Het Konijnentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:55

Mindim schreef:
Ik weet ook niet anders dan 'minimaal' 2 weken, voor de zekerheid liever 3, maar dat klopt dus niet? Ach ja, liever te lang er mee wachten dan te kort, denk ik maar.

Jup 2 weken is ruim voldoende als de dierenarts zijn werk goed heeft gedaan :)
Voor de doorstroom hier erg fijn dat we niet zo lang hoeven te wachten, anders moeten de heren zo lang hier blijven na castratie. In principe zijn ze al eerder onvruchtbaar, maar het is hier voor de zekerheid 2 weken en wondherstel :)

Anoniem

Re: Het Konijnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:15

Nee, snap ik, ik ben alleen particulier en het verloop is dus niet dusdanig, ik persoonlijk geef het dan liever een extra weekje. Enne DA had het werk goed gedaan hoor, geen jongen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:15

2 weken is vrij kort... Maar als ze niet meer vruchtbaar zijn :) En jij hebt zoveel rammen elk jaar...

Ik zal overleggen met mijn moeder, wil hem wel gecastreerd hebben asap nu ik weet dat het kan *\o/* .. Heb al een vriendin op het oog namelijk :o , ze verdient het zo en ze is zo cute <3. *kruist vingers* (zorgboerderij konijn , zit nu alleen en is zo dik geworden maar wel erg knap. Als ik haar volgende 10 jaar top kan maken!)

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:17

Ik meld me ook ( heb al paar x een vraag gesteld)

Ik heb 3 konijnen. Sinds vandaag is de 3de ram ook gecastereerd.
De eerste konijn (7 a 8 jaar) heb ik van een collega gekregen samen met zijn vriendje die later overleed.
Hij heeft een jaar alleen gezetten maar ik merkte dat hij eenzaam werd.
Dus op zoek naar een vriendin. We hadden 1 gevonden maar na 6 weken was de voedster de baas en mijn konijn werd heel bang. Dus de voedster werd geruild bij de opvang waar ze weg kwam. Maar er was geen voedster in kleinere versie. Dus werd het een gecastereerde ram van 4 jaar. Dit zijn nu dikke maatjes en delen nu samen een overdekte ren van 5 bij 3.20 met een hok erin.
Konijn 3 is Ruffles. Hij komt bij een opvangadres weg. Hij had met 3 rammen en een voedster in 1 hok gezetten.
Hij was flink toegetakeld door 1 van de rammen. Zijn neus en oren zijn dus niet zoals het hoort. Maar ondanks dat is hij heel knap. Ik heb hem vandaag laten castereren nadat hij bijna een jaar apart heeft gezetten om aan te sterken.
Ik hoop hem over paar weken bij de andere konijnen te plaatsen.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:21

Jee, Sietske wat een verhaal! Ik heb nog nooit gehoord dat rammen bij elkaar kunnen. Goed dat je Ruffles de tijd geeft om aan te sterken!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:22

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:32

De eerste konijn heeft zeker 6 jaar met een ram samen gezetten. Allebij wel gecastereerd.
Maar aangezien koppelen met voedster mislukte weer geprobeerd met een (gecas) ram.
Ging vanaf de eerste dag goed. Hij leeft helemaal op.
Ruffles heeft halve oren en zijn neus is nu een neusje. Er zat een dikke korts op van ongeveer 2 cm rond in het begin.
De opvangadres dacht dat hij een trauma had opgelopen voor andere konijnen.
Maar bij mij ontsnapte hij 1x onder het gaas door naar de andere konijn. Dus gelukkig geen trauma maar een behaarde boef

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:50

Sietske: mijn grote franse hangoor valt ook op mannen hoor, is 'ie veel gelukkiger bij! :Y)

Wel jammer dat het met de voedster minder ging!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:41

Hier ook meerdere ramkoppels/gehad.
Heb nu een groep van 6 rammen en 3 voedsters, heerlijk stel. Pas weer een koppel rammen gekoppeld die beide definitief niet plaatsbaar zijn, die poetsen samen wat af.
Er is alleen een hele belangrijke kanttekening, ze moeten wel allebei/allemaal gecastreerd zijn en dan is het natuurlijk nog de klik die er moet zijn. Ik heb macho heren zitten die gaan nooit samen met andere heren of ze nou gecastreerd zijn of niet.
Ongecastreerde rammen is een no go :n

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:29

Ik wil een ren buiten gaan maken zelf, maar ben nog aan het twijfelen wat ik ga gebruiken als gaas.
Ik vind gewoon gaas best prijzig (bij gamma), dus ben nog aan het rond kijken of ik gaas of soort "hekwerkje" of wat ik het beste kan gebruiken. De ren wordt ongeveer 2 bij 2 meter, en ook komt er gaas als dak, (voor vreemde dieren die rond zwerven in de buurt)

Hebben jullie ideeen?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:22

Je kunt ook op marktplaats kijken naas gazen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:47

Idd :)

Ga zaterdag naar mijn ouders , niemand is dan hier bij de konijnen. Zaterdag morgen krijgen ze dubbele portie voer , ik zit met hun water zou het warmer worden dit weekend? Dan kan ik gewoon 2 flessen hangen , zondag middag zijn er weer mensen dan worden ze weer gevoerd.. Kan toch wel?

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:50

Het wordt zaterdag 9 graden gemiddeld.. Dus niets aan de hand...

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 18:01

sietske83 schreef:
Laura_x_ heb jij je konijn nog in een buitenhok?
Mijn konijn is nu bij de Da im gecastereerd te worden. Zij raden mij aan om hem naar binnen te doen voor een nacht.
Hij zit normaal in een buitenhok met plastic ervoor om tocht tegen te gaan.

Ik heb nooit gezegd dat mijn konijn buiten zat haha :P Hij zit lekker binnen en dat blijft hij ook :j

Faniek schreef:
Laura_x_ schreef:
Ik heb nog een vraag voor jullie.
Op internet staat dat je na 2 weken kunt gaan koppelen, dat ze dan niet meer vruchtbaar zijn. Ik heb ook een fokker gevraagd en een aantal mensen met ervaring hiermee en die zeggen hetzelfde. Mijn dierenarts zei dat ze het ietwat vroeg vond. Wat is nu wijsheid?

Na 2 weken kan je veilig koppelen. Helaas, weten de dierenartsen dit lang niet altijd.
Ik koppel hier alles na 2 weken of nou ja als er een dame voor zit te wachten op een date en dat zijn toch gerust een paar honderd konijnen per jaar en er is nog nooit een ukkepuk geboren :D Wel schijnzwangere dames :))
Heeft hij veel last van de hormonen kan je eventueel wat langer wachten.

Bedankt voor de informatie! Ik heb inmiddels contact gehad met meerdere mensen die er verstand van hebben en die raden mij ook 2 weken aan. Ik hou gewoon die twee weken aan. Dan krijgt hij dus binnenkort eindelijk een vriendinnetje :D

Hij maakt het goed, hij is vrolijk; alert en eet normaal :j

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 18:05

Oke mijn konijn heb ik toch maar in zijn buitenhok gedaan.
Hok was wel geheel ingepakt maar hij is de nacht goed doorgekomen.
Kan ook niet anders met zijn lange haren.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 18:49

Iemand hier die zin heeft in een dagje helpen in de konijnenopvang :D ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:43

is anderhalf uur rijden met de bus dacht ik , is voor mij geen doen nu...

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:04

WinSel schreef:
Iemand hier die zin heeft in een dagje helpen in de konijnenopvang :D ?

Als je dichterbij had gezeten had ik dat best een keer willen doen

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:28

Jammer jammer, maar ik begrijp jullie wel hoor :D

Hoe gaat het hier met alle konijnen ? Hebben ze de kou weer overleeft ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:07

Mijn ene koppel heb ik s'nachts binnen , die hebben hooguit last van bevroren water en mij (ze willen eruit :P , nee ik laat jullie lekker in het hok). Bij mijn ouders het bevroren water weer , het koppel gedraagt zich en de jonge heer is lekker de bende aan het terroriseren :') . Mijn moeder zorg prima voor ze :) , ze zitten lekker dik in het stro ze vergeet hooguit het plastic van de zak met stro eruit te halen {:)-:

Al met al niks spannend , van het weekend is mijn koppel even een nacht alleen maar gelukkig vriest het dan niet meer. (zorgboerderij heeft kerstfair waar ik helpen wil (dieren verzorgen alles opruimen , want het wordt gehouden in de stal , dus ook bordjes ophangen dat de cavia's konijnen en paarden niet aangeraakt mogen worden), en mijn huisgenoten gaan allemaal een weekend weg. En ik mag niet hier alleen blijven en moet zaterdag naar mijn ouders toe , gelukkig zijn ze een dag later weer terug want zij vertrekken vrijdag al.) De kleine terrorist wordt begin volgend jaar gecastreerd dat heb ik al enigzins rond :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:24

Leuk ! En met een bult hooi moet het goed komen hoor dat ze even alleen zitten :)

Die van mij hebben ook een lekkere bult stro in het hok, alleen wilden ze toen niet meer op het wctje, dus wctje maar verplaatst haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:09

Ah daarom , ze krijgen 2x voer en zaterdag dan 1x en zondag ook dubbele portie. Stro hebben ze nog , en hooi tsja het is kruidenhooi en hap slik weg :=

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 09:48

Vanavond met mijn konijntje naar de dierenarts voor controle, ze heeft tot nu toe elke dag de kuur gewoon gehad. Maar ze niest nog aardig veel.
Ze word ook steeds agressiever als ik de kuur geef, ze valt me aan en bijt me.

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:19

@ Dess . Heb je verhaal niet gevolgd . Neem aan dat je konijn AB kuur heeft . Is het niet mogelijk bij konijnen dat de dierenarts een langwerkend antibioticum geeft ?

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 12:22

Ze heeft longontsteking en koorts, dus heb ik een kuur enrofloxoral meegekregen. Volgens mij moet dat drie week lang, maar zal vanavanond even voor de zekerheid vragen.