Citaat:
Als hij die bal zo graag gegooit wil hebben dan komt hij hem toch mooi helemaal terug brengen. Ik gooi niet op nieuw als de hond te bal ver weg legt hoor, dan moet ze hem maar bij mijn voeten komen brengen. Meestal als ze dan willen spelen brengen ze de bal uiteindelijk wel bij je, je moet het ze niet te makkelijk maken
Als hij dat niet door krijgt kan je hem leren de bal eerst eens vastpakken van dichtbij gewoon van de grond of uit je hand zonder dat hij helemaal door het dolle heen is door de speel situatie. Dan belonen voordat hij de bal heeft losgelaten. Je wilt in dit geval immers dat hij word beloont voor het vastpakken van de bal niet voor het uitspugen, anders krijg je gewoon twee los comando's ook handig maar niet de bedoeling. Als je hem dan het comando vast pakken hebt geleerd kan je hem leren vasthouden en hier komen. Als hij dan weer de bal een kilometer verderop laat vallen kan je gewoon het commando wat je daaraan koppeld geven en komt de bal als het goed is wel een stukje dichterbij.
Zo deden ze het iig op onze honden school, maar weet eigenlijk niet meer hoe dat bij de rest ging. Bij die van ons werkte dat wel prima maar die heeft graag dingen in de bek, en houd van bal spelletjes
Laten we voorop stellen dat de hond de bal echt geweldig vind, voor hem is dat echt werken en dat vind hij geweldig! Als hij balletje haalt komt hij terug brengen, maar niet direct naar mij, hij gaat een aantal meter achter me gewoon lekker op het balletje kauwen. Als ik hem dan roep gebeurt het regelmatig dat hij het balletje loslaat, en dan naar mij toe komt (dus zonder bal) en gaat voor me zitten. Als ik dan zeg vooruit, zoek bal! gaat hij er weer heen en pakt hem. Ik zeg weer hier, maar dan laat hij bal weer los en komt weer naar me toe.
Het gaat mij dus echt om de max 5 meter dat hij het balletje naast me neerlegt. Gisteren hem wezen afleiden op het moment dat hij terug komt rennen met de bal, ik ging tegen een blok hout op de grond aan schoppen, toen kwam hij wel naar me toe, natuurlijk nieuwsgierig. Dan uitgebreid belonen natuurlijk. Een gewoon koekje hoef ik niet mee te nemen want daar kijkt hij niet naar, is alleen gefocust op bal, terwijl hij normaal gesproken een moord zou doen voor een koekje.
Als iemand toevallig in de buurt woont mag die gerust mee naar bussloo, misschien is dat makkelijker adviezen geven.
Een foto van de hond voordat je ergens mee gaat gooien, duidelijk te zien dat hij helemaal gefocust is!