Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kuggur schreef:Sassy schreef:hier heeft mijn man eens gefilmd wat Jacky nu na 2 weekjes training doet (als je het interessant vindt)
Altijd mooi zulke filmpjes te zien. Ik was vooral benieuwd naar deze hond, zijn bijzondere uiterlijk was me al eerder opgevallen, vroeg me af hoe hij werkte.Sassy schreef:.Maar hondje laat voor 2 weken training (zeg 3 keer in de week) al mooie dingen zien
Dat is nogal een understatement...Ik zou hem zó van je overnemen
Dank u. Ja, ik vind het ook wel leuk hoe ze gaat :D
Sassy schreef:Moet wel zien dat ze niet te veel gaat eyen, neigt ze toe, normaal gezien ben ik zelf sneller onderweg, en dan loop ik als ze op het balanspunt komt na een flank meteen stevig door zonder een lie down achter de schapen, ze houdt voldoende afstand en goed tempo, zeker voor nog maar zo weinig training (maar nu had ik zelf de buikgriep, dan moet je eigenlijk nie willen trainen)
Zo op deze filmpjes maakt ze op mij niet de indruk een clappy hond te zijn.
Ik vond al dat je wat weinig bewoog , maar buikgriep is natuurlijk een redelijk excuus (om in bed te blijven en niet te gaan trainen)
3 dagen eerder had ze nogal moeite om in beweging te komen als ze achter de schapen lag, dat was na 2 keer anders trainen ook weer "verholpen" . Laten we hopen dat dat zo blijft. Ze leert in ieder geval heel snel.Sassy schreef:Nu heb ik ook wel niet de allergemakkelijkste schapen om een jonge hond te trainen, maar in dit geval van voordeel als je een hond hebt die je meer in beweging moet houden
Hmm, geloof me ook niet de allermoeilijkste, ik zou graag zulke schapen gehad hebben toen ik begon bordercollies te trainen. En als je eens in de buurt bent, ben je welkom eens langs te komen, en ze uitproberen. Jammer genoeg maken de ijslandse regels wat betreft het in invoeren van honden het zo goed als onmogelijk dat met je eigen honden te doen; geen internationale trials hier. IJslandse schapen zijn berucht op trials als erg moeilijke schapen, relatief weinig kudde instinct, erg vluchtig, en ook bereid te vechten, vóóral de wat oudere.
DAT ken ik ook wel, we zijn begonnen met wiltshire horns, die vielen ook de honden aan, en hoe!
Ook niks kudde instinkt, alle kanten op, ik was best trots dat ik die op een gegeven moment met Mika wel kon werken, maar omdat we verder trial gericht wilden trainen toch maar andere schapen erbij gekocht.Sassy schreef:En normaal gezien ben ik ook niet van de stokken,-zwepen-en zakjes-als hulpmiddel fractie in de trainingen, maar met dit schapen-vretende-monster moest ik toch iets hé.
Vanaf de eerste keer dat ik die korte longeerzweep met plastic zak eraan meehad was het een heel ander hondje
Och, ik heb er niets op tegen, bij wat verlegener, onzekere honden gebruik je ze uiteraard niet, maar bij meer enthousiaste honden die te dichtbij de schapen willen komen( en dan vooral de happers), zijn het nuttige hulpmiddelen. In het licht van opgedane ervaring mijd ik honden met weinig zelfvertrouwen.
Ehh, hondjes met weinig zelfvertrouwen heb ik hier niet, de fokker waar mijn reuen vandaan komen verkoopt merendeel van de pups naar schaapsherders met grote kuddes of naar mensen die ze op de koeien werken![]()
Ik heb alleen maar hondjes die snel en keen zijn, daar is Jacky tot nog toe de rustigste van
Sassy schreef:Mika was het er helemaal niet mee eens dat ie niet meemocht. Normaal gezien pak ik ze een voor een mee naar buiten om te trainen, maar ik had gedacht dat ik hem als "hulphond" nodig ging hebben.
Tja, moet ie ook maar leren dat ie niet altijd moet/mag werken...lesje geduld
Ervaren hulphonden kunnen inderdaad praktisch zijn, maar het ziet er inderdaad niet naar uit dat je er één nodig hebt bij het trainen van deze jongeling.
Bedankt voor het posten van je filmpjes, erg mooi.
Momenteel ligt de training hier even stil; Het is lammertijd, er zijn al zo´n 20 geboren, nog zo´n 160 te gaan. Leuke tijd, maar aardig vermoeiend, en geen tijd andere zaken te doen, de paarden hebben ook even vrij.
Jij veel succes nog met de lammertijd, jammer dat je nu niet kunt trainen, maar niks aan te doen hé