Werkhonden & Training

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kyar

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:55

Die methode werkte bij Kenji ook niet altijd, eigenlijk alleen maar als we aan het wandelen waren want op het veld stond ze zo hoog in drift dat je het dan wel kon shaken.

Niet zo handig als je Flyball wedstrijden doet , lossen met pakwerk deed ze overigens wel altijd.

Heb het met een teletact opgelost , iets waar ik niet helemaal achter stond, maar alles beter dan ophangen , schoppen of slaan .
Een kennis die er veel ervaring in heeft heeft mij daarbij geholpen.

Kwestie van hoog in drift zetten , los zeggen en bij niet gelijk lossen het knopje indrukken.
Hij stond echt op de laagste stand, je zag haar niet eens reageren.

Maar na 2x los en een schokje was het kwartje gevallen en nu lost ze gewoon ( ok als ze 2 ballen heeft wat moeilijker ;) )

En daar was ik nou al die jaren zo mee aan t kloten :s

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:18

Welkom Kyar! Ik had al even op je site gekeken voor foto's. ;) Wat is Ziva een leuk beestje zeg! :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 14:04

Tot nu toe heb ik elke hond aan het lossen gekregen ook in die drift juist daarin is appe'l zo belangrijk. Daar is dan ook wel waar het vaak mis gaat :) Assad vind lossen met een bal ook niets maar hij weet wel dat niet lossen geen bal weer krijgen betekend en dat lossen op commando extra spel betekend. Kwa pakwerk lost hij altijd top enkel als hij kwaad word door bijv niet juiste stokslag wil hij wel eens blijven hangen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 01:02

Seven, je hoort me ook nergens zeggen dat Tin al perfect onder appel staat, verre van zelfs. Het lossen is slechts een onderdeel van het appel waar we druk aan werken, het is voor ons beiden een leerproces. Vergeet svp niet dat we uit een diep dal kwamen, omhoog zijn geklommen en toen nog een verdieping lager dan het eerste dal vielen. Het neurotische start al voor we het veld opgaan, piepen, blaffen, janken. Hij wil alleen maar werken. Het is ook een flink "mislukte" kruising, als ik het goed heb zijn er al 3 honden uit hetzelfde nest afgemaakt, zogenaamd onhandelbaar, maar sowieso bij de verkeerde mensen terecht gekomen.

Kyar, ik heb absoluut geen problemen met een teletac, mits juist gebruikt. Met ophangen trouwens ook niet, dit is een proces naar het lossen voor de mouw. Het lijkt cru, maar enkel de eerste paar keren is het even moeilijk. Ik hang hem nu ook op om zijn speeltje te lossen, dit is, hoe vreemd ook, de meest vriendelijke manier op dit moment voor hem. Hij raakt zichzelf anders kwijt in zijn neurotische gedrag. Ruilen voor een stuk worst werkt zelfs niet, hij heeft een (sloop)drift waar je eng van word. Bij de mouw kan ik ook niet te lang wachten met lossen, omdat hij anders direct gaat slopen, en dat willen we niet.
Teletac is voor nu geen optie bij hem. Hij is in december met ernstige vergiftigingsverschijnselen opgenomen geweest in Utrecht, en heeft in het totaal 5 dagen in een status epileptica gelegen. Hier heeft hij wobbler (storing in het centrale zenuwstelsel, wat zich bij hem uit in kopschudden bij spanning) aan overgehouden, en we weten niet wat voor een gevolgen een elektrische schok, hoe klein ook, zal hebben. Officieel had hij ook een half jaar rust moeten houden, maar hier was niet mee om te gaan, hij vloog tegen de muren op. Tijdens het appel (wat vaak maar een paar minuten duurt voor hem nu), werken we momenteel enkel aan de aandacht voor mij. Wat prima gaat als er geen andere honden op het veld zijn, als die er wel zijn vind hij het heel erg moeilijk om zijn aandacht bij mij te houden, terwijl hij wel erg graag wil. Daar werken we aan. Als hij een metertje of 15, 20 zijn aandacht erbij heeft is het goed, krijgt hij zijn speeltje en stoppen we. Dit is voor hem echt even genoeg.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 01:18

Mijn post over het lossen en de appel in het werk was algemeen niet persoonlijk op jullie gericht :D ik ken de hond verder niet dus kan niet oordelen over zn appel. Wel lees ik heel veel dingen waarvan ik denk waarom dan toch pakwerk doen en hem hoger in drift laten komen als hij hier zo neurotisch van word? Ik was zelf nooit al zo ver gegaan met hem om pakwerk te doen als hij zich niet eens kan gedragen voor dat je wat gaat doen. Elke hond kan rust pakken mits goed begeleid en ondersteund gaat hij piepen janken klieren jammer dan dan wacht ie maar tot die wel rustig en kalm kan reageren, als ik elke keer toe zou geven als assad (ook een zeer werkwillige hond die ik vanaf 8 weken heb moeten leren dat naast baas en trainen er ook nog zoiets als hond zijn bestaat) zou piepen en zeuren was hij ook zeker door geslaan in zn werk drift en werkwilligheid juist zo'n hond moet je beschermen tegen zich zelf :) Ik ken hem nogmaals niet zelf dus kan enkel info halen uit wat jij schrijft en daarin lees ik dat het voor hem te snel gaat er zit geen rust in trainen is rust en rust is beloning. Terug naar het begin en zeker niet gaan trainen als hij het jankend en zeurend zit af te dwingen wacht rust af en dan pas ga je iets actiefs doen. De staat kwa drift en emotie die de hond heeft als die het veld op komt bepaald ook de training.

Kyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 09:15

Ow maar dat stukje over hoe ik het heb opgelost was niet om een tip te geven hoor.

Gewoon mijn ervaring zeg maar.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 16:08

Seven, hoe we het nu oppakken is ook dat hij, voor we het veld opgaan, eerst moet zitten en aandacht bij mij houden. We wandelen al een stukje voor we beginnen, om de rust te pakken. We gaan dus niet piepend het veld op. Maar hij doet het dus ook bij appel, niet enkel bij pakwerk. Het is de will to please die hem zo driftig maakt. Ook voor het speuren doet hij idioot, zodra hij mag gaan speuren gaat er een knop om en is hij alleen maar aan het ruiken. Hij doet alles een tikkeltje overdreven zeg maar. Ik snap trouwens best je verwarring, maar ik volg mijn trainer en gevoel. Nochtans bedankt voor je advies!

Zelfde met uit de kennel halen. We hebben geprobeerd om hem, zodra hij idioot de kennel uit kwam, hem direct terug te zetten. Dit werkt echter averechts, hij werd steeds drukker. Nu muilkorfje om, eruit halen, compleet negeren en een stuk lopen. Nog niet ideaal, maar een stuk beter.

Het is bij ons continue zoeken naar wat de beste oplossing is, ooit komen we erachter.

Wat ik me trouwens al een tijdje afvraag, GroteVogel, lees je nog mee? Hoe is het met jouw pupje?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:23

Net even met de hondjes naar het strand geweest. Alhoewel het strand bijna in de achtertuin ligt hier, gaan we altijd met de auto. Met 4 honden wandelen is namelijk niet erg handig. Maar goed, de auto lag vol met rubberen tegels die ik opgehaald heb en er nog steeds niet uitgehaald had, dus dat was geen optie. 2e optie was om alleen Lara en Tin mee te nemen, maar Shinto keek alsof hij ook erg graag wilde. Dus maar gewoon aan de wandel. Michel met Lara en Shinto, ik TinTin en Ocean. Tin gelijk even appel ge-oefend, en Ocean liep gewoon zijn gangetje. Bijkomend nadeel was wel dat alle riemen in de auto lagen, onder de tegels :+. Maar met wat plak en knip werk lukte het wel. Tin zijn appel ging goed!
Tin is de zee ingeweest. Tot zijn buik, maar voor hem heel wat, want hij haat water. Maar ja, de stok werd het water ingegooid en die wilde hij erg graag hebben (met alle honden neem ik nooit speeltjes mee, dat word alleen maar ruzie).

Nog even wat foto's, slechte kwaliteit, maar probeer maar eens foto's te maken als ze zo hard gaan.
Ocean die een gek minuutje had:
http://img.photobucket.com/albums/v327/ ... 163902.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v327/ ... 163905.jpg

De andere 3 achter elkaar aan:
http://img.photobucket.com/albums/v327/ ... 163909.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v327/ ... 163912.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v327/ ... 163923.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v327/ ... 164318.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v327/ ... 164326.jpg

Op weg naar huis, Tin liep dus keurig naast me links, uit beeld :+
http://img.photobucket.com/albums/v327/ ... WA0000.jpg

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:27

Lekker, het strand zo dicht bij! Kunnen ze lekker uitrauzen haha.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:31

Ja, als je er al je hele leven naast woont, merk je het niet meer zo. Vanuit stal hoef ik alleen de straat maar over te steken :P

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:08

Ik kom mij hier ook weer even melden ;-)
Over 3 weken zal Guppie onze roedel komen versterken, een wolfsgrauw DH teef van dan 5 maanden.
Ik ga met haar het BHN programma volgen, een combi tussen IPO en KNPV zeg maar.
Zijn er hier meer mensen die dit doen>?
Het is een vrij onbekende sport, bijna iederen doet IPO heb ik het idee....

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:52

(heb zelf geen werkhond), maar de club waar ik vaak ga te kijken, traint zowel KNPV als BHN. ;) Ik vind beide leuker dan IPO. ;) Net wat meer actie, net wat een hoger niveau. ;)

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:44

Ook even hier ter info,

http://www.omroepbrabant.nl/?news/19072 ... akken.aspx

Afgelopen zaterdag op zondag zijn onze vereniging en nog een andere honden vereniging in Oss bestolen van onze pakwerk artikelen.
Pakken mouwen rollen lijnen, alles meegenomen !

Dit om iedereen te waarschuwen dat er wsl mensen op deze spullen uit zijn dus kijk a.u.b. uit !, en wie weet word er bij iemand op de vereniging nog eens iets aangeboden ( hele grote kans van niet natuurlijk maar goed :P )

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:50

Jeetje wat naar! Onze club ligt gelukkig in een park waar je niet met de auto in kan komen, als je geen sleutel hebt. Maakt diefstal wel lastiger. Zijn jullie alles kwijt nu?

Hihi, de honden hadden gisteren veel last van de wind met het speuren, zowel Tin als Lara raakte het spoor enkele keren kwijt. Bleven wel keurig zoeken, dus was een mooie oefening.

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:04

Utixo schreef:
Jeetje wat naar! Onze club ligt gelukkig in een park waar je niet met de auto in kan komen, als je geen sleutel hebt. Maakt diefstal wel lastiger. Zijn jullie alles kwijt nu?

Bij ons staat er een grote slagboom met een flink slot erop, alleen hebben deze slimmerikken een jong boompje omgegooid en zijn via de bosjes met de auto het parkeerterrein opgekomen.

Wij zijn alles kwijt inderdaad, 5 pakken stuk of vijf mouwen, jonge honden mouwen, bijtrollen noem maar op ook wat losse artikelen zoals en compressor die daar stond, en blijkbaar hadden ze ook dorst gekregen van het graven want we missen ook wat kratten frisdrank......... :')
Het enige wat we langs het pad terug gevonden hebben was een softstok en een zweep.
We zouden zondag examen hebben, dit moesten we dus ook cancellen.
Wat ze bij de andere club missen weten we niet, daar hebben we nog niets over gehoord.

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:33

Jeetje wat een rotsituatie!! Ik hou mijn ogen open. Zijn er nog speciale "dingen" waaraan we het spul kunnen herkennen?

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:19

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:18

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:44

@Kuggur:
is jullie trial nog/al doorgegaan?
Ben toch wel benieuwd...

Vraagje: heeft er hier iemand veel ervaring in het schapendrijven met een beauceron?

Hoe werken die honden, blaffen ze, happen ze snel, stoppen die net zo snel als een border, reageren die op druk dmv lichaamstaal als je ze van de schapen af zou willen houden, etc.??

Kreeg deze week die vraag van iemand of ze eens bij ons aan de schapen mogen kijken.
Nu hadden we afgelopen zondag een demo, vond dat daar niet echt de uitgelezen plek eens te testen.

Doe ik liever hier thuis met een round pen, dat zijn een stuk grotere honden als borders, meer schade als die echt zouden bijten of jagen. En dan eerst eens aan een lange lijn voordat we los gaan etc.
Bovendien wil ik graag weten waar ik aan begin...ik wil uiteraard graag mijn schapen heel houden, maar ook niets verkeerd doen met de beauceron. Tot nog toe enkel ervaring in borders trainen :)

We hebben sowieso afgesproken eens te gaan kijken bij de mensen in Nootdorp die blijkbaar aanlegtesten voor de beauceron afnemen.
Maar was niet slecht op voorhand al eens te weten hoe anders dit soort honden werkt als een bc :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:52

Ik weet dat Essiesilly hier op bokt heel erg bekend is met het ras (is net begonnen met fokken), dus wellicht dat je haar kan benaderen!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:18

Hoe is het met de hondjes? Hier wat vorderingen, Tin lijkt het aardig op te pakken en laat de laatste weken opeens veel verbetering zien. Afgelopen zondag voor het eerst met een pennenbandje gelopen (is een weldoordachte keuze geweest, met de normale slip komt de correctie steeds te laat aan, ik kan met mijn linkerarm geen juiste correctie geven ivm medische problemen). Wat een verschil gaf dat! Hij heeft vanuit de auto 1 harde correctie nodig gehad en was gelijk klaar met neurotisch doen. Tijdens het appel was een ophouding voldoende. En het mooiste, ook naar het pakwerken toe, toen hij de pennenband al niet meer omhad, was hij keurig onder appel.

Lara heeft voor het eerst meegelopen met de jonge honden groep, de puppies van de IPO zeg maar. Vond ze maar erg gek, zit een hoop werk aan :D.

Ik ben op zoek naar een leuke wheelcover, iemand enig idee waar die te bestellen zijn?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:23

Fijn dat het zo goed gaat :j

Hier gaat het ook goed onze nieuwe aanwinst een min pincher gaat ook mee naar de club, ik train hem nu klaar voor de vzh hopelijk daarna speurhond en onofficieel trainen we in de training dan het hele IPO appél mee. Hij is nog maar 14 weken maar last al een flinke werkdrift zien en vind daar naast ook nog eens super leuk om te doen. Hij lijkt kwa workabbility zeer veel op de dobermann

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:27

Wel die trial begint erg twijfelachtig te worden, oorspronkelijk gepland op 6 april, een dag uitgesteld wegens slechte toestand van het wedstrijd terrein, beroerd weer, twee weken uitgesteld.
Wel dat weer is hier waanzinnig geworden, de hele afgelopen week keiharde vorst (ben de schapen ´s ochtends wezen voederen bij minus tien...).
Nu huilt er een storm om het huis, en er was de hele dag natte sneeuw (temperatuur hangt wat om het vriespunt nu), alle wegen rondom het dorp zijn onbegaanbaar.
Dit betekent dat ik me nauwelijks kan voorstellen dat de toestand van het terrein verbeterd is, eerder verslechterd, ik geloof er niets van dat de trial dit weekend door kan gaan, en het "gelegenheidsvenster" is zich aan het sluiten; de lammertijd begint hier eind april, en dan kunnen we het voorlopig vergeten....

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:33

Dat zou balen zijn Kuggur! Hier in NL is het weer eindelijk wat aan het verbeteren. Ik woon aan zee, dus nog wel een flink windje, maar wel een warm windje. Heerlijk!

Leuk Seven! Waarom wil je onofficieel trainen? Een Pincher is een soort van smallere Dober toch, simpel gezegd?

Een paat leden van onze club doet zondag mee aan kampioenschappen in Nieuw Vennep. "Helaas" heb ik een clinic, maar ik ga proberen daarna die kant op te vliegen. Wel gezellig, want de hele club komt kijken met dit soort dingen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:40

zou idd erg jammer zijn Kuggur, laten we hopen dat het weer toch snel nog betert!

Hier ben ik met de jongste stilaan begonnen aan het werk te gaan, waar het eerst wat kinderklas was vind ik dat ze nu begint klaar te zijn voor echte training...