Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:43

Volgens de laatste berichten vecht Tilikum nu voor zijn leven in Seaworld. Hij schijnt erg ziek te zijn.
En waarschijnlijk zou hij zelfs al verplaatst te zijn uit de medicalpool naar elders in seawold, maar dat kon volgens het laatste bericht nog niet bevestigd worden.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:46

kikia schreef:
Volgens de laatste berichten vecht Tilikum nu voor zijn leven in Seaworld. Hij schijnt erg ziek te zijn.
En waarschijnlijk zou hij zelfs al verplaatst te zijn uit de medicalpool naar elders in seawold, maar dat kon volgens het laatste bericht nog niet bevestigd worden.

Heb je linkjes?

Was ook niet anders te verwachten eigenlijk....

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:49

Moet ik even opzoeken voor je. Zit nu mobiel op bokt. Kan nu ook sommige filmpjes niet helemaal bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:52

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:53

Anoniem

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:57

is die medical pool hetzelfde als de holding tank die ik eerder liet zien?

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:59

Volgens mij is dat hetzelfde. Maar weet het niet zeker

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:22

Bah wat een nare berichten.
Volgens mij willen ze inderdaad gewoon dat hij dood gaat.
Anders zouden ze hem wel beter verzorgen.
Nu ben ik benieuwd naar degene die voor seaworld enz zijn hoe ze dit kunnen goedpraten?
Want fatsoenlijke zorgen geven ze hem in mijn ogen toch niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:24

Ze hebben hem 13 maanden geisoleerd! Vooral die vooramalig trainster, wat zij te zeggen heeft, dat is toch triest.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:33

Wat er in seaworld in amerika gebeurd is imo niet goed te praten, schandalig hoe het er daar aan toe gaat...

Gelukkig kan je niet alle dolfinaria over 1 kam scheren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:49

Loro Parque is een dependance van Sea World. Dus niet alle dolfinaria worden over 1 kam geschoren.

Je moet maar zo denken, Seaworld wordt als beste in zijn soort ervaren, met de modernste faciliteiten voor het houden van orca's en aangezien alles wat er gebeurt aldaar niet zo fraai is, kun je na gaan hoe het met de rest van de dolfinaria is gesteld.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-01-12 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:50

in loro parque laten ze de de ene orca de andere terroriseren zonder in te grijpen want het is toch maar spelen
In seaworld in amerika zitten ze te wachten tot Tilikum sterft, bieden ze geen goede zorg.
In miami zit lolita in een pierebadje
In harderwijk zitten 25 dolfijnen op een halve hectare
seaworld california zijn 2 orca's agressief naar mekaar waardoor er eentje sterft
Kshamenk zit in een nog kleiner badje in Mundo Marino

Om over al de rest nog maar te zwijgen

Maar er zullen vast wel dolfinaria zijn die goed voor hun dieren zorgen en waar nooit incidenten zijn en alle dieren perfect gelukkig zijn 8)7

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 15:25

ik hoop voor Tilikum dat zijn lijdensweg snel over zal zijn,29 jaar van zijn leven heeft hij mensen mogen vermaken ,geld mogen verdienen voor het pretpark om nu eenzaam en alleen te sterven..

voor hem zal de dood alleen maar een bevrijding zijn...( zoals het is voor alle orka's en dolfijnen in dolfinaria..)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 15:36

Een heel bijzonder verhaal over Tilikum.
Ik ben er al langer mee bezig, omdat ik mij afvraag wat je ( als park zijnde) moet doen met een orca welke al bij meerdere dodelijke incidenten betrokken is geweest.

Neemt niet weg dat het heel triest is uiteraard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:03

Het is een risico welke je als park neemt, vooral omdat er vrij nabij de dieren wordt gewerkt, je moet zo'n dier toch trainen in tegenstelling met bijvoorbeeld leeuwen, die geen kunstjes hoeven doen.
Het dier valt niets te verwijten in mijn ogen, dus dat ze het dier 13 maanden in een isolemnt hebben opgesloten vind ik schrijnend, zijn lichamelijk conditie ging achteruit en zekers zijn mentale conditie. Ik vind dat je dat tegen over hte dier niet kan maken. Wat ik ook niet snap is dat hij niet met andere dieren mocht zwemmen. Ik vind dat je je zelf als park dan zeer ondiervriendelijk op stelt.
Hij is chronisch uitgedroogd, af en aan op antibiotica, zijn tanden zijn voor het grootste deel kapot (bye bye uitzetting), omdat hij dode vis eet krijgt hij 80 pond gelatin, om uitdroging te voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-01-12 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:05

Mindim schreef:
Het is een risico welke je als park neemt, vooral omdat er vrij nabij de dieren wordt gewerkt, je moet zo'n dier toch trainen in tegenstelling met bijvoorbeeld leeuwen, die geen kunstjes hoeven doen.
Het dier valt niets te verwijten in mijn ogen, dus dat ze het dier 13 maanden in een isolemnt hebben opgesloten vind ik schrijnend, zijn lichamelijk conditie ging achteruit en zekers zijn mentale conditie. Ik vind dat je dat tegen over hte dier niet kan maken. Wat ik ook niet snap is dat hij niet met andere dieren mocht zwemmen. Ik vind dat je je zelf als park dan zeer ondiervriendelijk op stelt.

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het 100% met je eens ben :j

Zeer ondiervriendelijk is nog zacht uitgedrukt!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:08

Mensen die zo met dieren omgaan, zijn schoften. Van degene die zo'n park runnen, tot de trainers. Dat moet je niet willen, trainer worden. Schoften, allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:26

GamblersCup schreef:
Mensen die zo met dieren omgaan, zijn schoften. Van degene die zo'n park runnen, tot de trainers. Dat moet je niet willen, trainer worden. Schoften, allemaal.

Toch worden ze als beste in hun soort gezien en zeker als grootste en dat vind ik zorgwekkend. Het gedrag van de dieren is niet normaal te noemen en ik kan me voorstellen dat er uitingen van frustratie komen, en dat wordt gebotvierd op mede orca's en trainers. Ook het vaak verplaatsen van deze dieren met zo'n groot sociaal gevoel, vind ik niet kunnen en lijkt me zeker niet gunstig voor de stabiliteit van een orca.
De meeste orca's die in gevangenschap leven kunnen niet meer terug. Alleen al omdat ze geen tanden meer hebben of iig te weinig. Wat ze nog hebben is vatbaar voor infectie, vandaar dat ook vele van het op AB staan. Ze vermoeden dat Kalina is gestorven aan een infectie die opgelopen kan zijn door een infectie in haar tanden. De tanden worden veel uitgespoeld, mede om die reden. Ik vrees daarom dat de meesten hun tijd in het bassin moeten uitzitten en dat vind ik al triest genoeg. Want Tilikums zaak is natuurlijk niet het enige schrijnende geval.
Waar ik moeite mee heb dat ze, met de vooruitzichten die ze voor de dieren hebben, er mee gaan fokken. Zelfs inteelt. Dan heb je mijns inziens niet het beste met je dieren voor, ook in de paardenwereld zet je niet willens en wetens de zoon op zijn moeder, is in Seaworld wel gebeurt. Ook in LP is bijna alles verwant van elkaar, ook Adan heeft een vader en moeder die aan elkaar verwant zijn. Verder door de jonge leeftijd van de moeders werkt men rejectie van het kalf in de hand.
Voor Morgan had ik een andere toekomst gehoopt, ze is nog jong, we weten waar ze vandaan komt, nog neit precies haar familie. Ik had gehoopt dat men alles op alles zou zetten, om voor dit jonge dier een toekomst in vrijheid te creeeren en ik vind dat men daar ernstig in heeft gefaald en eigenlijk veel te weinig moeite hebben gedaan. Ook denk ik dat Seaworld een gigantische vinger in de pap heeft gehad. In hun beperkte bestand is immers vers bloed welkom?
Wat ik niet snap, is dat men door wil gaan met het tentoonstellen en shows presenteren met deze dieren, dat men niet tot het inzicht komt, dat een zwembad eigenlijk niet de beste plek is voor een orka. Dat ze daar nou eenmaal niet goed gedijen en dat je gefrustreerde dieren krijgt met een overmatig stress niveau.
Dat men het voor educatie doet vind ik onzin, seaworld wordt geprezen om de eerste stappen in het onderzoek naar orka gedrag, maar dat was het begin, tot op een bepaalde hoogte kun je iets leren over een dier in een kooi. Wil je echt iets weten, moet je ze in vrijheid zien. Zoals Cousteau zegt, als je een documentaire wilt maken over de mens is het ook niet representatief om alleen in de gevangenis te gaan filmen.

Ik geloof echt dat de trainers het beste doen wat ze kunnen, maar ik denk als je door vraagt, dat ook zij ze liever in het wild zien en moeten toegeven dat dit soort dieren eigenlijk niet gemaakt is voor een leven in een bak, ook al is die bak in de beleving van de mens groot. In de beleving van een orka zal die altijd te klein zijn. Ik denk dat echter velen zich daar niet over zullen uitlaten, ik denk dat SW daar scherpe regels voor heeft.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:55

Mooi omschreven Mindim, ik kan niet anders dan me er helemaal bij aan sluiten.

En dat laatste wat je aanhaalt, over je uiten over de levensomstandigheden van (oa) de orka's in SW... ik denk dat als je dat doet je je laatste dagen gedraaid hebt daar.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:14

Ik hoop voor Tilikum dat er snel een oplossing komt, in wat voor vorm dan ook, om zich beter te voelen.

Wel erg jammer dat er in nederland geen berichtgeving hierover is. Dat kan alleen als hij zijn trainer dood!!
En wat ging er toen door de kop van die orka!!
Wat had zij Tilikum aangedaan, wat zijn reactie heeft uitgelokt??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:23

Indy29 schreef:
Ik hoop voor Tilikum dat er snel een oplossing komt, in wat voor vorm dan ook, om zich beter te voelen.

Wel erg jammer dat er in nederland geen berichtgeving hierover is. Dat kan alleen als hij zijn trainer dood!!
En wat ging er toen door de kop van die orka!!
Wat had zij Tilikum aangedaan, wat zijn reactie heeft uitgelokt??

Ik denk niet dat je het op die manier moet bekijken heel eerlijk gezegd.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:35

Mindim, je hebt helemaal gelijk. Maar ik vind het schoften, ja óók de trainers. Geen trainers, geen gekke kunstjes met die dieren, geen groot geld = niet interessant. Om het even zwart/wit te zien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:50

Ik kan me alleen maar bij jullie aansluiten. Hoe meer ik lees over de schrijnende gevallen die hier door jullie zijn gepost, hoe meer ik een hekel krijg aan Sea World en zijn bondgenoten. HOE kan je zo met je dieren omgaan, hoe ;(?

Ondanks zeer zwart/wit, ben ik het met je eens, GC, trainers werken net zo hard mee aan de slechte leefomgeving van de orka's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:54

GamblersCup schreef:
Mindim, je hebt helemaal gelijk. Maar ik vind het schoften, ja óók de trainers. Geen trainers, geen gekke kunstjes met die dieren, geen groot geld = niet interessant. Om het even zwart/wit te zien.

Ik denk maar zo, wie ontvangt het grote geld? Niet de trainers, dat zijn ook maar raders in het grote wiel van Seaworld. De hoge omes bij Seaworld zijn imo de kwaaie pieten. Ook de bezoekers van deze parken, houden het houden van orka's en dolfijnen in stand.
Ik zou ammenooit niet een baan als trainer van deze dieren ambieren, das tegen mijn natuur, ik houd niet van dieren in kooien, figuurtjes laten doen. Dus in die trant begrijp ik de trainers ook niet. Maar ik ben blij dat er iemand iig de beesten eten geeft en enigzins vermaakt, anders krijg je allemaal tilikums.

Ik wilde altijd graag marine bioloog worden :D Want zo zie ik dieren het liefst, vrij in hun element, doen waar ze voor geboren zijn.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:02

Ze zouden die arme Tilikum bijna gewoon vrij moeten laten nu........Dan zijn ze van hem af en kan hij zijn laatste uren nog 1 keer echt zwemmen.
Keiko's verhaal is wat mij betreft ook niet mislukt. Dat beest heeft in ieder geval nog even als een orka geleefd met ruimte en vrijheid.
De holding pool en medical pool zijn volgens mij wat anders. Van de medical pool kan de bodem omhoog om de orka op het droge te krijgen voor medische behandelingen.