Het Konijnentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:48

Mindim schreef:
Maak je niet te druk over kou hoor, vele konijnen zitten de hele winter buiten, kunnen ze goed tegen, mits ze ergens een droog en tochtvrij hok in de ren hebben.

Ik laat inderdaad mijn konijnen ook altijd buiten zitten in de winter.
Maar dan wel met een hok dat hoog van de grond staat met een lekkere laag zaagsel en hooi erin.
En dan hebben ze natuurlijk elkaar ook nog om het warm te houden.

Mijn andere 2 konijnen komen wel in de schuur, die staan anders altijd buiten op het gras
en omdat gras vochtig word en het dan gaat vriezen etc. vind ik dan helemaal niks,
daarom doe ik die twee wel altijd naar binnen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 07:26

Denise, hoe bedoel je dat?

malih schreef:
Kun je geen gedroogd echinaforce geven sonja ? Moet je even op zoeken of nijntjes dat mogen hebben. Maar dat verhoogd je weerstand.

Heb ik ook al naar gezocht Malih, maar echinaforce mag je blijkbaar alleen geven als het konijn op dat moment gezond is.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 07:46

Sonja89 schreef:

malih schreef:
Kun je geen gedroogd echinaforce geven sonja ? Moet je even op zoeken of nijntjes dat mogen hebben. Maar dat verhoogd je weerstand.

Heb ik ook al naar gezocht Malih, maar echinaforce mag je blijkbaar alleen geven als het konijn op dat moment gezond is.

ik zou teruggaan naar die dierenarts als je die vertrouwd ofwel naar een andere gaan ;) want moet duidelijk iets veranderen wellicht ander ab/hogere dosis. Dat zijn plasser opgezwollen is zoals je zegt maak ik me wel zorgen over dit is ook symptoom van myx, zijn ze ingeent? njah ik zou zeggen terug naar da, wij kunnen vanaf pc geen diagnose en zeker geen behandeling stellen. Ik zelfs behandel konijnen liever met stronghold maar dat is beetje persoonlijke voorkeur heb daar nog nooit problemen mee gehad

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:03

Sonja89 schreef:

Omdat er dan weer een rel tot stand komt in dit topic en dat heb ik liever niet.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:47

Denise1984 schreef:
Sonja89 schreef:

Omdat er dan weer een rel tot stand komt in dit topic en dat heb ik liever niet.

Iedereen zijn eigen mening toch ;)
Ik denk namelijk dat ik dan aardig in de buurt van Denise kom.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:51

Nu word ik helemaal nieuwsgierig :roll: Vanavond als ik thuis ben bel ik sowieso de DA even om te overleggen. Ze had al aangegeven dat als de AB-kuur niet goed zou aanslaan, het wat haar betreft einde verhaal was.

Rosebud

Re: Het Konijnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:29

Ik wil het best uitleggen hoor (ik denk dat het wat hetzelfde als denise is, maar dat hoeft natuurlijk niet)
Maar mijn konijnen leven echt buiten op een natuurlijke manier, hier hebben ze ook de ruimte voor.
Ze krijgen van mijn wel droge groene korrel,
maar voornamelijk onbeperkt hooi, vers gras, wortels, appels, andijvie, droog brood etc.
Ik ga dus niet snel naar de DA en geef ze al helemaal niet van dat dure speciale konijnenvoer of vitamine spuiten, ik vind dat ze die uit hun voedsel moeten halen, wat ze in de natuur ook doen.

Ook ent ik mijn konijnen niet in, toch bereiken ze allemaal een mooie leeftijd.
In gevallen dat mijn konijn echt zien bare pijn heeft, of iets gehecht moet worden is dat natuurlijk een ander verhaal.
Laatsten had mijn konijn een nat neusje en tranende ogen, toen heb ik hem binnen ergens droog gezet en hem wat in de gaten gehouden.. blijkbaar was hij gewoon verkouden want het is nu weer helemaal over.
Ik ga dus niet direct naar de DA, maar kijk het eerst aan.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:18

Komt idd op het zelfde neer. Ik kom zelden bij de dierenarts omdat ik uit ervaring weet dat ze er toch zoveel mogelijk geld uit proberen te trekken terwijl ze weten dat het dier niet meer te redden is. Als ik zie dat een konijn ziek is haal ik het naar binnen en gaat ie in de ziekenboeg zodat ik er meer zicht op heb en vaker bij ben. Meestal knappen ze dan vanzelf op.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:24

@ Grace: ik ben erg geïnteresseerd in jouw manier van voeren. Voer de konijnen hier nog brok, maar eigenlijk staat dat me tegen (los van mijn zieke konijntje). Waar kan ik meer informatie vinden over het bouwen van een compleet menu?

Bedankt allebei voor de toelichting. Het vervelende is dat het konijntje verder goed alert is, meer dan goed eet, zichzelf wast en knuffelt met zijn vriendinnetje... Alleen die zwelling en dat benauwde, zucht!

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:21

Mijn ene konijn is vanmiddag kwart over één overleden aan een beroerte (dit is niet zeker, maar de dierenarts waar ik langs ben gegaan vermoed dit).
Ik ben er kapot van.
Ik ging de gezusters voeren en Floortje wou niet eten, zat in elkaar gedoken in een hoekje. Dus ik haar zus in het ren zetten en Floortje hooi, brood en brokjes aanbieden. Heb er nog een hele tijd buiten op een stoel erbij gezeten maar het ging steeds slechter, ze viel om en zo. Ik heb haar naar binnen gebracht en op schoot genomen, haar hooithee dmv een pipet gevoerd maar ze liet het gewoon weglopen uit haar bekkie. :( Toen heb ik het opgegeven en gewoon gewacht tot ze stierf - da's moeilijk maar ze was zó zwak, ze kon nog niet eens meer haar koppie omhoog houden. Heb haar geknuffeld en getroost, maar volgens mij heeft ze best pijn gehad, want haar ogen draaiden weg en ze ging rond haar as draaien, poten strekken en zo.
En nu heb ik mijn vriendinnetje niet meer. ;( Heb twee knuffeltjes bij Roosje neergezet (en natuurlijk het hok met heet water schoon gemaakt, nieuw zaagsel en stro, etc). Moest het even vertellen.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:26

Ah sterkte :(:)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:10

Prachtige konijnen en prachtige huisvestingen Grace, petje af :j

Hannahaapje, heel veel sterkte met het verlies :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:39

Sonja89 schreef:
Mag ik hier binnenvallen met een vraag om tips?

Ruim 2 weken geleden ben ik met mijn Teddy Widder naar de DA geweest wegens snotklachten en erge (acute?) mijt. DA kon niet zeggen of het myx of 'gewoon' snot was. AB kuur + ontstekingsremmer/pijnstiller meegekregen en pipet tegen mijt gehad (Advocate). Vlak daarna stopte hij met eten, dus gestart met dwangvoer. Na 2 dagen at hij zelf weer en knapte zienderogen op, alleen de mijt was na een week nog niet minder. De ontstekingsremmer/pijnstiller was toen op. Na 10 dagen begon hij weer achteruit te gaan: neusje werd weer roder en benauwdheid kwam terug. Pipet tegen mijt herhaald (Beaphare dit keer, daar had ik hem in het verleden succesvol mee behandeld). Afgelopen maandag, na 14 dagen, was de AB-kuur op.

Nu lijkt zijn situatie redelijk 'stabiel' geworden, het wordt niet erger, maar ook niet minder. Wel heeft hij een soort zwelling bij zijn plassertje.

Zijn hokgenoot heeft totaal nergens last van. Ik ga er dus vanuit dat het geen myx is, aangezien de besmetting dan allang had moeten plaatsvinden. Gezien het feit dat het konijntje 5 jaar oud is en al eerder last van mijt heeft gehad, denk ik nu eerder aan een probleem met de weerstand.

Ik zou heel graag tips willen om zijn weerstand te verhogen, voor ik weer een AB-kuur krijg om in hem te stoppen...

Sommige konijnen op zaagsel kunnen last daarvan krijgen bij hun geslachtsdelen. De een heeft een wat gevoeligere huid, en in zaagsel zitten zuren. Ik weet niet of je zaagsel hebt in je hok? Ik gebruik voor mijten altijd stronghold, soms voor de kat, soms voor kittens.

Benauwd blijven kan ook pasteurella zijn. Dat kan zich ontwikkelen. Konijnen met pasteurella komen niet weer van de AB af. Is er naar pasteurella gekeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:47

Grace schreef:
Ik wil het best uitleggen hoor (ik denk dat het wat hetzelfde als denise is, maar dat hoeft natuurlijk niet)
Maar mijn konijnen leven echt buiten op een natuurlijke manier, hier hebben ze ook de ruimte voor.
Ze krijgen van mijn wel droge groene korrel,
maar voornamelijk onbeperkt hooi, vers gras, wortels, appels, andijvie, droog brood etc.
Ik ga dus niet snel naar de DA en geef ze al helemaal niet van dat dure speciale konijnenvoer of vitamine spuiten, ik vind dat ze die uit hun voedsel moeten halen, wat ze in de natuur ook doen.

Ook ent ik mijn konijnen niet in, toch bereiken ze allemaal een mooie leeftijd.
In gevallen dat mijn konijn echt zien bare pijn heeft, of iets gehecht moet worden is dat natuurlijk een ander verhaal.
Laatsten had mijn konijn een nat neusje en tranende ogen, toen heb ik hem binnen ergens droog gezet en hem wat in de gaten gehouden.. blijkbaar was hij gewoon verkouden want het is nu weer helemaal over.
Ik ga dus niet direct naar de DA, maar kijk het eerst aan.

Ik ent ook niet, toch ben ik het er idd niet altijd mee eens met konijnen te lang te wachten met een dierenarts. Konijnen zijn van nature vluchtdieren en zullen pas op het allerlaatst aangeven dat er iets loos is. Dus vaak als een konijn iets onder de leden heeft en je merkt dat, dan ben je vaak al aan de late kant.
In de natuur eten ze ook kruiden en geen appels en wortels, de laatsten bevatten erg veel suiker en is niet aan te raden als een vast iets voor een dagelijks dieet.

Ik zet konijnen een nacht apart als ik denk dat ze ziek zijn, let op hun voergewoonten, drinkgewoonten en hun mestgedrag. Helaas, maar konijnen die iets onder de leden hebben en niet meer willen eten, help je niet met een nacht in de schuur en moeten gewoon naar een dierenarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:49

Denise1984 schreef:
Komt idd op het zelfde neer. Ik kom zelden bij de dierenarts omdat ik uit ervaring weet dat ze er toch zoveel mogelijk geld uit proberen te trekken terwijl ze weten dat het dier niet meer te redden is. Als ik zie dat een konijn ziek is haal ik het naar binnen en gaat ie in de ziekenboeg zodat ik er meer zicht op heb en vaker bij ben. Meestal knappen ze dan vanzelf op.

Dan zit je sowieso al bij een foute dierenarts en zou ik sowieso al een nieuwe zoeken, ook voor mijn andere dieren.
En helaas knappen dieren niet altijd op van meer toezicht en er vaker bij zijn.
Ik laat mijn dieren juist met rust, omdat ze vaak alleen maar gestresster worden van mijn aanwezigheid, omdat ze deze niet gewend zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:53

Sonja89 schreef:
@ Grace: ik ben erg geïnteresseerd in jouw manier van voeren. Voer de konijnen hier nog brok, maar eigenlijk staat dat me tegen (los van mijn zieke konijntje). Waar kan ik meer informatie vinden over het bouwen van een compleet menu?

Bedankt allebei voor de toelichting. Het vervelende is dat het konijntje verder goed alert is, meer dan goed eet, zichzelf wast en knuffelt met zijn vriendinnetje... Alleen die zwelling en dat benauwde, zucht!

Brok is prima, alleen liever niet gemengd. Andijvie en witlof is ook lekker voor ze. Koolsoorten liever niet, wegens gasvorming en liever ook geen aardappelschillen en dergelijke. Fruit kan af en toe, maar de meeste soorten zijn vrij suikerrijk, evenals wortel en kan je beter heel af en toe als traktatie geven ipv een vast onderdeel van het dagelijks dieet. Ik geef ook peterselie en wat selderij. Verder onbeperkt hooi. Brood erg droog en het liefst alleen als traktatie. Kijk verder eens in de buurt of je een wilgenboom of een eik of beuk kan vinden. Ze vinden het heerlijk om aan de takken te knagen, eten de bast en het blad. Ook onbespoten fruitboomtakken zijn prima.

Je kunt op bunnybunch of konijnenbelangen kijken, hier is allerlei info te vinden.

Oja, van rabarber gaat je konijn morsdood!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 23:18

Ik hwb wat kruiden die ik elke dag in een bakje geef , groenten amper want ik kan het niet bewaren. Soms restjes van wat we eten , dat is niet veel. Enten doe ik bij 2 ivm logeerpartijen bij de konijnenopvang :)

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 01:06

Mindim schreef:
Denise1984 schreef:

Dan zit je sowieso al bij een foute dierenarts en zou ik sowieso al een nieuwe zoeken, ook voor mijn andere dieren.
En helaas knappen dieren niet altijd op van meer toezicht en er vaker bij zijn.
Ik laat mijn dieren juist met rust, omdat ze vaak alleen maar gestresster worden van mijn aanwezigheid, omdat ze deze niet gewend zijn.

Heb inmiddels 4 dierenartsen gehad. En mijn konijnen zijn niet gestresst van mijn aanwezigheid. Omdat ze allen vanaf klein binnen hebben gezeten. Zodat ze nergens bang voor zijn. Niet voor de kat die ze achterna gaat en ook nier voor mijn rottweiler die ze met 1 hap aan stukken kan scheuren. Nu zeggen ze dat konijnen niet veel onthouden maar ze waren nog steeds allen niet bang voor de hond toen die van de zomer ook los liep in de tuin.

Menigeen is opgeknapt die in de ziekenboeg heeft gezeten.
En zo gaat ieder anders met zijn konijnen om. Die van mij zijn allemaal erg aanhankelijk en springen nog net hun hok nier uit voor een knuffel. Waarvan 1 dat dus wel doet maar daar ben ik inmiddels op berekend. Dat er zo opeens een konijn in je armen kan vliegen.

Groenten krijgen ze zelden af en toe een plakje komkommer of blaadje witloof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 08:49

Mijn konijnen liggen ook gewoon naast de kat en de hond hoor, en de boxer is een groot exemplaar.
Ik zeg ook nergens dat je ze niet even een nachtje over moet houden en dat je bij elke scheet die dwars zit naar de da moet rennen, ik zeg alleen dat er genoeg ziekten zijn die je daar niet mee opknapt. En waar het juist helemaal niet verstandig is het even aan te kijken, juist bij konijnen niet, want ze zijn zo weg.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 08:58

Ja dat zag ik al aan een van mijn konijnen vorig jaar. Vond hem wat mager worden en aangezien het winter was naar binnen gehaald at gewoon niks aan de hand. Toen opeens niet meer raakte in shock. Midden in de nacht naar de da. Coccodiose dus in laten slapen. Rekening was verschrikkelijk maar wilde hem niet verder laten lijden al zou hij binnen een uur wel zelf overleden zijn.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 09:09

Coconut schreef:
Ik meld me ook, heb hier een Vlaamse Reus dame waar ik nog een maatje voor zoek :)

.
Laatst bijgewerkt door friesiszwart op 21-12-12 09:16, in het totaal 2 keer bewerkt

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 09:11

hannahaapje schreef:
Mijn ene konijn is vanmiddag kwart over één overleden aan een beroerte (dit is niet zeker, maar de dierenarts waar ik langs ben gegaan vermoed dit).
Ik ben er kapot van.
Ik ging de gezusters voeren en Floortje wou niet eten, zat in elkaar gedoken in een hoekje. Dus ik haar zus in het ren zetten en Floortje hooi, brood en brokjes aanbieden. Heb er nog een hele tijd buiten op een stoel erbij gezeten maar het ging steeds slechter, ze viel om en zo. Ik heb haar naar binnen gebracht en op schoot genomen, haar hooithee dmv een pipet gevoerd maar ze liet het gewoon weglopen uit haar bekkie. :( Toen heb ik het opgegeven en gewoon gewacht tot ze stierf - da's moeilijk maar ze was zó zwak, ze kon nog niet eens meer haar koppie omhoog houden. Heb haar geknuffeld en getroost, maar volgens mij heeft ze best pijn gehad, want haar ogen draaiden weg en ze ging rond haar as draaien, poten strekken en zo.
En nu heb ik mijn vriendinnetje niet meer. ;( Heb twee knuffeltjes bij Roosje neergezet (en natuurlijk het hok met heet water schoon gemaakt, nieuw zaagsel en stro, etc). Moest het even vertellen.

sterkte

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 09:23

friesiszwart schreef:
Coconut schreef:
Ik meld me ook, heb hier een Vlaamse Reus dame waar ik nog een maatje voor zoek :)

heb je er al een gevonden ?
een vriendin van mij zoet voor haar bunnie een oplekje
ram kruising gewoonkonijn vlaamse reus

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 09:25

Hallo,

Ik wil zodra winter gaat zakken, mijn konijnenhok af gaan maken.
Nu heb ik een hok, een huisje met boven en onder, en aan de zijkant nog een hok eraan met een trappetje. Daaraan vast wil ik nog een buiten stuk maken van ik denk 2 bij 2 meter, maar ben aan het twijfelen wat ik doe. Ik wou eerst grasmatten (of deel ervan) er neer leggen, zodat ze ook gewoon op gras kunnen lopen, en andere helft zand. Of zal ik alleen zand houden? Wat is het beste?

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 11:58

Ik wil graag wat advies hebben. Ik ben voor het eerst aan het proberen 2 konijnen te koppelen, op internet heb ik me wel ingelezen, maar ik loopt tegen problemen aan waar ik geen antwoord op heb kunnen vinden.

Het gaat om mijn eigen konijn Koos, een gecastreerde ram die zijn hele leven (3 jaar) alleen heeft gezeten en een voedster die ik van een kennis heb gekregen. Woezel (voedster) is nu ongeveer een jaar en heeft vlak hiervoor 3 nestjes vlak achter elkaar gehad omdat ze bij een ram samen zat. (van de vorige eigenaar heb ik te horen gekregen dat ze heel lief was naar de ram en dat hij zelfs terwijl ze jongen had gewoon bij haar in de buurt kon komen)

Vorige week zaterdag heb ik Woezel mee naar huis genomen en zondag heb ik de eerste poging gedaan ze bij elkaar te zetten. Dat heb ik gedaan in een ren in de schuur (zijn allebei gewent buiten te zitten) die voor beide neutraal terrein was. Ik had er een doos in gezet zodat ze een mogelijkheid hadden tot afzonderen. In eerste instantie begonnen ze met vechten en vlogen er nogal wat haren (vooral van Koos) in het rond, ik had het idee dat het vanuit Woezel begon, maar dat weet ik niet zeker. Daarna heeft Koos zoveel mogelijk Woezel ontweken en heeft eerst meer dan een uur in de doos gezeten en daarna vooral veel weggerend en gestampt. Woezel deed overigens of er weinig aan de hand was en heeft de ren verkend en gegeten en zich gewassen ed. Na 2 uur was Koos volledig in paniek aan het zoeken naar een uitweg en heeft meerdere keren geprobeerd uit de ren te springen (wat niet kon omdat ik er een net overheen gespannen had). Ik heb ze, toen Koos even rustig stil zat, uit elkaar gehaald en heb ze toen met de hokken tegen elkaar neergezet zodat ze met gaas ertussen aan elkaar konden wennen.

Dat heb ik tot vanochtend gedaan en dat ging opzich prima, geen agressiviteit naar elkaar maar ook geen toenadering zoeken. Vanochtend heb ik Koos eerst even een kwartier alleen in de ren gezet zodat ook hij de ren een beetje kon verkennen (aangezien hij daar de vorige keer weinig tijd voor had). Daarna heb ik Woezel er weer bij gezet en begon het weer met vechten. Daarna heeft Koos vooral in een hoekje zitten stampen en hij rende hard weg als Woezel in de buurt kwam. Na anderhalf uur ging Woezel weer wat meer toenadering zoeken en ging Koos weer in paniek de ren door met meerdere pogingen eruit te springen. Ik heb ze toen weer uit elkaar gehaald en ze staan nu weer naast elkaar.

Naar mijn idee heb ik weinig vooruitgang geboekt sinds vorige week. Ik weet niet of het slim was ze uit elkaar te halen, maar Koos sprong tegen het gaas op waarna hij weer op de grond viel en dit leek mij geen veilige situatie.

Wat zeggen jullie van deze situatie? Ik las overal dat je vooral niet te snel moet opgeven, maar ik vind vooral de angst aan Koos zijn kant toch een beetje apart en dat zal zeker niet mee werken.