Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:55

Ja femke dat is idd waar. Jammere is dan idd dat als je ergens komt je nog kan schrikken van de prijs. Hier in de buurt zit al vaak veel verschil in dezelfde producten.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:50

Lotgering geeft wel van te voren aan hoe laat ze ongeveer komen.

Over maagtorsie: Wat Nikka zegt hangt het af van een helebeel factoren en niet elke hond krijgt het dan ook. Als ik andere mensen hoor hadden mijn honden al 1000 doden moeten sterven.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:26

Misschien ten overvloede, maar voor de versvoerders én de daarin geintresseerden hebben we ook een huiskamer :j
[HK] Carnivoren eten vers!
Ook voor gewoon gezellig slap geklets :D

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:54

Damn, de oudste hier heeft echt diarree wat er letterlijk uitspuit :oo
Eerst midden in de gang, arm ding ging meteen plat onder de tafel liggen omdat ze iets had gedaan wat niet mag :(:) Buiten ging ze plassen en vervolgens spoot het er ook uit, maar ze lijkt zich verder wel goed te voelen :j

Thuisbezorgen, dat wist ik niet, dat is nog eens handig :j

Chiqa ben al aan het puzzelen geweest, enige optie is slaapkamer maar dat betekend dan een kledingkast weg :=

Heb overigens vandaag (bij een tuincentrum :') ) Duck en eendagskuikens meegenomen.
Vind die dunne plakjes wel erg lastig als je het laat ontdooien terwijl het op elkaar ligt :\

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 23:39

Na zoeken op internet zie ik dat ze hier op de markt ook bevroren (schone) pens verkopen, wat voor mij heel goed te bereiken is.
Kan ik dit ook geven als een gewone maaltijd in de ochtend of avond, of ga ik dan tekorten in de hand werken?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 00:05

In (vuile)pens zit juist heel veel,wees maar niet bang voor te korten enkel als je het heel lang als enkel voer geeft.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 00:35

Chiqa schreef:
Brokken en vers mag ej nooit mengen ivm met de zuurgraad ze kunnen dr diarree van krijgen maar dr zijn mensen die dat wel doen in het begin.
Zelf heb ik het in een keer gegeven, niets geen last. Maar bij mijn kat ging het volkomen mis.(Die was al wat ouder)

Wat ging er mis bij je kat dan Chiqa?

Wildgirl schreef:
Mijn hond staat normaal op cavom 2x daags; ik wil af en toe de avondbrokken gaan vervangen door smuldier.
Is dat mogelijk?

Dat is absoluut mogelijk! Brokken en bot mag je niet combineren in verband met de vertering van de botten (zuurgraad maag), maar KVV als Smuldier bevat geen grote stukken ongemalen bot en kan dus zonder enige problemen verteerd worden door een maag die gewend is aan brokvoeding. Je kunt je brok ook prima aanvullen met restvlees (rauw, ongekruid en geen varkensvlees) van jezelf, mits je de brok dan echt als belangrijkste voeding blijft geven (dus niet 50/50).

Nijn schreef:
Damn, de oudste hier heeft echt diarree wat er letterlijk uitspuit :oo

Dat is echt niet oké, zeker met dit weer niet. Voer even een dag of 2 pens om het maagdarmstelsel te kalmeren en geef gerust wat rijstwater erbij. Probiotica kan ook helpen om de darmen even een extra bacteriele oppepper te geven.

Nijn schreef:
Na zoeken op internet zie ik dat ze hier op de markt ook bevroren (schone) pens verkopen, wat voor mij heel goed te bereiken is.
Kan ik dit ook geven als een gewone maaltijd in de ochtend of avond, of ga ik dan tekorten in de hand werken?

Pens is een rundermaag met of zonder deels verteerde inhoud. Allesbehalve volledig dus, maar een prima oppepper voor dieren met dieet- overgangsproblemen, last van een virusje of even algemeen moeite met vertering. Veel honden geven aan dat ze wat plantaardig materiaal behoeven in hun menu door buiten gras en kruiden en dergelijke te eten. Je kunt pens gerust enkele keren per week geven, maar m.i. moet je dit niet overdrijven, want je moet dat prooidiermodel wel in de gaten houden. En een prooi bevat nu eenmaal geen grote hoeveelheden maagspierweefsel en maaginhoud.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 00:46

Ze is net over van brok (en af en toe KVV, voornamelijk weekeinden) naar volledig KVV, dus zo heel gek is de diarree niet, mevrouw heeft gewoon een erg gevoelige maag/darmstelsel wat ook de aanleiding was om volledig over te schakelen :)
In de gaten houden doe ik uiteraard, maar ze drinkt verder goed, temperatuur is normaal en is verder niet ziekig :)

De pens is dus ook om naast KVV te gaan geven, ze krijgen hier 2x per dag voer en 1 van die maaltijden wil ik af en toe vervangen voor vers vlees mits dat kan.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 00:52

Ik zeg niet dat de dunne ontlasting gek is, ik zeg dat ik déze wel zou bestrijden, want spuitpoep is wat anders dan dunne ontlasting. En met deze temperaturen moet je echt goed oppassen qua uitdroging.

Sowieso is pens een aanrader om het maagdarmstelsel schoon te maken als overgangsfase tussen brokvoeding en KVV of vlees. Pens bevat veel goede bacterien die de 'steriele' darmen van een brokgevoerde hond goed voorbereiden op de vertering van rauw vlees.

Het rijstwater zou ik even geven om de boel ietwat te helpen stoppen.

Het kan ook nog zo zijn dat deze variant KVV niet zo goed valt. In dat geval kun je wellicht proberen of de reactie op een ander merk ook zo sterk is.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 01:04

Rijstwater ga ik idd geven, geef haar dan ook meteen wat rijst met gekookte kip ipv de KVV.

De reactie zou moeten zijn van Smuldier en vanavond (voordat het er uit kwam) heeft ze Duck gekregen, maar dat kon nog lang niet de darmen hebben bereikt :)

Maandag is er weer markt dan kan ik pens gaan halen.
Weet alleen niet zo goed wat ik nu dan moet doen, gewoon even alleen KVV geven of eerst nu pens en daarna weer KVV, ze is al zo gevoelig :\

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 01:15

Geen rijst of gekookte kip geven. Gewoon rijstwater. KVV geven morgen. Maandag pens halen (liefst vuile overigens) en dan 2 a 3 dagen alleen pens geven. Daarna terug op de KVV.

Smuldier is niet het beste merk KVV. Duck is beter. Je kunt de goedkopere merken (Smuldier, Rodi, AHV, Prins) beter afwisselen met KVV's als Carnivoer, AllAnimal, Naturis, Carnibest. Dat zijn de betere merken.

KVV bevat al redelijk veel orgaan. Je kunt straks gerust 2 a 3 maaltijden per week vleesbot geven. Dan beginnen met lichtverteerbaar (kip, konijn, kwartel) en langzaam aan opbouwen als je dat wilt naar grotere beestjes en steviger bot (eend, fazant, etc).

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 01:25

Zie mijn eerdere posts voor het probleem met andere merken KVV ;)
Ga toch maar eens meer lezen over volledig vers vlees geven, vriendlief begint al plannen te bedenken om iets van een kast te bouwen voor over de vriezer heen zodat er niet teveel ruimte verloren gaat, maar dan wel met de voorwaarde dat de hondjes altijd vlees krijgen :)
En dat terwijl hij eerst gilde getver kun je ze niet gewoon brokken geven :')

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 08:36

Chubby schreef:
Nijn schreef:

Pens is een rundermaag met of zonder deels verteerde inhoud. Allesbehalve volledig dus, maar een prima oppepper voor dieren met dieet- overgangsproblemen, last van een virusje of even algemeen moeite met vertering. Veel honden geven aan dat ze wat plantaardig materiaal behoeven in hun menu door buiten gras en kruiden en dergelijke te eten. Je kunt pens gerust enkele keren per week geven, maar m.i. moet je dit niet overdrijven, want je moet dat prooidiermodel wel in de gaten houden. En een prooi bevat nu eenmaal geen grote hoeveelheden maagspierweefsel en maaginhoud.

Even ter aanvulling: dit gaat alleen als het om VUILE pens gaat, schone pens heeft je hond helemaal niets aan. Het verschil kun je zien omdat schone pens wit van kleur is en vuile pens is groen. Schone pens is gespoeld en gereinigd waardoor de belangrijke stoffen er dus niet meer in zitten.
Niet te min wordt op de versvoerfora als voernatuurlijk als barfplaats etc. de pensdag als volledige dag gezien. Maar dan wel binnen het weekmenu als 1 maal per weeg gegeven. Dit betreft dus wel altijd vuile pens en geen schone!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:45

mijn pup vorig jaar (die nu 1 is geworden ) en dakkas hebben ook spuitpoep gehad en voor de pup toen best lang,maar dat is vanzelf over gegaan,zolang de honden zich verder happy voelen en goed drinken heb ik ze de kvv door gevoerd,duck zegt men altijd van dat het goede kvv is,zal dan wel door de prijs zijn,want echt zit bomvol granen,iets wat smuldier niet bevat...(plus hier eten ze duck niet graag,smuldier daarentegen vinden ze heerlijk)

ik voer ook wel smuldier tussendoor hoor,niets mis mee...

ze krijgen nu lotgering,en dat gaat er erg goed in,dus daar worden van de week een paar dozen van gehaald...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:48

Nou vanmorgen de bak gevuld met smuldier; ik ging zowat over mijn nek van de lucht en ook Cadiz was er niet echt weg van.....
Hij heeft 2 happen gegeten en vervolgens ging hij naast de ton staan waarin zijn brokken zitten....
Geen groot succes dus!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:51

Smuldier eten mijn honden ook niet hoor. Persoonlijk vind ik het net een bak snot :r

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:05

vind het wel meevallen,had dat verwacht omdat heel veel mensen dat zeiden,dus ik was voorbereid op het ergste..

maar vond smuldier echt niet gek vlees,duck daarentegen zijn net kartonnen plakjes,waar meer granen in lijken te zitten als vlees,wat men daar zou zó goed aan vind,geen idee...daarnaast eten dus mijn honden dat niet (graag,zijn er ene paar die het best voor een keer op willen eten)..

zo zie je maar,dat je echt even moet zoeken bij welk merk je je fijn voelt...

hier krijgen ze echt vanalles door elkaar,aleen weiger ik 4 euro per kilo te betalen voor een kilo vlees...dus die hele dure merken,krijgen ze niet...

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:07

Ben het met Kimmie eens, Duck lijkt net als energique, op een plakje karton. Dat moeten mijn hondjes dus ook niet :n
Misschien de nieuwe wel, maar ik probeer het gewoon niet eens. Ben zeer tevreden met het KVV wat ik heb, en daarbij voer ik ook zelf samengesteld.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:57

Wat jullie onder de goedkope merken vinden vallen vind ik juist nog niet zo goedkoop. :n
Mijn honden zijn helemaal wild van smuldier, ik zal dus ook echt geen ander merk gaan geven. :n
Mensen zijn ook makkelijk te bedotten, iets wat duurder is, is niet per definitie beter. :n
Het gaat erom of je honden het er goed op doen, ja of te nee.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:05

Do vind smuldier ook heerlijk, een keer van die blokjes energique gegeven en ze keek me echt aan van vrouwtje wat doe je me nu??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:03

Nijn wat goed zeg dat je een oplossing gaat zoeken voor een eventuele vriezer dat scheelt al een hoop een kist is idd wat lastiger maar een hoog tafelmodel gaat al wat makkelijker als je minder ruimte heb.
Net wat mn voorgangers zeggen, pens is niet compleet het is orgaanvlees.
Een goed gebalanceerde maaltijd bestaat voor *% uit vleesbot, *% uit spiervlees en meestal zo'n 15-20 % orgaan waarondere pens.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:06

Energique blieft mevrouw niet :n
Heb ook wel eens diepvries van Farmfood gehad en dat at ze wel graag op :j
Ik ben iig al wel heel blij met de poepresultaten van de pup, die poepte zeker 2 soms 3 keer per dag en dat is nu gereduceerd tot 1 keer per dag :)

Mijn vriend is overigens nu de keet aan het verbouwen, hij moet en zal nu plek maken voor een vriezer, hij is helemaal om :j

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:19

Nikka schreef:
Overigens zijn er verschillende resultaten wat betreft de relatie tussen 1x per dag voeren en een maagtorsie, het ene onderzoek geeft wel een relatie aan een ander weer niet. De onderzoeken die ik ken geven aan dat er geen relatie is tussen spelen na het eten en het ontstaan van een maagtorsie. Risicofactoren op het ontstaan van een maagtorsie zijn onder andere: ras, leeftijd, voedsel (brokken meer kans dan KVV, KVV meer kans dan Barf), citroenzuur in voedsel, gebruik van hoog geplaatste bakken, zenuwachtige hond, snel eten.

Dat is niet helemaal wat ik ervan weet, en dat is toch best wat aangezien die van mij een extra risicovolle hond is (Duitse Dog).
Er is weldegelijk verband met eten en daarna spelen/rennen, zo zijn er flink wat overleden in mijn kenniskring..
hier is het dan ook uit, eten en een uur in de mand of op het kleed buiten. Hoog geplaatste bakken is naar mijn weten juist
beter, aangezien de hond in normale positie eet. Jua krijgt aangezien ze er meer kans op heeft, 3x op een dag eten en dat
ook verdeeld in 3 kleine porties. Daarnaast krijgt ze niet te veel en niet te koud water.

Nijn, dat hebben wou momenteel ook, diaree en verder gewoon lekker in dr vel. Al zo'n 2 weken.
Wij hebben van de DA Finidiar en Metrazol gekregen en ze heeft vrijdag een injectie gekregen in de rugspier.
Moet zeggen, ze knapt nu geweldig op, weer nette ontlasting en ze komt weer mooi in dr vel (ze is altijd wat schraal, dus
met diaree word ze al snel mager). Ze moet alleen 14 pillen op een dag :+ Maar gelukkig gaat het er makkelijk in met dr vlees.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:07

Loiz schreef:
Dat is niet helemaal wat ik ervan weet, en dat is toch best wat aangezien die van mij een extra risicovolle hond is (Duitse Dog).
Er is weldegelijk verband met eten en daarna spelen/rennen, zo zijn er flink wat overleden in mijn kenniskring..
hier is het dan ook uit, eten en een uur in de mand of op het kleed buiten. Hoog geplaatste bakken is naar mijn weten juist
beter, aangezien de hond in normale positie eet. Jua krijgt aangezien ze er meer kans op heeft, 3x op een dag eten en dat
ook verdeeld in 3 kleine porties. Daarnaast krijgt ze niet te veel en niet te koud water.

Lees dan maar eens dit. Hier staan de desbetreffende onderzoeken in en daar staat in dat er geen verband is aangetoond.

http://www.home.zonnet.nl/peter.hoogend ... torsie.htm

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 15:34

Ik ken die link wel :j
Maargoed, ik ken heel wat Doggen eigenaren en daardoor helaas ook heel wat overleden honden door maagtorsies of die er
gelukkig overheen gekomen zijn. En zo goed als allemaal hadden ze net gegeten en daarna zich uitgeleefd, waarna ze een
maagtorsie kregen. Dat zegt voor mij toch dat er een verband is, en zeker als je die van mij (risico vol ras) ziet draven en
galopperen, dan schud de romp extreem in vergelijking met een 'compactere' hond, waardoor er meer kans is op een draaiing.