Ik heb onlangs deze nog erbij aangeschaft, eenvoudig maar heel fijn in gebruik en kan veel in:

En deze had ik nog tegoed van een prijs die ik begin dit jaar had gewonnen;

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lukasje schreef:Leuke bakken !
@ Taifoen: he, die wortel kwam ik in een ander topic ook tegen! Is het de bedoeling dat je vooraf de wortel gaar kookt, of doe je rauw invriezen?
Lukasje schreef:Haha dat zou kunnen!
Mijn vorige hond was gek op wortels. Die was zo happy met een grote, dikke peen. En eigenlijk was dat best makkelijk.
Jammer genoeg vindt mijn huidige hond het 2x niks. Ijsjes lust ze daarentegen wel. Dus mss??
Leo schreef:Wat bedoel je met goed uitgebalanceerd?
Wat ik zelf doe en ook aanraad aan anderen is een mix maken met 3 a 4 groentes, waarvan tenminste een ondergrondse en een bovengrondse groente en bij voorkeur een bladgroente. 10 minuten koken of stomen, dan pureren. Blad doe ik er vaak pas bij met pureren, of alleen de laatste minuut meekoken.
Afwisseling is absoluut key, ook in groentes. Als je voornamelijk kiest voor seizoensgroente heb je gedurende het jaar al een mooi, natuurlijke afwisseling. Daarnaast hebben seizoensgroenten een hogere biologische beschikbaarheid.
Op dit moment kun je dan bijvoorbeeld kiezen voor boerenkool, winterpeen, pompoen, spruitjes, koolraap enz.
Ook kan het interessant zijn om als extra een handje bessen toe te voegen voor het pureren. Nu komen er bijvoorbeeld weer cranberries, een fantastische toevoeging (vitamine C, antioxidanten). Die laat ik wel kort meekoken tot ze barsten.
Cranberry puree (zonder suiker uiteraard) is ook een leuke topping als je hond het lust.
Ik mik op zeker één keer in de maand een kruisbloemige groente mee te nemen in mijn mix, omdat die de lever ondersteunen. Iedere hond (ieder dier, wij ook) filtert non stop belastende stoffen en dit soort simpele toevoegingen geven de lever net een steuntje in de rug.
En dan nog een laatste tip: groentekiemen! Ook een geweldige toevoeging. Die geef ik meestal gewoon los op de maaltijd maar kun je ook rauw meemixen natuurlijk.