Vanavond heb ik 15 kg lamsribben opgehaald, of zeg maar lamsvlees met een paar superzachte ribjes erin. Xerox mag ze binnenkort gaan proberen voor zijn eliminatiedieet en ik hoop uit de grond van mijn hart dat hij ertegen kan. Dan zou er nog een kansje zijn dat hij ooit nog pens kan eten.
Heb een volle zak voer mee die nog dicht zit en nog een klein beetje brok. Eerste wat opvalt? Ze eet het in etappes verspreid over een uur of 4 op..die hond moet er niks van. Volle zak blijft dus lekker een volle zak. In geval van nood heb ik dan nog wel wat achter de hand. (in geval van logeren)
Snoepjes enzo taalt ze ook bijna niet naar..Van oude eigenaresse kreeg ze (ookal gaf ze aan van niet) volgens mij ook alles wat los en vast zat, brood, boterhambeleg en alle dingen die je ook liever niet gevoerd ziet worden..ik niet tenminste. Heb een aantal dentastix, vind het wel fijne avondtreat, zeker voor honden die niet kluiven, want dat doet ze dus eigenlijk vrijwel niet. (correct me als het troep is hoor! Ik luister graag naar andere visies, de wereld der hondensnoepjes is iets te groot)
Ik ga haar morgen of overmorgen overzetten op KVV, kan vandaag niet naar de winkel, en wil even goed kijken in het vriesvak daar. Heb een paar merken op het oog en wil kiezen a.d.h.v. de ingrediëntenlijst. Ze doet het al ruime tijd op die brok, dus die paar dagen maken niet meer zoveel uit. Angst voor niet eten uit stress heb ik niet echt meer, ze toont weinig bijzonder gedrag, of ander gedrag als in haar oude huis. Vers vlees lust ze super! Zaterdagavond gegourmet toen we haar gingen halen, lekkere stukjes kip vlogen zo naar binnen! Ik kwam uit op een hond van haar leeftijd en gewicht (3jr - ongeveer 34kg) op 680gr, dit nog even ingevuld op de calculator op barfplaats en daar kwam dit uit:
Menu voor een Duitse Herder, teef, 3 jaar oud, 34 kilo. Hoeveelheid: 2% van 34 kilo = 680 gram per dag / 4760 gram per week Rauw vleesbot 50% : 340 gr. Groentes 10% : 68 gr. Orgaanvlees 15% : 102 gr. Spiervlees 25% : 170 gr.
Ze is gesteriliseerd, en toont zeker aanleg / neiging tot dik worden. Vandaar dat ik ook op de 20gr per kg lichaamsgewicht had gerekend. Ze is nu goed op gewicht, maar hoeft zeker niet meer te gaan wegen. Dus als ik haar die 680 gram zou geven, (echt op 680 of gewoon op 700 beginnen?) wat kan en mag ik haar dan nog daarnaast geven? Heb hier al schapenvetblokjes met knoflook als snoepje, daar las ik hier ook wat over. Deze pakt ze goed aan. Maar is dat nog wel goed met een KVV erbij?
@Essie, ik duim met je mee! Zou fijn zijn als het positief uitvalt natuurlijk!
Ik ben heel makkelijk en rond het af naar 650/700. Ook maak ik geen porties op de gram precies. Gewoon verdelen en de ene keer krijgt ze ruim 700 en andere keer stukje minder. Maar met KVV heb je niet zoveel met die porties te maken. Toen ik lotgering voerde kreeg ze de ene dag 500 gram en andere dag 750. Gewoon even kijken wat makkelijk is.
Schapenvet snoepjes zou ik wel mee 'oppassen' daar willen ze wel van aankomen. Ik gaf die toen Tessa flink wat gewicht erbij moest krijgen, maar die kreeg er een aantal per dag. Kan gewoon met KVV hoor. Ik geef vooral gedroogde snoepjes. Daar zitten niet zoveel toevoegingen in en het wordt hier heel goed gegeten.
Dentastix zijn inderdaad troep, maar mijn ouders geven ze ook 2x per week aan onze barfende Shar Pei. Ik zou de voorraad gewoon opmaken en daarna (zelf)gedroogde snacks gaan geven. Hier staat de droger bijna elk weekend wel aan!
680 gr klinkt goed, je moet toch ergens beginnen en dan op het oog gaan voeren. Je hoeft niet op de gram af te voeren, maar als je het gewicht in de gaten moet houden, is het wel handig om ergens rond die 680 te blijven. Als je dan moet minderen, weet je ook hoeveel je moet minderen.
50% vleesbot zou wellicht iets te veel kunnen zijn, standaard is 45%. Persoonlijk zou ik daarmee beginnen en dan kijken hoe het gaat.
Bedankt voor de tips! Als ik dus genoeg voor een week in huis haal, en dat netjes opvoer richting einde van de week, dan is het niet zo erg dat ze variërend krijgt dus? Ik heb het opgeschreven, dus als ik morgen op zoek ga kan ik meteen doorrekenen met de ingrediëntenlijsten. En hoe vaak dan? 2x p/d? Avond ervoor voor de volgende dag eruit halen en dan 's ochtends en 's avonds? Sommige voeren 1x, sommigen 2x, sommigen 3x, anderen 1x en niet elke dag...er is zo veel mogelijk! *wil het beste voor mijn hond* Ze krijgt nu 2x p/d brok, dus ik denk dat ik daar maar eerst op over stap, 2x p/d vlees.
Ze zuipt nu trouwens als een malle, niet normaal wat die hond op dit moment aan water naar binnen werkt, maar ik vermoed dus de brok en het zoutgehalte? Ik weet dat het een maatje groter is dan ik gewend ben, maar elk uur minstens 1x naar die bak vertrouw ik niet zo. Ga deze week een controle afspraak bij de dierenarts maken in ieder geval, kan dat ook even bekeken worden. Ik hoop eigenlijk dat dat snel gaat wegtrekken. Ga nu gewoon de voorraden van alles lekker opmaken, vind het zonde alles weg te gooien, ze kotst het nog niet op de vloer in ieder geval
Variërend voeren is niet erg, als je maar niet alleen vleesbot geeft. Dus of vleesbot+orgaan, of vleesbot+spiervlees, of vleesbot+orgaan+spiervlees in de juiste verhoudingen. Ga je ook groentes voeren?
Als ze 2x per dag brok gewend is, zou ik eerst overstappen op 2x per dag vlees. Wij zijn dat blijven doen, maar het is maar net waar de hond het goed op doet. 1x per dag voeren ging hier niet goed (gal spugen, rommelende magen enz.), maar voor anderen werkt het juist weer perfect.
Met deze temperaturen haal ik het vlees 's avonds rond 6 uur uit de vriezer, dan is het de volgende ochtend grotendeels ontdooid. In de zomer haal ik het er pas 's avonds laat uit.
Het vele drinken heeft waarschijnlijk te maken met de brok en het zout inderdaad. Dat zou minder moeten worden op kvv/barf.
Heb je een DA die pro vers is?
VillaNeusjes
Geplaatst: 08-04-13 10:48
Lol ik geef zelf 2x pd kvv aan voer. Dat schapenvet voerde mams niet als snoepjes maar als supplement. blokje bij het voer trouwens. Dat ze 4 uur over het voer doet is wel iets nieuws. Ze eet het normaal wel in 1 keer op. Zonder te schrokken dus misschien is dar nog wat verhuisstress? maar een check up bij de da kan geen kwaad atuurlijk
Oh en voor wie nu in de war is. De nieuwe hond van lolleke was van mijn moeder. Vandaar.
Ah, we kregen het mee als snoepjes? Vond het al een interessant verhaal! En tzja, verder doet ze haar ding, ligt ze lui op de bank te luieren of in d'r mand en houd ze zich prima. Niet op zoek naar dingen die er niet zijn ofzo. Banjert af en toe wat rond en toont totaal niet slecht. Paar snoepjes van mijn moeder meegekregen gisteren, die vreet ze als een malle. Haar brok kijkt ze totaal niet naar om! Geen idee waarom die verandering?
Ik weet toevallig dat jij 2x p/d voert dus dat leek me ook handig. Dronk ze bij jullie ook zo veel? Of is dat toch anders?
Ze heeft zich de eerste nacht ook prima gehouden, niks gesloopt, aan de kant of wat dan ook. Stond zelfs nog eten op de eettafel, onaangeraakt... Prima beest (ja ook wij moeten wennen geloof ik)
En as we speak (as I type?) geloof het of niet, pakt ze haar kluif op om aan te kluiven...Laten we hopen dat dat zich doorzet! Kluiven is geen slechte eigenschap.
@sonja, ik ben wel van plan gewoon kvv te voeren, met de meest optimale verhoudingen, dus enigzins relaterend aan dat lijstje van barfplaats. Daar zitten de groenten dus als het goed is al bij in. En hoe doen jullie dat dan met verse groente? Heb hier altijd zat vers in huis, maar niet iets om het te pureren. Maar als er voldoende in de kvv zit heeft het geen zin dat bij te gaan voeren lijkt me? Kan ik beter inderdaad op gedroogde snacks over denk ik.
Ah ok, vanwege het lijstje dat je hier postte was ik in de veronderstelling dat je BARF ging voeren uiteindelijk Maar dan hoef je de verhoudingen niet in de gaten te houden in eerste instantie.
Wij voeren hier licht gekookte groenten: we halen 5 kg per groentesoort, koken dat licht en vriezen het in kleine porties in.
In sommige soorten kvv zitten groenten, dus dat moet je even bekijken. En anders dus gewoon een beetje (licht) gekookte groente erbij!
VillaNeusjes
Geplaatst: 08-04-13 11:30
Ze heeft zich nooit vol enthousiasme op brokken gestort hoor, mocht mams dat ook gezegd hebben. ik pureer zelf geen groente bij , als je maar zorgt dat je compleet kvv voert dan zit alles er eigenlijk wel in.
over gedroogde snacks, heb een tijdje gedroogde longen gehad en de eerste keer was dat ok , toen had ik een ander merk gehaald en bliefde ze het niet meer ( Bella blij want die vreet alles) Ze pakt het aan en legt het vervolgens ergens neer en kijkt er niet naar om, maar gedroogde kip kent ze wel en dat vind ze wel lekker.
Ik krijg bij laika nog wel eens het idee met snoepjes dat ze na een tijdje erop uitgekeken is en dan wat anders wilt. En misschien wil ze gewoon alleen nog maar verse kip van je krijgen door het gourmetten
En veel drinken, nja als je buiten bent wezen ballen dan gaat er wel een bak door, ze is niet klein natuurlijk en een hond drink ong 40 ml per kg lichaamsgewicht per dag dat zou ong 1400 ml voor laika zijn en dan verschilt het ook nog of ze intensief bezig is geweest of niet. je zou eens kunnen proberen te kijken hoeveel ze werkelijk drinkt door afgemeten te geven, maar het is niet opgevallen bij mams thuis dat het te veel zou zijn ofzo.
essiesilly
Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-13 17:17
ik kom vanavond even bij lezen hoor maar even een spammetje.. de puppy s zijn 6 weken en vandaag een penslap gegeven voor het eerst... vind het zooo mooi hoe de natuur dat zelf regelt, je hoeft ze niks te leren!
Mooi om te zien, lijkt me erg leuk om pups op barf groot te brengen. Begin je nu ook nog met gesneden of platgeslagen vlees of voer je gewoon hele stukken en zie je wel hoe het gaat? Of zijn ze begonnen met stelen uit mama's voerbak?
essiesilly
Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-13 17:31
ik speen ze in principe af op kvv, als ik alles precies moet gaan samenstellen word ik gek denk ik maar zo tussendoor krijgen ze wel kippennek, dan nu penslap en volgende week stukjes geit en vlees die ik dan ik redelijk kleine blokjes snijd de kippennekken houd ik vast, vind het eng want ze zijn zoooo gek op het vlees dat ze veel te snel eten haha
uit mama s voerbak stelen ze niet, ik laat haar niet in de puppy ren eten, vind dat zij haar rust tijdens het eten ook wel mag hebben zet wel af en toe haar bak voor de puppy ren (ja heel gemeen ) omdat zij dan ook aan de pups de grenzen kan leren dat ze niet bij haar in de buurt moeten komen met eten. maar ze mogen eigenlijk heel dicht in de buurt komen, op het moment dat ze iets willen af pakken (bijv bij de stok)krijgen ze pas een grom
Wat een gave filmpjes! Vooral die laatste, hoe ze om de penslap strijden en dan gaat er eentje met het grootste stuk vandoor, fantastisch Dit is BARF ten top! En moeder en kinders zien er kerngezond uit, complimenten!
anneliesdj
Geplaatst: 08-04-13 20:30
essiesilly schreef:
ok, ja dat kan ik heb dat niet geprobeerd uit de voerbak omdat ik dus vind dat dat even haar momentje is
Wij voerden de teef ook wel apart maar als de pups eten hadden was mams er als eerste bij en dan ging alles koek en ei, maar dat was lang voor ik barf kende. Ze zien er idd goed uit, lekker met de bekkie's in natuurlijk voer, geweldig.
essiesilly
Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-13 22:30
bedankt! (ik poets ze natuurlijk extra op voor de foto haha grapje) enige waar ik nu echt gek van word is dat ze in eens ooooveral kakken en het nog op willen eten ook :S