Ehm... ik heb mijn laatste 5 berichten grondig na zitten lezen op stomme typfouten enzo, maar ik kom er niet echt uit wat mijn zusje hier met een Tegel bedoelt...
Jeppo, dat was hem... We hebben al aardig wat teken te pakken, maar we kunnen niet alles in 1 keer eraf halen, want dan overleefd de egel dat nooit.... hij is al wel wat actief, dus dat is een goed teken....
De volgezogen zijn alleen degenen die je op de foto ziet... Er tussen/onder/naast zullen nog heel veel mini's zitten die er ook nog afgehaald zullen moeten worden...
Voor sommige dieren is dat gepeuter en geplukt zo veel stress, dat we ze gewoon weer even rust geven, goed laten eten en dan na een halve dag weer verder gaan... Bij sommige egels kan je een tijd door gaan en anderen blijven zich zo krampachtig proberen op te rollen dat je merkt dat het echt uit[uttend is.
Ze zijn ook heel schattig. Maar de mensen die ze gevonden hebben vonden ze smerig, pastte niet in hun keurige tuin en hebben ze gewoon als afval in een doos gestopt. Schandalig om zo met dieren om te gaan!!
Ik hoop dat zusje binnenkort updates heeft over de egels in de opvang, waaronder ook de Tegel.
We hebben de egel met jongen in een rustig hok gezet en proberen ze een beetje in de gaten te houden, maar we kunnen niet steeds het hok open trekken om te gaan kijken, want dat verstoot ze de jongen zeer waarschijnlijk....Ze is wel druk bezig met het maken van een lekker nest en ze is erg aan het zoeken naar eten, dus tot nu toe ziet dat er redelijk goed uit, maar het is echt nog afwachten of ze de jongen wel verder groot gaat brengen....
Met Tegel gaat het eigenlijk buitengewoon goed....Hij heeft een aardige inhaalslag gemaakt denk ik, want hij heeft gewoon asociaal zitten vreten....hij was echt heeeeel erg hongerig. Hij is nog niet 100% teekvrij, maar het begint er al wel op te lijken!
Steefjevos
Geplaatst: 05-08-10 23:08
Wat zien die jongen er prachtig uit al! Stom hoor, dat ze zo verstoord zijn. Is het niet zo dat de moeder dan af en toe de jongen zelfs opeet? Of is dat niet bij dit soort gevallen zo? Ik had begrepen dat egels dat wel eens doen. Wat fijn dat ze in ieder geval een nest probeert te maken, dat is toch hoopvol? Nare foto's van Tegel, gelukkig knapt hij ook weer wat op.
Hoe gaan jullie de ooievaars eigenlijk terugzetten? Doen jullie de jongen terug naar het gebied waar ze individueel vandaan komen of worden ze als groep teruggeplaatst in een nieuw gekozen gebied?
Zephyr
Geplaatst: 07-08-10 11:35
Hier weer even een snelle update vanuit de opvang....
Gister een lekker dagje gehad, we hebben namelijk meer dieren uitgezet dan dat we hebben binnen gekregen, dus dat was winst! We hebben 2 meeuwen uitgezet, die gingen echt goed weg. 1 ervan kwam met totaal verlamde poten binnen, echt gaaf om te zien hoe ze dan nu wegkomen. Daarnaast hebben we een stuk of 5 merels uitgezet en 8 duiven. Alles kwam in 1 keer helemaal goed weg, dus dat was wel tof!
We hebben helaas ook weer 3 duiven binnen gekregen, een jonge merel en een fretje.
Tegel is ondertussen door naar een andere opvang, want eigenlijk zijn wij alleen tussenopvang voor de egels. Hij werd zo actief en probeerde de hele tijd te ontsnappen, dus die gaat helemaal de goede kant op.
Vandaag gaan we de ooievaar uit het gips halen. Als het helemaal goed is mag hij dan vandaag de hele dag buiten bij de anderen en morgen gaan we dan het gazen dak van de ren halen zodat ze uit kunnen vliegen. Ik ben onwijs benieuwd.
Als ik meer weet over de ooievaar laat ik het jullie weten!!!
Morgen komt de dierenarts, dus dan gaat de ooievaar uit het gips. Vandaag hier de hele dag regen gehad, dus we gaan nu ook niet al teveel veranderen.
De egel met jongen eet erg goed en is verder erg rustig in haar nest. We horen heel hoog gepiep van de jongen, dus dat is een supergoed teken!!!
Nickeltje
Geplaatst: 08-08-10 23:02
En van mij vandaag een langere update.
Laat ik beginnen met het meest tragische nieuws van vandaag. De ooievaar met zijn poot in het gips hebben we er uit gehaald. Onder het gips zag alles er netjes uit, in de spalk hadden de breukdelen echt netjes tegen elkaar gelezen en het was niet gezwollen. Alleen toen de spalk er echter vanaf ging, bleek dat de breuk totaal niet geheeld was. De 2 poot delen onder en boven de breuk bewogen nog los van elkaar. We hebben helaas meteen de vogel in moeten laten slapen. Erg moeilijk, hij deed het zo enorm goed... Foto's van bij het afhalen van het gips... http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1281300284 http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1281300339 http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1281300339
Daarnaast zat er nog een groep konijnen met lange tanden, die door de DA behandeld moesten worden. Vandaag heeft ze met een slijptolletje er netjes een eindje afgeslepen zodat ze nu weer even gewoon goed kunnen eten. Maar bij 2 konijnen staan de tanden zo verkeerd dat dit niet met één keer slijpen goed komt en bij deze konijnen zullen de voortanden volledig verwijderd worden, dan groeien ze niet meer zo over elkaar heen en kunnen konijnen wel gewoon eten wat ze willen omdat ze wel de kiezen hebben om alles te vermalen. Die ingreep kost echter ongeveer 100 euro per konijn, dus dat wordt een flinke kostenpost voor onze opvang...
Dat neemt in de opvang even heel veel tijd in beslag...
Daarnaast hebben we een nest met 3 jonge wezeltjes zitten die inmiddels zelf eten en je ook aanvallen en dusdanig snel zijn dat ik die niet op de foto heb gekregen helaas... En verder zitten er de min of meer "standaard" vogels voor dit seizoen in de opvang. Veel halfwas houtduiven, wat verkeers slachtoffers en een paar zwanen...