Cesar Milan: 2 gezichten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:22

MyWishMax schreef:
Als je dan geen tijd hebt om uitgebreid te antwoorden, kan je het beter helemaal niet doen. Iedereen heeft zijn eigen mening en het is niet aan jou om dat goed of fout te vinden. Nu komt het nogal betweterig over, wat met uitleg misschien anders was geweest.

Ik stem ook voor in deze motie.
Het is duidelijk in dit topic dat we het vaak niet eens zijn met elkaar, maar we hebben het tot nu toe allemaal zeer vriendelijk gehouden en elkaar de mogelijkheid gegeven om uit te leggen en niemand heeft een ander zijn mening en methode afgekeurd. Dat we allemaal onze eigen manier beter vinden, is vrij logisch, anders zouden we het niet doen. Maar met een open discussie zonder oordelen kom je een stuk verder dan gelijk met zo een statement te komen.
Geloof dat we tot nu toe allemaal respect hebben gehad voor elkaar en heb nog geen enkel slecht woord horen vallen. Dus een beetje respect van jouw kant Joyfordogs, denk ik dat wel gewaardeerd zou worden. Zie ik het verkeerd?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:30

Onze ervaring is juist dat een hond prima begrijpt dat hij gestraft wordt en (op de juiste manier gedaan) ook waarvoor als hij dus inderdaad buitengesloten wordt. Die van ons heeft op de cursus twee keer 10 seconde buiten gestaan met de riem tussen de deur (we trainen binnen) en ook in huis heeft hij in de pubertijd dat een keer of 3 gehad dat hij het toilet in moest. Nooit langer dan een halve minuut, maar het was ineens helemaal duidelijk dat het bizarre, drukke en aandachteisende gedrag niet gewenst was.

MyWishMax

Re: Cesar Milan: 2 gezichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:32

Ik vind het dan wel heel goed dat dat hooguit een half minuutje is Mizora! En op een toilet heeft hij nu niet echt de ruimte om iets te gaan doen. Maar waar ik dus mee zat is dat, bijvoorbeeld bij ons, de gang betekent dat we naar buiten gaan. Is namelijke de enige reden dat hij in de gang komt. ;) Dan lijkt het me dat de hond het niet snapt als je hem voor straf in de gang zet?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:37

De gang kan op zich wel, maar is wel kritisch. Belangrijk is wel dat hij aan de lijn blijft en die tussen de deur. Zo merkt hij dat hij niet zijn eigen ding kan gaan doen, niet kan gaan slopen en ook geen andere ongein uit kan halen terwijl hij straf heeft. Maar door hem te negeren en hem buiten de deur te zetten en de deur dicht te doen is voor onze hond i.i.g. een duidelijk genoeg teken. Wel zorgen dat er niemand op de gang is trouwens.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:15

MyWishMax schreef:
Als je dan geen tijd hebt om uitgebreid te antwoorden, kan je het beter helemaal niet doen. Iedereen heeft zijn eigen mening en het is niet aan jou om dat goed of fout te vinden. Nu komt het nogal betweterig over, wat met uitleg misschien anders was geweest.

uitleg heb ik diverse malen gegeven.
Dan lees je ook terug dat ik zowel martin gaus als cecar milan, niet per definitie, goed of fout vind.
Blijf je verstand gebruiken.
er is niet zoveel zendtijd om alles te laten zien, er word niet voor niets bij gezegd dat je dit niet thuis moet nadoen.

En een mening mag iedereen hebben, dus ik ook!!
dus als je mijn andere berichtjes leest, dan zie je echt meer uitleg.

ik ga nu van het mooie weer genieten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:24

Ja, maar dan heeft je laatste berichtje weinig nut, Joyfordogs. :) Je 'kraakt' mensen af dat ze er weinig van snappen. Je geeft zelf aan weinig tijd te hebben, maar de reactie heeft ook geen enkel 'nut' in dit topic. Je andere reacties wel, maar die reactie niet.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:07

sorry als dingen niet prettig/respectloos, overkomen, dit is niet mijn bedoeling, ik heb dingen dat niet handig opgeschreven als ze als zodanig worden gelezen.

Ik denk dat ieder op zijn/haar eigen manier, het beste met zijn of haar hond(en) voor heeft, dat vooropgesteld.
Sommige reacties op mijn mening, zijn van dien aard, dat het mij het gevoel geeft, dat men de klok wel heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt.
als ik uitleg dat wanneer een hond heel graag bij mensen is en deze ongewenst gedrag laat zien, je deze dan een korte tijd uit de ruimte kan plaatsen, geef ik sommige mensen de indruk dat dit vermenselijken is, imo niet, mijn motivatie is dan niet om dit te doen omdat dit ook bij mensen gebeurd maar omdat voor de hond in dit voorbeeld, het als onprettig word ervaren, ik zou daarna de hond weer de kans geven om het gewenste gedrag te laten zien en dit belonen, laat de hond dit niet zien maar laat hij weer het ongewenste gedrag zien, dan zal ik de hond wederom heel even weg zetten, ect.
training en opvoeding heeft voor een heel groot deel te maken met timing. Niets met vermenselijken. Jammer als ik die indruk dan heb gewekt.

alles hangt samen met context, motivatie ervaringen uit het verleden, etc. honden doen iets omdat dit ze iets oplevert, gedrag wat beloond word, word herhaald. Beloningen kunnen heel diverse zijn, ik bedoel met beloning dus ook niet standaard een brokje of een aai.

ik kan nog heel veel meer schrijven, maar zal jullie niet langer vervelen ;).

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:12

JoyForDogs, als ik nou het gewenste resultaat krijg via de Cesar Millan methode en dat bevalt me en mijn honden zijn gelukkig, vrolijk en gezond, wat is het probleem daar dan mee? Hetzelfde als iemand het gewenste resultaat kan krijgen via Martin Gaus, of klikker methode? Ik bedoel maar te zeggen dat je persoonlijk niet voor een methode hoeft te zijn, maar dan gelijk te zeggen dat iedereen die een andere mening heeft gelijk niets snapt van wat ze doen, dat vind ik gewoon niet respectvol overkomen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:16

ik heb er geen problemen mee als jij profijt hebt van een bepaalde methode.
ikzelf geloof niet in 1 methode, ik denk dat het verstandig is om overal wat van te weten en daaruit te gebruiken wat voor jou van toepassing is en wat goed bij jou past.
ik zeg niet dat als iemand iets op een andere manier doet, hij/zij, dan niet weet wat ze doen!!

ik schrijf, blijf je verstand gebruiken en ben je bewust van datgene waar je mee bezig bent.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:23

okay, laten we het gewoon op een beetje moeilijke formulering gooien dan... want ik kreeg een heel andere indruk van je vorige berichten...

We waren allemaal wel een beetje eens denk ik dat je moet pakken, uit bepaalde theorieen, wat voor jou werkt en waar je achter staat en ezelf in kan vinden. Het is zo dat je niet echter het mens, maar achter de methode kan staan. Geloof best dat Gaus veel goede dingen heeft waar ik me in kan vinden. Maar ik heb alleen meer respect voor de manier van Cesar omdat dat denk ik dichter bij mn persoonlijkheid ligt en ik me er erg in kan vinden en dus denk ik dat DAAROM zijn methode voor mij goed werkt. IK hoef echter voor mijn eigen honden alleen de basis van hem te gebruiken, want since ik me aan cesar zijn methode houd, zijn mijn honden echt schatten geworden...

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:50

dan is het toch goed.

Ehm, jou berichtje wekt bij mij de indruk dat ik gaus voorstander ben, ik ben net zoveel fan van cecar als van gaus.
Gaus zelf ken ik op meerdere vlakken oa als leraar, maar ik ben hem op meerdere gebieden tegengekomen.
Ik heb niets tegen iemand, maar dan maakt me nog niet altijd een voorstander.

ik denk dat als je met dieren werkt, en of traint, dan je ook nooit uitgeleerd bent, dagelijks nog leert van je dieren.
super dat jou honden nu echte schatten zijn geworden, dat is toch genieten!!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:19

Zo is het helemaal duidelijk Joyfordogs, dankjewel :)

Hoffie777

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:13

Citaat:
Als hij die bal zo graag gegooit wil hebben dan komt hij hem toch mooi helemaal terug brengen. Ik gooi niet op nieuw als de hond te bal ver weg legt hoor, dan moet ze hem maar bij mijn voeten komen brengen. Meestal als ze dan willen spelen brengen ze de bal uiteindelijk wel bij je, je moet het ze niet te makkelijk maken ;)

Als hij dat niet door krijgt kan je hem leren de bal eerst eens vastpakken van dichtbij gewoon van de grond of uit je hand zonder dat hij helemaal door het dolle heen is door de speel situatie. Dan belonen voordat hij de bal heeft losgelaten. Je wilt in dit geval immers dat hij word beloont voor het vastpakken van de bal niet voor het uitspugen, anders krijg je gewoon twee los comando's ook handig maar niet de bedoeling. Als je hem dan het comando vast pakken hebt geleerd kan je hem leren vasthouden en hier komen. Als hij dan weer de bal een kilometer verderop laat vallen kan je gewoon het commando wat je daaraan koppeld geven en komt de bal als het goed is wel een stukje dichterbij.
Zo deden ze het iig op onze honden school, maar weet eigenlijk niet meer hoe dat bij de rest ging. Bij die van ons werkte dat wel prima maar die heeft graag dingen in de bek, en houd van bal spelletjes

Laten we voorop stellen dat de hond de bal echt geweldig vind, voor hem is dat echt werken en dat vind hij geweldig! Als hij balletje haalt komt hij terug brengen, maar niet direct naar mij, hij gaat een aantal meter achter me gewoon lekker op het balletje kauwen. Als ik hem dan roep gebeurt het regelmatig dat hij het balletje loslaat, en dan naar mij toe komt (dus zonder bal) en gaat voor me zitten. Als ik dan zeg vooruit, zoek bal! gaat hij er weer heen en pakt hem. Ik zeg weer hier, maar dan laat hij bal weer los en komt weer naar me toe.
Het gaat mij dus echt om de max 5 meter dat hij het balletje naast me neerlegt. Gisteren hem wezen afleiden op het moment dat hij terug komt rennen met de bal, ik ging tegen een blok hout op de grond aan schoppen, toen kwam hij wel naar me toe, natuurlijk nieuwsgierig. Dan uitgebreid belonen natuurlijk. Een gewoon koekje hoef ik niet mee te nemen want daar kijkt hij niet naar, is alleen gefocust op bal, terwijl hij normaal gesproken een moord zou doen voor een koekje.
Als iemand toevallig in de buurt woont mag die gerust mee naar bussloo, misschien is dat makkelijker adviezen geven.
Een foto van de hond voordat je ergens mee gaat gooien, duidelijk te zien dat hij helemaal gefocust is!
Afbeelding

Hoffie777

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:16

Enne nog even over Gaus, heb net uitzendig gemist gekeken, maar wat een rare man is dat zeg.
Niet alles van CM is natuurlijk goed, niemand is perfect, maar hij kraakt hem echt af zeg! Wordt volwassen!

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:47

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 08:26

Hoffie777 schreef:
Citaat:
Als hij die bal zo graag gegooit wil hebben dan komt hij hem toch mooi helemaal terug brengen. Ik gooi niet op nieuw als de hond te bal ver weg legt hoor, dan moet ze hem maar bij mijn voeten komen brengen. Meestal als ze dan willen spelen brengen ze de bal uiteindelijk wel bij je, je moet het ze niet te makkelijk maken ;)

Als hij dat niet door krijgt kan je hem leren de bal eerst eens vastpakken van dichtbij gewoon van de grond of uit je hand zonder dat hij helemaal door het dolle heen is door de speel situatie. Dan belonen voordat hij de bal heeft losgelaten. Je wilt in dit geval immers dat hij word beloont voor het vastpakken van de bal niet voor het uitspugen, anders krijg je gewoon twee los comando's ook handig maar niet de bedoeling. Als je hem dan het comando vast pakken hebt geleerd kan je hem leren vasthouden en hier komen. Als hij dan weer de bal een kilometer verderop laat vallen kan je gewoon het commando wat je daaraan koppeld geven en komt de bal als het goed is wel een stukje dichterbij.
Zo deden ze het iig op onze honden school, maar weet eigenlijk niet meer hoe dat bij de rest ging. Bij die van ons werkte dat wel prima maar die heeft graag dingen in de bek, en houd van bal spelletjes

Laten we voorop stellen dat de hond de bal echt geweldig vind, voor hem is dat echt werken en dat vind hij geweldig! Als hij balletje haalt komt hij terug brengen, maar niet direct naar mij, hij gaat een aantal meter achter me gewoon lekker op het balletje kauwen. Als ik hem dan roep gebeurt het regelmatig dat hij het balletje loslaat, en dan naar mij toe komt (dus zonder bal) en gaat voor me zitten. Als ik dan zeg vooruit, zoek bal! gaat hij er weer heen en pakt hem. Ik zeg weer hier, maar dan laat hij bal weer los en komt weer naar me toe.
Het gaat mij dus echt om de max 5 meter dat hij het balletje naast me neerlegt. Gisteren hem wezen afleiden op het moment dat hij terug komt rennen met de bal, ik ging tegen een blok hout op de grond aan schoppen, toen kwam hij wel naar me toe, natuurlijk nieuwsgierig. Dan uitgebreid belonen natuurlijk. Een gewoon koekje hoef ik niet mee te nemen want daar kijkt hij niet naar, is alleen gefocust op bal, terwijl hij normaal gesproken een moord zou doen voor een koekje.
Als iemand toevallig in de buurt woont mag die gerust mee naar bussloo, misschien is dat makkelijker adviezen geven.
Een foto van de hond voordat je ergens mee gaat gooien, duidelijk te zien dat hij helemaal gefocust is!
Afbeelding

erg mooie hond, ik wil je wel helpen, maar is via een forum niet echt handig.
als je wil, kunnen we hierover pbben, zodat ik meer informatie krijg over jou, de hond en de bal ;) en dan kan ik je wel wat tips geven, als ik jou verhaal zo lees, denk ik dat de oplossing niet zo moeilijk hoeft te zijn.
is het een hollander?

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 08:59

sallandval schreef:
Nikki__ schreef:
Maar in een hoop dingen kan ik het écht niet met hem eens zijn. Daar verschild zijn methode (dominantie theorie) toch écht teveel van die met mij.

welke dan? zoals ik al zei ben ik van de clickertraining en dus een tegenstander van straffen; maar ik heb bij die Millan nog geen dingen gezien die ik miet vond kunnen hoor (misschien jij wel daarom ben ik benieuwd).

Sorry, maar een echte clickertrainer zou nooit werken op de manier van Cesar Milan. Clickertraining komt van dolfijnen trainen af en een dolfijn kun je niet even op zijn rug leggen of even een tik geven omdat hij op moet letten. Een dolfijn zwemt dan weg, gaat op de bodem dobberen, eet niet meer (uit protest). Een dolfijn die niet eet, verliest zijn eetlust en gaat dood. Dolfijnen halen hun zoet water uit vis. Trainers doen er dus alles aan om resultaat te bereiken met operante conditionering. Clickertraining is overigs hondentrainers jargon voor operante conditionering, en geen stom clickertje wat je in je hand hebt. Een hele bekende trainer, Karen Pryor, is dit gaan gebruiken op haar honden en heeft er boeken over geschreven (oa. stop met blaffen, wat iedereen hier eens zou moeten lezen, gaat over menselijkgedrag) en zij heeft de clickertraining verder bekend gemaakt. En geloof me, dolfijnen trainers of dolfijnen zijn echt genieën, ze weten allen verdomd goed hoe operante conditionering werkt. En operante conditionering werkt voor alle levende wezens. Je kunt er goudvissen mee trainen, kinderen, je chagerijnige baas en ook je eigen vriend. Je kunt er ongewenst gedrag mee laten verdwijnen en je kunt gewenst gedrag snel laten toenemen. Zonder dat ook maar iemand merkt dat jij (de trainer) die andere persoon traint. Want iedereen reageert er namelijk hetzelfde op: iedereen ontvangt namelijk graag complimentjes.

Dolfijnen die zich misdragen of agressie inzetten naar de trainer of soortgenoten worden *gestraft* doordat de trainer zijn spullen oppakt en 1 volle minuut uit het zicht van de dolfijn verdwijnt. Dat vinden ze echt vreselijk! (honden ook) Geen trainer betekent geen beloningen en het ongewenste gedrag zal dus afnemen, omdat de trainer enkel en alleen het gewenste gedrag beloont. En zo doen clickertrainers dat dus ook bij honden. Wij hoeven geen slipketting om te doen omdat we willen dat een hond niet voorbij onze knie loopt, we hoeven geen hond op hun rug te gooien omdat hij gromt. Scheelt voor ons als trainers een hoop frustratie en de hond heeft een vervelende ervaring minder.

Maar sorry, als je de methode van cesar en clickertraining combineert, mag je echt niet spreken dat je een clickertrainer bent, want die 2 methode's samen werkt niet (je behaald dan overigs niet eens goed resultaat, want een hond zal passief worden ipv actief, omdat hij bang word dat zijn eigen intiatieven iets negatiefs op leveren, en bij clickertraining willen we juist een hond die zelf nadenkt, zelf intiatieven neemt en actief word) Clickertrianing is gebaseerd op een vertrouwings band, en die band word echt niet sterker als je je hond tussen door ook nog eens corrigeerd alla cesar.

Verdiep je eens in het volgende youtube kanaal: Kiko pup. Deze vrouw werkt enkel en alleen volgens de clickertraining en heeft daar enkel interresante filmpjes over op staan. Je zou meteen even kunnen kijken naar de filmpjes van Ian Dunbar, een man die echt heel wat heeft bereikt in de hondenwereld en echt super is in wat hij doet. En zijn filmpjes zijn ook nog eens ontzettend leuk om naar te kijekn.

Het verschil tussen clickertrainers en cesar millan is als volgt: bij clickertraining doet een hond iets voor je omdat hij het leuk vind: het levert hem iets leuks op. Bij cesar millan doet een hond iets voor je omdat hij iets vervelends wil ontwijken, hij doet dus iets uit angst voor je. En daar kunnen jullie over discusieren wat jullie willen, maar dat is niks anders dan een feit. En dan moet je hier van uit gaan, een beloning is als het gedrag van de hond toeneemt en een straf is als het gedrag van de hond afneemt. Dan komt iedereen hier wel heel erg tot de conclusie dat Cesar gigantisch veel met straf werkt niet...

en dát is het hele verschil waarom ik het absoluut niet eens ben met zijn methode, die overigs achterhaald en herzien is, er zijn vele nieuwe wetteschappelijke feiten dat de dominantie theorie achterhaald is. Elian Hattinga schrijft hier mooie stukken over en legt daarin ook uit waarom de methode van Cesar achterhaalt is.

Martin gaus werkte 30 jaar geleden op dezelfde manier en die is daar al lang van terug gekomen. En dat is zeker niet voor niks.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:17

En ik weet uit ervaring dat het voor sommige honden wel heel goed kan werken :D

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:23

Wat kan goed werken, Kantaro..

en sorry, ik kan geen vraagteken enz gebruiken, mn toetstenbord doet ineens heel erg raar!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:24

je omschrijft precies wat ik steeds bedoel.
Ik werk dagelijks met de clicker, ben er een groot voorstander van, mits goed gebruikt!!
jaren ben ik tegen corrigeren geweest, inmiddels heeft ervaring me geleerd dat je soms niet zonder kunt, maar de correcties zoals ik bij cesar zie, kan ik niet achter staan, er zijn meerdere manieren van corrigeren, ik zal niet uitgebreid ingaan op positieve en negatieve correcties en bekrachtigers, maar als je deze snapt, besef je ook dat er veel meer manieren zijn om een hond, of ander dier, iets te leren.
weghalen van een beloning voor ongewenst gedrag, is ook een correctie.
Wat ik zelf een onwijs groot nadeel vind van postieve correcties (bv een klap, een ruk aan de slipketting), dat het ogenschijnlijk, snel effect heeft waardoor het verslavend kan werken bij de hond.
Wij werken dagelijks met honden en gebruiken in heeeeel veeel situaties, de clicker, we laten de honden zelf nadenken en we willen dat de honden de dingen doen omdat het ze wat oplevert, een fijn gevoel, niet omdat ze weten dat ze anders een correctie krijgen, we willen niet dat handelingen leren vanuit vermijdingsgedrag.
er zijn inmiddels tal van wetenschappelijke onderzoeken bekend over de verschillende effecten van leren.

tuurlijk kun je niet 2 vechten honden uit mekaar halen door de gaan clickeren, maar als je je verdiept in de manier hoe oa honden leren, je snapt de leerprincipes, dan ga je echt anders naar Cesar kijken.
en nogmaals, mensen die nu gelukkig zijn met hun honden dankzij de uitzendingen van Cesar, fijn, geniet ervan!
ik geloof in de clicker, mits goed gebruikt en aangeleerd!!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:26

mijn antwoord is op urko gegeven, ff voor de duidelijkheid.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:32

Urko, ik ben het helemaal met je eens. Wat ik van die Cesar Milan zie, ik vind het helemaal niets. :n
Eigenlijk schrok ik er nogal van.........
Ik ben verder ook helemaal geen fan van Martin Gaus ofzo, maar ik ben wel overtuigd dat hij zeer goed is met honden.
Het is gewoon zwaar achterhaald wat Cesar Milan doet, ik ga liever voor de/een positievere methode, als ik een hond zou hebben.

Ik vind het ook goed dat Gaus het aanhaalde van de week bij P&W, want er zijn een hoop mensen die natuurlijk weer achter deze hype aanhollen. En als het nou ook nog goed was, prima, maar nee, ik kan niet achter zo'n trainingsmethode staan. :n

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:33

Urko schreef:
Wat kan goed werken, Kantaro..

en sorry, ik kan geen vraagteken enz gebruiken, mn toetstenbord doet ineens heel erg raar!

De methode van Cesar :D
En ik zeg absoluut niet dat dat de enige 'goede' manier is hoor!! Wij merken de verschillen al in een huis..... Voor de ene heeft het echt super geholpen, maar de ander vindt het helemaal niets :P

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:45

Joyfordoys, bedankt voor het versterken van mijn verhaal!!

Het werken met positieve correcties, zoals de slip ketting inderdaad, werkt inderdaad verslavend voor de meeste mensen. Het is een ongelovelijk machtig gevoel als de hond dan ineens naast je loopt. Daarom zullen dit soort trainers niet snel overstappen op een andere methode, omdat ze denken dat het werkt en hondse methode is. Ik ging vroeger zo met mijn paard om én met mijn hond en inmiddels staan ze beide 100 procent op de clicker en ik heb 2 totaal andere dieren gekregen. Dieren die graag bij me zijn omdat mijn aanwezigheid leuke dingen oplevert.
Wat je noemt, vermijdingsgedrag klopt. Paarden gaan draven omdat ze een por in hun ribben krijgen en een tik met de zweep willen voorkomen en honden volgen omdat ze een ruk met de ketting willen vermijden. Maar het werkt, baasje laat zien dat hij snel controle heeft en het dier handelt uit angst, vermijdingsgedrag dus. Voor het baasje verslavend omdat het werkt, het levert de baas dus succes op, dus het gedrag zal meer toenemen. En de hond, die volgt alleen omdat hij bang is dat hij anders een ruk met de ketting krijgt...

Twiggy, fijn om te horen, dankjewel! Ik heb martin gaus vorig jaar uitgebreid gesproken op Animal Event, en die man is echt niet gek hoor. Hij weet echt ontzettend veel van hondengedrag en zijn nieuwe boeken zijn ook nog eens heel erg leuk om te lezen. ZIjn oude boeken zijn zo ongeveer als die van Cesars methode, die heb ik hier ook nog in de kast staan. Gaus heeft veel geleerd en bereikt en zeker zijn sporen wel verdient in dit vak en staat voor veel dingen open. Ik hoef nergens fan van te zijn, we kunnen allemaal van elkaar leren, en zijn uitzending bij P&W vond ik echt een goede bedragen.

Kentaro, dat het werkt is duidelijk, dat weten we nu wel. Fijn hoor dat Cesar inderdaad zoveel mensen bereikt, als hij nou eens op de goede manier zou werken met honden. Een manier die voor honden ook leuk is. Ik vind de manier waarop het werkt gewoon niet leuk en zeker niet fair voor de hond. Verdiep je eens een leerprincipes.

even heel erg oftopic! MAN WAAROM DOET MIJN TOETSENBORD ZO VAAG!!! :( :( :( :( Kan iemand zeggen hoe ik weer de leestekens goed krijg==== die = moet een vraagteken zijn... ik word er niet goed van!!!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:47

Ehm, als het goed is even cntrl en alt tegelijk indrukken ;)