[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thirty

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:34

Of een Ierse Setter?

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:08

Die vind ik ook heeeel mooi! Weet eigenlijk niet wat voor karakter die hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:51

Vrolijk, en heel aardig tegen alles en iedereen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 17:04

Ik vind ierse setters echt leuk, kunnen wel wat druk zijn (hebben beweging nodig), maar hebben een sterke will to please, en zijn niet moeilijk te trainen geloof ik. En ze zijn heel erg SLIM.
Als dat een maatje te veel is, misschien een Cocker?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 10:37

Ik ga binnenkort samenwonen met mijn vriend en dan willen we ontzettend graag een hond. Nu weet ik dat het makkelijker zoekt als je de woonsituatie precíes weet -nieuwe woning is nog niet gevonden-, maar ik vind het toch fijn om alvast te weten op welke rassen ik me kan oriënteren.

We zullen sowieso zoeken naar een huisje met (kleine) tuin en zitten in de buurt van bos en strand.
Ik zal tot december nog dagelijks thuis zijn, daarna ga ik mijn studie oppakken maar dit is 1-2 halve dagen per week. Het is wel belangrijk dat de hond dus alleen kan zijn, liefst in een kennel/hondenhok in de tuin, voor die momenten.

We willen sowieso een levendig, speels en alert ras, en niet heel moeilijk te trainen. Enigszins waakzaam is ook fijn. Ook geen hele kleine hond. Ik sta wel mijn 'mannetje' en wil ook zeker cursussen gaan volgen (en ben opgegroeid met honden), dus dominantie is geen probleem.

Ik ben zelf enorm fan van dalmatiërs; herdershonden en de vizsla vinden we beide ook leuk. Maar we staan open voor alle suggesties, ik snap ook dat bovenstaande rassen misschien niet ideaal zijn gezien de woonsituatie. :j

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 10:45

Ja, hoe is eigenlijk een dalmatier?
(ik zal even wat teruglezen)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 10:49

ik ken genoeg mensen in een klein huis met een grote hond hoor :) als je ze daarnaast genoeg beweging geeft is het geen probleem

is de beauceron niks voor je? http://www.google.nl/images?hl=nl&biw=1 ... 0&aql=&oq=

zijn honden die echt graag wat met en voor de baas willen doen, gehoorzaamheid, behendigeheid, ipo en schapendrijven waar ze voor gefokt zijn zijn ze ook erg goed in
het zijn vrolijke opgewekte honden (niet altijd makkelijk, maar als je goede ouders kiest wel)
blijven lang jong van geest! en zijn zeker waakzaam (ik heb er 2 en de reu waakt heel goed maar nooit met agressie, komt wel blaffend rennent op je af maar zal niks doen)
t is een gezond ras, niet doorgefokt. geeft er niet veel om als je een dagje thuis niks doet maar wil uiteraard wel z n beweging hebben de rest van de week :)

ik weet heel toevallig dat een teef welke gister nl kampioen is geworden (met een geweeeldig! karakter) morgen naar de reu gaat om te dekken... ;)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 10:50

een dalmaat is naar mijn mening vooral eigenwijs :P vind ze wel mooi maar ik laat ze op karakter staan

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 11:10

@Danibanani: Ik zou een dalmatier ook op karakter laten staan, vanwege hun eigenwijsheid, moeilijk te trainen,.. zeker als je de sport in wilt (cursussen allerlei) zou ik niet voor een dalmatier gaan. Als ik van jou was zou ik dan eerder inderdaad naar herders of retrievers gaan kijken. Als je niet heel serieus de sport in wil, zou ik zeker niet zover gaan om de stap te zetten richting border of mechelaar uit werklijnen bijvoorbeeld, die zullen misschien iets te heftig zijn. Maar ik denk bv wel aan duitse herder, golden retriever, nova scotia duck tolling retriever, border uit rustige showlijnen, pyreneese herder, ... Zijn allemaal wel fijne, levendige, enthousiaste en intelligente rassen (die ook willen werken).

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 11:16

Beauceron kende ik helemaal niet, vind 't een mooie hond, daar ga ik even meer info over zoeken!

Golden Retrievers vind ik niks, te zachtaardig en gemoedelijk. Die Nova Scotia retriever ziet er gaaf uit, maar die zal qua karakter vergelijkbaar zijn met de Golden Retriever, of niet?

Ga in ieder geval even meer info zoeken over de genoemde rassen!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:43

@Dani: Of je moet een Golden reu nemen (die eventueel richting sport gefokt is) en jachttraining gaan doen, dan wakker je zn instinct aan en heb je een behoorlijk pittige hond! Idem met tollertjes, ook leuk om jachttraining mee te doen!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:47

de toller en de golden zijn niet met elkaar te vergelijken, 2 totaal verschillende rassen. Het enige wat ze allebij een grote will to please hebben maar de meeste tollers die ik ken hebben meer wat weg van border collies.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:52

ik vind een golden nou niet bepaald een erg actieve hond... meer een gezellige huis hond :P

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:58

Hallo! Ik wil graag voor mijn vriend als kadootje een pup aanschaffen.
We wonen in een appartement, met een heel groot balkon. Op twee hoog.(zonder lift)

We hebben twee jonge katten, die zijn geboren bij honden in de buurt. Ik werk vier dagen per week, en mijn vriend vijf. Ik deel wel zelf mijn eigen tijd in. Dus ik kan tussendoor naar huis gaan.

Ik zoek wel een hond die waaks is, en voor mij op kan komen. We wonen niet in de beste buurt.
Ik en mijn vriend zijn wel erg weg van pitbulls.. :) Maar op den duur willen wij ook wel kinderen (over een jaar of 4/5)

Hebben jullie hier mee ervaring? Of wat raden jullie mij aan?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:59

Dan moet je die van mn ouders zien, zo actief als wat! Je moet ze gewoon van begin af aan al stimuleren, zorgen dat ze aan het werk gaan, gaan trainen bij bijv. een groep die ook aan jachttraining doet. Altijd erg leuk op wedstrijden, dan word mn moeder aangekeken met zo'n blik van "daar heb je weer zo'n witte show Golden" en t is altijd zo kicken als ze dan een prijs wint! Ze krijgt ook regelmatig opmerkingen van mensen dat ze niet hadden verwacht dat een Golden zo leuk kon zijn. Maarja, het komt niet vanzelf, je moet er wel tijd in willen steken. Daar krijg je wel dan wel voor terug dat je best of both worlds hebt, een hond die goed als gezinshond functioneerd, maar ook flink wat pit heeft en waar je mee aan het werk kunt gaan!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:03

o ok :) dat kan, maar over het algemeen vind ik ze uhm hoe zeg ik dat... "saai" gewoon niet helemaal mijn ding, wel super lief hoor

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:08

Ik vond Goldens ook altijd saai, vooral omdat we daarvoor een Dobermann hebben gehad. Maar als ik zie wat een werklust, energie en pit erin zit, vooral bij de reu, jeeemig, dat had ik nooit achter een Golden gezocht! Maarja, je moet het zien om het te geloven ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:20

Weet iemand van jullie misschien iets over windhonden? Die vind ik gaaf om te zien! Maar iedereen zegt weer iets anders over het karakter :+

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:28

Sancha schreef:
Ik vind ierse setters echt leuk, kunnen wel wat druk zijn (hebben beweging nodig), maar hebben een sterke will to please, en zijn niet moeilijk te trainen geloof ik. En ze zijn heel erg SLIM.

als er iets is wat een setter niet is dat is het wel makkelijk te trainen := ze zijn echt stronteigenwijs en stoppen geregeld bananen in hun oren. Ze worden niet voor niks bijna nooit gebruikt voor de jacht hier in nederland, luisteren is niet hun sterkste punt. Ze zijn inderdaad wel ontzettend lief, maar makkelijk nee absoluut niet.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:51

Van setters heb ik idd ook altijd het idee dat ze lichtelijk kroketten in de oren hebben :+ Gordons vind ik dan nog de mooiste om te zien, maar ze zijn volgens mij behooooorlijk eigenwijs :P

Net zoals niet elke spaniel te vergelijken is (cockers, engelse en welsh springer) zijn ook niet alle retrievers te vergelijken.. Een flatcoat of een chesapeake bay is heel anders dan een golden of een lab :j

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:03

De Setters die ik ken (en heb gekent) waren inderdaad stuk voor stuk eigenwijs :D De Gordon is inderdaad het ergst van de Setterfamilie. Ik denk dat de Engelse nog het beste luisteren, al is dat nou ook niet echt denderend :+
Ze zijn kwa karakter echt super leuk.. maar verder.. :D

Wat dacht je van de Duiste staander draadhaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:19

Ik vind setters geweldig. Zo leuk en speels en lief. Je moet er niet mee willen sporten idd, maar als je van lange wandelingen en een gezellige speelronde houdt is een setter erg leuk.

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:33

@ Danibanani,

een Parson Russell is ook een leuke, actieve soort. En omdat je zegt, consequent te zijn en ervaring met honden hebt, moet een Parson niet zo'n probleem zijn. Het zijn meestal erg spontane, vriendelijke honden en zeker GEEN blaffende, zenuwachtige stuiterballen. Qua formaat zijn ze zeker niet klein en ze kunnen goed waaks zijn. Taai en gezond en baasgericht, maar de opvoeding doet erg veel, vooral het eerste jaar is erg belangrijk. En probeer een goede fokker te vinden die je de bloedlijnen uit kan leggen, dan heb je een grote kans op een Parson, waar je een echte vriend van kunt maken.
Pic's in profiel en extra info via Pb en http://www.parsonrussellterrier.nl/

Succes.

Grtz.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:43

ze zijn wel ontzettend lief, sociaal, kindvriendelijk en speels tot zeer hoge leeftijd. Wat dat betreft zijn het geweldige honden maar wil je een hond die met 1 keer roepen weer naast je staat ga dan niet voor een setter.
Dan is de duitse staande een betere keus. Mijn ouders hebben een gordon setter en een duitse staande langhaar. De duitse staande vind ik een leuk dier maar met de setter kan ik echt niet door 1 deur, maar als het aan mijn moeder ligt kwam er niks anders meer dan setters. Voor haar staat het luisteren echt op de laatste plaats, bij mij niet dus de setter zou niks voor mij zijn maar daarom heb ik ook voor een compleet ander type hond gekozen.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:53

Citaat:
Golden Retrievers vind ik niks, te zachtaardig en gemoedelijk. Die Nova Scotia retriever ziet er gaaf uit, maar die zal qua karakter vergelijkbaar zijn met de Golden Retriever, of niet?

essiesilly schreef:
ik vind een golden nou niet bepaald een erg actieve hond... meer een gezellige huis hond :P

Ik moet zeggen, ik had dat beeld van een golden ook, omdat ik alleen goldens kende die inderdaad als 'huishond' gehouden werden. Maar bij ons op de hondenschool zijn er een aantal die echt serieus getraind worden, en dat zijn écht heel fijne honden. Heel enthousiast, heel speels, heel grote will to please. Eentje van hen is een paar jaar geleden zelfs belgisch kampioen in programma I gehoorzaamheid geweest...

Een nova scotia is te vergelijken met een golden, als je het actieve type golden voor ogen houdt. Ze zijn over't algemeen een pak enthousiaster en speelser dan de gemiddelde golden, maar inderdaad ook zeker zachtaardig. Maar eventjes, just a question, wat is er voor jou mis aan zachtaardig en gemoedelijk? Wat wil je dan wel qua karakter?