patpen schreef:De herder heeft helemaal géén groeiproblemen! Alleen was zij geen mollige pup omdat zij de "vette" moedermelk gemist heeft. Duits herder teefje hoort tussen de 55-60 cm te worden; zij is 58 cm. Nog steeds niet mollig maar mooi slank zoals het hoort (gewicht bij deze hoogte ligt rond de 28 kilo en dat weegt zij nog niet). De Duitse herder groeit in 15 maanden uit; de eerste 12 maanden gaat de groei in de botten zitten, de laatste 3 maanden in de spieren). Het ras staat bekend om een gevoelig maag-darm stelsel, voor mij ook een reden om geen vers vlees met brok af te wisselen of langzamerhand om te zetten op volledig vlees.
Groeispurten of groeipijnen heb ik niet meegemaakt met deze herder (dit is de 3e herder die wij hebben).
De kleine hond wil graag rust hebben om te eten, niets meer, niets minder. Als er te veel om haar heen gebeurt, laat ze de brokjes staan. Bij haar hebben we wel een tijdje vlees erbij uitgeprobeerd (toen we alleen haar nog hadden na het plotseling overlijden van de vorige herder) maar ook dat liet ze staan als het te onrustig was. Nu is er sinds 1,5 week een nieuwe kat in huis en daar moet ze aan wennen. Maar ze zijn allebei levendig en absoluut niet ondervoed. De kleine hond laat trouwens hooguit 1x per week 1 maaltijd half staan.....
In de tijd dat ik nog bij de dierenarts werkte als dierenartsassistente, heb ik het wel eens doorgesproken over wel/niet vers vlees voeren. Volgens hem was het niet noodzakelijk om vlees te voeren omdat tegenwoordig de brokken van goede kwaliteit zijn, zeker de merkbrokken.
Overigens koop ik de RC brokken niet bij de DA zelf dus hij heeft er geen voordeel bij.
Ik meende ook uit je tekst op te maken dat de herder 'groeiproblemen' had omdat je zei dat ze een achterstand had. 
Goeie brokken... Ze zijn er wel maar dat zijn mijns inziens zeker niet de merkbrokken. Dat de DA dat zegt verbaast me niet, aangezien die meestal gesponsord worden door merkbrokken.
Een goede brok vind ik een brok op basis van vlees, en helaas zijn 9 van de 10 brokken op basis van granen.