Hèt vogeltopic !

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 18:50

Laureas, ik zou het eerst een paar maanden tot een jaar aankijken. Vaak gaat het mis wanneer de hormonen opspelen en dat kan even duren.
Ik hoop natuurlijk dat het goed blijft gaan!
Hier ging het mis toen het popje broeds werd. Ze werd toen heel dominant en joeg Mango door de hele kamer heen. En wanneer ze apart los waren bleef ze Mango terroriseren terwijl hij in zijn kooi zat. Hij durfde toen ook zijn kooi niet meer uit.
Ze zaten natuurlijk wel in aparte kooien, maar helaas kreeg Mango totaal geen rust.
In het begin was ze ook lief hoor! Pas later kwam het gedonder helaas. Ze is nu weer bij de oude eigenaresse.

DGM

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 09:23

Ziet er leuk uit zo Laureas!

Nee de potentiele adoptant voor hem gaat niet door. Hij had heel veel verschillende soorten kromsnavels in 1 kooi en daar moest onze opvanger bij :=

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 17:00

Hoe lang hebben jullie het dan geprobeerd? Wanneer kunnen ze broeds worden?
Voorlopig zet ik ze in aparte kamers. Tegen de zomer zou ik graag een volière in de tuin plaatsen waar ze allebei in kunnen, mocht het klikken.
Zou het kunnen dat Mango wat timider is? Ik merk hier dat Rico totaal niet onder de indruk is van Kiki en zelfs achter haar aan vliegt.
Ze vertelde me trouwens ook over de caique dat het niet zou werken, maar Rico en Kiwi doen het net uitstekend samen. Ze hebben ook hetzelfde temperament.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 09:56

Wij hebben een half jaar een pop gehad.
Pop was natuurbroed, man papvogel.
Nu is onze man dus helemaal verkikkerd op mij, ziet mij als partner. Ik heb vaak ook het idee dat hij de vogeltaal niet helemaal snapt. Wat op zich niet gek is gezien zijn opvoeding, alleen met een mens die hem eten geeft.

Nu ook met 2 andere vogels in huis, hij heeft 0 interactie met ze. De andere 2 hebben wel veel interactie met elkaar.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 15:08

Nu ja, ik voel me wel wat afgeschreven aangezien ik nu bijna geen aandacht meer krijg van Rico... die zit steeds bij Kiki, hij is er niet van weg te slaan. Gelukkig heb ik mijn kleine caique Kiwi nog, die blijft me wel trouw.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 18:06

Het kan idd best zo zijn dat Mango wat meer timide is hoor.
Ze waren toen allebei ook nog vrij jong trouwens. Mango kent de vogeltaal overigens wel gelukkig :j

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 13:50

Hier gaat het steeds beter en Rico geeft mij ook terug wat meer aandacht , volgens mij is Kiki mee opgenomen in onze ´flock´.

Als ze dan ooit hormonaal wordt, zal dat wel op te lossen zijn. Ik hou sowieso de aparte kooien binnenshuis.

Afbeelding

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 10:13

Ik heb vorig jaar preventief roofmijt uitgezet in mijn volière en dat wil ik dit jaar eigenlijk weer doen. Ben alleen vergeten wanneer ik dat vorig jaar heb gedaan. Zetten jullie roofmijt in en wanneer dan?

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 11:55

Hoe gaat het met jullie vogels? Nu dat de lente begint te komen, en vooral de dagen terug langer worden, ben ik aan het zoeken hoe ik ze hun 12uur donkere slaapperiode kan geven. Ze staan gelukkig in een kamer met rolluiken, verduisteren is geen probleem maar dan moet ik die dus al naar beneden doen als het buiten nog klaar zal zijn? Hier gaan ze slapen rond 20.00u. Ik wil ze in de zomer ook overdag in een voliere gaan plaatsen. Hier ben ik bang dat ze minder tam gaan worden door ze in een voliere te zetten, dus ik plan ook om ze elke dag weer binnen in huis te halen zodat ze goed in de hand blijven. Het gaat trouwens super met het edelkoppel Rico en Kiki. Rico voert zelfs aan Kiki, dus die hebben al een goede band met elkaar.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 13:37

Vanillia schreef:
Ik heb vorig jaar preventief roofmijt uitgezet in mijn volière en dat wil ik dit jaar eigenlijk weer doen. Ben alleen vergeten wanneer ik dat vorig jaar heb gedaan. Zetten jullie roofmijt in en wanneer dan?

Ja, ik zet ieder jaar preventief Dutchies (roofmijten) in, hoewel ik godzijdank nog nooit bloedluis heb gehad.
In onze vorige woonplaats wel teken in de voliere gehad. Gelukkig kwam ik daar op tijd achter en zijn er geen doden gevallen, want valkparkiet die door een teek wordt gebeten overleeft het helaas maar zelden.
Bij één van mijn vogels was ik net op tijd. Daar was de teek zich aan het vastbijten maar kon ik hem er nog net uithalen.

Hier gaan de vogels goed!
Twee van mijn valken hebben echt ouderdomskwaaltjes, maar ze hebben de winter overleefd en doen het naar omstandigheden gelukkig prima! :j

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 20:23

Hier heeft mijn bourkes vrouwtje alweer 4 eieren gelegd. Gek word ik van haar ! Broeden doet ze nog niet, gelukkig. Vorig jaar heeft ze zo tot 4 x toe gebroed, zonder resultaat.

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 07:32

Gister met Skipper bij de DA geweest :(
Ik kwam thuis tegen de avond, dus ze mochten los. Skipper stapte zoals gewoonlijk netjes op en vloog wat. Ging zitten, zat ietswat bol, hoorde soms een roggel, hij oogde niet fit.. DA gebeld, kon half uur later terecht. Alles weer met moeite terug in de kooien gekregen en Skipper kunnen vangen.
Ze hebben een kwab afgenomen en ik heb antibiotica en pijnstiller gekregen. Gelijk bij de DA gegeven. Ik kon wachten met de kwab afnemen, wilde het gelijk, zo kan er sneller een andere antibiotica gestart worden mocht het nodig zijn. Hij heeft een flinke ontsteking in zijn keel, waar ook wat bloed bijzit. Hij mag een paar dagen logeren in de hamsterkooi, die ik tegen de kooi van zijn vriendjes heb staan. Vanmorgen voor het werk medicijn gegeven. Hoop dat hij snel opknapt _/-\o_ Hij had mij wel goed te pakken bij de DA, liet niet los, dat mag, liever ik pijn als mijn dieren _O-
Zag dat hij amper gepoept had. Ik heb de camera erop staan en zie dat hij wel wil poepen, maar lijkt niet te lukken. Iemand een tip????
Heb hem net wel zien drinken
Duimen voor Skipper

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 08:43

Pff zorgen! Gelukkig dat je zo alert was en nog terecht kon!
Geen tips voor het poepen. Kan je de DA geen berichtje sturen?

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 08:52

Ga ik zo ook doen, zit alleen op het werk, kan niet weg :(
Hij zit wel redelijk rustig, veel aan het poetsen

Afbeelding

Blitz houd hem ook goed in de gaten

Ik zit echt niet op mijn gemak |(

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 12:07

De DA gebeld, hij moet gaan eten en poepen. Heb hem wel met zijn kopje in de voerbak zien zitten, weet niet of hij gegeten heeft. Eivoer en trosgierst heeft hij ook. Dat heeft hij nog niet gegeten. Straks maar dwangvoeren. Drinken doet hij soms, dat is goed. Zijn poeperd kan ik eventueel wat insmeren met vaseline. Mocht er geen verandering komen, kan ik bellen om weer langs te komen
Hij slaapt veel, wel op stok gelukkig. De anderen zitten ook te slapen nu. Ontsteking zat achter op zijn tong, niet in de keel

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 12:20

Het kan ook zijn dat de medicatie voor een verstopping zorgt.
met een klein beetje vaseline of een druppeltje olijfolie zijn achterwerk in smeren kan geen kwaad wanneer de ontlasting te hard is.

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 12:23

Bedankt, ga het straks gelijk doen als ik thuis ben.
Is er nog iets anders als Vaseline of olijfolie wat ik kan gebruiken?
Blitz gaat bij hem kijken, en hij reageerd niet |(

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 01:59

Voorzichtig stomen werkt ook heel erg goed!
Dan neem je hem mee naar de badkamer en zet hem op de douchecabine terwijl je de douche redelijk heet aanzet.

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 07:55

Hij is niet handtam :( hij stapt wel netjes op als hij zin heeft ;)
Het gaat stukken beter gelukkig. Hij eet en poept goed. Heeft gister en eergister ook weer gevlogen met de rest. Hij heeft ook op Blitz gehobbeld :x
Hij zit nog wel apart in een kooi, die tegen zijn vriendjes aan staat.
Gister belde de DA voor de uitslag van de kwab. Bacterie, antibiotica die hij krijgt is goed. Morgen op controle

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 21:06

Hopelijk een geruststellende controle.

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-26 08:44

Skipper is weer beter verklaard *\o/*
Eergister voelde hij zich alweer als vanouds, zat bovenop Blitz _O-
Hij had groot leven, ze zeiden al gelijk: Skipper komt eraan := :=
Vanmorgen de laatste antibiotica gehad, straks na het werk en ziekenhuis de kooien schoonmaken, mag hij weer bij zijn vriendjes

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-26 22:19

Wat fijn *\o/*

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 15:22

Ik heb 2 zilverbekjes in een kamer volière en ze zijn vermoedelijk in de broedstemming;
Ze maken andere,zacht tsjilpende geluidjes, kruipen in de rvs voerbakjes en draaien erin rond terwijl ze die geluidjes maken, en zitten op het stokje te "hupsen" naar elkaar,als een soort paringsdans.

Ik heb ze nu een jaar, en aan de zang te horen zouden het allebei mannen moeten zijn.
Ga er toch aan twijfelen door dit gedrag.
Kunnen 2 mannen zich ook zo naar elkaar toe gedragen?

Wil er tzt 2 zilverbekjes bij, maar toch het liefst mannen om leg en broed problemen te voorkomen, hoewel ik ze wel gun dat ze hun natuurlijk gedrag (nestelen,broeden e.d.) kunnen vertonen.

Zou het bij tropische vogels ook kunnen werken om eventuele eitjes te vervangen door nepeitjes?
Of het toch beter bij alleen mannen houden,aangezien ze altijd bij elkaar zitten en ik ze niet apart kan huisvesten?ben bang dat m+v samen de broeddrift teveel prikkelt.