Tegenstanders vers vlees voeding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:39

essiesilly schreef:
er word nu nl gedaan alsof vers iets is van de laatste 5 jaar, maar mensen die zich erin hebben verdiept en waaronder artsen doen al jaaaaren onderzoek voor hun zelf en voor hun klanten! en tsja als ze dan in zo n 25 jaar merken dat het zo veel verschil maakt dan gaat er bij menig mens wel een lampje branden)

:j Ik denk dat internet veel heeft meegespeelt de afgelopen jaren. De informatie is makkelijker beschikbaar en de info word ook sneller gedeeld word via fora etc. Internet is wel al ouder dan 5 jaar, maar er komt steeds meer informatie bij.

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:45

De voordelen van brok zijn voor mij heel simpel, mijn hond(en) doen en deden het er geweldig op. Goede algehele conditie, mooie vacht, gewoon een gezonde en vitale hond. En ook mijn hond hoeft maar 1 keer per jaar alleen voor zn entingen naar de DA. De hond van mijn moeder is kerngezond en wordt helemaal nooit geënt, prima gezonde hond.

Leuk als vers vlees e.d werkt voor iemand anders maar voor mijn hond hoeft het niet. :)

Wijslander

Re: Tegenstanders vers vlees voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:30

@ Marjolein: deze vraag is al vaker gesteld maar ben nu wel nieuwsgierig naar jouw antwoord: wat zit er in brok waarvan jij zegt, 'dát maakt brok nu een goed voer'? Ik bedoel, behalve die 4% vlees en kunstmatige vitamines e.d. die erin zitten als je geluk hebt?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:36

Brok hoeft geen 4% vlees te bevatten. Er zijn tegenwoordig genoeg voeders met meer dan 20% vlees oplopend tot 80% vlees. Het kan de totale samenstelling zijn, maar voornamelijk hoe de meeste honden reageren op het voer.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:42

Mizora schreef:
Brok hoeft geen 4% vlees te bevatten. Er zijn tegenwoordig genoeg voeders met meer dan 20% vlees oplopend tot 80% vlees. Het kan de totale samenstelling zijn, maar voornamelijk hoe de meeste honden reageren op het voer.

In dat geval: brokfabrikanten proberen kvv/barf dus te imiteren door zo veel mogelijk vlees in de brok te verwerken. Waarom zou brok dan toch beter zijn?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:44

Omdat brokken gemakkelijker zijn. Zowel makkelijker op te slaan, als makkelijker te voeren. Omdat sommige honden niet goed reageren op vlees. Omdat het hygienischer is.

Edit: en makkelijker aan te passen op de verschillende typen hond. Natuurlijk is daar bij sommigen in doorgeslagen, maar verschillende voeren voor verschillende stadia blijkt toch vaak te helpen. O.a. door de supplementen die al aan de brok toegevoegd zijn.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:52

Mizora schreef:
Omdat brokken gemakkelijker zijn. Zowel makkelijker op te slaan, als makkelijker te voeren.

Aah, dus het gaat hier eigenlijk over voordelen voor de mens?

Mizora schreef:
Omdat sommige honden niet goed reageren op vlees.

Goed, maar net zei je dat in brok ook 20 tot 80% vlees verwerkt zit, dus die honden reageren daar dan ook niet goed op. Dus ligt het dan aan KVV/BARF, of aan het soort vlees dat je kiest? Of aan de manier waarop men overstapt? ('Ja ik ging KVV voeren en de eerste dag had hij diarree, dus ik ben meteen weer een zak brok gaan halen!' :') )

Mizora schreef:
Omdat het hygienischer is.

Nóg een voordeel voor de mens *\o/*

Mizora schreef:
Edit: en makkelijker aan te passen op de verschillende typen hond. Natuurlijk is daar bij sommigen in doorgeslagen, maar verschillende voeren voor verschillende stadia blijkt toch vaak te helpen. O.a. door de supplementen die al aan de brok toegevoegd zijn.

Dit vind ik een drogreden. In KVV heb je minstens zo veel keus als in brok. Met barfen kun je voor 100% zelf bepalen hoe het menu eruitziet, dus beter aan te passen dan brok/KVV. Prima aan te passen aan jonge/oudere honden, honden met voedselallergie, honden met artrose etc. etc. Supplementen, kleine moeite om die zelf toe te voegen. En wederom: dan pas kun je écht zelf bepalen hoe het dieet van je hond eruitziet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:39

Met kvv heb je niet net zo veel keus als brok, ik weet heel aardig wat er aan kvv is, en dat is gewoon bij lange na niet de mogelijkheden die er zijn van brok. En als je dingen zelf gaat toevoegen moet je kennis ervan hebben, en dat hebben de meeste mensen niet. En in de ideale wereld natuurlijk wel, maar dit is geen ideale wereld. Dus dan is een complete brok waar dat al bij zit gewoon handig.

En ja, de meeste redenen zijn voordelen voor de mens. Maar dat hoeven niet per se nadelen voor de hond te zijn. Je vroeg waarom brok toch beter is, daarbij hoeft het niet per se beter te zijn voor de hond.

Het vlees is verwerkt bij brok, waardoor er toch ook een groep honden is die het beter verwerken. En nee, ik heb het niet over één dag proberen. Ik heb het over mensen waarbij de hond, na een half jaar en verschillende dingen geprobeerd te hebben (zowel kvv, barf als nrv) uiteindelijk toch besloten dat de hond het beter doet op brok, of deels brok. En ja, sommige honden doen het beter op een vegetarisch dieet, weinig maar, zeker, maar ook die zijn er en gelukkig is er voor hen ook een brok. Want een vegetarische zelf samengestelde maaltijd is eigenlijk niet te doen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:43

Voor het gemak laat je barf gewoon even buiten beschouwing... ;) En omdat dit niet de ideale wereld is, moeten mensen maar brok gaan voeren? Kom op mensen, kennis vergaren over je hond is toch het minste wat je kunt doen?

Nouja, aan iets als 'makkelijk te bewaren' heeft een hond natuurlijk he-le-maal niets. Hetzelfde met hygiëne, levert de hond niks op.

Dat laatste kan ik bijna niet geloven, maargoed, die mensen moeten dan maar voor zichzelf spreken en het lekker bij brok houden ;)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:59

wat ik niet snap mizora.. kvv niet zo veel keus als brok? waar moet je dan perse keus in hebben? samenstelling? veel graan, weinig graan? (gewoon een vraag hoor omdat ik je niet snap :) )
wat ik jammer vind is dat je zegt dat je er kennis van moet hebben.. ja dat klopt maar een weekje inlezen en je kan gerust beginnen met kvv hoor ;) wat mij altijd tegenstaat is dat ongelooflijk veel mensen maar gewoon een bakje brok in de bak pl*eurt omdat het o zo gemakkelijk is. die vertrouwen dan blindelings op de fabrikant, in de hoop dat het goed is wat ze in de bak gooien. maar wat ze niet weten is dat een fabrikant er niet is om o zo goed voor de hondjes te zijn maar om geld te verdienen ;)
en ja, kvv komt ook bij een fabrikant vandaan (daarom barf ik ook) maar dan nog werken ze uitsluitend met vers vlees, verse vleesbotten en verse organen.. altijd beter als doodgekookt materiaal ;)

hygiene is idd belangrijk, net als bij mensen.. maar brok is steriel.. net als bij mensen die hun kinderen zeer steriel opvoeden, vooral bij die kinderen zie je vaak allergien, exzeem, slechte weerstand etc.

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:05

Sonja89 schreef:
@ Marjolein: deze vraag is al vaker gesteld maar ben nu wel nieuwsgierig naar jouw antwoord: wat zit er in brok waarvan jij zegt, 'dát maakt brok nu een goed voer'? Ik bedoel, behalve die 4% vlees en kunstmatige vitamines e.d. die erin zitten als je geluk hebt?

En dat is dus wat mij zo kan storen, ik heb geen negatief iets gezegd over jouw mening betreffende goed voer en toch moet jij op zo'n negatieve manier, over hetgeen dat ik mijn hond voer, praten.

Wat vind ik goed aan brokken, heel simpel zoals ik al zei, mijn honden doen het er perfect op! Ook ik heb jarenlange ervaring met honden, zoals jij ongetwijfeld ook hebt, en ik heb nog niet meegemaakt dat mijn honden het slecht deden op brokken. Uiteraard kan dit bij andere mensen best gebeurd zijn, dat wil ik best erkennen. Dat voor sommige, vlees, barf, o.i.d beter is wil ik ook best erkennen maar wordt dan wel zelf eens volwassen en erken dat sommige honden het goed en misschien in sommige gevallen beter doen op brokken.

Dat minderwaardige gedoe over brokken en over de mensen die dat aan hun hond geven vind ik werkelijk beneden alle peil.
Laatst bijgewerkt door Marjolein29 op 22-11-12 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:06

Hygiene levert een gezonde baas op, dat heeft de hond eraan. En er worden wel degelijk ook honden ziek van rauw vlees, niet zo vaak als je het vergelijkt met de bacteriedruk maar het gebeurt ook echt wel.

Kennis vergaren is voor de meeste mensen ontzettend lastig, zo lang veel honden nog geen half uur per dag uitgelaten worden waarvan een hoop nog aan een meterlijn verwacht ik niet dat dit snel beter wordt. Ik denk dat de meeste honden veel meer opknappen van een uur per dag lopen, deels los, dan van brok naar kvv gaan.

En ja, ik laat barf grotendeels buiten beschouwing. Barf is namelijk veel meer werk doordat hier echt strak over nagedacht moet worden. Dit is iets waar mensen zich én in moeten verdiepen én tijd voor moeten vrijmaken én relatief veel vriesruimte voor nodig hebben.

En honden hebben trouwens ook wat aan makkelijk te bewaren, want dan is het ten minste altijd op voorraad.

Dat jij het nog niet gezien hebt, betekend niet dat het niet bestaat. Overigens staat die van ons op renske, hij deed het namelijk niet goed op orijen en acana (op orijen wel beter dan acana) en ik wilde hem van de rc af hebben (maar daar deed hij het van deze 3 uiteindelijk wel het beste op). Als hij bij mij woonde zou het waarschijnlijk carnibest krijgen. Maar mijn moeder wil liever niet rauw voeren i.v.m. de bacteriën. Van de zomer heeft mijn broertje nog voedselvergiftiging gehad omdat er niet strak opgelet werd bij een barbeque bij iemand thuis, denk je dat die hondensnuit nou veel anders is nadat hij een rauwe maaltijd gegeten heeft?

En dat mensen maar wat doen staat me ook tegen hoor, maar ik verwacht niet dat daar binnen korte termijn wat aan verandert. En kvv is ook niet altijd vleesbotten (regelmatig ook calciumpreparaat), ook niet altijd graanloos (ongeveer 50/50), vaak veel orgaan (zeker de goedkopere merken) en bevat ook vaak groente (waar ik overigens niet tegen ben).

Het steriel opvoeden hoeft niet met brok, vaak krijgen ze links en rechts gewoon wat lekkers toegeschoven en snacken ze op straat ook wat mee.
Ik heb graag keus omdat iedere hond weer anders is en sommige honden weer goed op het ene en sommige weer op het andere reageren. Zo kunnen sommige honden niet goed tegen veel eiwit, die hebben een voer nodig met meer koolhydraten, of meer vetten. Sommige honden worden snel dik, dus veel vezels om de honger te stillen, en andere juist mager, dus vrij vette brok. Sommige doen het beter met groenten, sommige zonder. En dan hebben we het nog niet over de verschillende diersoorten en supplementen die toch wat toevoegen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:44

Marjolein29 schreef:
En dat is dus wat mij zo kan storen, ik heb geen negatief iets gezegd over jouw mening betreffende goed voer en toch moet jij op zo'n negatieve manier, over hetgeen dat ik mijn hond voer, praten.

Dat jij niets negatiefs zegt over mijn mening, betekent toch niet dat ik jouw mening niet mag bekritiseren? Daar is dit toch een discussietopic voor? Kom maar met argumenten waarom barf slecht zou zijn, daar wil ik best op ingaan hoor! :j

Bovendien stel ik je gewoon een vraag en ben nog steeds erg benieuwd naar het antwoord, want inhoudelijk reageer je niet... -O-

@ Mizora: hygiëne levert een gezonde baas op, maar vers vlees en hygiëne is niet mogelijk? Sorry, maar dat hangt toch echt af van hoe je ermee omgaat. Honden ziek van rauw vlees, tja als het een week buiten de koelkast heeft gelegen misschien. Wederom een kwestie van goed omgaan met vers vlees. Idem dito met je broer, heel vervelend maar het is dus een kwestie van gewoon even opletten, zoals je zelf al zegt ;)

Vers voeren en langer wandelen met de hond heeft niets met elkaar te maken, dus dat laat ik maar buiten beschouwing (even ter geruststelling: wij barfen EN wandelen 2,5 uur per dag met de honden, het kan dus wel degelijk ;)) En ja we werken ook gewoon!

Naar mijn mening heeft BARF net zo goed een plaats in deze discussie, want het valt onder vers voeren. En strak over nadenken... Ik vergelijk het altijd maar met de schijf van 5 voor mensen: je moet even snappen hoe het zit en daarna gaat het als vanzelf :)

Honden hebben iets aan makkelijk bewaren, want dan is het tenminste altijd op voorraad... Inderdaad, mijn honden zitten regelmatig 3 dagen zonder eten :')

Mizora schreef:
Sommige doen het beter met groenten, sommige zonder. En dan hebben we het nog niet over de verschillende diersoorten en supplementen die toch wat toevoegen.

Precies, lang leve BARF! Van zalm tot zebra, van visolie tot groenlipmossel... Heerlijk, zo veel keus!

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:13

Sonja89 schreef:
Marjolein29 schreef:

Dat jij niets negatiefs zegt over mijn mening, betekent toch niet dat ik jouw mening niet mag bekritiseren? Daar is dit toch een discussietopic voor? Kom maar met argumenten waarom barf slecht zou zijn, daar wil ik best op ingaan hoor! :j

Bovendien stel ik je gewoon een vraag en ben nog steeds erg benieuwd naar het antwoord, want inhoudelijk reageer je niet... -O-

Ik heb helemaal niets negatiefs te zeggen over barf, het zal absoluut heel goed werken voor jouw dieren. Mijn hond krijgt Biofood senior omdat hier relatief weinig vet inzit en hij aanleg heeft om dik te worden. Mensen die ik kende gaven dit voer en hadden goede ervaringen en dus heb ik het geprobeerd, dat bevalt heel goed. Het lijstje van wat er allemaal inzit zal vast ergens op internet staan, het belangrijkste vind ik het om naar mn hond te kijken en van daaruit verder te gaan.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:21

Marjolein29 schreef:
Het lijstje van wat er allemaal inzit zal vast ergens op internet staan, het belangrijkste vind ik het om naar mn hond te kijken en van daaruit verder te gaan.

En dit is me dus een doorn in het oog, dat mensen niet beter weten en er maar op vertrouwen dat fabrikanten wel goede dingen in hun brok zullen stoppen. En vervolgens wel overal verkondigen dat brok minstens even goed is als kvv/barf :n

De samenstelling van Biofood Senior:

Vlees (kip, lam- en rundvlees), dierlijke bijproducten (lever, hart en pens), granen (ontsloten: tarwe, maïs), plantaardige bijproducten (eiwitextracten, bietenpulp), oliën, kipvet, plantaardige vitamines, mineralen (pre-mix), digest (lecithine, natuurkruiden, glucosamine, chondroïtine).

Ongeveer de 3 goedkoopste soorten vlees (terwijl dit er minimaal 4 per 2 weken moeten zijn), granen (als een hond iets níet kan gebruiken), bietenpulp (pulp, ja), oliën (wat voor oliën, zou ik dan willen weten?) kipvet (?????).

Overigens kan ik nergens vinden hoe groot het aandeel vlees is. Dat zegt mij genoeg.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:27

Hier ook iemand die een uitgebalanceerde brok voert en nooit botproblemen oid heeft. Ik ben nooit aan vlees begonnen omdat het mij erg eenzijdig overkomt en dan krijg je tekorten, ik heb dit aan mijn dierenarts gevraagd en die was het hier volledig mee eens, hij had geen problemen als iemand zn hond af en toe vlees gaf, maar altijd was idd te eenzijdig, dus blij dat ik mijn eigen gevoel hierin heb gevolgd, zelfde vind ik overigens vegetarische brok, een hond heeft gewoon meer nodig, geen modes volgen maar wat is goed voor mijn honden.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:31

Vlees te eenzijdig? Welke brok geef jij dat die de samenstelling van een compleet BARFmenu kan overstijgen? Een uitgebalanceerde brok... Welk merk voer je?

Grappig dat je schrijft dat een hond meer nodig heeft dan vegetarische brok. Brok is namelijk altijd vegetarischer dan een BARFmenu, als ik het zo even mag uitdrukken.
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 22-11-12 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:31

Sonja89 schreef:
Marjolein29 schreef:
Het lijstje van wat er allemaal inzit zal vast ergens op internet staan, het belangrijkste vind ik het om naar mn hond te kijken en van daaruit verder te gaan.

En dit is me dus een doorn in het oog, dat mensen niet beter weten en er maar op vertrouwen dat fabrikanten wel goede dingen in hun brok zullen stoppen. En vervolgens wel overal verkondigen dat brok minstens even goed is als kvv/barf :n

De samenstelling van Biofood Senior:

Vlees (kip, lam- en rundvlees), dierlijke bijproducten (lever, hart en pens), granen (ontsloten: tarwe, maïs), plantaardige bijproducten (eiwitextracten, bietenpulp), oliën, kipvet, plantaardige vitamines, mineralen (pre-mix), digest (lecithine, natuurkruiden, glucosamine, chondroïtine).

Ongeveer de 3 goedkoopste soorten vlees (terwijl dit er minimaal 4 per 2 weken moeten zijn), granen (als een hond iets níet kan gebruiken), bietenpulp (pulp, ja), oliën (wat voor oliën, zou ik dan willen weten?) kipvet (?????).

Overigens kan ik nergens vinden hoe groot het aandeel vlees is. Dat zegt mij genoeg.

Toen ik het ging voeren heb ik het uitgezocht, had het nu niet bij de hand vandaar dat ik zei dat het vast wel op internet staat.
Zoals mijn hond erop reageerd, en ook de honden van andere mensen, zegt mij genoeg. Dit voer blijft voorlopig. :j

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:32

@ Marjolein29: ach ja, er zitten alleen granen, bietenpulp, mysterieuze oliën en kipvet in. Het aandeel vlees blijft mij een raadsel. Waren honden geen carnivoren? Maar inderdaad, als jouw hond het er goed op doet... Wie ben ik dan om iets anders te beweren :D

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:35

Sonja89 schreef:
@ Marjolein29: ach ja, er zitten alleen granen, bietenpulp, mysterieuze oliën en kipvet in. Maar inderdaad, als jouw hond het er goed op doet... Wie ben ik dan om iets anders te beweren :D

Oftewel: agree to disagree.

Mijn hond lijkt op mij wat dat betreft, wij kunnen niet zonder mysterieuze olieën. :D

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:35

Sonja89 schreef:
Vlees te eenzijdig? Welke brok geef jij dat die de samenstelling van een compleet BARFmenu kan overstijgen? Een uitgebalanceerde brok... Welk merk voer je?

Grappig dat je schrijft dat een hond meer nodig heeft dan vegetarische brok. Brok is namelijk altijd vegetarischer dan een BARFmenu, als ik het zo even mag uitdrukken.

doe lekker wat je wil, mijn honden zijn gezond en worden heel oud

word een beetje kotsmisselijk van die BARF aanhangers die doen alsof al het andere minder is

ga hier ook niet verder reageren want deze bovenstaande reactie bevestigd het alleen maar

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:38

@ Marjolein29: de bietenpulp enz. weglachen, zou ik ook doen :)

@ Miepie77: het spijt me zeer, maar qua samenstelling is brok ook minder dan kvv/barf, als je kijkt naar wat een hond eigenlijk nodig heeft. Alleen al punt 1: een hond is een carnivoor...

Ik doe zeker wat ik wil én wat goed is voor mijn hond :)
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 22-11-12 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:38

Sonja, een discussietopic is om te discussieren. Niet om enkel te bekritiseren en al helemaal niet om enkel af te kraken.

Het punt is met hygiene, je werkt met rauw vlees bij kvv/barf en je kan het naderhand niet afdoen met kokend water. En dus heb je risico bij hygiene. Dan ben je op de gemiddelde barbeque veiliger want dat gebeurd maar af en toe. Met rauw vlees breng je dus twee keer per dag gevaarlijke bacteriën door je huis. En nee, ik heb het over een enkele salmonella-besmetting en andere narigheid. Gebeurt het veel? Nee, anders zouden de honden niet rauw gevoerd meer worden, maar het gebeurt wel degelijk, net als de incidentele geperforeerde maag/darmstelsel van rauwe (voornamelijk kippen)botten (ja, ook van rauwe, niet alleen van gekookte).

Je zegt dat er alleen een beetje aandacht voor nodig is, maar daarvoor verwees ik dus naar het wandelen. Mensen hebben geen aandacht voor de hond vaak. Als ze niet eens een half uur per dag wandelen, denk je dan wel dat ze veel tijd gaan steken in het voer? Dan moet je al blij zijn als je ze naar een fatsoenlijk voer over gepraat krijgt in plaats van het goedkoopste voer van 0.75-1€/kg. En dan heb ik het dus over 3€/kg. Nog geen topvoer, maar al een heel stuk beter. En aangezien ze van kvv krap het dubbele moeten hebben meestal als van brok praat je dan over een bedrag van 1.5-2€/kg. Smuldier kost nu .69€/400gr = 1.73€/kg, dat valt dan al in het luxere segment voer. En dat is naast lotgering de goedkoopste compleetvoeder zover ik weet en de enige die op de meeste plaatsen goed te verkrijgen is en dus geen grote voorraden van hoeft te worden ingeslagen (en dus weer een extra vriezer). Lang niet alle honden doen het goed op smuldier of lotgering (laatste te vet voor sommige honden). En dan zit je dus in nog een duurder segment.

En nee, jouw honden zitten niet zonder eten. Maar er zijn zat mensen die niet kunnen plannen en dus dezelfde dag nog, of de dag erna weer nieuw nodig hebben omdat ze het vergeten zijn. Handig voor voer dat je flink van tevoren moet bestellen.

Onzin trouwens dat het 4 in twee weken moet zijn. Dat moet je de wolf dan ook maar eens uitleggen. Gebeurt zelden. Er zit nauwelijks verschil qua stoffen in de verschillende soorten vlees. Granen kan een hond wel verteren, maar beperkt, dus geen voer van 60 of meer % granen, bietenpulp is een vulmiddel, voorkomt honger en zit ook gewoon wat voedingswaarde in, oliën zullen wisselen waar ze op dat moment goed aan kunnen komen, maar plantaardig, kipvet is dus nog een keer vlees. Het aandeel vlees is zo te zien trouwens minimaal 40%. Nummer 1, 2, en 5 zijn namelijk dierlijk en daarna komen 3 kleine ingredienten.

Alleen vlees voeren kan goed, maar dan wel volledig beest (orgaan, spiervlees en bot), net als dat vegetarisch voeren wel gaat (alleen veel lastiger, omdat je dan tegen de natuur van het beest gaat. De essentiële aminozuren zijn gewoon veel lastiger te verkrijgen als je alleen vegetarisch bezig bent).

Maar ik zoek zo nog wel een paar brokkenlijstjes op.

Btw, een hond is geen obligate carnivoor. Hij zit zelfs dicht tegen een omnivoor aan.

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:39

Die olieën zijn trouwens visolie en zalmolie, aangezien zalm ook vis is noemen we het dus gewoon visolie....

Hij vindt het geweldig, hij kijkt me nu ook weer heel tevreden aan. :j

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:41

Marjolein29 schreef:
Sonja89 schreef:
@ Marjolein29: ach ja, er zitten alleen granen, bietenpulp, mysterieuze oliën en kipvet in. Maar inderdaad, als jouw hond het er goed op doet... Wie ben ik dan om iets anders te beweren :D

Oftewel: agree to disagree.

Mijn hond lijkt op mij wat dat betreft, wij kunnen niet zonder mysterieuze olieën. :D

:')