Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Chiqa schreef:Brokken en vers mag ej nooit mengen ivm met de zuurgraad ze kunnen dr diarree van krijgen maar dr zijn mensen die dat wel doen in het begin.
Zelf heb ik het in een keer gegeven, niets geen last. Maar bij mijn kat ging het volkomen mis.(Die was al wat ouder)
Wildgirl schreef:Mijn hond staat normaal op cavom 2x daags; ik wil af en toe de avondbrokken gaan vervangen door smuldier.
Is dat mogelijk?
Nijn schreef:Damn, de oudste hier heeft echt diarree wat er letterlijk uitspuit
Nijn schreef:Na zoeken op internet zie ik dat ze hier op de markt ook bevroren (schone) pens verkopen, wat voor mij heel goed te bereiken is.
Kan ik dit ook geven als een gewone maaltijd in de ochtend of avond, of ga ik dan tekorten in de hand werken?
Chubby schreef:Nijn schreef:Na zoeken op internet zie ik dat ze hier op de markt ook bevroren (schone) pens verkopen, wat voor mij heel goed te bereiken is.
Kan ik dit ook geven als een gewone maaltijd in de ochtend of avond, of ga ik dan tekorten in de hand werken?
Pens is een rundermaag met of zonder deels verteerde inhoud. Allesbehalve volledig dus, maar een prima oppepper voor dieren met dieet- overgangsproblemen, last van een virusje of even algemeen moeite met vertering. Veel honden geven aan dat ze wat plantaardig materiaal behoeven in hun menu door buiten gras en kruiden en dergelijke te eten. Je kunt pens gerust enkele keren per week geven, maar m.i. moet je dit niet overdrijven, want je moet dat prooidiermodel wel in de gaten houden. En een prooi bevat nu eenmaal geen grote hoeveelheden maagspierweefsel en maaginhoud.
Nikka schreef:Overigens zijn er verschillende resultaten wat betreft de relatie tussen 1x per dag voeren en een maagtorsie, het ene onderzoek geeft wel een relatie aan een ander weer niet. De onderzoeken die ik ken geven aan dat er geen relatie is tussen spelen na het eten en het ontstaan van een maagtorsie. Risicofactoren op het ontstaan van een maagtorsie zijn onder andere: ras, leeftijd, voedsel (brokken meer kans dan KVV, KVV meer kans dan Barf), citroenzuur in voedsel, gebruik van hoog geplaatste bakken, zenuwachtige hond, snel eten.
Loiz schreef:Dat is niet helemaal wat ik ervan weet, en dat is toch best wat aangezien die van mij een extra risicovolle hond is (Duitse Dog).
Er is weldegelijk verband met eten en daarna spelen/rennen, zo zijn er flink wat overleden in mijn kenniskring..
hier is het dan ook uit, eten en een uur in de mand of op het kleed buiten. Hoog geplaatste bakken is naar mijn weten juist
beter, aangezien de hond in normale positie eet. Jua krijgt aangezien ze er meer kans op heeft, 3x op een dag eten en dat
ook verdeeld in 3 kleine porties. Daarnaast krijgt ze niet te veel en niet te koud water.