Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbers

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:16

Ik doe een dieropleiding en ook daar wordt mij geleerd dat dat vaak de oorzaken van maagtorsies zijn. Teveel eten of veel bewegen na eten..
Zit ook wel enige logica in.. dus ik vraag me af hoe serieus je dat ene onderzoek kunt nemen

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:32

Klopt, maag kantelt niet zomaar naar mijn idee..
Zeker een volle maag kan flink schudden als de hond beweegt, waardoor je dus kans hebt op kantelingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:35

Ik heb ook zo mijn vragen bij staande voerbakken, ik heb altidj begrepen dat dit bete ris voor de maag en juist ter voorkoming van een draaing?

mistery schreef:
Teveel eten of veel bewegen na eten..

Kan niet vaak genoeg gezegd worden, levengevaarlijk.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:40

sommige rassen hebben zowiezo meer risiso op maagtorsie, denk maar aan de herders, duitse doggen, dobermann, boxer, alles met diepe borstkas. Zeker bij zo'n rassen wordt aangeraden geen grote maaltijden per keer te geven, oppassen met geperste brok en rustig na eten. als ik zo'n hond heb en die moet voor weet ik veel wat onder het mes zou ik gelijk de maag laten vastzetten ook. Ook met de dober hebben we altijd opgepast daarvoor. Voerbakken op hoogte worden ook aangeraden omdat ze dan minder lucht meekrijgen. Dat heb ik zelf nooit gedaan.
Ik heb er al meerdere zien doodgaan aan maagtorsie, en als ik een iets nooit wil zien bij mn hond is dat het wel.
heb er ooit een snachts gehad, je wil niet weten hoeveel eten daaruit is gekomen, hele stukken aardappel, vlees,.... bahbahbah, ik was zo misselijk als die hond die nacht.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:47

Klopt, hier dus ook echt verplicht rust na het eten. Ook bij de fokster moesten ze in de werpkist na het eten (later op het kussen)
Maag vastzetten zijn verschillende ideeën over, en ik moet zeggen, Jua moet binnenkort gesteriliseert worden, en we kunnen de
maag vast laten zetten. Aan de ene kant wat meer gerustheid, maar aan de andere kant, heb er ook een paar gehoord die alsnog
een maagtorsie kregen en dan kunnen de vastzettingen scheuren en dan heb je wel een vrij groot probleem..
Wij twijfelen daar in ieder geval nog over, vele zegen ook als er niks mis is moet je er niet aan zitten, en daar zit wel wat in.
Laatst bijgewerkt door Loiz op 06-06-10 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:48

zitake schreef:
Voerbakken op hoogte worden ook aangeraden omdat ze dan minder lucht meekrijgen. Dat heb ik zelf nooit gedaan.

In die link staat juist dat dit de kans op maagtorsie vergroot, vandaar mijn opmerking.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:53

Loiz schreef:
Ik ken die link wel :j
Maargoed, ik ken heel wat Doggen eigenaren en daardoor helaas ook heel wat overleden honden door maagtorsies of die er
gelukkig overheen gekomen zijn. En zo goed als allemaal hadden ze net gegeten en daarna zich uitgeleefd, waarna ze een
maagtorsie kregen. Dat zegt voor mij toch dat er een verband is, en zeker als je die van mij (risico vol ras) ziet draven en
galopperen, dan schud de romp extreem in vergelijking met een 'compactere' hond, waardoor er meer kans is op een draaiing.

Dat kan jouw ervaring zijn. Dit zijn echter 2 wetenschappelijke onderzoeken, waarvan één uitgebreid Amerikaans onderzoek onder bijna 2000 honden, waarvan de rassen meer kans hebben om een maagtorsie te kunnen krijgen. Hieruit komt dat helemaal niet. Er staat letterlijk :
There was no correlation of bloat risk to exercise before or after eating, as most dogs bloated in the middle of the night with an empty, gas-filled stomach. Het andere onderzoek is er een door de faculteit in Utrecht en waarbij alleen doggen werden onderzocht.
Dat jij de ervaring hebt wordt door beide onderzoeken niet onderschreven. Overigens hebben de meeste honden die ik gezien heb het ook in rust gekregen en niet na inspanning.
Voor hetzelfde geld zijn alle honden die een maagtorsie kregen die je kent gewoon brokkenhonden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:58

Gas wordt er altijd in meer of mindere mate gevormd in de maag, de maag bestaat dan ook voor een deel vocht, met daarboven lucht. Hoe dan ook is er kans bij wild spelen, als er al veel gas aanwezig is dat de maag kantelt. Een hond kan perfect ook doodziek zijn van maagovervulling en dit hoeft niet enkel voer te zijn, gas kan dus ook, complicatie daarbij is dan dat de maag draait, puur door de zwaartekracht en de anatomie van de hond. Onderzoeken moet je altijd in hun context zien en goed interpreteren.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:27

Het is makkelijk om de onderzoeken zo proberen af te serveren. Maar tot op heden heb ik geen onderzoek gevonden wat iets anders beweert. Maar ik houd me aanbevolen.
@ Zitake Ik snap dat je onderzoeken goed moet interpreteren. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb redelijk wat onderzoek ervaring en ook (internationaal)gepubliceerd in het verleden.
Hier nog een onderzoek:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9577760 Ook hier geen relatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:46

Chubby schreef:
Wat ging er mis bij je kat dan Chiqa?

Mijn kat reageerde erg heftig op de overgang brok/vers. Ik moest doorzetten hoorde bij het ontgiften zeiden ze. Ze bleef slechter worden, braken diarree, op den duur heb ik zelf ingegrepen en geeist dat ze infuus kreeg.. Als dit niet gebeurd was had ik dr verloren.
Zij kon dr overduidelijk niet tegen en heeft haar leven bijna gekost.

Hoe zit het nu met de verhoogde voerbakken want ik begrijp dr niets meer van :n

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 23:23

Even een vraagje:
Mila krijgt tot-nu-toe nog 4 x per dag eten.
Bij de fokkers was dit om 7 - 12 - 17- & 22 uur en ons was aangeraden dit tot de 12de week te doen, dan op 3 voerbeurten over te gaan en met ong. een half jaar op twee beurten uit te komen.
Nu ben ik niet zo´n vroege opstaander (en het was hier de afgelopen 2 weken pinkstervakantie), dus de eerste voerbeurt was/is hier meestal zo tussen 8.30 en 9 uur.
De tweede voerbeurt dan zo om 13 - 13.30, de derde rond 18 uur en de laatste iets van 22.30 - 23 uur.
Ik ga dan wel pas tussen 00.00 en 1.00 uur naar bed en laat haar voor die tijd nog plassen.
Nu verliep de dag hier vandaag een beetje chaotisch en kreeg ze de derde voerbeurt pas om 20.30 uur :o ! Dat zou dan betekenen dat ze de laatste ronde om 00.30 uur zou hebben gekregen en dát vond ik dan wel weer érg laat :\ .
Nu ging ik zo om 22.30 uur brokjes voor de poes pakken en stond Mila met d´r eigenwijze snuffert in het laatje. Volgens mij had ze best honger en ze heeft die vierde portie ook echt nodig!
Ik heb haar dus 2 uur na de vorige portie toch nog maar eten gegeven en die at ze ook met smaak op. Zou dit kwaad kunnen := ?
Ik hoor en lees op het moment veel over een maagdraaing en daar ben ik natuurlijk als de dood voor :\ ...
Ze ligt nu overgens voor pampus naast me want ze heeft flink met de 8 mnd oude hond van de buren gespeelt.

Nawamooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:00

Sterre

Op vaste tijden lukte mij ook niet echt :o

Mijn pups kregen gewoon wanneer ze het aangaven. Zeker in de late uren als ik niet op schema liep.
Gelukkig was de moederhond t/m 12 weken en langer een melkbar.
De ene ras is makkelijker in voeren dan de andere.

Maagtorsie's heb ik gelukkig nooit gehad dit i.v.m voerstandaards
Lig ook weer aan ras of als ze baknijd hebben.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:51

Vandaag weer een zakje orijen besteld en ook Rinti, dit ook eens proberen, is wel makkelijk want ik ben vaak het 'oliebol vergeten te ontdooien-type'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:54

Ik heb ook geen vaste tijden met voeren, verre van zelfs....Ik ben een nachtmens, dus net hoe het uitkomt geef ik, ook toen ze nog pup was. Ik ga dr iig niet mn wekker voor zetten :)

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:55

Even een voer-switch-vraagje!
Daisy krijgt nu carocroc (meegekregen van de fokker) maar wil dus vanaf morgen gaan mengen met Orijen, hoe kan ik dat het beste doen tot ze volledig op Orijen zit. Hoeveel dagen etc.?

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:59

Wij voeren wel vaste tijden, of iig, tussen half 9 - half 10, half 1 - 2 uur en 7 - 8 uur.
Soms wat afwijkingen ivm weg moeten oid, maar dit is wel de 'standaard'.

Ik zou overgaan naar 3 voerbeurten Sterre, de laatste opsplitsen in de eerste 3.
Wij blijven trouwens op 3x per dag, vooral omdat Jua vrij snel eet en een gevoelig ras is voor maagtorsies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:12

Anna-Jelly schreef:
Daisy krijgt nu carocroc (meegekregen van de fokker) maar wil dus vanaf morgen gaan mengen met Orijen, hoe kan ik dat het beste doen tot ze volledig op Orijen zit. Hoeveel dagen etc.?

AJ Orijen mag je niet mengen omdat dit een andere brok is dan Carocroc heeft de fabriek mij verteld.
Je kan cold turkey overstappen zeiden ze toen, heb ik ook gedaan ging prima.

Loiz schreef:
Wij voeren wel vaste tijden, of iig, tussen half 9 - half 10, half 1 - 2 uur en 7 - 8 uur.
Soms wat afwijkingen ivm weg moeten oid, maar dit is wel de 'standaard'.

Zet je daar in het weekend je wekker voor of als je vrij bent?

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:55

Bedankt voor jullie antwoorden :) !

Chiqa schreef:
Anna-Jelly schreef:

AJ Orijen mag je niet mengen omdat dit een andere brok is dan Carocroc heeft de fabriek mij verteld.
Je kan cold turkey overstappen zeiden ze toen, heb ik ook gedaan ging prima.

Ik heb de Orijen wél gemengd met de puppybrokjes die we van de fokker mee hadden.
De eerste 2 dagen heb ik een kwart minder van het oude voer genomen en de rest met Orijen aangevuld (75/25), de 2 dagen daarna 50/50, de twee dagen dáárna 25/75 en daarna volledig Orijen, ging prima. Ze heeft wel een paar dagen dunne poepie gehad, nu is het prima :) .

Ik heb idd besloten om naar drie voerbeurten te gaan; dat levert iig een stuk minder stress voor mij op :+ !

Wbt maagtorsie heb ik een aantal tegenstrijdige berichten gevonden :\ ; hier 2 daarvan:
http://www.home.zonnet.nl/peter.hoogend ... torsie.htm
De ene zegt 1 x per dag voeren...
http://www.dierenklinieklemmer.nl/page9 ... orsie.html
...de andere zegt juist meerdere porties geven!

Ook wbt een voerstandaard verschillen de meningen. Pfff ... lastig allemaal %) !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 23:39

Even nog terugkomend op die link ik vind dat laatste stukje niet echt realistisch of verwarrend;

Bij honden gevoerd met voorgeweekt droogvoer stijgt het risico met 370%.
Honden die droogvoer kregen waarbij vet bij de eerste 4 ingrediënten behoort, laten een risicostijging zien
van 170%.
Bevat het droogvoer citroenzuur dan steeg het risico met 370%.
Hooggeplaatste voederbakken verhogen het risico met 110%.
Bij honden die snel eten verhoogt het risico zich met 15%.

Dat zou betekenen dat zodra je hooggeplaatste bakken gebruik de kans toeneemt op 370%, dus ze krijgen het hoe dan ook. 100% was dan toch al voldoende geweest?? 370% is dus hoe dan ook een maagdraaing.
Kan iemand mij dit uitleggen ?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 23:43

ik kan het je niet uitleggen chiqa, wat ik mij echter wel afvraag; juist bij een geexpandeerde, krokante brok is de kans op een maagtorsie toch groter omdat deze brokken niet gelijdelijk oplossen>>?
Ik blijf met Cadiz mooi op de cavom; bevalt tot nog toe toch het beste

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 23:48

Chiqa, dat vroeg ik me dus ook af :\ !

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 23:49

Volgens mij zit het zo. Honden met brokken hebben een risico van zoveel procent (bijv 10%)en honden met vlees groter dan 3 cm een ander risicopercentage (bijv 5%). Het ene percentage is 100% groter dan het ander risico. Percentages heb ik even veranderd om het te kunnen laten zien.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 08:20

Ik ben benieuwd of mn volgende bestelling bevalt. heb oa Rinti pur kennerfleish besteld, iemand hier ervaring mee?

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 08:26

Ik geef Denkadog Senior Croc en ben er heel tevreden mee. Ze hebben ook de versie Diner (met gekleurde vlokken door, groenten e.d.) i.p.v. Croc maar daar moet mijn hond niets van hebben.

Nawamooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:54

@Zitake Mijn bulletje heeft Rinti gekregen en eet het nog steeds
Zijn ontlasting was goed. Ik ben zeer tevreden en hij vind het heerlijk