vragen en heel goed uitgedacht het juiste gedrag stimuleren , dat is allemaal perfect
Maar soms mag je ook best gewoon even zeggen dat ze maar hebben te luisteren , als je iets vraagt dat in principe helemaal niet raar is.
Zonder dat je er allerlei rommeltjes bij pakt of gaat oefenen , gewoon even in het hier en nu : kappen met dat gezeik , meelopen.
En zo geldt dat voor een paard ook. Niks met een sponsje i.p.v. sprayen : beest moet er gewoon tegen kunnen , en dat kan ze ook prima
Niet mee gaan in die aanstelleritus en dingen gaan vermijden , maar gewoon een beetje ballen kweken hoor , komop
Net zoals dat je buitenrijdt en elke grasspriet is ineens eng , dat kun je prima negeren / het juiste gedrag belonen en weet ik wat nog meer , maar op een gegeven moment moet het gewoon klaar zijn met dat gezeik hoor
Daar krijgen ze echt niks van als je wel gewoon eerlijk , respectvol en gezellig met zo'n dier bent verder , gewoon doorprikken dat getrut en dan is het meteen duidelijk en gezellig en leuk voor beide partijen
Ik wil ook niet vastzitten aan hulpmiddeltjes , moet je altijd zo'n clicker bij je hebben , niks voor mij
Begrijp me niet verkeerd : de rustige weg daar sta ik ècht helemaal achter , maar in sommige gevallen is de snelle "niet trutten" manier van "even door de zure appel heen bijten" en "soms moet je gewoon luisteren , klaar" echt niet slechter

! Goed verwoord.