[HK] Vogelopvang onder de Regenboog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Re: [HK] Vogelopvang onder de Regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:18

Het grote probleem is dat er niemand opstaat aan wie we werk uit handen zouden kunnen geven...
Daarnaast is er het grote probleem van vergunning die nodig is voor heel veel vogels.
Ook vogels als de mus en de merel zijn niet te "houden" zonder vergunning. Je mag ze dus niet zomaar opvangen...
En verder zijn er maar weinig mensen die zonder problemen even 30 kippen voor je op willen vangen, of 3 kalkoenen, of 6 parelhoenders... Om maar gewoon eens wat te noemen...

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:22

Nee, dat is natuurlijk wel zo. Dat zou alleen lukken bij mensen met heel veel ruimte, maar het zou toch de moeite waard zijn om te zoeken? (ik realiseer me ook heus wel dat dit niet makkelijk is :S )
Hoe is het eigenlijk met de kalkoenen? Is de haan nog zo agressief?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:58

Die agressieve haan is terug gegaan naar de opvang waar wij hem van hadden, waar hij achter hoge hekken loopt met anderen en niet meer mijn moeder in de broek hangt.

En geloof me, we zijn al jaren op zoek, aan het bedelen en middels de media op zoek naar hulp.
Radio en TV Gelderland hebben heel veel aandacht aan de opvang besteed, lokale kranten, scholen betrekken bij de opvang, noem maar op...

Ice_baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:00

ik heb vandaag een jonge spreeuw gevonden.. dus wilde me graag in dit topic melden..
geen flauw idee of die de nacht doorkomt.. maar ik ben begonnen met voeren van kattenvoer uit blik en insecten pate van mijn kwartels.. hij eet goed.. tot nu toe..
z'n nest is bij mijn vriend op de boerderij ergens hoog in een nok waar we niet bij kunnen..
er zijn ook geen bomen of ed. in de buurt om hem in te zetten, alleen een dakgoot.. maar met al die katten daar kan ik hem net zo goed meteen aan de katten voeren..
als hij gewond was geweest had ik hem laten liggen.. maar dit vond ik zielig..
als hij snachts gewoon binnen in mijn huis in een mandje op een handdoek zit is dat dan warm genoeg?
ik ben benieuwd..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:06

Hoe jong is hij?
Heeft hij al wel een verenpak of is hij nog roze, kalig of met pluisjes?

Dan kan het namelijk prettig zijn voor hem om er een warme kruik bij te leggen. Zijn ouders zullen namelijk snachts ook nog op het nest komen zitten als ze nog zo klein zijn.

Ice_baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:56

hoi,

ik heb er een extra wollen sjaaltje bij gelegd voor de warmte..
ik weet niet hoe oud hij is, hij heeft al veren maar die zitten nog in een hoesje en wat pluisjes op zn rug..
hij voelt wel goed warm aan en eet goed..

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:57

bij ons in de achtertuin staat een rijtje hoge bomen. Nou hoorde ik vanmiddag een hoop gekwetter van vogels en ineens springt er een kat uit een van de bomen. Direct daarna vinden we een jonge merel op de grond. En nog een, en nog een....we hebben er nu 12 bijeen gevonden, van zeker drie verschillende nesten. Dat zie ik aan het leeftijdsverschil. De jongste mereltjes kruipen echt helemaal bij elkaar, zijn half bevederd en doen niet veel, de oudste kan een heel klein beetje vliegen.

Omdat we die kat niet vertrouwen, hebben we alle mereltjes in de trampoline gezet. Die is vrij groot en rond, en er staat een net van 1.50 meter omheen. De ouders van de mereltjes kunnen van bovenaf gewoon naar binnen vliegen, de kat kan er niet bij want de trampoline staat 1 meter van de grond.

Is dit een voldoende oplossing of toch maar loslaten in de tuin? Moeten de kleintjes niet warm gehouden worden? Terug zetten in de nesten gaat niet lukken, bomen zijn ruim 40 meter hoog.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:00

Owjee... Wat een ellende...
Vliegen de ouders er nog wel op en worden ze allemaal nog verzorgd?
Degenen die nog pluis hebben, zitten hier denk ik niet beschut genoeg. Zeker als er een bui regen overheen komt kan dat veel te veel kou opleveren...

Bel anders even met onze opvang, met mijn moeder voor overleg of er een constructie te bedenken is, want als de eigen ouders ze nog wel voeren is het op zich wel heel waardevol om ze in de tuin ergens te kunnen laten.
Ik zal PM sturen met de nummers.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:01

als ze half bevederd zijn kunnen ze eigenlijk ook nog niet vliegen, en dan kunnen e dus niet terug in de nesten komen. Wat een lastige situatie eigenlijk zeg.. Misschien dat ze nog de meeste kans maken als je ze terug in de nesten zet lid, of je moet ze allemaal naar dse opvang gaan brenge. Want anders moeten de ouders de vogeltjes groot gaan brengen op de trampoline en dat is ook niet je van het natuurlijk.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:12

inmiddels heeft 1 merelvader zich gemeld. Hij moest even nadenken maar uiteindelijk vloog hij de trampoline op. Beschutting hebben de vogeltjes wel, het regent en waait hier namelijk, we hebben inmiddels takken neergelegd en twee houten huisjes neer gezet waar ze inkruipen. Onze konijnen zijn nu boos want het waren hun huisjes :) (niet getreurd, die hadden er vier dus ze moeten maar even inkrimpen tijdelijk)

ik zie trouwens nu een vrouwtje boven de trampoline zitten die ook de hele constructie aan het bekijken is, hopelijk komt het mannetje snel terug dan zal ze vast wel volgen. Toch missen we nog wat merelouders. Hopelijk komen ze snel terug en is er niks met ze gebeurt...

Los in de tuin laten gaat niet, tuin is wel helemaal afgezet met gaas vanwege de konijnen maar de katten springen over de heg heen, alleen de onderste 50 cm is namelijk gaas. Tegen het net durven de katten niet op te springen omdat dat teveel meegeeft.

Ik blijf nog even kijken, als ze vanavond nog gevoerd worden dan moeten we gaan denken wat het beste is.

edit ik zie nog een vrouwtje erbij zitten....dat zijn al 3 ouders die terecht zijn gelukkig.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 23:34

heb nog contact gehad met een vogelasiel dus gaat helemaal goed komen, de jongsten kunnen we brengen en die wat al kunnen vliegen mogen we zo laten zitten zolang de ouders blijven komen, ze zullen uiteindelijk zelf eruit vliegen. Nickeltje, Leiden vond ik wat te ver rijden dus heb ik een asiel hier in de buurt gebeld maar bedankt voor de info.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 09:06

Mooi dat het opgelost is!!
Onze opvang zit overigens in Eck en Wiel in de Betuwe. Dat kan nog steeds ver weg zijn, maar het ging me er om dat je ergens een ingang had om te overleggen wat voor die vogels in jouw tuin met wat je in huis hebt het handigst zou zijn.

Goed te lezen dat je er in elk geval werk van gemaakt hebt!

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:28

Bij ons zijn vandaag de koolmeesjes uitgevlogen, maar 1 is echt nog heel erg klein en valt steeds om, hij blijft ook maar op 1 plek zetten terwijl zijn broertjes en zusjes rondhupsen, ik denkdat hij het noet gaat redden, kunnen we er nog wat aan doen om het beestje te redden?

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:04

Vogeltje is net overleden...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:47

Als hij binnen zo veel tijd overleden is, dan denk ik dat jullie niets voor hem hadden kunnen doen, zelfs als je ogenblikkelijk antwoord zou hebben gehad.

Top dat het in elk geval al opgevallen is en dat je de moeite neemt om iets te proberen te doen.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:31

Ik ontdekte de vogeltjes ook net op tijd vanmorgen puur toeval, er zat er 1 op de tuintafel onder het kastje en de kat zat eronder (doorzichtige tafel) dus de katten blijven even een paar dagen binnen, tot de vogeltjes kunnen vliegen... Maarja, hij ging zo snel achteruit en toen dacht ik al dat het waarschijnlijk niet goed zou komen, maar wilde het wel proberen...

tessa84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 09:19

ik heb gisteren diva,s draaien door gekeken
en kwam tot de ondekking dat het jullie opvang was
en ik lees dit topic altijd met veel plezier mee
jammer dat jullie zo ver weg zitten anders had ik ook graag mee geholpen
dit was de eerste aflevering dus effe kijken of het wat was
want ging er niet van uit dat ze zoveel mee zouden helpen
en 2 blokhutten gekregen en 2 volieres
daat moeten jullie erg blij mee zijn
en wat een gedoe met de dierenbescherming
laat ze eens echt dierenmishandeling oplossen
jullie proberen het ook maar met de middelen die jullie hebben
hartstikke goed werk ga vooral zo door

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 09:27

heb me persoonlijk verschrikkelijk gestoord aan die diva's het is vooral kijk ons een belangrijk doen.

tessa84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 09:37

ja oke maar daar heb ik doorheen gekeken
ze hebben ze toch maar met wat dingen
en op hun manier geholpen

kylenniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 09:39

O jammer dat ik niet wist dat het om deze opvang, dan had ik wel gekeken...

tessa84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 09:41

wist ik ook eerst niet
maar ze hadden ook een heel nieuw bord gemaakt
maar die zag ik op het laatst niet hangen

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 10:48

Wat leuk dat jullie het herkend hebben.

Ondanks het gegil enzo (wat vooral voor de camera gebeurde) hebben de dames erg veel voor onze opvang gedaan en zijn we na de opnames ook al heel hard verder aan het werken op de basis die zij gelegd hebben.
De dames waren op zich ook wel prima te pruimen hoor.

Het bord dat gemaakt is, dat kreeg de kunstenaar binnen de opname dagen niet af. Dat is met hem meegegaan naar Amsterdam en 2 weken later bezorgd. Dus dat staat inderdaad niet op de beelden maar is inmiddels wel af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 10:49

Heb je daar toevallig een foto van Marije? :) Ben nu wel nieuwsgierig!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 10:52

Van het bord? Ik zelf niet, maar mijn zusje heeft die volgens mij wel gemaakt.
Het hangt echter nog niet aan het hek, want het telefoonnummer is er verkeerd op geschilderd...

tessa84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 10:55

ooh oke hartstikke leuk
ja een foto van het bord hoe die geworden is
en alle vogels die even weg waren gebracht zijn die
weer terug gekomen
en de dierenbescherming heeft het nu goed gekeurd
want ik vond ze wel een beetje grof of jullie criminelen waren
sloeg nergens op
nou veel succes verder en blijf zo door gaan