Hèt vogeltopic !

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 17:36

Wat sneu van het konijntje? :(:)

Mijn valken hebben het top gedaan ook al zitten ze natuurlijk buiten.
Alleen om 00:00 vonden ze het 5 minuten even spannend, maar daarna was het weer klaar.
Ik merk echt dat ze het al vaker meegemaakt hebben.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 19:28

Hier geen problemen met vuurwerk, gelukkig.

Wat is een edelpapegaai toch vreselijk mooi. Ben echt verliefd op Rico..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar de kleine caique Kiwi moet zeker niet onderdoen qua kleurtjes. <3

Afbeelding

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 19:31

Prachtig zijn ze he? Zoveel kleuren! <3

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 20:01

Ik heb vanuit stage kennis mogen maken met de edelpapegaai. Wat een heerlijke dieren, die wij moesten behandelen was echt een beetje oenig, vond het een prachtig beest :))

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 20:19

Nou Laureas, hij doet het er ook voor he! Zie hem poseren !

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 20:51

Lukasje schreef:
Nou Laureas, hij doet het er ook voor he! Zie hem poseren !

Haha, ja, Rico is wel een showbeestje, iedereen moet hem ook altijd gezien hebben, bezoek heeft hun jas bijvoorbeeld nog niet uit of hij vliegt er al naartoe.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 22:01

Oh heerlijk !

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 08:14

Mooie foto’s!

Hier gaat standaard het luchtalarm af bij de edel als we bezoek komt :')

Verder gaan alle vogeltjes goed. De Caique blijft de grootste clown en begint steeds meer geluidjes te maken (8 maanden nu), de opvang-Jardine voelt zich helemaal thuis en is dol op mijn man. De 3 samen gaat ook goed, Edel is de opperbaas.

Afbeelding

Afbeelding

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 12:41

Hoi allemaal,

Voor mijn buitenvoliere ben ik op zoek naar een voerplek voor gemengd parkietenzaad wat de gepelde schilletjes en gemorst voer ook goed opvangt zodat er zo min mogelijk in het zand wordt gemorst.
Het zou handig zijn als ik er voor 8 parkieten voor meerdere dagen capaciteit aan voer in kwijt kan.

Welke oplossingen hebben jullie hiervoor in jullie voliere?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 20:46

Mmmm, dan denk ik aan een soort van feeder voor buitenvogels en dat je zoiets hangt boven een soort van buttler tray ??

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 21:24

Lukasje schreef:
Mmmm, dan denk ik aan een soort van feeder voor buitenvogels en dat je zoiets hangt boven een soort van buttler tray ??

Ja zo'n oplossing heb ik nu. Hangende ronde silo met opvangschaaltje er onder. Het schaaltje vangt wel een en ander op, maar niet genoeg waardoor er nog een boel op de grond valt.

https://www.birdsupply.nl/metalen-voersilo-met-4-gaten.html?source=googlebase&gad_source=1&gad_campaignid=17338992703&gbraid=0AAAAADqp8cplLkonmKGI9zKnlgiiEbaqA&gclid=CjwKCAiAwNDMBhBfEiwAd7ti1CiTt-xOF9ALPHp8_1xZaPzT_Mcbztz6INbIgh78SS0yVRS8SixhuRoCexwQAvD_BwE

Ik had deze gezien en vroeg me af of zoiets minder rotzooi zou geven?

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 10:09

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 11:15

Laureas schreef:
Ik zou in mijn toekomstige volière een schaal willen ophangen, maar dat is dan wel voor papegaaien bedoeld. Dan bedoel ik zoiets;

https://www.theparrotlounge.nl/product/ ... -rvs-large

Heb je dan ook een kafmolen om de nog hele zaden uit de schaal van de schillen te scheiden? Of zou je dan overgebleven voer en schillen samen weggooien? Dat vind ik het lastige aan uit een schaal voeren, dat je niet goed kunt zien wanneer het voer echt op is.

Ik controleer de parkieten elke dag minimaal twee keer, maar vind het wel zo makkelijk als ik met een silo meerdere dagen voer kan verstrekken.

Ik heb nu de metalen Silo uit mijn post van gisteren besteld. Eens kijken hoe dat in de praktijk gaat werken.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 11:18

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 11:56

stitchlover schreef:
Laureas schreef:
Ik zou in mijn toekomstige volière een schaal willen ophangen, maar dat is dan wel voor papegaaien bedoeld. Dan bedoel ik zoiets;

https://www.theparrotlounge.nl/product/ ... -rvs-large

Heb je dan ook een kafmolen om de nog hele zaden uit de schaal van de schillen te scheiden? Of zou je dan overgebleven voer en schillen samen weggooien? Dat vind ik het lastige aan uit een schaal voeren, dat je niet goed kunt zien wanneer het voer echt op is.

Ik controleer de parkieten elke dag minimaal twee keer, maar vind het wel zo makkelijk als ik met een silo meerdere dagen voer kan verstrekken.

Ik heb nu de metalen Silo uit mijn post van gisteren besteld. Eens kijken hoe dat in de praktijk gaat werken.

Ik geef de papegaaien elke dag vers voer en het restant van de vorige dag gaat naar de kippen. Die pikken er meestal nog heel wat hele zaden en andere eetbare stukjes uit

Zaterdag ga ik trouwens een nieuwelinge ophalen. Ik ben zo benieuwd! Ik heb een edelpopje gevonden van dezelfde leeftijd als mijn edelman.

Hopelijk werkt de silo voor je, succes!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 14:51

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 15:19

Geen ervaring met volière vogels dus kan niet helpen daarmee.

Wat leuk Laureas! Wij hebben een tijd een pop opgevangen. Was een fel ding en alles wat rond was of leek werd haar bezit :')

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 16:14

Ja, ik weet dat popjes van de edelpapegaai wat feller en dominanter kunnen zijn dan de mannen. Daarom krijgt ze eerst rustig de tijd om apart te wennen, in haar eigen kooi en kamer. Zo kan ik haar goed leren kennen vóór ze kennismaakt met de andere vogels hier. Volgens de huidige eigenaresse is ze wel heel lief en aanhankelijk maar ze kan er nooit uit haar kooi omdat de honden jaloers zijn en haar opjagen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 19:31

Spannend Laureas! De popjes worden wanneer ze volwassen zijn idd vaak erg fel en kunnen ook gemeen worden tegen de man. Daarom adviseren ze om ze sowieso altijd in een aparte kooi te houden en alleen onder toezicht samen los te laten.
We hebben het hier wel geprobeerd maar het was helaas geen succes.

Ik merk dat hier een aantal van mijn valkparkieten toch wel wat ouder beginnen te worden.
Één van de popjes heeft staar aan een oog en ziet ook niet helemaal goed met het andere oog. Gelukkig kan ze zich nog wel goed redden in de voliere en heeft ze geen pijn, maar ik hou haar uiteraard goed in de gaten. En dan is er nog eentje met leverproblemen, maar dankzij medicatie doet zij het ook goed.
De oudste is nu 15 jaar en dan heb ik nog een groep die nu tussen de 11 en 14 jaar zijn.
De jongste is nu drie jaar. Hopelijk gaan ze allemaal nog een flinke tijd mee <3

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 07:18

Wij passen ook een paar keer per jaar op een koppeltje edels. Die pop is weer heel rustig en makkelijk.

Onze edelman is niet te doen. Zó hormonaal. Hij is net een boomerang, ik krijg geen rust. Alleen maar op mijn hand willen rijden en voeren. Ik blijf hem stug weg zetten maar (hij zit normaal 24/7 los) soms sluit ik hem even op omdat hij continue aan me zit te pulken.
Normaal zat hij ‘s nachts in de slaapkooi, maar hij begon te gillen en vreselijk te plukken in de slaapkooi. Dus na 6 jaar is hij nu de hele dag en nacht in de woonkamer. Ik weet niet wat maakt dat hij de slaapkooi niet meer in wil..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 09:27

Is hij misschien ergens van geschrokken in zijn slaap? Vuurwerk oid?

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 08:43

Nou hij heeft al die jaren nog nooit ergens wat om gegeven. Ik vindhet heel lastig (en dat heeft dan een papiertje als gedragsadviseur :') ). Kan zo niks bedenken namelijk.

Er is misschien iemand die onze logé wil adopteren, ben benieuwd of het een match is!
Hij zit heel goed bij ons hoor maar de bedoeling is toch dat hij geadopteerd wordt :)

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 10:11

@DGM Weet je al of het een match is met je opvangertje?

@Cayenne, waar is het misgegaan tussen de pop en je edel man, denk je?

Ondertussen is Kiki hier, het edelpopje. Ze is heel rustig, kalm en braaf, bijlange niet zo avontuurlijk als Rico. Die is echt constant aan het ontdekken en heen en weer aan het vliegen.

Kiki wil vooral bij je zitten en zoekt veel rust.

Maar het gaat eigenlijk héél goed samen met Rico en Kiwi, de caique. Rico is helemaal verliefd op Kiki. Hij houdt haar voortdurend in de gaten, vliegt haar achterna of komt bij ons zitten. Echt schattig om te zien.

Voorlopig hou ik ze nog in aparte kooien, gewoon om het rustig op te bouwen. Maar al bij al valt het tot nu toe heel goed mee.

Afbeelding

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 10:14

Ha lieve mensen, weten jullie sites/facebookgroepen waar je je vogeltjes aan kunt bieden ter overname? Ik heb laatst twee hele leuke grasjes gered van een of andere weirdo die echt tig vogeltjes in veel te kleine hokken op zolder had staan. Ze zijn mega leuk en tam, maar kunnen niet samen met mijn andere twee vogels in een kooi en ik krijg het logistiek niet goed voor elkaar ze allemaal te geven wat ze nodig hebben. Ik moet helaas keuzes maken en zoek een nieuw plekje voor ze. Thanks voor de tips in ieder geval!!

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 17:30

Castilja schreef:
Ha lieve mensen, weten jullie sites/facebookgroepen waar je je vogeltjes aan kunt bieden ter overname? Ik heb laatst twee hele leuke grasjes gered van een of andere weirdo die echt tig vogeltjes in veel te kleine hokken op zolder had staan. Ze zijn mega leuk en tam, maar kunnen niet samen met mijn andere twee vogels in een kooi en ik krijg het logistiek niet goed voor elkaar ze allemaal te geven wat ze nodig hebben. Ik moet helaas keuzes maken en zoek een nieuw plekje voor ze. Thanks voor de tips in ieder geval!!

Nevermind, heb iemand gevonden! Ging sneller dan gedacht (-: