Tegenstanders vers vlees voeding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amen

Re: Tegenstanders vers vlees voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 08:12

Ieder heeft zn eigen ervaring... En ieder zn eigen beslissing hoe die zn huisdier voert....

Mijn ervaring is wel dat oudere honden het op gegeven ogenblik als ze minder gaan eten op brokvoeding, gemakkelijker op hun gewicht blijven met vers vlees..denk dat die van mij inmiddels er al niet meer zou zijn geweest.. Die kreeg veel moeite mer brok toen hij 14 was...nou is ie 16 en eet met gemak 2x dgs darf eko.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:02

Cemlys schreef:
Mijn vraag is dan meer, zie je het echt of wil je het zien.

Misschien heb ik inderdaad wel zelf verzonnen dat mijn hond op brok 27 kg woog en nu met 35 kg pas op gewicht is. Of dat zijn hele huid ontstoken was en nu niet meer. Of dat hij stonk alsof hij al overleden was en nu lekker fris ruikt. Of dat hij grote hopen draaide, elke keer als hij buiten kwam. Nu heeft hij 1 tot 2 ons ontlasting per dag. Mensen in de hele omgeving staan versteld en vragen hoe ik dat voor elkaar heb gekregen. Maar misschien wíl ik dat inderdaad alleen maar zien, dat kan :j

@ Kuggur: ik barf, ik voer geen KVV. En waninformatie? Nee, ik vertel dat mijn hond letterlijk doodging op brok en dat hij met barf een tweede kans heeft gekregen. Dat is geen waninformatie, dat is een feit.

@ Marjolein: je vergelijkt brok zelf al met vet eten en snacken. Waarom dat risico nemen met je hond, als er zulke goede alternatieven zijn?

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:31

Citaat:
@ Marjolein: je vergelijkt brok zelf al met vet eten en snacken. Waarom dat risico nemen met je hond, als er zulke goede alternatieven zijn?

Ik vergelijk brokkken niet met vet eten, maar geef aan dat wat men als gezond beschouwd niet voor iedereen werkt en vice versa.
Ik denk dat brokken prima zijn en helemaal niet ongezond.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 13:22

Dus je beweert dat sommige mensen vet eten en snacken als gezond beschouwen? Sorry als ik je verkeerd begrijp ;)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:57

mijn mening is dat er veel honden zijn die prima functioneren op brok, maar dat vers echt beter is, afhankelijk van wat je geeft en of je weet hoe je moet voeren.
Een brok is nu eenmaal wel makkelijker en er zijn genoeg honden die daar oud mee worden, er is ook een grote groep honden die niet goed tegen brokken kunnen of brokken van een bepaalde kwaliteit, gelukkig is er dan ook een keuze om vers te geven.
Enne, Sonja, super dat jou hond het zo goed doet op vlees!! jij weet wat jou motivatie is, prima toch, en als andere een andere mening hebben, dat mag.....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:26

joyfordogs schreef:
mijn mening is dat er veel honden zijn die prima functioneren op brok, maar dat vers echt beter is, afhankelijk van wat je geeft en of je weet hoe je moet voeren.

Dat mag je mening zijn, mijn simpele vraag is waar is die op gebaseerd?
Oh ja, in het geval dat je dat nog niet wist, ik ben niet geinteresseerd in anekdotes.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:28

joyfordogs schreef:
Enne, Sonja, super dat jou hond het zo goed doet op vlees!! jij weet wat jou motivatie is, prima toch, en als andere een andere mening hebben, dat mag.....

(Hoe is het met de TWH's?) Ja dat mag ook zeker! Ik vind het alleen niet zo leuk als er beweerd wordt dat ik alleen maar dénk dat mijn hond er beter uitziet. Daar word ik een beetje pissig van en dan ben ik blij dat mijn hond niet bij zo iemand is terechtgekomen...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:31

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:51

Dit artikel tegen rauw is geschreven door een dierenarts, net als dat er verschillende boeken geschreven zijn door dierenartsen vóór rauw. In beide gevallen lees je al snel dat ze bevooroordeeld zijn, en ook in dit artikel valt mij dit heel erg op. Ze hebben beide een opleiding dierenarts afgerond, dus als 1 dierenarts vertelt dat rauw voeren niet goed is en de ander vind het wel goed, wie geloof je dan?
Ik heb een wetenschappelijke (opleinding microbiologie en biochemie/bioprocestechnologie) achtergrond en weet ook zeker goed hoe ik wetenschappelijke artikelen kan beoordelen. Als ik me aan het oriënteren was in rauw v.s. brok zou ik dit artikel niet willen gebruiken om gelijk mijn keuze aan te koppelen. Wel een interessante bron van informatie, maar dan wel de algemene stukjes.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 08:48

artikels vind ik interessant, maar dan wel graag een onderzoek door iemand die onafhankelijk is.
Er zitten zonder meer gevaren aan vers voeren, mensen met minder weerstand kunnen makkelijk een bacterie oplopen als ze in aanraking komen met rauw vlees en niet hygienisch hier mee om gaan.
Dit geld overigens ook voor vlees voor mensen ;)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 08:49

Sonja89 schreef:
joyfordogs schreef:

(Hoe is het met de TWH's?) Ja dat mag ook zeker! Ik vind het alleen niet zo leuk als er beweerd wordt dat ik alleen maar dénk dat mijn hond er beter uitziet. Daar word ik een beetje pissig van en dan ben ik blij dat mijn hond niet bij zo iemand is terechtgekomen...

Nou dan gewoon van gaan genieten en opmerkingen waar je last van hebt, loslaten....
Met de TWH's van vriendin Mariska, gaat het goed, evenals de Mangalarga Marchadores van ons ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 09:01

joyfordogs schreef:
artikels vind ik interessant, maar dan wel graag een onderzoek door iemand die onafhankelijk is.
Er zitten zonder meer gevaren aan vers voeren, mensen met minder weerstand kunnen makkelijk een bacterie oplopen als ze in aanraking komen met rauw vlees en niet hygienisch hier mee om gaan.
Dit geld overigens ook voor vlees voor mensen ;)

Ja een niet wetenschappelijk iemand die een wetenschappelijke studie opzet, dat zie ik dus nog niet zo snel gebeuren... de reden zal wel duidelijk zijn vermoed ik.

moet het artikel nog doorlezen, werk voor dit weekend.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 09:03

Sinds ik vers voer heeft mijn hond niet meer op haar poten gelikt.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 09:25

joyfordogs schreef:
Met de TWH's van vriendin Mariska, gaat het goed, evenals de Mangalarga Marchadores van ons ;)

Goedzo! Sorry, TWH en MM, ik ben er al even 'uit' -O-

OT:

@ Cemlys: ik denk dat je wel begrijpt dat ze een onafhankelijke onderzoeker bedoelt, dus geen dierenarts...

Verder ga ik mee met Stybba.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 11:12

Sonja89 schreef:
@ Cemlys: ik denk dat je wel begrijpt dat ze een onafhankelijke onderzoeker bedoelt, dus geen dierenarts...

.

Ik begrijp dit niet zo, waarom zou een dierenarts geen onafhankelijke onderzoeker kunnen zijn?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 11:14

Kuggur schreef:
Ik begrijp dit niet zo, waarom zou een dierenarts geen onafhankelijke onderzoeker kunnen zijn?

De zakken Hills die opgestapeld liggen bij elke dierenarts...

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:04

Dus als een DA voer heeft liggen van een bepaalde fabrikant, dan doet zo'n DA dus eigenlijk gelijk niet meer wat goed is voor jouw hond maar alleen wat goed is voor de fabrikant? Je kan ook te ver doordraven hoor, beetje vertrouwen hebben. :o

Een vorige hond van mij had huidproblemen en er is keurig een test gedaan en er is niet gesproken over dat ik moest overstappen naar een ander soort voer, mijn DA is gelukkig onafhankelijk en doet wat goed is voor mijn dier.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:08

Sonja89 schreef:
Kuggur schreef:

De zakken Hills die opgestapeld liggen bij elke dierenarts...

Grappig, ik ben getrouwd met een dierenarts, haar mening (en vele van haar collega´s) "ik ben geen dierenwinkel", ze leurt niet met dit soort producten. Dierenartsen met een eigen praktijk voeren sowieso geen wetenschappelijk onderzoek uit, daar hebben ze geen tijd voor.
Als iemand commerciele belangen heeft diskwalificeert hem dat uiteraard van het uitvoeren van dergelijk onderzoek, net zoals ik onderzoek van of gesponsord door een brokfabrikant onmiddelijk in de prullenbak zou mikken.
Maar het idee dat "elke" dierenarts in de zak van de voederindustrie zit is idioot, en ruikt naar paranoia.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:12

Kuggur schreef:
Grappig, ik ben getrouwd met een dierenarts, haar mening (en vele van haar collega´s) "ik ben geen dierenwinkel", ze leurt niet met dit soort producten.
Als iemand commerciele belangen heeft diskwalificeert hem dat uiteraard van het uitvoeren van dergelijk onderzoek, net zoals ik onderzoek van of gesponsord door een brokfabrikant onmiddelijk in de prullenbak zou mikken.
Maar het idee dat "elke" dierenarts in de zak van de voederindustrie zit is idioot, en ruikt naar paranoia.

Zelfs in 1 praktijk kan dat verschillen inderdaad :D In de praktijk van onze DA liggen ook allemaal zakken brok van 1 merk, één DA raadt dat te pas en te onpas aan, de andere heeft nog nooit over de voeding gesproken, want daar is geen aanleiding voor.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:00

Kuggur schreef:

Commerciële belangen hebben bij het schrijven van een artikel is bijna net zo erg als een artikel schrijven als je bevooroordeeld bent. Beide zijn niet geloofwaardig. Maar onafhankelijk onderzoek heb ik nog niet zo voorbij zien komen. Wat dat betreft word er meer onderzoek gedaan naar gezond voedsel bij mensen.

Met dat laatste ben ik het wel eens, ik denk dat Da’s gewoon het voer voorschrijven wat zij geloven dat het beste is. Dat meningen daarover kunnen verschillen hoeft niet te betekenen dat ze gesponsord worden. Wie weet zitten er een aantal tussen? Maar ik vraag met af of fabrikanten überhaupt zoiets doen in Nederland en in welke vorm dan wel Sponsor materiaal zoals een mok oid of een contract waarin staat dat als het in pallets word gekocht het goedkoper is noem ik niet sponsoren. Vooral dat laatste kan het wel aantrekkelijker maken, maar dat heb je overal (in een supermarkt is de kiloprijs voor grootverpakkingen bijvoorbeeld ook lager dan voor kleine verpakkingen van hetzelfde materiaal).

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:00

het zal toch altijd een welles nietes strijd blijven... een ieder voert maar lekker wat hij zelf wil ;) vind het alleen wel apart dat er zoveel honden opknappen op vers en als je een beeeeetje logisch na denkt weet je ook waarom. daar heb ik en velen anderen met mij geen "wetenschappelijk onderzoek" voor nodig. vers is nl al heeeeel wat jaren langer bewezen dan brok ;) (en niet alleen honderden jaren geleden, er word nu nl gedaan alsof vers iets is van de laatste 5 jaar, maar mensen die zich erin hebben verdiept en waaronder artsen doen al jaaaaren onderzoek voor hun zelf en voor hun klanten! en tsja als ze dan in zo n 25 jaar merken dat het zo veel verschil maakt dan gaat er bij menig mens wel een lampje branden)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:06

Marjolein29 schreef:
Dus als een DA voer heeft liggen van een bepaalde fabrikant, dan doet zo'n DA dus eigenlijk gelijk niet meer wat goed is voor jouw hond maar alleen wat goed is voor de fabrikant? Je kan ook te ver doordraven hoor, beetje vertrouwen hebben. :o

Nee, maar dat maakt een dierenarts wel ongeloofwaardig als onderzoeker. Wat jij daar schrijft, heb ik niet gezegd. Neemt niet weg dat mijn vertrouwen in dierenartsen wel behoorlijke schade heeft opgelopen, nadat DA nr 1 me Hills ZD voorschreef waar mijn hond met ondergewicht nog verder door afviel, nr 2 mijn hond vol spoot met prednison en daar ook nog maar een voorraadje dure prednisonpillen bij gaf en nr 3 me naar huis stuurde met een rijst-groente-visdieet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:08

essiesilly schreef:
het zal toch altijd een welles nietes strijd blijven... een ieder voert maar lekker wat hij zelf wil ;) vind het alleen wel apart dat er zoveel honden opknappen op vers en als je een beeeeetje logisch na denkt weet je ook waarom. daar heb ik en velen anderen met mij geen "wetenschappelijk onderzoek" voor nodig. vers is nl al heeeeel wat jaren langer bewezen dan brok ;) (en niet alleen honderden jaren geleden, er word nu nl gedaan alsof vers iets is van de laatste 5 jaar, maar mensen die zich erin hebben verdiept en waaronder artsen doen al jaaaaren onderzoek voor hun zelf en voor hun klanten! en tsja als ze dan in zo n 25 jaar merken dat het zo veel verschil maakt dan gaat er bij menig mens wel een lampje branden)

Neuh, waarom een welles nietes strijd.
Als de voordelen zó evident zijn als jij meent, dan zou het aantonen daarvan een eitje moeten zijn. En zou je geen uitvluchten nodig hebben zoals "wij hebben geen wetenschappelijk bewijs nodig"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:09

Mijn lotgering is net weer binnen, heb mijn honden heel even op brok gehad, nooit weer!
De herder moest ik met de hand voeren omdat hij anders te veel lucht binnen kreeg, stond de eerste keer dus met traanogen te kokhalzen en z'n buik was behoorlijk gevoelig, mijn kleine kruising begon sochtends heel vroeg te piepen omdat hij dorst had en er uit moest, en ze hadden alle 3 ontzettend veel ontlasting..
Brokken komen er hier echt niet meer in :n

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:17

Kuggur schreef:
essiesilly schreef:

Neuh, waarom een welles nietes strijd.
Als de voordelen zó evident zijn als jij meent, dan zou het aantonen daarvan een eitje moeten zijn. En zou je geen uitvluchten nodig hebben zoals "wij hebben geen wetenschappelijk bewijs nodig"

maar wat zijn dan volgens jou de voordelen van brok??
waarom word brok ieder jaar "verbeterd" door de fabrikant met als tekst nu meer percentage vlees en minder granen etc?
een welles nietes strijd omdat ieder mens anders is en er anders over denkt, zoveel mensen zoveel meningen :D
ik heb ook geen uitvlucht nodig hoor, ben helemaal tevreden dat ik al jaren alleen maar naar de dierenarts hoef om te enten :D geluk? geen idee...