joyce2 schreef:Dobers hebben idd pittige karakters, wat Zitake al zegt (en annelies ook), ze proberen vaak hun zin te krijgen/zin door te drammen, zijn erg vasthoudend, dat is die kleine van ons nu al met haar 9 weken! Ze heeft nu een time-out in haar bench, haha. Je moet er voor kiezen om veel met je hond bezig te willen zijn, want dat hebben ze wel nodig. Maar verder idd hele fijne gezinshonden.
Boxers vind ik ook erg leuke honden, daar hebben we zelf ook nog over zitten twijfelen, maar verder ben ik niet zo heel erg bekend met het ras.
haha bereid je maar voor op de volgende 5 jaar

.
de meeste althans..
, prachtige hond. Dan vooral de korthaar. Zeer geschikt om mee te gaan jagen. Een mooie grote maat.
. Als je je erin verdiept en de goede lijnen uitzoekt, heb je een vriend voor het leven, maar het is géén beginnershond, zeker niet als je niet consequent bent
. Ze kunnen je zo schattig om hun poot winden, met als gevolg een vervelend, luidruchtig, snibbig monster
. Maar als je ze een beetje opvoedt, dan heb je er jaren plezier mee. Wij hebben al 10 jaar, 2 Parson Russell reuen bij elkaar. Beide uit een jachtlijn (bewust), zijn regelmatig alleen thuis voor een paar uur, blijven dan gewoon in de kamer, s'nachts ook. Breken niets af, laten de meubels heel, blaffen niet en geven geen overlast, terwijl we gewoon in de bouw wonen
. Wij hebben er 2 fijne honden aan en ik ken veel meer Russellmensen met goed opgevoedde, goed luisterende Russell's.
zeker geen beginnershond, niet eenvoudig op te voeden vond ik en je moet geen absolute gehoorzaamheid verwachten tenzij je elke dag militair trainingsprogramma aanhoudt zo leert de ervaring