Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

LecyTinker schreef:Hey nikki, zit je nou mijn frikandel af te kraken???![]()
Het nadeel met de bal is in mijn ogen dat je er dus mee moet spelen. Je hebt dus een speel-break midden in de training, elke keer. Je kan dus niet zeggen, hier, naast en gewoon door gaan, want je moet de bal eerst geven en dan weer afnemen...
Maar Laura, je moet doen wat voor JOU werkt. dus als de bal werkt dan moet je daar zeker bij blijven.
Ik bedacht me trouwens nog even op iets van een paar pagina's terug. Dat Cesar zijn methode niet gebaseerd was om onderzoek. In zijn boek haalt hij bij elke techniek een ander boek aan dat geschreven is door een psycholoog of een erkent trainer. Alles wat hij schrijft ondersteund hij met al eerder geschreven en geaccepteerd matriaal van anderen. Dus dat zijn techniek geheel uit de lucht gegrepen is en compleet verkeerd is volgens alle onderzoekers (Ja meneer Gaus, ik heb het over uw uitspraak) is kant en klare onzin. Hij onderbouwd elke zienswijze die hij heeft. Die verwijzingen staan achter in zijn boek met de link bij de methode in het hoofdstuk zelf.
Ze hebben ook gewone halsbanden, is maar net wat m'n dag is, welke ze om hebben

Nikki__ schreef:Maar geloof dat het vele corrigeren ook onder de dominantie-theorie hoort, omdat ze in de dominatietheorie geloven dat de dagtaak van de roedelleider, corrigeren is.
Nikki__ schreef:Maar geloof dat het vele corrigeren ook onder de dominantie-theorie hoort, omdat ze in de dominatietheorie geloven dat de dagtaak van de roedelleider, corrigeren is.
)Yamcha schreef:Nikki__ schreef:Maar geloof dat het vele corrigeren ook onder de dominantie-theorie hoort, omdat ze in de dominatietheorie geloven dat de dagtaak van de roedelleider, corrigeren is.
Kijk, er is wel gewoon zoiets als dominantie. Mijn Raphael is veel dominanter dan Dimo, als je ze ziet begrijp je meteen wat ik bedoel, Raphael heeft ook echt een andere uitstraling. En waar Dimo de hele buurt bij elkaar moet blaffen om enige impact te hebben, trekt Raphael een lipje op. En Raphi is nog niet eens 2.........
Raphi heeft dan overigens met dat lipje ook direct het resultaat dat hij wil, terwijl het enige dat Dimo bereikt, is dat honden 3 meter verderop gaan staan, voor het geval hij gaat sneppen (wat niet geheel ondenkbaar is ook)
Raphael corrigeert weleens, maar hoogst zelden, hij heeft de wind er wel aardig onder bij 'zijn' honden. En dan nog....... dan trekt ie een lipje op, meer is het niet.
Dimo kun je beter alleen meenemen, als je die zijn gang laat gaan blaft ie iedereen weg, maar dat heeft ook gewoon te maken, met dat als hij een lipje optrekt, er echt niemand is die daarvan onder de indruk is, en van een grauw ook niet. Dan moet je naar heftiger middelen grijpen, ja toch?
Het grappige is nu, dat veel mensen denken dat Dimo heel dominant is, maar dat is hij helemaal niet. Hij wil het wel graag zijn, dat wel. Maar hij is het niet. Raphael staat hem soms vierkant uit te lachen met al zijn aanstelleritis.
En toch...... ben ik wel weer, juist met Dimo, degene die het eerst door de deur gaat. Met Dimo doe ik geen trekspellen. Dimo zet ik écht strak onder appèl. Omdat Dimo, als je die teveel vrijheid geeft, dat niet goed kan handelen, dat heeft een beetje te maken met zijn karakter. Hanteer bij hem die regeltjes, doe alles in een heel vaste volgorde, en Dimo is happy en bij. Maar geef hem een boel vrijheid, laat hem het zelf uitzoeken, en hij wordt heel erg onzeker, en vanuit die onzekerheid zoekt hij steeds weer dat machtsspelletje op. Met een boel duidelijke regels is Dimo niet onzeker, dan is hij gewoon een blije hond. Maar Dimo moet echt achteruit als ik die deur doorga, die moet echt in de mand 's avonds, moet netjes zitten voordat hij zijn eten krijgt, gaat als laatste wandelen en krijgt als laatste zijn eten. Blijkbaar geeft hem dat de zekerheid die hij nodig heeft.

Van Raf ook, maar Raf is 10 maatjes te groot voor mij
MyWishMax schreef:@ Nikki: Heb je die aflevering gezien van die hond die niet wilde lopen? Wilde de trap niet op, vertikte het te lopen. Die heeft hij alleen continu beloond en voorop laten lopen, okee en gekoppeld aan Daddy
@ Yamcha: maar ergens is dat toch logisch? Dimo is 'onzekerder' over zichzelf, dus die heeft duidelijkheid nodig. Raf weet het allemaal zelf wel
Nikki__ schreef:Dat weten wij wel zeker. Dan was hij een onzekere, maar heel gevaarlijke, uitvallende angstbijter geworden......... en als een hond zover heen is, zijn ze bijna niet meer te rehabiliteren.Haha ja, nu je het zegt! Wat was dat een karaktertje zeg!
Ben ook wel heel blij dat Dimo in de juiste handen is. Denk dat dat zomaar heel fout had kunnen aflopen als hij niet bij de juiste persoon was geplaatst!
.

MyWishMax schreef:Er zijn ook honden die hij niet corrigeert, maar alleen beloont. Hij past niet 1 methode toe op alle honden.
liedje89 schreef:Dan leef je nog steeds onder de indruk dat er in de roedel een leider is die iedereen maar onder de duim houd en beloont/straft. Terwijl dat bij wolven en wilde honden dus helemaal niet (meer) als zodanig word gezien, die structuur ligt veel ingewikkelder en kan je gewoon echt niet nabootsen vooral omdat je geen hond bent.
Ik zie de gemiddelde alpha wolf (als je daar al van kan spreken) trouwens ook nog geen slipketting/jachttouw/half-check/pinnenband/e-collar om zijn onderdanen hangen maar dat zal wel aan mij liggen dan.
.Door de kruidenmengeling schijnen ze erg duidelijk te zijn om op te sporen.Babootje schreef:liedje89 schreef:Dan leef je nog steeds onder de indruk dat er in de roedel een leider is die iedereen maar onder de duim houd en beloont/straft. Terwijl dat bij wolven en wilde honden dus helemaal niet (meer) als zodanig word gezien, die structuur ligt veel ingewikkelder en kan je gewoon echt niet nabootsen vooral omdat je geen hond bent.
Ik zie de gemiddelde alpha wolf (als je daar al van kan spreken) trouwens ook nog geen slipketting/jachttouw/half-check/pinnenband/e-collar om zijn onderdanen hangen maar dat zal wel aan mij liggen dan.
Dan heb je geloof ik niet helemaal goed gelezen wat ik schrijf. De roedelleider "beloont" ook, maar dat doet ie natuurlijk niet in de vorm van koekjes of een clicker. Maar... in de vorm van privileges. De roedelleider "delegeert" zijn leiderschap. (Net als in het bedrijfsleven, grappig he?)
En natuurlijk zijn er geen slipkettingen/jachttouw/half-check etc dingen nodig als de hele troep op de toendra loopt. Alleen een paar scherpe tandjes.
Alleen in onze drukke samenleving zijn dit soort hulpmiddelen noodzaak.

) Hoffie777 schreef:Ik ga hier even meelezen, kijk regelmatig Cesar op tv. Heb zelf een mechelaar, beloon eigenlijk nooit met iets lekkers, maar een aai over de bol en hem de wereld in prijzen.
Er zijn 2 dingen die ik wel iets zou willen veranderen, volgen aan de lijn en balletje terugbrengen. Hij komt balletje niet direct terug brengen, gaat eerst een rondje rennen en komt dan mijn kant op en laat hem los. Ik moet altijd een paar meter lopen voordat ik de bal weer heb. Misschien toch eens iets lekkers gaan meenemen, heb het geprobeerd met koekjes maar hij wil dan zo graag werken dat hij geen koekje wil, terwijl hij er normaal een moord voor doet.
Verder is het echt de meest makkelijke, sociale en lieve knuffel hond die je maar kan wensen. Dus als iemand tips heeft