Cesar Milan: 2 gezichten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:45

Babootje, dat heb ik dus in cesar zijn boeken ontdekt. De mijne kregen een hele dag liefde, ongeacht hun gemoedstoestand. Tegenwoordig zijn ze alle drie een stuk relaxter (calm, submissive) en dus heeft het knuffeluurtje ook een stuk meer effect. Het werkt nu goed en dus houd ik dat erin.

Macs, onderzoeken kunnen natuurlijk wel bepaalde dingen aantonen die met bepaalde technieken kunnen laten zien dat het efficienter werkt. Daarom worden techineken ook aangepast omdat ervaringen aantonen dat er makkelijkere of betere manieren zijn, zowel op honden, paarden of welk gebied dan ook.
Maar omdat er ontwikkeling ontstaat op een bepaald gebied, wil dat nog niet zeggen dat de basis van een bepaalde techniek niet meer functioneerd.
Ik ben van mening dat Cesar zijn techniek idd back to basics is, maar voor mij persoonlijk klikt dit gewoon beter. Dat wil niet zeggen dat andere technieken niet werken. Denk dat elke techniek wel heeft bewezen dat het voor iemand werkt, want anders sterven ze vrij snel uit ( de technieken, niet de mensen die ze beoefenen). Maar alleen al dat er zoveel mensen zijn die de logica in cesar zijn techniek zien, is denk ik dat er zoveel zijn en mensen soms het bos door de bomen niet meer zien en dan maar gaan voor de meest simpele techniek.
Cesar geeft ook regelmatiig toe dat hij nog steeds aan het leren is en dat hij bepaalde dingen anders doet dan vroeger omdat hij inziet dat ze nu beter werken. Ik zou er niet verbaast om staan als zijn techniek nog aangepast zou worden, maar ik denk dat de basis van zijn techniek zeer goed is. En kalme onderdanige hond die een leider heeft die stabiel is, rustig is en de hond duidelijke leiding geeft. Denk dat dat een erg goede basis is, net als wat de meeste andere technieken leren. Maar het verschil vind ik dat het hem zit in het feit dat veel technieken uitgaan van het feit dat de fout bij de hond ligt en bij cesar gaat hij uit van het feit dat de fout bij de baas ligt.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:46

LecyTinker schreef:
Hey nikki, zit je nou mijn frikandel af te kraken??? :P

Het nadeel met de bal is in mijn ogen dat je er dus mee moet spelen. Je hebt dus een speel-break midden in de training, elke keer. Je kan dus niet zeggen, hier, naast en gewoon door gaan, want je moet de bal eerst geven en dan weer afnemen...
Maar Laura, je moet doen wat voor JOU werkt. dus als de bal werkt dan moet je daar zeker bij blijven.

Ik bedacht me trouwens nog even op iets van een paar pagina's terug. Dat Cesar zijn methode niet gebaseerd was om onderzoek. In zijn boek haalt hij bij elke techniek een ander boek aan dat geschreven is door een psycholoog of een erkent trainer. Alles wat hij schrijft ondersteund hij met al eerder geschreven en geaccepteerd matriaal van anderen. Dus dat zijn techniek geheel uit de lucht gegrepen is en compleet verkeerd is volgens alle onderzoekers (Ja meneer Gaus, ik heb het over uw uitspraak) is kant en klare onzin. Hij onderbouwd elke zienswijze die hij heeft. Die verwijzingen staan achter in zijn boek met de link bij de methode in het hoofdstuk zelf.

In feiten onderbreek je de training ook omdat je hem beloond. Het spelen kan ook gewoon heel kort zijn.

Haha nou het is niet zozeer de methode van Cesar die ze volgt, maar wel het calm & assertive (babooje, bedoel echt assertive, dat is zeg maar assertief, dus duidelijk en weloverwogen). Daardoor reageren de honden beter op haar. Ze had namelijk nogal de neiging om erg nerveus te worden als ze een vreemde hond zag, waardoor Sanne weer daarop reageerde. Nu denkt ze, doorlopen en niet aanstellen!

@Macs, ik denk da liedje hiermee doelt op de dominantietheorie. Inmiddels is namelijk gebleken dat deze theorie erg oud en achterhaald is. Cesar werkt nog via deze weg, zoals Gaus vroeger ook deed.

@LT; ik heb mijn honden nooit moeten corrigeren op trekken, omdat ik simpelweg omdraaide en de andere kant op liep. Geen getrek aan de lijn, maar gewoon omdraaien en doorlopen. Half-check is nu inderdaad meer gemakzucht :D Ze hebben ook gewone halsbanden, is maar net wat m'n dag is, welke ze om hebben :D

liedje89

Re: Cesar Milan: 2 gezichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:52

niet alleen de dominatie theorie maar het hele trainen met correcties als hoofdrol. Belonen werkt net zo goed en zorgt voor een veel positiever trainingservaring naar mijn idee. Er is nog maart een tak van sport waar dat de standaard is alle andere zijn over gegaan naar een 'nieuwerwetsere'methode.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:04

Maar geloof dat het vele corrigeren ook onder de dominantie-theorie hoort, omdat ze in de dominatietheorie geloven dat de dagtaak van de roedelleider, corrigeren is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:04

Er zijn ook honden die hij niet corrigeert, maar alleen beloont. Hij past niet 1 methode toe op alle honden. :n

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:18

Nikki__ schreef:
Maar geloof dat het vele corrigeren ook onder de dominantie-theorie hoort, omdat ze in de dominatietheorie geloven dat de dagtaak van de roedelleider, corrigeren is.

Het grappige is juist dat hij in zijn boek verteld dat de dagtaak van de roedelleider is het zorgen dat de roedel overleefd. Dus dat de leider eigenlijk niet zich bezig houd met corrigeren, maar alleen leiding geeft. Corrigeren door hem gebeurd alleen in serieuze gevallen. De roedel zelf zorgt naar elkaar toe dat ze in balans blijven en dus binnen de lijnen van de roedel blijven. Dus daarom heeft hij het ook steeds over the power of the pack. Omdat het een gedeelde taak is en daarom vind hij ook dat iedereen die in een huis met een hond woont een even grote bijdrage heeft aan de hond. Niet alleen de eigenaar in het huis, maar de hele "roedel".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:30

Nikki__ schreef:

Kijk, er is wel gewoon zoiets als dominantie. Mijn Raphael is veel dominanter dan Dimo, als je ze ziet begrijp je meteen wat ik bedoel, Raphael heeft ook echt een andere uitstraling. En waar Dimo de hele buurt bij elkaar moet blaffen om enige impact te hebben, trekt Raphael een lipje op. En Raphi is nog niet eens 2.........
Raphi heeft dan overigens met dat lipje ook direct het resultaat dat hij wil, terwijl het enige dat Dimo bereikt, is dat honden 3 meter verderop gaan staan, voor het geval hij gaat sneppen (wat niet geheel ondenkbaar is ook :+ )
Raphael corrigeert weleens, maar hoogst zelden, hij heeft de wind er wel aardig onder bij 'zijn' honden. En dan nog....... dan trekt ie een lipje op, meer is het niet.
Dimo kun je beter alleen meenemen, als je die zijn gang laat gaan blaft ie iedereen weg, maar dat heeft ook gewoon te maken, met dat als hij een lipje optrekt, er echt niemand is die daarvan onder de indruk is, en van een grauw ook niet. Dan moet je naar heftiger middelen grijpen, ja toch?

Het grappige is nu, dat veel mensen denken dat Dimo heel dominant is, maar dat is hij helemaal niet. Hij wil het wel graag zijn, dat wel. Maar hij is het niet. Raphael staat hem soms vierkant uit te lachen met al zijn aanstelleritis.
En toch...... ben ik wel weer, juist met Dimo, degene die het eerst door de deur gaat. Met Dimo doe ik geen trekspellen. Dimo zet ik écht strak onder appèl. Omdat Dimo, als je die teveel vrijheid geeft, dat niet goed kan handelen, dat heeft een beetje te maken met zijn karakter. Hanteer bij hem die regeltjes, doe alles in een heel vaste volgorde, en Dimo is happy en bij. Maar geef hem een boel vrijheid, laat hem het zelf uitzoeken, en hij wordt heel erg onzeker, en vanuit die onzekerheid zoekt hij steeds weer dat machtsspelletje op. Met een boel duidelijke regels is Dimo niet onzeker, dan is hij gewoon een blije hond. Maar Dimo moet echt achteruit als ik die deur doorga, die moet echt in de mand 's avonds, moet netjes zitten voordat hij zijn eten krijgt, gaat als laatste wandelen en krijgt als laatste zijn eten. Blijkbaar geeft hem dat de zekerheid die hij nodig heeft.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:31

MyWishMax schreef:
Er zijn ook honden die hij niet corrigeert, maar alleen beloont. Hij past niet 1 methode toe op alle honden. :n

Ik ben bij hem nog geen aflevering tegen gekomen dat hij niet een keer de ksssjt en aanraken doet. Dat is zijn methode van corrigeren.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:33

Yamcha schreef:
Nikki__ schreef:

Kijk, er is wel gewoon zoiets als dominantie. Mijn Raphael is veel dominanter dan Dimo, als je ze ziet begrijp je meteen wat ik bedoel, Raphael heeft ook echt een andere uitstraling. En waar Dimo de hele buurt bij elkaar moet blaffen om enige impact te hebben, trekt Raphael een lipje op. En Raphi is nog niet eens 2.........
Raphi heeft dan overigens met dat lipje ook direct het resultaat dat hij wil, terwijl het enige dat Dimo bereikt, is dat honden 3 meter verderop gaan staan, voor het geval hij gaat sneppen (wat niet geheel ondenkbaar is ook :+ )
Raphael corrigeert weleens, maar hoogst zelden, hij heeft de wind er wel aardig onder bij 'zijn' honden. En dan nog....... dan trekt ie een lipje op, meer is het niet.
Dimo kun je beter alleen meenemen, als je die zijn gang laat gaan blaft ie iedereen weg, maar dat heeft ook gewoon te maken, met dat als hij een lipje optrekt, er echt niemand is die daarvan onder de indruk is, en van een grauw ook niet. Dan moet je naar heftiger middelen grijpen, ja toch?

Het grappige is nu, dat veel mensen denken dat Dimo heel dominant is, maar dat is hij helemaal niet. Hij wil het wel graag zijn, dat wel. Maar hij is het niet. Raphael staat hem soms vierkant uit te lachen met al zijn aanstelleritis.
En toch...... ben ik wel weer, juist met Dimo, degene die het eerst door de deur gaat. Met Dimo doe ik geen trekspellen. Dimo zet ik écht strak onder appèl. Omdat Dimo, als je die teveel vrijheid geeft, dat niet goed kan handelen, dat heeft een beetje te maken met zijn karakter. Hanteer bij hem die regeltjes, doe alles in een heel vaste volgorde, en Dimo is happy en bij. Maar geef hem een boel vrijheid, laat hem het zelf uitzoeken, en hij wordt heel erg onzeker, en vanuit die onzekerheid zoekt hij steeds weer dat machtsspelletje op. Met een boel duidelijke regels is Dimo niet onzeker, dan is hij gewoon een blije hond. Maar Dimo moet echt achteruit als ik die deur doorga, die moet echt in de mand 's avonds, moet netjes zitten voordat hij zijn eten krijgt, gaat als laatste wandelen en krijgt als laatste zijn eten. Blijkbaar geeft hem dat de zekerheid die hij nodig heeft.

Begon je al te missen Yam :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:33

@ Nikki: Heb je die aflevering gezien van die hond die niet wilde lopen? Wilde de trap niet op, vertikte het te lopen. Die heeft hij alleen continu beloond en voorop laten lopen, okee en gekoppeld aan Daddy _O-

@ Yamcha: maar ergens is dat toch logisch? Dimo is 'onzekerder' over zichzelf, dus die heeft duidelijkheid nodig. Raf weet het allemaal zelf wel ;)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:37

Haha ja, nu je het zegt! Wat was dat een karaktertje zeg!

Ben ook wel heel blij dat Dimo in de juiste handen is. Denk dat dat zomaar heel fout had kunnen aflopen als hij niet bij de juiste persoon was geplaatst!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:38

Ik ben echt weg van Dimo :+: Van Raf ook, maar Raf is 10 maatjes te groot voor mij _O-

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:41

Wat ik eigenlijk mis in het hele Martin Gaus verhaal is dat ie nu voordoet alsof Cesar enkel de dominantietheorie aanhangt als enige waarheid. En dat is gewoon niet correct. Hij gebruikt delen ervan als correctie, maar op het moment dat het wel goed gaat is die hele methode niet meer nodig. Dan is het niet noodzakelijk om de hond niet toe te staan om op de bank liggen en ga zo maar door en door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:55

MyWishMax schreef:
@ Nikki: Heb je die aflevering gezien van die hond die niet wilde lopen? Wilde de trap niet op, vertikte het te lopen. Die heeft hij alleen continu beloond en voorop laten lopen, okee en gekoppeld aan Daddy _O-

@ Yamcha: maar ergens is dat toch logisch? Dimo is 'onzekerder' over zichzelf, dus die heeft duidelijkheid nodig. Raf weet het allemaal zelf wel ;)

Het is ook wel logisch, alleen bij zulke honden moet je wel waanzinnig consequent zijn, niet even laten gaan..... zodra je die houding ziet veranderen moet je er eigenlijk al weer op zitten. Maar jij hebt ook gemerkt dat Dimo erg goed te doen is als je hem ook die duidelijkheid geeft. Dan is hij écht lief, en aardig en knuffelig enzo.
Raf...... dat is weer heel wat anders, Raf hoef je idd niks wijs te maken, die weet het gewoon wel. Raf moet je op een andere manier toch ook heel streng mee zijn, en vooral consequent, want Raf is wel het type, als je die een pink geeft, pakt hij gelijk je hele hand, en je arm erbij. Raf pakt gewoon de ruimte die hij krijgt, álle ruimte die hij krijgt. Dimo wordt daar onzeker van, Raf helemaal niet, die is alleen maar van: lang leve de lol.
Het ding bij Raf is gewoon, geef jij niet genoeg de leiding, dan vindt Raf je niet capabel en wordt hij zelf roedelleider (Raf is een Alphareu, die is er voor gebóren). En dat vindt hij helemaal prima. Als jij de leiding wil hebben bij Raf, dan moet je maar bewijzen dat je die positie waard bent. En kun je dat niet...... dan veegt Raf de vloer met je aan.

Ik vind Dimo ook helemaal jouw type. En als jij heel consequent kunt zijn (en dat kun jij) kun je gewoon heel veel plezier hebben van zo een hond. Alleen kun je die honden niet zo makkelijk losgooien op een hondenveld, wat ik met Raphael natuurlijk wel doe, dat is voor Dimo een beetje te eng. Als ik hem laat apporteren, kan het wel, dan heeft ie iets te doen -> duidelijkheid.

Nikki__ schreef:
Haha ja, nu je het zegt! Wat was dat een karaktertje zeg!

Ben ook wel heel blij dat Dimo in de juiste handen is. Denk dat dat zomaar heel fout had kunnen aflopen als hij niet bij de juiste persoon was geplaatst!
Dat weten wij wel zeker. Dan was hij een onzekere, maar heel gevaarlijke, uitvallende angstbijter geworden......... en als een hond zover heen is, zijn ze bijna niet meer te rehabiliteren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:03

Wij hebben hier niet echt losgooiveldjes, tenminste niet waar alle honden komen. Moeilijke vind ik dan dat je niet weet hoe de andere honden zijn.

Ik kan niet wachten tot het zover is dat ik rustig kan gaan zoeken, of ik, wij eigk, want ik heb jou wel nodig Yamcha ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:04

@Yamcha: wat jij daar dominantie noemt zou je bijv ook zelfverzekerdheid kunnen noemen. De dominantie theorie is erop gebaseerd dat eigenlijk bijna alle honden bij een onzekere/inconsequente/onmduidelijke baas proberen om de alpha te worden. Ik denk dat dat niet klopt honden die onzeker worden door een inconsequente baas, worden eerder aggressief uit een soort onmacht en een onveilig gevoel. Zij die het niet boeit en het wel zelf kunnen zullen inderdaad ook wel de baas worden maar die honden die een leider nodig hebben raken compleet van de wap. Ik vind het ook een bezwaar van CM dat hij spreekt over angst dominantie, die twee horen volgens mij niet achter elkaar te staan.

Als ik jou zo soms hoor zou ik bijna een herder willen volgens mij zijn die van jou echt heel leuk :D .

Hoffie777

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:16

Ik ga hier even meelezen, kijk regelmatig Cesar op tv. Heb zelf een mechelaar, beloon eigenlijk nooit met iets lekkers, maar een aai over de bol en hem de wereld in prijzen.
Er zijn 2 dingen die ik wel iets zou willen veranderen, volgen aan de lijn en balletje terugbrengen. Hij komt balletje niet direct terug brengen, gaat eerst een rondje rennen en komt dan mijn kant op en laat hem los. Ik moet altijd een paar meter lopen voordat ik de bal weer heb. Misschien toch eens iets lekkers gaan meenemen, heb het geprobeerd met koekjes maar hij wil dan zo graag werken dat hij geen koekje wil, terwijl hij er normaal een moord voor doet.
Verder is het echt de meest makkelijke, sociale en lieve knuffel hond die je maar kan wensen. Dus als iemand tips heeft :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:32

Ik ben het wel met het grootste deel van jouw stelling eens Liedje. Alleen wat ik dominantie noem, zie ik ook echt zo, ik denk als jij Raphi ziet, vind jij dat ook. Herders zijn leuk, zijn persoonlijkheden op zich. Sommige mensen vinden ze moeilijk, ik niet persé. Zijn honden met een heel eigen karakter, ik hou daarvan :j

MWM: KOmt goed hoor, jij krijgt een leuke herder :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:20

MyWishMax schreef:

Mee eens, dat probeer ik ook steeds te zeggen. Ik vind CM zijn methode geen dominantiemethode. Maar een leidersmethode. Een goede leider beloont ook op zijn tijd (geldt ook voor het bedrijfsleven overigens). De roedelleider doet dat in het echie natuurlijk niet met koekjes of een clicker :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:29

Dan leef je nog steeds onder de indruk dat er in de roedel een leider is die iedereen maar onder de duim houd en beloont/straft. Terwijl dat bij wolven en wilde honden dus helemaal niet (meer) als zodanig word gezien, die structuur ligt veel ingewikkelder en kan je gewoon echt niet nabootsen vooral omdat je geen hond bent.

Ik zie de gemiddelde alpha wolf (als je daar al van kan spreken) trouwens ook nog geen slipketting/jachttouw/half-check/pinnenband/e-collar om zijn onderdanen hangen maar dat zal wel aan mij liggen dan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:45

liedje89 schreef:
Dan leef je nog steeds onder de indruk dat er in de roedel een leider is die iedereen maar onder de duim houd en beloont/straft. Terwijl dat bij wolven en wilde honden dus helemaal niet (meer) als zodanig word gezien, die structuur ligt veel ingewikkelder en kan je gewoon echt niet nabootsen vooral omdat je geen hond bent.

Ik zie de gemiddelde alpha wolf (als je daar al van kan spreken) trouwens ook nog geen slipketting/jachttouw/half-check/pinnenband/e-collar om zijn onderdanen hangen maar dat zal wel aan mij liggen dan.

Dan heb je geloof ik niet helemaal goed gelezen wat ik schrijf. De roedelleider "beloont" ook, maar dat doet ie natuurlijk niet in de vorm van koekjes of een clicker. Maar... in de vorm van privileges. De roedelleider "delegeert" zijn leiderschap. (Net als in het bedrijfsleven, grappig he?)
En natuurlijk zijn er geen slipkettingen/jachttouw/half-check etc dingen nodig als de hele troep op de toendra loopt. Alleen een paar scherpe tandjes.
Alleen in onze drukke samenleving zijn dit soort hulpmiddelen noodzaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:21

Ik had vroeger een roedel van 3 reuen en 1 teef.allemaal asiel honden van verschillende rassen en leeftijden.De teef zag en hoorde je nooit.In eerste instantie dachten mensen dat mijn kees de baas was.Dat was een reutje wat altijd met zijn neus vooraanstond en iedereen als eerst begroete.
Pas als de reuen bakkelijde zag je wie de baas was ,de teef.Die kwam dan uit een hoek gevlogen gaf een paar grommen en snauwen ,en de ruzie was gelijk gedaan.
Ook als ik eten op de salon tafel zette,geen reu die er iets van durfde te pakken als zei in de buurt was.Ze lag er voor op de grond en trok eigenlijk alleen een lipje op.Dat was genoeg voor de mannen om zich terug te trekken.het was ook mijn makklijkste roedel ooit.
Maar duidelijk wel met een dominante leidster,de teef.

Nu heb ik 2 reuen en één teef.Mijn kleine reu is ook deoudste die word 12.Maar de duitse herder reu is toch al een paar keer serieus naar hem uit gevlogen.Nu doe ik het volgens cesar zijn methode.geen van mijn honden is de baas,maar ik.Dus de Duits mag van mij geen corigerend gedrag vertonen als ik maar iets zie grijp ik gelijk inJe moet ze voor zijn.En het werkt.

LT,op de speurgroep werken wij met frikandellen :D .Door de kruidenmengeling schijnen ze erg duidelijk te zijn om op te sporen.
Voor mijn fluit trucje ,knip ik pensstaafjes in stukjes.Daar zijn mijn honden dol op.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:43

Babootje schreef:
liedje89 schreef:

Dan heb je geloof ik niet helemaal goed gelezen wat ik schrijf. De roedelleider "beloont" ook, maar dat doet ie natuurlijk niet in de vorm van koekjes of een clicker. Maar... in de vorm van privileges. De roedelleider "delegeert" zijn leiderschap. (Net als in het bedrijfsleven, grappig he?)
En natuurlijk zijn er geen slipkettingen/jachttouw/half-check etc dingen nodig als de hele troep op de toendra loopt. Alleen een paar scherpe tandjes.
Alleen in onze drukke samenleving zijn dit soort hulpmiddelen noodzaak.

Toch blijf je van een leider spreken, ik bedoel alleen te zeggen er is niet per definitie een leider in een natuurlijke roedel. De situatie van een natuurlijke roedel kan je sowieso niet nabootsen dus om daarover te spreken in de vorm van in het wild krijgen ze geen klikker met snoepjes is onzinnig.

Zien jullie nu werkelijk wel eens een roedelgenoot in de nek worden gebeten trouwens, want ik hoor altijd mensen zeggen dat een slip dan wel pinnenband dat moet nabootsen maar ik heb het idee dat het inderdaad niet slim is om een roedelgenoten te verwonden. Honden hebben elkaar namelijk niet alleen nodig in een groep maar zorgen schijnbaar ook nog eens voor hun zieken/gewonden. (blijkt uit fossielen)

Saskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:55

Dit topic ga ik eens goed in de gaten houden en helemaal nalezen :j
Ben ook een CM 'fan' :j
We hebben sinds maart '10 een Boerenfox (van 11-09-09) en heb toch nog wel 1 of 2 dingetjes die ik echt nog niet snap/onder de knie krijg :n

Eens zien of dat hier besproken wordt al ;)
(Morgen... nu eerst naar bed ;) )

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 00:54

Hoffie777 schreef:
Ik ga hier even meelezen, kijk regelmatig Cesar op tv. Heb zelf een mechelaar, beloon eigenlijk nooit met iets lekkers, maar een aai over de bol en hem de wereld in prijzen.
Er zijn 2 dingen die ik wel iets zou willen veranderen, volgen aan de lijn en balletje terugbrengen. Hij komt balletje niet direct terug brengen, gaat eerst een rondje rennen en komt dan mijn kant op en laat hem los. Ik moet altijd een paar meter lopen voordat ik de bal weer heb. Misschien toch eens iets lekkers gaan meenemen, heb het geprobeerd met koekjes maar hij wil dan zo graag werken dat hij geen koekje wil, terwijl hij er normaal een moord voor doet.
Verder is het echt de meest makkelijke, sociale en lieve knuffel hond die je maar kan wensen. Dus als iemand tips heeft :)

Als hij die bal zo graag gegooit wil hebben dan komt hij hem toch mooi helemaal terug brengen. Ik gooi niet op nieuw als de hond te bal ver weg legt hoor, dan moet ze hem maar bij mijn voeten komen brengen. Meestal als ze dan willen spelen brengen ze de bal uiteindelijk wel bij je, je moet het ze niet te makkelijk maken ;)

Als hij dat niet door krijgt kan je hem leren de bal eerst eens vastpakken van dichtbij gewoon van de grond of uit je hand zonder dat hij helemaal door het dolle heen is door de speel situatie. Dan belonen voordat hij de bal heeft losgelaten. Je wilt in dit geval immers dat hij word beloont voor het vastpakken van de bal niet voor het uitspugen, anders krijg je gewoon twee los comando's ook handig maar niet de bedoeling. Als je hem dan het comando vast pakken hebt geleerd kan je hem leren vasthouden en hier komen. Als hij dan weer de bal een kilometer verderop laat vallen kan je gewoon het commando wat je daaraan koppeld geven en komt de bal als het goed is wel een stukje dichterbij.
Zo deden ze het iig op onze honden school, maar weet eigenlijk niet meer hoe dat bij de rest ging. Bij die van ons werkte dat wel prima maar die heeft graag dingen in de bek, en houd van bal spelletjes.