Katten binnen of buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Katten binnen houden of buiten

Binnen
157 (51%)
Buiten
148 (48%)

Totaal aantal stemmen: 305

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:59

Hoh, ik vind het echt heel erg ver gaan eigenlijk, dat mensen zich gaan storen aan het bestaan van katten in de buurt. Ga in een appartement op 7 hoog wonen, als de fauna en flora van onze wereld niet je ding zijn.
Maar om je er nu zo aan te ergeren?
Ga je de vogels die in de tuin strontjes nalaten ook verjagen?
Dat hoort toch gewoon bij de natuur? Wat een intolerante maatschappij anno 2014...

Onze katten kunnen buiten wanneer ze willen, net zoals bij de andere buren. Dat is overal zo, voor zover ik weet. Misschien is België wat dat betreft nog net iets toleranter?

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:59

Zucht, Amandavd. ik heb helemaal niet de pik op jou, ik heb er alleen een hekel aan dat je zo kort door de bocht reageert. je hebt nu al wel 1000 maal je mening doorgedrukt, en bijna iedereen heeft moeite met jou agressieve schrijfstijl. en voelt zich aangevallen. kun je zeggen dat het niet zo is, lees dan het topic nog maar door. Verder ben ik er telkens wel inhoudelijk op in gegaan, maar kreeg ik weer een snauw terug of kreeg ik te horen hoe van de zotte katten eigenaren wel niet zijn om hun kat zo bloot te stellen aan gevaren. na elke uitleg datzelfde voor mijn kiezen krijgen had ik neit zoveel zin in.

verder niet mijn bedoeling om je te beledigen ofzo, maar miss kun je een ander zijn mening ook accepteren.

Amandavd

Re: Katten binnen of buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:02

Weet je Femo, prima hoor. Ik ga geen moeite of energie meer steken in het uitleggen van mijzelf, want je wilt het toch niet lezen of horen.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:05

%) jeetje, ik probeer het nog netjes te verwoorden. de enige die blind is voor zichzelf ben jij hoor.

nu weer ontopic!:)

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:06

Ik heb twee katten die altijd buiten hebben gelopen, woon in een vrij rustige buurt. Alleen achter mijn huis loopt een 70 km weg. Deze weg is echter wel gescheiden door een sloot en een hoop bossen. Mijn twee poezen gaan nooit ver van huis en ik verwacht dat ze nooit de sloot zijn overgestoken (brug ligt een stuk verder). Totdat ik een (geholpen) kater van iemand kreeg. Dit was echt een buitenkat, die zich op de voertijden thuis melde, maar verder lekker op pad was. Na ruim een jaar is hij helaas op de weg achter het huis aangereden... :\

Flink geschrokken en tja als het kalf verdronken is... begonnen met het afzetten van m'n tuin. Na overleg met de buren (die het liever niet wilde) een schutting om m'n tuin, met een gaasafzetting aan de bovenkant. Inmiddels had ik nog twee ragdolls erbij die ik zeker niet uit de tuin wilde hebben. Na heel wat aanpassingen aan de omheining, blijven de ragdolls inmiddels in de tuin, maar de twee poezen blijven een uitweg vinden. Afgelopen weekend weer fanatiek bomen staan snoeien, maar nog gaan ze eruit. Dus denk erover ze maar te laten doen, ze gaan niet ver en de katers (en dat zijn natuurlijk vaak de lopers) blijven in de tuin.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:07

moeshie schreef:
Hoh, ik vind het echt heel erg ver gaan eigenlijk, dat mensen zich gaan storen aan het bestaan van katten in de buurt. Ga in een appartement op 7 hoog wonen, als de fauna en flora van onze wereld niet je ding zijn.
Dat hoort toch gewoon bij de natuur? Wat een intolerante maatschappij anno 2014...

Onze katten kunnen buiten wanneer ze willen, net zoals bij de andere buren. Dat is overal zo, voor zover ik weet. Misschien is België wat dat betreft nog net iets toleranter?

Een vogel is een wilde dier. Een kat niet.
Dus waarom moet ik jouw kat in mijn tuin hebben en waarom hou je niet je eigen kat in je eigen tuin? Waarom moet een kat eerst overlast veroorzaken wil de eigenaar er wat aan doen. Vaak weet je niet een precies welke kat het is en welke eigenaar erbij hoort. Terwijl jouw kat dan wel diegene is die de overlast veroorzaakt en dan moet ik dus geld uitgeven aan jouw kat omdat ik deze niet in mijn tuin wil hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:55

moeshie schreef:

*zucht*
als je de moeite niet neemt het topic door te lezen (al is het maar eens scannen) waarom dan wel om te reageren?
Vogels horen in de natuur, katten zijn huisdieren, die beschadigen in feite onze fauna en flora voornamelijk.
En deze belg is niet tolerant naar katteneigenaren toe die hun beest maar laten rondlopen. Als de staffords hier eentje zouden te pakken krijgen (mijn jack jaagt er nl niet op) dan vind ik dat jammer voor de kat (hoewel die er weinig van zal mee krijgen vrees ik) maar niet voor de eigenaar.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:27

En ik ben gek op vogels en als ik de vos weer eens in de tuin heb die rondscharrelt vind ik heerlijk.
Die kijkt wel uit voor mijn hond, de buurtkatten niet. Gelukkig zijn de mensen hier vrij makkelijk, stel dat er eens wat gebeurt is dat ook hun verantwoordelijkheid. Ik heb trouwens geen idee van wie de katten zijn.
Ik stoor me er verder niet aan, alleen wel dat het risico bestaat dat mijn hond een kat vermoordt. Overigens alleen als de kat weg rent. Als hij recht aangekeken wordt gaat hij piepend op zoek naar baasje :')

Tikara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:50

Om mij moverende redenen heb ik er voor gekozen mijn katten binnen te houden. Een van mijn katten is echter tweemaal ontsnapt en dit heeft hij duur moeten betalen door met drie bukskogels in zijn lijf terug te komen (zie topic: kat beschoten) Ik vraag mij dan wel af waar we met zijn allen naar toe gaan ..... Is dit dan de oplossing om een dier uit je tuin te houden?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:51

Blijkbaar gezien de reacties in dit topic. Dat krijg je als één groep vindt dat al de rest maar tolerant moet zijn... :)

Tikara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:54

Ayasha: dat is precies het punt dat wil ik wil maken _/-\o_

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:03

Amandavd schreef:
Dat is wel heel makkelijk gezegd, ik ga er van uit dat hij geen overlast veroorzaakt. Hoe kun je dat weten? Waar baseer je dat op? Op het feit dat je nooit klachten krijgt? Weten de mensen dat het jouw kat is? Weten ze dat ze jou kunnen benaderen? Niet iedereen durft zijn/haar buurvrouw aan te spreken.

Dat baseer ik op het feit dat ik mijn kat ken. Toen ik nog in een woonwijk woonde, ben ik de eerste paar keer mee wezen wandelen en ook daarna ging ik nog vaak even een rondje met hem lopen. Als een kat de routine aangeleerd heeft om in een tuin te gaan zitten poepen, probeert ie dat ook wel als ik er bij loop. En dat deed hij toen niet. (Dit heb ik hem dus de eerste paar keren dat ik meeliep geleerd, niet in de tuin, wel bij het grasveldje in de bosjes) En ja inderdaad, de meeste mensen wisten wel dat hij van mij was. Omdat ik er dus ook met enige regelmaat mee door de straat wandelde, en hem altijd naar binnen riep.
Daarnaast is mijn kat gewoon een enorme sul. Zal van z'n leven geen vogel vangen of een vis uit de vijver plukken. Voor honden rent hij weg, en hij is ook schuw voor fietsers/auto's/vreemden. Dus in het verkeer is hij ook geen gevaar.

En nja sorry, ik ga m'n kat niet binnenhouden omdat er misschien wel iemand is die mij niet aan durft te spreken.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:50

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:09

Hoe gaan jullie ermee om als een van de buren waar je kat graag vertoeft allergisch is voor katten?

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:50

Ceriadwen schreef:
Hoe gaan jullie ermee om als een van de buren waar je kat graag vertoeft allergisch is voor katten?

Ik zorg dus dat alle 5 mijn katten en mijn hond niet op andermans terrein komen. De buurvrouw is dol op mijn dieren en zou ze graag ook in de tuin willen, maar zit niet op hun overlast te wachten. Ze is dol op tuinieren en wil graag zonder in de kattenpoep te grijpen in de tuin kunnen werken. Dus als ze even wil knuffelen, dan mag ze de hond of een kat even lenen. :D

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:01

Die van mij is oud en doof en blijft lekker binnen, heb hem pas sinds kort en is hiervoor altijd binnengehouden ivm angst tot diefstal.
Helaas lopen er hier in de buurt aardig wat katten buiten en weten maar al te goed mijn tuin te vinden.
Gelukkig is het nu mooi weer en vertoef ik samen met hond veel buiten, als die een vreemde kat ziet zijn ze binnen no time weg :Y)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:14

Ceriadwen schreef:

Heb het nog nooit gehad. Misschien omdat die mensen hun tuin afzetten om het de katten in ieder geval wat moeilijker te maken? Mijn kat houd je daar in ieder geval mee buiten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 23:52

moeshie schreef:

In Nederland is het over het algemeen ook normaal dat er katten in buurten buiten lopen :j
Maar in onze maatschappij zijn natuurlijk ook weer mensen die dat niet vinden kunnen.
We blijven natuurlijk Nederlanders dus er moet sowieso iets te klagen zijn. ;)

Heb ook al meerdere keren aangegeven dat hier in de buurt niemand zich eraan stoort. Vrijwel iedereen weet welke kat van mij is en ik woon in een rustige wijk met veel gemeentelijk groen dus risico's zijn zeker aanvaardbaar. Die paar uurtjes ruimte en frisse lucht ga ik mijn kat niet afnemen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 08:06

Nou sorry hoor maar ik hoef niet sowieso te klagen ;)
Ik wil alleen geen last hebben van jouw kat in mijn tuin. Wat de kat op het gemeentelijke grasveldje doet zal me een worst wezen want dat is niet mijn tuin.

En die ruimte en frisse lucht kan je je kat ook geven door de tuin af te zetten zodat zowieso niemand er last van heeft. Want dat is m'n punt. Waarom moet er eerst overlast zijn voordat er iets aan gedaan wordt.? Waarom dat puntje niet al voor zijn en er gewoon voor zorgen dat die overlast er niet al komt?

Mijn katten komen dus als ik in het nieuwe huis zit in een tuin die ik ga afzetten. Om verschillende redenen.
1. Ik wil niet dat andere last hebben van mijn kat
2. Mijn ragdolls zijn simpelweg geen buitenkatten. Vind ik ook iets te duur om zomaar buiten te lopen.
3. Geen overreden katten of vergiftiging.
4. Ik wil gewoon weten waar mijn katten zijn zonder dat ze alleen bijv. Met het eten komen. Want sorry daar heb ik geen kat voor gekocht :+

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:02

quera schreef:
En die ruimte en frisse lucht kan je je kat ook geven door de tuin af te zetten zodat zowieso niemand er last van heeft. Want dat is m'n punt. Waarom moet er eerst overlast zijn voordat er iets aan gedaan wordt.? Waarom dat puntje niet al voor zijn en er gewoon voor zorgen dat die overlast er niet al komt?

Ik wil ook niet dat mijn kat overlast veroorzaakt. Maar dat betekent niet dat ik dat koste wat kost wil voorkomen. Ik ga er namelijk niet vanuit dat mijn kat dat doet. (Maar mijn kat is dus ook echt een sul, wat het een stuk makkelijker maakt)
En de kans dat mijn kat overlast zou kunnen veroorzaken weegt voor mij niet op tegen zijn vrijheid lekker naar buiten te kunnen (vorige woonplaats had ik alleen een balkon bijv.).

Een kat hoort in mijn beleving gewoon buiten rond te kunnen struinen. In een tuin vind ik aanvaardbaar, maar heeft niet de voorkeur. Helemaal niet naar buiten is bij mij geen optie. Dan zou ik toch iets anders verzinnen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:07

Ik denk dat wel naar buiten of niet naar buiten ook verschilt per kat :)

Ik heb 2 ragdolls en 1 htk kat. En 1 ragdoll komt ook op het balkon amper buiten. Hij vind het gewoon niks. Terwijl die htk gelijk het balkon op ging en daarna de andere ragdoll voorzichtig kwam.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:49

quera schreef:
Nou sorry hoor maar ik hoef niet sowieso te klagen ;)
Ik wil alleen geen last hebben van jouw kat in mijn tuin. Wat de kat op het gemeentelijke grasveldje doet zal me een worst wezen want dat is niet mijn tuin.

De kans dat mijn kat in jouw tuin komt is niet zo groot denk ik :D

Waarom zou je er vanuit gaan dat een kat overlast veroorzaakt? Ik ga er vanuit dat mijn kat dat niet doet mede door de omgeving waarin ik woon.

Kan mij situaties voorstellen waarbij je je kat liever in en vlakbij huis houd maar in die situatie zit ik niet. Daarbij heeft mijn kat gewoon niet genoeg aan mijn appartement en balkon. Ruimte is voldoende maar hij heeft al van kleins af aan de drang om naar buiten te gaan. Waarschijnlijk komt dat ook wel voort uit het feit dat zijn moeder een boerderijkat is.
Hij zwerft geen dagen over straat maar wel 2-3 uurtjes per dag en is als ik werk en 's nachts altijd binnen.

Mocht ik gaan verhuizen wil ik alleen wonen op een plek waar de kat ook buiten kan komen. :j

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:51

Je snapt m'n punt toch :roll:

Omdat ik heelveel katten ken die dus wel overlast veroorzaken. Maar van wie die katten zijn.. Geen idee :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:01

Ach als al die katten eens zo braaf waren als hier beweerd werd... ( maar honden zijn wel allemaal gevaarlijke monsters _O-) dan was dit topic sowieso overbodig. :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:01

quera schreef:
Je snapt m'n punt toch :roll:

Omdat ik heelveel katten ken die dus wel overlast veroorzaken. Maar van wie die katten zijn.. Geen idee :=

Tuurlijk snapte ik je punt maar vond het zo een mooi inkoppertje :D :+ :Y)

Ik weet van vrijwel alle katten uit de buurt bij welk huis ze horen en vaak ook wie daar woont. Ik doe daar niet veel moeite voor maar ik wel gewoon een stukje sociale betrokkenheid valt onder de noemer: samenleving.
Net als dat je in de gaten houd of die bejaarde buurvrouw haar gordijnen wel open heeft etc. Woon in een appartement en midden in een woonwijk dus ook nog eens best veel buren. :)