Werkhonden & Training

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 23:11

Bedankt voor je filmpjes en uitleg Sassy, ik heb ervan genoten!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 00:25

merrieveulen schreef:
Bedankt voor je filmpjes en uitleg Sassy, ik heb ervan genoten!

Graag gedaan! :D

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 01:18

Kuggur schreef:
Sassy schreef:
hier heeft mijn man eens gefilmd wat Jacky nu na 2 weekjes training doet (als je het interessant vindt)

Altijd mooi zulke filmpjes te zien. Ik was vooral benieuwd naar deze hond, zijn bijzondere uiterlijk was me al eerder opgevallen, vroeg me af hoe hij werkte.
Sassy schreef:
Maar hondje laat voor 2 weken training (zeg 3 keer in de week) al mooie dingen zien
.
Dat is nogal een understatement...Ik zou hem zó van je overnemen :D
_/-\o_ Dank u. Ja, ik vind het ook wel leuk hoe ze gaat :D
Sassy schreef:
Moet wel zien dat ze niet te veel gaat eyen, neigt ze toe, normaal gezien ben ik zelf sneller onderweg, en dan loop ik als ze op het balanspunt komt na een flank meteen stevig door zonder een lie down achter de schapen, ze houdt voldoende afstand en goed tempo, zeker voor nog maar zo weinig training (maar nu had ik zelf de buikgriep, dan moet je eigenlijk nie willen trainen)

Zo op deze filmpjes maakt ze op mij niet de indruk een clappy hond te zijn.
Ik vond al dat je wat weinig bewoog , maar buikgriep is natuurlijk een redelijk excuus (om in bed te blijven en niet te gaan trainen ;) )
3 dagen eerder had ze nogal moeite om in beweging te komen als ze achter de schapen lag, dat was na 2 keer anders trainen ook weer "verholpen" . Laten we hopen dat dat zo blijft. Ze leert in ieder geval heel snel.
Sassy schreef:
Nu heb ik ook wel niet de allergemakkelijkste schapen om een jonge hond te trainen, maar in dit geval van voordeel als je een hond hebt die je meer in beweging moet houden :+

Hmm, geloof me ook niet de allermoeilijkste, ik zou graag zulke schapen gehad hebben toen ik begon bordercollies te trainen. En als je eens in de buurt bent, ben je welkom eens langs te komen, en ze uitproberen. Jammer genoeg maken de ijslandse regels wat betreft het in invoeren van honden het zo goed als onmogelijk dat met je eigen honden te doen; geen internationale trials hier. IJslandse schapen zijn berucht op trials als erg moeilijke schapen, relatief weinig kudde instinct, erg vluchtig, en ook bereid te vechten, vóóral de wat oudere.
DAT ken ik ook wel, we zijn begonnen met wiltshire horns, die vielen ook de honden aan, en hoe!
Ook niks kudde instinkt, alle kanten op, ik was best trots dat ik die op een gegeven moment met Mika wel kon werken, maar omdat we verder trial gericht wilden trainen toch maar andere schapen erbij gekocht.
Sassy schreef:
En normaal gezien ben ik ook niet van de stokken,-zwepen-en zakjes-als hulpmiddel fractie in de trainingen, maar met dit schapen-vretende-monster moest ik toch iets hé.
Vanaf de eerste keer dat ik die korte longeerzweep met plastic zak eraan meehad was het een heel ander hondje }>

Och, ik heb er niets op tegen, bij wat verlegener, onzekere honden gebruik je ze uiteraard niet, maar bij meer enthousiaste honden die te dichtbij de schapen willen komen( en dan vooral de happers), zijn het nuttige hulpmiddelen. In het licht van opgedane ervaring mijd ik honden met weinig zelfvertrouwen.
Ehh, hondjes met weinig zelfvertrouwen heb ik hier niet, de fokker waar mijn reuen vandaan komen verkoopt merendeel van de pups naar schaapsherders met grote kuddes of naar mensen die ze op de koeien werken :o
Ik heb alleen maar hondjes die snel en keen zijn, daar is Jacky tot nog toe de rustigste van _/-\o_

Sassy schreef:
Mika was het er helemaal niet mee eens dat ie niet meemocht. Normaal gezien pak ik ze een voor een mee naar buiten om te trainen, maar ik had gedacht dat ik hem als "hulphond" nodig ging hebben.
Tja, moet ie ook maar leren dat ie niet altijd moet/mag werken...lesje geduld :D

Ervaren hulphonden kunnen inderdaad praktisch zijn, maar het ziet er inderdaad niet naar uit dat je er één nodig hebt bij het trainen van deze jongeling.

Bedankt voor het posten van je filmpjes, erg mooi.
Momenteel ligt de training hier even stil; Het is lammertijd, er zijn al zo´n 20 geboren, nog zo´n 160 te gaan. Leuke tijd, maar aardig vermoeiend, en geen tijd andere zaken te doen, de paarden hebben ook even vrij.
Jij veel succes nog met de lammertijd, jammer dat je nu niet kunt trainen, maar niks aan te doen hé

Heb mijn antwoorden maar even onder jouw comments gezet.

Ter vergelijking, Scott op ongeveer dezelfde leeftijd, met 16 maanden:
http://www.youtube.com/watch?v=-FIFsmL7zf0
Die was veel moeilijker om te trainen, die liep wel bijna net zo mooie flanken maar kreeg je moeilijker gestopt, heeft de neiging om te overflanken als ie op 12u liep, van deze vond Simon Mosse dat het een heel goeie was, maar jammer genoeg krijg ik hier maar steeds geen goeie outrun op, van de 10 keer crosst ie zeker 7 keer, ook op korte afstanden.
Maar ik heb het nog niet opgegeven, ik ben erop aan het denken hoe ik het nog anders aan kan pakken in de training dat dat ooit wel nog gaat lukken.
Die dag training vergeet ik overigens nooit meer, mén wat was het koud, en dan samen met een trainer en collegahandler van 10 u tot 16 u verschillende honden getraind, ik dacht dat we nooit meer zouden opwarmen...brr...

Ach, en als we toch bezig zijn, hier een oud filmpje van Ted, hier nog met ons toenmalig trainer, was eigenlijk de hond van mijn man, maar die heb ik overgenomen, de hele training doe ik nu.
Dat is echt een hond voor grote kuddes, sterk, zet veel druk, schapen omzetten, trailerladen? No problemo...
Goeie praktijkhond, geen gemakkelijke dat zeker niet, en in meer ervaren handen had ie best al in de open klasse kunnen starten, die hond heeft pech dat ie het met mij moet doen. Altijd vrolijk ook buiten de schapen :+
Ted, filmpje van 02-2011:
http://www.youtube.com/watch?v=UA0QsifrDpQ
Eigenlijk mijn beste hond, die had ik alleen op een later tijdstip moeten hebben, en niet als eerste hond (samen met Mika) mee moeten starten, veel te hevig voor een beginner.
Daar vertelde een schotse handler me doodleuk over dat dit een hond voor grote kuddes was (en die had het echt over 1000 tot 2000 stuks, ben ik indertijd een week depri van geweest, dacht dat kan ik hem toch nooit bieden), toen was ie net 1,5 jaar. Inmiddels 4,5 en ik moet zeggen ik denk dat die handler toen gelijk heeft gehad.
Echt jammer dat zo een goeie hond in handen van zulke prutsers als wij is belandt.
Maar ach, hond weet niet beter, hij is happy hier, en ik denk er nu ook niet (meer) over hem ooit nog af te geven!

En mijn Mika (broertje van Ted) 04-2011:
http://www.youtube.com/watch?v=sMiOqp9CxSE
Sorry voor het af en toe wiebelende beeld, hubby moest nog oefenen met de camera ;)
Mika en ik bij het wegdrijven onze inside flanks aan het oefenen.
Hij staat inmiddels alweer een stuk verder in de training.
Ook dit is alweer een hond waar je eerder een goeie rem als een gaspedaal nodig hebt :D
Op dit rustige steady lopen heb ik hard moeten oefenen, hebben we afgelopen jaar Oktober zelfs van een Derek S. een compliment over gehad, die vond het een fijne hond, veel will to please.
Meestal gebruikten vlgs hem mensen het steady commando verkeerd, beter dat ze het niet gebruikten als de hond toch maar op te veel tempo doordenderde...nu...hier hebben we echt hard aan gewerkt.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 08:33

Gisteren in Nootdorp geweest trainen, bij heel aardige mensen.
Was erg leuk gelijkgezinden te treffen, weer e.e.a. bijgeleerd, vooral over baucerons.

Een heel aardige iemand had prachtige foto's gemaakt, ook van de beauce die bij ons komt trainen (maar ik kan niet zomaar foto's van iemand anders zijn hond plaatsen)
Die hond was eerder bij mij een keer aan de schapen geweest, en dan nu de 2e keer bij sweet lake shepperds, is wel een redelijk gevoelige hond, maar m.i. best een getalenteerd exemplaar, ze liet de 1e keer aan het vee al dingen zien die ik graag zou zien in een border collie ook.
Dat werd nu eigenlijk alleen bevestigd door mensen die meer verstand van het trainen van beaucerons aan vee hebben als ik.

En er was iemand zo aardig mooie foto's van mijn Mika <3 te maken ook:

Afbeelding

Afbeelding

Ziet er iets vreemd uit, het haar op zijn buik is geschoren omdat er een echo gemaakt moest worden, normaal gezien heeft die voor een isds er best veel haar :D

Gezellige dag gehad, en weer "huiswerk" mee kunnen pakken ook!!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 22:49

Hoe gaat het met de honden?

Leuke foto;s komen er voorbij! Heb ook weer een aantal nieuwe.
Afbeelding

Afbeelding

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 8042_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 4227_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 7266_n.jpg

Het kan niet altijd goed gaan als je niet luisterd... Dan kom je de lijn tegen en in je enthousiasme maak je een salto achterwaards. Voor alle duidelijkheid, hij werd niet terug getrokken, hiij moest revieren, en rende door. Toen kwam hij in de lijn en omdat hij toch sprong viel hij achterover. De foto's van hierboven zijn van later, hij heeft er niets aan over gehouden.
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 8792_n.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v327/ ... -13137.jpg

Van Lara word er nog even gekeken of er foto's van zijn. Probleem blijft het aanblaffen, thuis blaft ze heel de dag, maar met manwerk staat ze zo hoog in haar drift dat ze het vertikt. Inmiddels zit commando "luid" erop, dus kijken of dat werkt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 23:14

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 23:20

Bedankt, ben er ook echt blij mee. Had in december niet gedacht dat hij ooit nog op het veld zou staan...

Netjes hoor! Mooi de aandacht erbij.

Ik heb met appel zo'n moeite om voor me te blijven kijken, blijf stiekem naar Tin kijken.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 23:25

Dank je wel. Ja doe ik ook als er niemand bij staat die me er wat van zegt haha

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 00:19

Ik train sinds kort met een boef (teef) van 8 maanden in de BHN sport. :) Gaat erg goed, ze is heel enthousiast en houdt haar apporteerblok en ijzer goed (lang) vast. Met speuren heeft ze de neus ook al op de grond. Beginselen van appèl zijn ook prima.

Hier een paar foto's:
IJzer Afbeelding
Braaf Afbeelding
Hier moet ze af blijven liggen en gewoon indrukken opdoen. Afbeelding
De boef Afbeelding

Wat vinden jullie ervan?
Hoe gaat alles bij jullie?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:15

updateje Eyck, wij hebben eindelijk een hele fijne club gevonden , wat een rust op het veld :D heerlijk.
trainer is ontzettend relaxed, straalt een bak met rust uit en 30 jaar ervaring met rottjes trainen

dus vriendlief loopt de trainingen nu met hem , momenteel puur appél (op naar VZH)
uiteindelijk is de planning IPO programma met hem lopen .
het is geen rottweilerwerkgroep, maar we hebben eigenlijk op de witte herder na , alleen rottweilers in de groep :+

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:17

@Sonja_vR: Fijn dat je nu een lekkere club hebt gevonden, wat een stukje rust wel niet kan doen he! :)

@Wilawander: wat heb je trouwens een geweldige focus op je honden! Hoe heb je ze dat geleerd? Daar ontbreekt het bij de boef soms nog wat aan. Ik ben erg benieuwd of je tips hebt! :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 12:15

Naast het gewone reddingswerk, hebben we een paar keer waterwerk gedaan *D

Dat was heel erg leuk!

Na veel aarzelen durft Kees van de boot te duiken:
Afbeelding

Hem weer de boot opvragen, hij zwemt het liefst naar de kant :D
Afbeelding

En weer binnenhalen:
Afbeelding

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 12:42

An , gaaf joh, hij heeft er schik in :D

Farpz, rust is essentieel bij onze druktemaker :j tot nu toe had ik nergens het gevoel dat ze er ons echt mee konden begeleiden, te veel drukte op het veld of in de manier van alles overbrengen.
Nu hebben we een trainer die de rust zelve is , heerlijk, tis ook heel kleinschalig, 7 leden geloof ik met op ons en de witte herder na allemaal meerdere honden.

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:46

Gaaf Antheman! Doet 'ie goed zeg! Sta steeds weer versteld van je kleine hondje haha.

Ik zit ook op een kleinschalige club, net als jou Sonja_vR. Dat vind ik ook het prettigst, persoonlijke aandacht voor jou en je hond. Hoe gaat de VZH nu?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 15:21

gaat best goed op zich, we zijn helemaal terug bij af begonnen.
naast je laten zitten, commande : volg en zodra hij je aankijkt : klik+ belonen met bal of snoepje
inmiddels zijn we bezig met de stukken volgen langer maken.
(en natuurlijk het normale werk zoals voor, zit, voet, af etc etc)

op puppy en basis gehoorzaamheid hebben we de hele bende commando's wel gehad, maar we zaten bij een gewoon hondenschooltje met een zeer pittige rottweilerkerel en ik kreeg daar na herhaaldelijke hulpvragen gewoon niet de begeleiding die we nodig hadden en zelfs echt niet handige adviezen.
("dan moet je hem gewoon in zijn nekvel tegen de vlakte mikken en net zo lang vasthouden tot hij op geeft" dan kan ik 24 uur blijven liggen op die hond, laat ik hem los en dan is ie nog steeds pislink , wat niet geheel rottweilervreemd is als je op die manier gaat corrigeren, maar dat is maar 1 voorbeeldje)
maar ja, hun zijn de hondenschool dus hun zullen het wel weten ( :n niet dus) en ik ben met een aantal zaken gewoon tegen mijn gevoel in gegaan , dat doe ik dus in het vervolg echt niet meer...

dan blijf je op een gegeven moment ontzettend in een cirkeltje rondklooien waar je niks mee op schiet...volgen met het koppie op de grond gericht , twijfel en oversprong gedrag en gruwelijk tegen je in blijven komen.
nu gaat het in een paar weken tijd met sprongen vooruit, hond heeft er weer lol in, wij weer veel meer lol in en met hem en wij krijgen de begeleiding om dit , ook voor het ras, nogal pittige kereltje goed te leiden.
een maand of drie geleden was ik er heel stellig in dat er hier absoluut geen tweede zou komen, inmiddels denk ik "als meneer tegen de drie is en we hem tegen die tijd echt goed onder de duim ;) hebben dan kunnen we eens gaan kijken naar een dame er bij
hoewel dit altijd een pittige zal blijven hoor, dat zit er nu eenmaal in. maar heb er nu wel alle vertrouwen in dat het allemaal wel los loopt en goed komt zeg maar

(jeetje, heel verhaal op zo een simpele vraag :') maar ja, gaat lekker dus, want we zijn nu pas ene week of drie aan de gang hier en een paar maanden terug was ik in staat om er de brui aan te geven )

edit: de kerel in kwestie na de eerste training
Afbeelding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:29

Mijn hond heeft onlangs zijn eerste speurtraining gedaan. De bedoeling pakt hij super op en hij volgt het spoor vrij gemakkelijk, tot het te scherpe bochten maakt. Mijn hond loopt vrij vlot en schiet het spoor dan als het ware voorbij waarna hij het kwijt is. Hij vindt het dan nog niet elke keer terug. Maar voor een eerste keer vond ik wel dat hij het goed deed, hij is fanatiek en lijkt goed te begrijpen wat de bedoeling is. Een beetje meer bewustwording van zijn neus mag hij nog wel krijgen, hihi!

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:30

@ merrieveulen: ik zou voor een eerste speurtraining ook nog geen bochten aanraden. Eerst maar eens een vierkantje en uitlopend driehoekje zodat de hond de bedoeling snapt, daarna een kort recht spoor en daarna pas bochten en hoeken.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:57

Leuk dat het topic weer loopt! Ik ga thuis eens op mijn gemak lezen. Hier gaat het goed, Tin is wel weer flink ziek geweest, maar inmiddels heb ik voer gevonden waarop zijn maag rustig blijft.

Wij zijn ook net met bochten werk begonnen, nog geen 90 graden bocht, maar meer een gebroken lijk met een plat dak. Gaat goed, ze blijven netjes zoeken en pakken de lijn weer op.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:24

Wij moesten beginnen met een heel klein recht spoortje en veel voer, zodat de hond leert dat hij zijn snuffel op de grond moet houden. Daarna steeds minder voer (afhankelijk van de situatie) en daarna mochten we pas aan de bochten beginnen.

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:02

@Merrieveulen: Inderdaad, scherpe bochten etc zou ik de eerst keren afraden hoor. Laat ze eerst maar recht uit een lang spoor kunnen volgen, en daarna beginnen met rechte hoeken. Pas als dat goed gaat aan bochten beginnen.

@Utixo; Ja, ik dacht, ik zal eens een update plaatsen haha, bleek dat iedereen wel weer updates had. :)

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:39

He wat leuk :) er zijn weer reacties :)

Baris is inmiddels 1 jaar en we zijn weer een stuk verder in de training.
Baris is eind juni afgeröntgent.
We wachten nog op de officiële uitslagen maar volgens de da zag het er allemaal super goed uit :)

30 juni hebben we een clubmatch gelopen waar hij een nette ZG binnen gehaald heeft ( hoogst haalbare op het moment voor zijn leeftijd)
Afbeelding

Met speuren lopen we nu ongeveer een IPO I spoor met 2 hoeken en voorwerpen, hij heeft de voorwerpen nu 2 keer gehad en snapt het redelijk :)

Apel gaat af en aan, de ene dag heeft hij perfecte focus de volgende is al het andere op het veld veel leuker.
Dus daar zit nog een hoop werk in, maar dat komt wel goed :)

Pakwerk gaat leuk, bij ons op de club beginnen ze met 1 jaar pas ivm groei van de honden.
Dus hij heeft nu 4 keer gebeten en vind het geweldig !

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hij is inmiddels al een flinke vent geworden :D
Afbeelding

Wat betreft speuren, wij beginnen altijd met slingersporen, zodat de hond al ene beetje feeling krijgt met het "veranderen" van richting

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:52

@BartinaBvd: Baris ziet er goed uit! Leuk om hem aan het werk te zien op de foto's. :)

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:14

Dank je :)

Bij ons op de vereniging worden er regelmatig foto's gemaakt dus dat is best leuk :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 20:17

Bedankt allemaal voor het advies. Ik heb zelf geen verstand van hoe je speuren aanleert dus ik ga gewoon mee in wat we voor ons krijgen, hihi! We zijn de les toen wel begonnen met rechte stukjes, gewoon op het veld. Daarna zijn we naar het bos gegaan en liep de trainer daar een recht spoor uit en verstopte zich dan achter een boom oid. Op dat punt is dan dus een bocht en dat vond Gis moeilijk/ dan raakte hij het spoor kwijt. Ik zal de adviezen zeker onthouden voor als we zelf gaan oefenen!

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:20

Filmpje bij ons op de club. Donja (bouvier waar ik mee train) staat er niet zo vaak op, want ik film zelf haha.