Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:35

jollyjoker schreef:
Ze zouden die arme Tilikum bijna gewoon vrij moeten laten nu........Dan zijn ze van hem af en kan hij zijn laatste uren nog 1 keer echt zwemmen.
Keiko's verhaal is wat mij betreft ook niet mislukt. Dat beest heeft in ieder geval nog even als een orka geleefd met ruimte en vrijheid.
De holding pool en medical pool zijn volgens mij wat anders. Van de medical pool kan de bodem omhoog om de orka op het droge te krijgen voor medische behandelingen.

Tilikum gaat harstikke dood, wanneer je hem laat zwemmen in zee nu. Tja, of het slechter is dan hoe hij nu zit, kan je natuurlijk betwisten.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:38

Urko schreef:
Die dieren worden niet volgepropt met antibiotica. Ik heb zelf wekenlang aan een stuk de vis voorbereid. Het enige wat eringepropt word is anticonceptie anders krijgen ze veel te veel nakomelingen en eens in de zoveel tijd een vitamineshot omdat de vis door invriezen nogal wat vit verliest. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er speelgoed word onthouden of contact met soortgenoten of dat een dier een dag geen voer krijgt..

Ik weet dat er vroeger ontzettend veel fouten zijn gemaakt, zeker wat betreft, voeren, verrijking en training en zeker door het chloor wat er in het water zat, maar die fouten kunnen mensen niet terug draaien. Gelukkig is alles een heel eind verandert en komt de gezondheid en het welzijn van de dieren nu wel op de eerste plaatst.

Ik weet dat dit een eindeloze discussie is. Maar ik blijf erbij dat die zeezoogdieren echt wel goed gehouden worden. Beter dan een gemiddelde koe, varken, kip of paard. Heb genoeg stages gelopen op diverse bedrijven om mijn conclusies daaruit te trekken. Zowel bij dolfijnen als varkensbedrijven.

Natuurlijk zorg je ervoor dat ze goed verzorgd worden, zon duur dier wil je ook niet binnen een jaar dood hebben. :P
Maar ik vind dat je het voor dit dit soort dieren, zo intelligent, zo groot, verre afstanden reizend, met gecompliceerd sociaal systeem, nooit goed genoeg kan doen. Die horen gewoon in het wild, die moet je niet zo willen houden en al helemaal niet willen fokken.

De vergelijking met paarden slaat ook echt als een tang op een varken want die zijn een stuk eenvoudiger te houden (niet dat ik het eens ben met 24/7 stalling etc.), als je ze goed houdt hebben ze geen last van verveling, redelijk natuurlijk voedsel, normaal sociaal contact en naar mijn idee een erg acceptabel leven. Een paard is lang zo intelligent niet, geen gecompliceerde 'taal' en kan zich in meerdere kuddes prima thuis voelen.

Ik vind het echt schandalig dat dit kan, ik vind dat er iig geprobeerd moet worden de orkas die nog een kans hebben vrij te laten, of in ieder geval in een acceptabele hoeveelheid water gehouden. Zet maar een stuk fjord af ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:53

Weet je wat mij nou eens fantastisch zou lijken voor deze dieren, die niet meer de natuur in kunnen??
Dat er een soort van rusthuis voor orkas zou bestaan. Voor dieren die in het wild niet meer overleven. Een soort sanctuary, beschermd door de autoriteiten, waar dieren in semi- gevangenschap leven. Gewoon in zee, zet een fjord af, permanent of een lagune, ik noem maar iets. Hou ze in de gaten en verleen medische zorg, hebben ze wel verdiend en fok niet meer, zodat het orkabestand klein wordt en uiteindelijk niet meer bestaat in gevangenschap.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:05

Dit is ook een mooi filmpje trouwens.

En dat laatste lijkt me ook het beste plan, zowiezo als ze toch perse 'gebruikt' moeten worden door de mens zie ik liever dat er onderzoek mee gedaan wordt door mensen met kennis van zaken in een afgezette fjord dan dat ze kunstjes doen in een of ander kansloos park. En of het nou lukt of niet, zo'n dier proberen uit te zetten lijkt me toch een heel boeiend en leerzaam project. En als de geldgeile mensen dan gewoon een docu laten maken van het hele gebeuren zijn die ook weer blij :roll: .

Anoniem

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:13

uitzetten wil met sommige dieren ook niet, maar misschien een natuurlijke habitat afzetten, zodat ze een vorm van natuurlijk leven hebben, kan misschien wel als alle partijen mee willen werken.
Ik ga zo even je filmpje kijken!

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:27

Niet alle dieren redden het niet in het wild. Tilikum ook niet, na al die jaren dat hij verzorgd is. En zeker nu hij ziek is, heeft het natuurlijk geen enkele zin om hem nog vrij te laten.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:29

Mindim schreef:
Weet je wat mij nou eens fantastisch zou lijken voor deze dieren, die niet meer de natuur in kunnen??
Dat er een soort van rusthuis voor orkas zou bestaan. Voor dieren die in het wild niet meer overleven. Een soort sanctuary, beschermd door de autoriteiten, waar dieren in semi- gevangenschap leven. Gewoon in zee, zet een fjord af, permanent of een lagune, ik noem maar iets. Hou ze in de gaten en verleen medische zorg, hebben ze wel verdiend en fok niet meer, zodat het orkabestand klein wordt en uiteindelijk niet meer bestaat in gevangenschap.

Voor dolfijnen bestaat die een.. ik ben alleen vergeten waar ergens in America.. die dieren zitten in een baai aan zee en kunnen weg waneer ze willen (het hek komt slecht 10 cm boven de zeespiegel uit in de zomer, in de winter geloof ik dat de zeespiegel 50 cm boven het hek ligt). Echt heel gaaf en is ook een serie van geweest bij discovery channel of national ... :+ kennisje van mij heeft daar stage gelopen.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:35

Alle dieren die nog een kans hebben schreef ik ook. Natuurlijk pleur je een zwakke orca met een half gebit niet zomaar terug in de zee.
Al zou die het ook vast prima doen in zo'n afgezette fjord hoor, wel bijvoeren en checken natuurlijk maar dan kan ie tenminste fatsoenlijk zwemmen in een redelijk natuurlijke omgeving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:00

Urko schreef:
Mindim schreef:

Voor dolfijnen bestaat die een.. ik ben alleen vergeten waar ergens in America.. die dieren zitten in een baai aan zee en kunnen weg waneer ze willen (het hek komt slecht 10 cm boven de zeespiegel uit in de zomer, in de winter geloof ik dat de zeespiegel 50 cm boven het hek ligt). Echt heel gaaf en is ook een serie van geweest bij discovery channel of national ... :+ kennisje van mij heeft daar stage gelopen.

Volgens mij heb ik dat eens gezien :D Dat is toch een geweldige oplossing, tja het kost wat, maar seaworld heeft er genoeg aan verdiend.
Ga toch eens zoeken naar die voor dolfijnen :D

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:02

Mindim schreef:
jollyjoker schreef:
Ze zouden die arme Tilikum bijna gewoon vrij moeten laten nu........Dan zijn ze van hem af en kan hij zijn laatste uren nog 1 keer echt zwemmen.
Keiko's verhaal is wat mij betreft ook niet mislukt. Dat beest heeft in ieder geval nog even als een orka geleefd met ruimte en vrijheid.
De holding pool en medical pool zijn volgens mij wat anders. Van de medical pool kan de bodem omhoog om de orka op het droge te krijgen voor medische behandelingen.

Tilikum gaat harstikke dood, wanneer je hem laat zwemmen in zee nu. Tja, of het slechter is dan hoe hij nu zit, kan je natuurlijk betwisten.

Denk dat het daarom het beste voor hem is, misschien nog een beetje waardige dood!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:20

Is misschien ook wel zo, maar aan de andere kant vind ik het ook beetje dood gaan op de dag dat je pensioen begint.
Maar alles beter dan hoe hij er nu bij zit, dan nog liever een week in vrijheid rondzwemmen en hem fijn bijvoeren en laat hem wat meters maken.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:51

Ik vraag me af of het Tilikum nu goed zal doen om hem te vervoeren en op een nieuwe plek te zetten?!
Hij zit al zolang daar in SW. Maar ze mogen zich inderdaad wel inzetten dat dat dier, die hen zoveel geld in het laadje heeft gebracht, een waardige dood zal sterven.
Tilikum verdiend, ondanks zijn misstappen, toch enorm veel respect vind ik.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:52

ik snap niet dat als ze aan het wachten zijn "op zijn dood" dat ze hem niet laten inslapen...

laat hem gaan, beessie heeft genoeg geleden voor de mensheid,gun hem zijn rust...

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:18

tjah ze laten tilikum liever dood gaan door af te wachten en toe te kijken ben ik bang

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:10

kikia schreef:
Ik lees alles............ sorry heb een verkeerd voorbeeld gegeven.
Weet niet of je de Taiji 5 kent. Gevangen in 1997 even rekenen, dat is nog net geen 15 jaar geleden :o

Ehm, ja, prima, maar lees even beter. poedersuiker dat het gebeurt. En ik ben er absoluut niet voor, laat dat duidelijk zijn. Ik ben er zelfs enorm tegen. Dieren moet je niet uit het wild vangen (opvang is iets anders). Maar jouw stukje gaat punt 1 over orka's en punt twee niet over het Dolfinarium, waar ik het dus wel over had.
Dus waarom je nou tegenspreekt dat Dolfinarium de laatste 20 jaar geen dieren uit het wild heeft gehaald?

Trainers die gedood/verwond worden door orka's vind ik ergens ook wel logisch. Het is toch leuk vermaak voor een orka. Waar met dieren gewerkt wordt, gaat het wel eens fout. Zeker waar het contact tussen mens en dier zo groot is. Ik gok dat wanneer tijgers in dierentuinen ook zo intensief werden getraind, het daar ook wel eens vaker fout zou gaan (en in circussen is dat ook zo volgens mij).
En waar menig persoon (dodelijk) gewond raakt door een paard, is bij een orka het risico net wat groter en de schade dus ook groter. Hoeveel mensen zijn vermoord/gedood door wilde paarden? Hoeveel mensen zijn vermoord/gedood door tamme paarden? Ik denk dat je daar semi-soortgelijke cijfers uitkrijgt als bij orka's (natuurlijk in een verhouding, aangezien er íets meer paarden dan orka's in gevangenschap leven ;) ).
Ok, ik heb geen harde cijfers om deze uitspraken te staven, maar ik filosofeer ook wel eens :+

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:16

Orca's in het wild zijn zelden tot nooit agressief naar mensen.
Dus een orca doet het echt niet voor het vermaak.
Vergelijking met een tijger gaat moeilijk op. Tijgers in het wild vallen namelijk ook aan, terwijl orca's dit dus niet doen.
Dus dan ga mag je me antwoorden waarom deze orca's dan zo agressief zijn

Ik wil het gerust een beetje positief inzien als mensen met bewijzen kunnen komen dat deze dieren daadwerkelijk gelukkig zijn in deze parken

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:28

Alhoewel het een dier betreft en je nooit met zekerheid kunt zeggen hoe een dier zich voelt, heb ik beslist niet het idee dat Tilikum Dawn met opzet wilde laten verdrinken.
Tilikum is zo sterk dat hij haar met een seconde kan verscheuren, dit doet hij echter niet!
Ik zie dit ( hoe triest ook) echt als een spel zoals je het in een pod ook vaak ziet.
Pakken een prooi niet alleen om te eten, maar ook om te spelen. Als je zo'n filmpje bekijkt dan zie je de vergelijkingen.

Bizar dat zo'n dier daarvoor 13 maanden solitair moet leven. Daar keert mijn maag echt van om!

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:53

Tilikum is veroordeeld voor zijn natuurlijke gedrag. Een mens is zo ie zo geen partij voor zo'n enorme, sterkte orka.
Hij is één van de grotere en sterkere mannetjes die in de shows meedoen. Misschien was hij wel over enthousiast!? Maar heel erg dat, als er zo aan hem getwijveld is, dat ze hem na het voorval niet in hebben laten slapen.
Hij heeft nu een leven geleden, wat waarschijnlijk zijn trainer ook niet voor hem wilde. En een orka die niks te doen heeft en niet vermaakt word, kwijnt weg. Dat was aan Morgan toch ook al een beetje te zien, zo zonder soortgenoten en leuke spelletjes.
Maar om op Tilikum terug te komen, ben ik van mening dat hij met meer respect behandelt had mogen worden, na alles wat hij het parc heeft opgeleverd!

Afbeelding

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:56

Mindim schreef:
Maar ik ben blij dat er iemand iig de beesten eten geeft en enigzins vermaakt, anders krijg je allemaal tilikums

Of geen betonnen bakjes met orca's meer, omdat niemand er voor zorgt en er dus geen geld uit te halen valt. Zo nedoelde ik het eigenlijk.

Ik vind het een béétje te vergelijken met bijvoorbeeld stug goedkoop supermarkt vlees blijven kopen --> mensen verdienen geld dus de handel blijft bestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:53

GamblersCup schreef:
Mindim schreef:
Maar ik ben blij dat er iemand iig de beesten eten geeft en enigzins vermaakt, anders krijg je allemaal tilikums

Of geen betonnen bakjes met orca's meer, omdat niemand er voor zorgt en er dus geen geld uit te halen valt. Zo nedoelde ik het eigenlijk.

Ik vind het een béétje te vergelijken met bijvoorbeeld stug goedkoop supermarkt vlees blijven kopen --> mensen verdienen geld dus de handel blijft bestaan.

Is ook zo hoor, dat zou ik ook het liefste zien.
Tilikum is betrokken geweest bij 3 dodelijke ongevallen van trainers. Maar goed, nogmaals, ik kan het het dier niet kwalijk nemen. Ik begreep dat Tilikum bij de eerste dode niet zo zeer betrokken was, maar met de trainster toen ze was overleden 2 uur heeft rondgezwoommen op zijn neus en ze haar niet konden weg halen bij hem.
Hem zo laten boeten, vind ik onbegrijpelijk en zo verschrikkelijk dieronvriendelijk.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:58

wat ik zo naar voor morgan vind is dat ze weet hoe het in het echt in open zee is

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 01:20

walvisachtige doen dat toch met een dode van de pod? Weet niet meer waar ik dat toen gezien heb

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 01:40

franka75 schreef:
wat ik zo naar voor morgan vind is dat ze weet hoe het in het echt in open zee is

Tilikum is toen die tijd toch ook uit de zee gehaald?! Ook hij weet hoe de vrijheid proeft......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:24

Hij is in 1983 aan de oostkant van ijsland gevangen, men schatte hem toen 2 jaar oud, zoiets als Morgan nu.Volgend jaar heeft hij er 30 jaar in een betonnen bak opzetten en aangezien zijn gedrag is hij niet echt happy te noemen.
Het kan Morgan evenzo vergaan als Tilikum.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:05

daarom zei ik al,waarom laten ze hem niet inslapen ,hij heeft genoeg moeten lijden voor de zelfzuchtige 'mensch'

ben trouwens benieuwd hoe vaak morgan verhuist gaat worden in de jaren dat ze in gevangenschap moet voortleven.... :\