Werkhonden & Training

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:49

Nee een miniture pincher is een kleine pincher dus word niet groot genoeg om IPO te mogen doen mensen zien ze altijd als schoothondjes wat ze totaal niet zijn :)

Ik mag dus nooit officieel met hem de IPO doen kan ook niet door zn formaat.

Desalniettemin is hij een super fijn diertje om mee te werken ookal weegt hij maar 5,5 kg op t moment

Dit is lupo
[img]i47.tinypic.com/2na0f13.jpg[/img]

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 19:47

Sassy schreef:
zou idd erg jammer zijn Kuggur, laten we hopen dat het weer toch snel nog betert!

Hier ben ik met de jongste stilaan begonnen aan het werk te gaan, waar het eerst wat kinderklas was vind ik dat ze nu begint klaar te zijn voor echte training...

Net een e-mail gekregen; Voor onbepaalde tijd uitgesteld, alles daar onder de sneeuw. Wel bij ons ook, dus dat kwam niet onverwacht.

Hoe jong is je jongste? Heb je haar al schapen laten zien?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:34

Kuggur schreef:
Net een e-mail gekregen; Voor onbepaalde tijd uitgesteld, alles daar onder de sneeuw. Wel bij ons ook, dus dat kwam niet onverwacht.

Hoe jong is je jongste? Heb je haar al schapen laten zien?

Jammer, maar dat is overmacht...
Zou het over een paar weekjes niet nog kunnen lukken dan?

Ons "kleintje" is nu 14 maand, en is een laatbloeier, die is pas een keer of 8 mee aan de schapen geweest.
Tot een maand of 7/8 keek ze niet eens naar schapen, met een maand of 10 opeens de klik.
Maar mentaal nog lang niet volwassen genoeg.
Ik heb sinds deze week pas het idee dat ik echt met training kan beginnen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:26

Het probleem is dat het "gelegenheidsvenster" zich sluit; over een paar weken breekt de lammertijd hier aan. Wij zijn er relatief vroeg bij; eind april, begin mei, de meeste gaan rond half mei los.
Zo goed als iedereen die zich hier met schapendrijven bezighoudt ís schapenboer. Dus na begin mei kun je het vergeten deelnemers te krijgen.

Wens je het beste met de training van je laatbloeier, ik hoor dat dat beslist niet slecht hoeft te zijn, ik heb gehoord van gevallen van tophonden die pas vrij laat "aansloegen".

Met mijn Gláma ben ik ook vrij laat begonnen met schapentraining, maar dat had voornamelijk te maken met het feit dat ik haar pas kreeg toen ze een jaar oud was. De vorige eigenaar had (gelukkig?) zo goed als niets met haar gedaan.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:02

Ze had wel interesse, maar je kon er geen druk op zetten.
Wilde wel erg in de schapen vliegen, happen wol eruit plukken :( maar geen lie down aannemen.
En als ik dan boos werd rende ze weg...
Ze doet nog wel een poging erin te rennen, maar nu kan ik het op tijd corrigeren.
Ons madammeke laat zich nu wat zeggen ook!

Nu kan ik haar op afstand houden (plastic zak doet wonderen), ze liep vandaag al prachtige flanken, heel mooie stops, ik ben tijdens de training op de grote wei moeten gaan trainen omdat ze om op het balanspunt te komen geen plaats genoeg had langs de draad, zo ruim gaat ze uit.

Ze kon zelfs al de schapen door de poort (na)drijven en terug, en ik heb geen doodgetrainde robotschaapjes, heb er dus (wel met lichaamstaal ter ondersteuning) al een commando op moeten plakken om de schapen bij te sturen, dat deed ze heel erg goed!

We kunnen zelfs al een paar kleine metertjes wegdrijven...en zeg dat ik ze nu een keer of 10 max aan de schapen had, waarvan de laatste 3 keren misschien echte training.
Later gestart, maar ze gaat nu met sprongen vooruit :)

merrieveulen

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 07:25

Dat klinkt super sassy!

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 15:10

Gisteren hooi wezen halen bij de achterburen. Daar was een man met een Australian Kelpie die even kwam helpen de ontsnapte schapen bij elkaar te drijven en weer terug naar hun weiland te leiden. Erg mooi gezicht! De hond had het spelletje helemaal door, luisterde super naar de baas, maar dacht zelf ook mee!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:28

Oke, ik heb even jullie hulp nodig...dit heb ik net gepost in het DH topic; indien jullie tips/suggesties hebben...shooot!

Citaat:
Ik heb afgelopen weekend contact gehad met Guppie's fokker ivm het idiote geblaf/gehuil.
Ik was zaterdag uit eten en werd onder het hoofdgerecht gebeld door mijn buurman, of ik een roedel wolven had gekocht...
Bij thuiskomst hoorde ik haar al op EEN KILOMETER afstand; geluid ging door merg en been, de hele straat zit mee te genieten...
Pfff heb ik weer!
Mijn buurvrouw die vandaag vrij was heeft het in de gaten gehouden; het begint ong een half uur nadat ik weg ben(dan zal de kong wel op zijn)met gejank, gevolgd door staccato geblaf en dit wisselt zich de gehele dag af...Mijn andere hond, die keurig stil is en in zijn mand naast haar bench ligt; ontsnapt uit de bijkeuken/gang en ligt trillend in een hoekje van de woonkamer als ik thuis kom, helemaal gek van het lawaai.
Dit is geen doen dus :n
Bij de fokker was ze stil, althans dat zegt hij; of dat klopt weet ik natuurlijk niet.
Ze was daar ook regelmatig een 6tal uurtjes alleen.
Anyway, dit kan op deze manier niet...straks heb ik de politie aan de deur staan.
De fokker heeft nog een blafband welke ik mag lenen, ding gaat morgen op de post.
Het is er één op trillingen dus zowel voor blaffen als huilen.
Ik zou graag ervaringen van jullie horen, voor zover iemand hier ervaringen mee heeft; zowel voor het gebruik de eerste paar keren(ze zal wel in paniek schieten denk ik?)als de werking na een paar dagen.
Duurt het lang voordat het kwartje valt etc?
Begrijp me goed, ik ben normaal gesproken geen voorstander van dit soort zaken (prikbanden,teletac,blafband) maar dit is geen optie.
Ik ga het vanavond ook op de vereniging overleggen maar ik hoor graag jullie ervaringen!!
Bedankt!

edit: het alleen zijn echt goed opbouwen gaat me gewoonweg niet lukken aangezien ik toch naar mijn werk zou moeten en geen 6 weken thuis kan werken, daarnaast vraag ik me af of dit met haar karakter gaat lukken, ze is zo hard als staal ;-)

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:52

Hoe oud is je hond?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:55

6 maanden, werkgefokte duitse herder, erg hoog in de drift, bedoeld als sporthond BHN/IPO/KNPV

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:21

Puur onzekerheid wat jou hond vertoond ze wil haar leider haar roedel weer samen hebben dit kan je enkel goed krijgen door te trainen haar een vertrouwder gevoel geven je komt wel weer namelijk. Een hond hheeft geen besef van tijd dus al ben je 20 min weg dan kan zei zich helemaal verlaten voelen je andere hond is er duidelijk ook gestresst van en geeft de pup alleen maar meer het gevoel dat het totaal niet goed zit dus dit gedrag word alleen maar meer bevestigd.

Een strafband heeft hierin dan ook totaal geen nut de hond is al onzeker en duidelijk gestresst straffen voor het gedrag doormiddel van een band kan het geluid stoppen maar zal dr niet het vertrouwen geven wat ze duidelijk mist, jou taak als eigenaar en geleider hier aan te werken.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:29

Mijn andere hond is overduidelijk gestresst door háár ;-)
Die kan inmiddels uitstekend alleen thuisblijven en heeft ook nooit dit debiele gedrag vertoond.
Ik moet nu naar training, zal later vanavond wat uitgebreider reageren; imo is het namelijk geen onzekerheid....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:37

Wat doet ze als ze niet in de bench zit? En wat doe jij voordat je weggaat?

Als ik hier een hond wil hebben die zichzelf schor gilt en blaft, moet ik haar opsluiten. En dan maakt het haar niet uit of er een andere hond is of niet.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:07

Ben benieuwd wat voor eigenschap jij er aan hangt, een zekere hond joelt/roept namelijk niet.
Mijn vroegere mechelaar deed precies het zelfde en met PH2 op zn zak totaal geen onzekere hond maar door de andere situatie in huis (van uren thuis naar uren werken) werd hij toch onzeker van de thuis situatie, vooral als mn toemallige vriend met stress en haast uit huis ging nadat ik al was vertrokken. Ik ben veelvuldig gebeld dat hij joelde dat heeft enkele dagen geduurd van training, kijken wat werkt, waar reageerd hij op etc. Er is zeker wat aan te doen maar dat kost werk en tijd die je als baas er vrij voor hoord te maken.

Dat je andere hond onzeker word door haar is niet meer dan logisch maar door dat gedrag krijgt de pup wel bevestiging dat er echt wat mis is want de oudere normaal wel zekere hond en haar hele roedel is onzeker door de situatie.

Als 1 hier gaat joelen word die door een ander gecorrigeerd onstabiel/onzeker/agressie etc het word niet getolereerd door de andere honden dus dat is ideaal.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:46

Heb geantwoord in het andere topic.

Hier al een tijdje niet meer geweest.
Even en upate van hier. Draco is 2 keer geslaagd voor VZH (1 x keer SV en 1 keer NBG) en Aylah voor de IPO1. Het gaat lekker met het trainen en ook begonnen met onze jonge teef (6 maand)

http://www.youtube.com/watch?v=8IzvB0nKfNc filmpje van Draco met 5e keer apporteren. De keert gaat nog niet helemaal goed maar hij bied het steeds meer aan. Hij is nu 16 maand oud.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:01

MyWishMax schreef:
Wat doet ze als ze niet in de bench zit? En wat doe jij voordat je weggaat?

Als ik hier een hond wil hebben die zichzelf schor gilt en blaft, moet ik haar opsluiten. En dan maakt het haar niet uit of er een andere hond is of niet.

Ik heb het nog niet zonder bench geprobeerd, dat ga ik morgen doen(heb wel een grote bench,ze past er 3x in).

@Seven, ik weet niet precies welke eigenschap daar ben ik heel eerlijk in maar, onzekerheid is het volgens mij niet.
Ze vertoond ditzelfde gedrag ook in het spel met andere honden en in de training; ze komt heel snel hoog in haar drift en is erg vocaal aangelegd.
Zelfs tijdens haar slaap, in haar dromen, blijft ze geluid maken.
In het spel/werk/whatever mag het van mij; alleen niet als ik niet thuis ben.
's nachts is ze keurig stil btw.
Mijn instructeur en meerdere ervaren africhters op de club hebben ook, nadat ze haar aan het werk hebben gezien unaniem aangegeven: blafband erom en nu dit gedrag de kop indrukken.
Ze is geestelijk behoorlijk ''sterk'' en is niet snel onder de indruk van dingen; daarnaast is het heel belangrijk dat de correctie op het juiste moment wordt gegeven natuurlijk en je kunt veel van een blafband zeggen maar dát doet hij wel.
Uiteraard blijf ik er de eerste paar keren dat ze hem omheeft bij.
Mijn buurman vertelde vanmiddag dat de overburen op het punt stonden om de politie te bellen vanmiddag; hoe vervelend ook voor Gup maar dat gaat me echt iets té ver....

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 23:45

Ik snap waarom je denkt dat het geen onzekerheid/stress is maar ik verzeker je dat een hond niet joelt schreeuwde en dat afwisselden door monotoon blaffen door drift of werkwilligheid. Mijn sober is zeer vogelvrije een grote mond in spel werk etc maar is hij alleen thuis is hij zeer stil in huis waakt hij zonder geluid hij luisterd etc is hij in de tuin is hij weer heel vocaal. Hij heeft echter net als elke hond tussen de 4 en 7 maanden een periode gehad waar dat extremer was en is ook wel gaan joelen. Dat is puur roepen kom je niet direct gaan ze steeds harder en langer joelen, een halsband werkt zeker super echter is het symptoom bestrijding je lost het waarom er
niet mee op.

Ik zou in ieder geval zonder de bench gaan proberen onze reu vond dit naar 6 maand ook helemaal niets meer is veel liever los zodat hij ook kan waken want dat is puur wat onze hond wil. Daarnaast zou ik gaan trainen met het alleen laten evt met de band die gecorrigeerd het gedrag jij komt gelijk belonen dan is er toch doe beloning wat de hond wil de baas die terug komt maar enkel wanneer de hond stil is.
Ook op de club het spel en waar de hond ook overmatig vocaal is zal ik gaan oefenen met stil en luid leer wanneer blaffen wel mag en wanneer niet dat geeft de hond ook meer zekerheid en jou meer rust :D het blaffen is namelijk toch vaak een uitdaging of een stress relief de hond moet leren dat dit ook kan zonder die mond open te doen anders ben je straks bij elk punt wat wat moeilijker word tegen een overprikkeld blaffende hond aan het werken

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:20

Dit is prima met een antiblafband op te lossen.

Dat het huilen van honden "roepen" zou zijn is deels waar. Een hond reageerd op bepaalde tonen die hij hoort, waardoor ze mee gaan jodelen ;) Denk maar eens aan muziek instrumenten of een sirene van bv een ambulance.
Maar hoe dan ook is het een ramp voor je omgeving als honden dit doen, en de klachten zullen snel binnen komen.
De realiteit is dat wij mensen nu eenmaal moeten werken enz waardoor we geen tijd hebben om een geduldige weg in te slaan.
Wel even de tijd nemen om het effect van de antiblafband te testen. Dus band om, zelf weg gaan ( bakkie ) bij de buren. Zodat je zelf kunt horen wat er gebeurd. Zodat je kunt ingrijpen indien nodig.
Werkt de band prima, dan ga je pas naar binnen als het rustig en stil is.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 08:32

ThreeFingers schreef:
Dit is prima met een antiblafband op te lossen.

Dat het huilen van honden "roepen" zou zijn is deels waar. Een hond reageerd op bepaalde tonen die hij hoort, waardoor ze mee gaan jodelen ;) Denk maar eens aan muziek instrumenten of een sirene van bv een ambulance.
Maar hoe dan ook is het een ramp voor je omgeving als honden dit doen, en de klachten zullen snel binnen komen.
De realiteit is dat wij mensen nu eenmaal moeten werken enz waardoor we geen tijd hebben om een geduldige weg in te slaan.
Wel even de tijd nemen om het effect van de antiblafband te testen. Dus band om, zelf weg gaan ( bakkie ) bij de buren. Zodat je zelf kunt horen wat er gebeurd. Zodat je kunt ingrijpen indien nodig.
Werkt de band prima, dan ga je pas naar binnen als het rustig en stil is.

Moet zeggen dat ik ook een blafband of teletac gebruik hoor. Nadeel van een blafband is, dat de slimmerikken eronderdoor jodelen. Of heeeeel hard piepen en dat hoor je ook echt wel. Dan pak ik gewoon teletac zodat ik zelf kan drukken. Maar wij hebben het 2x gebruikt bij een hond en toen was het ook klaar hoor. Die hadden het echt heel snel door. Fijne is gewoon dat je niet zelf de hond hoeft te "straffen/corrigeren". Hond heeft niet door dat jij iets doet, maar krijgt wel direct reactie op negatief gedrag.

Aangezien er hier ook mensen in de sport / werk zitten:

Mocht er iemand trouwens nog een zeer goede praktijkhond weten, die papier bezit of klaar is voor examen dan graag even PB. Voor een kennis zijn we op zoek naar een echte beul in het werk (leegvegen kraakpanden etc). Bij voorkeur mechelaar. Stamboom niet van belang. Eisen: rontg. goed / reu / max. 5 jaar.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:17

De teletac was ze niet van onder de indruk, de blafband wel, het is nu dus stil als ik weg ben ;-)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:44

Wildgirl schreef:
De teletac was ze niet van onder de indruk, de blafband wel, het is nu dus stil als ik weg ben ;-)

Van de Teletac niet? Ik ken maar een enkele hond die daar doorheen loopt met bijvoorbeeld terugroepen...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:59

Caesar schreef:
Wildgirl schreef:

Van de Teletac niet? Ik ken maar een enkele hond die daar doorheen loopt met bijvoorbeeld terugroepen...

:n ism mijn trainer aan de slag gegaan met teletac op het blaffen in de kooi in de auto als we moeten wachten(wel voor pakwerk gedaan ivm driften), begonnen bij stand 20 en tot stand 50 geen reactie, gewoon doorgaan.
Bij stand 60 kwam er een lichte reactie maar ik heb aangegeven dat ik dit te heftig voor haar vond, al met al is ze natuurlijk nog maar 6 maanden.
De volgende dag heb ik thuis de dogtra band eromheen gehangen, ding heeft 7 standen, begonnen op stand 2,hier ging ze doorheen geen pijntje te bekennen.
Toen was het even ''my way or the highway'',stand 7 erop, beste pets stroom bij de eerstje blaf,toen kwam hij wel door...het kwartje viel.
Even erg zielig maar daarna direct beloond en tot op heden(met band op stand 4)gaat het uitstekend,ze heeft hem alleen om als ik daadwerkelijk weg ben; in de auto is het blaffen inmiddels door stemcorrectie en handgebaar te stoppen.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:11

@Wildgirl helemaal TOP ! Nu kun je met een gerust hart gaan werken :):)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 12:23

@Kuggur:
hier heeft mijn man eens gefilmd wat Jacky nu na 2 weekjes training doet (als je het interessant vindt)
Ik had hier wel mijn dagje niet, soms is mijn timing en positionering belabberd.

Maar hondje laat voor 2 weken training (zeg 3 keer in de week) al mooie dingen zien.
Moet wel zien dat ze niet te veel gaat eyen, neigt ze toe, normaal gezien ben ik zelf sneller onderweg, en dan loop ik als ze op het balanspunt komt na een flank meteen stevig door zonder een lie down achter de schapen, ze houdt voldoende afstand en goed tempo, zeker voor nog maar zo weinig training (maar nu had ik zelf de buikgriep, dan moet je eigenlijk nie willen trainen)

https://www.youtube.com/watch?v=RHG5lkYHC1Y

https://www.youtube.com/watch?v=aufr73IB8b8

https://www.youtube.com/watch?v=t1wubf3WQM8

Nu heb ik ook wel niet de allergemakkelijkste schapen om een jonge hond te trainen, maar in dit geval van voordeel als je een hond hebt die je meer in beweging moet houden :+
En normaal gezien ben ik ook niet van de stokken,-zwepen-en zakjes-als hulpmiddel fractie in de trainingen, maar met dit schapen-vretende-monster moest ik toch iets hé.
Vanaf de eerste keer dat ik die korte longeerzweep met plastic zak eraan meehad was het een heel ander hondje }>

Mika was het er helemaal niet mee eens dat ie niet meemocht. Normaal gezien pak ik ze een voor een mee naar buiten om te trainen, maar ik had gedacht dat ik hem als "hulphond" nodig ging hebben.
Tja, moet ie ook maar leren dat ie niet altijd moet/mag werken...lesje geduld :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 17:08

Sassy schreef:
hier heeft mijn man eens gefilmd wat Jacky nu na 2 weekjes training doet (als je het interessant vindt)

Altijd mooi zulke filmpjes te zien. Ik was vooral benieuwd naar deze hond, zijn bijzondere uiterlijk was me al eerder opgevallen, vroeg me af hoe hij werkte.
Sassy schreef:
Maar hondje laat voor 2 weken training (zeg 3 keer in de week) al mooie dingen zien
.
Dat is nogal een understatement...Ik zou hem zó van je overnemen :D
Sassy schreef:
Moet wel zien dat ze niet te veel gaat eyen, neigt ze toe, normaal gezien ben ik zelf sneller onderweg, en dan loop ik als ze op het balanspunt komt na een flank meteen stevig door zonder een lie down achter de schapen, ze houdt voldoende afstand en goed tempo, zeker voor nog maar zo weinig training (maar nu had ik zelf de buikgriep, dan moet je eigenlijk nie willen trainen)

Zo op deze filmpjes maakt ze op mij niet de indruk een clappy hond te zijn.
Ik vond al dat je wat weinig bewoog , maar buikgriep is natuurlijk een redelijk excuus (om in bed te blijven en niet te gaan trainen ;) )
Sassy schreef:
Nu heb ik ook wel niet de allergemakkelijkste schapen om een jonge hond te trainen, maar in dit geval van voordeel als je een hond hebt die je meer in beweging moet houden :+

Hmm, geloof me ook niet de allermoeilijkste, ik zou graag zulke schapen gehad hebben toen ik begon bordercollies te trainen. En als je eens in de buurt bent, ben je welkom eens langs te komen, en ze uitproberen. Jammer genoeg maken de ijslandse regels wat betreft het in invoeren van honden het zo goed als onmogelijk dat met je eigen honden te doen; geen internationale trials hier. IJslandse schapen zijn berucht op trials als erg moeilijke schapen, relatief weinig kudde instinct, erg vluchtig, en ook bereid te vechten, vóóral de wat oudere.
Sassy schreef:
En normaal gezien ben ik ook niet van de stokken,-zwepen-en zakjes-als hulpmiddel fractie in de trainingen, maar met dit schapen-vretende-monster moest ik toch iets hé.
Vanaf de eerste keer dat ik die korte longeerzweep met plastic zak eraan meehad was het een heel ander hondje }>

Och, ik heb er niets op tegen, bij wat verlegener, onzekere honden gebruik je ze uiteraard niet, maar bij meer enthousiaste honden die te dichtbij de schapen willen komen( en dan vooral de happers), zijn het nuttige hulpmiddelen. In het licht van opgedane ervaring mijd ik honden met weinig zelfvertrouwen.
Sassy schreef:
Mika was het er helemaal niet mee eens dat ie niet meemocht. Normaal gezien pak ik ze een voor een mee naar buiten om te trainen, maar ik had gedacht dat ik hem als "hulphond" nodig ging hebben.
Tja, moet ie ook maar leren dat ie niet altijd moet/mag werken...lesje geduld :D

Ervaren hulphonden kunnen inderdaad praktisch zijn, maar het ziet er inderdaad niet naar uit dat je er één nodig hebt bij het trainen van deze jongeling.

Bedankt voor het posten van je filmpjes, erg mooi.
Momenteel ligt de training hier even stil; Het is lammertijd, er zijn al zo´n 20 geboren, nog zo´n 160 te gaan. Leuke tijd, maar aardig vermoeiend, en geen tijd andere zaken te doen, de paarden hebben ook even vrij.