Het Konijnentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Re: Het Konijnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:12

Er zijn fokkers die in de winter geen water geven, maar groente met veel vocht.
Konijnen drinken ook minder in de winter, omdat ze weten dat er dan minder water is.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:13

trouwens de sok over de drinkvles werkt goed ook als het had heeft gevriest

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 16:08

Met mijn konijn gaat het al wat beter. Ze drinkt en eet goed, maar ze vind de enrofloxoral wat minder haha. Ga volgende week maandag weer naar de dierenarts voor controle. Maar het lijkt de goede kant op te gaan gelukkig!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:05

Gelukkig maar Des! Een ziek konijn is altijd moeiijk, eenmaal ziek worden ze vaak toch niet meer beter...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:51

takkie_muis schreef:
Faniek dat is geruststellend , hebben ze geen last van de warmteschommeling dan? Als meneer zijn ballen er zijn dan kan hij dus wel gecastreerd worden ~~}>

Beetje late reactie, nee hoor als ze maar weer goed uit narcose zijn dat is belangrijk.
Verder gaan ze hier ook direct op stro, geen enkel probleem.
Ik zou als het kan ook voor de winter castreren kiezen, want dan zit die in ieder geval niet de hele winter alleen.
Ik laat per jaar een paar 100 rammen probleemloos castreren :)

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:55

Ik wil een konijn adopteren, alleen deze is gewend buiten te zitten.. en mijn dame zit dus binnen. Kan hij veilig naar binnen gehaald worden en andersom?

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:14

Misschien kan je een overgang creëren?
Eerst in de schuur, dan naar een onverwarmde kamer in huis, daarna gaan koppelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:44

Faniek schreef:
takkie_muis schreef:
Faniek dat is geruststellend , hebben ze geen last van de warmteschommeling dan? Als meneer zijn ballen er zijn dan kan hij dus wel gecastreerd worden ~~}>

Beetje late reactie, nee hoor als ze maar weer goed uit narcose zijn dat is belangrijk.
Verder gaan ze hier ook direct op stro, geen enkel probleem.
Ik zou als het kan ook voor de winter castreren kiezen, want dan zit die in ieder geval niet de hele winter alleen.
Ik laat per jaar een paar 100 rammen probleemloos castreren :)

Tjeetje dan zou ik het kunnen overwegen , is maar net of mijn dierenarts en mijn moeder en broer dat willen... Ook mijn zus want daar gaat hij in de toekomst heen... Maargoed stel hij wordt volgende week geholpen , dan kan hij eind januari trouwen...

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:34

Nickas schreef:
Eerst in de schuur, dan naar een onverwarmde kamer in huis, daarna gaan koppelen?

Mijn kamer (waar mevrouw ook staat) is de koudste kamer van het huis, ik doe namelijk nooit mijn verwarming aan voor de een of andere stomme reden dus dat zou wel kunnen. Maar hoe creëer ik dan de goede overgang, een dag in de schuur? een week.. moeilijk moeilijk..

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:38

Vandaag is Kruimel dan eindelijk gecastreerd! De operatie is goed verlopen. Ik had verwacht dat hij slapjes zou zijn en zou liggen in zijn vervoersboxje, maar hij huppelde al vrolijk rond. Ook thuis aangekomen ging hij gelijk rondhuppelen in zijn hok.

Ik heb zijn hok nu voor iets meer dan de helft bedekt met een laag handdoeken en het stukje wat over is met stro. Waarom stro? Omdat hij zich er fijn bij voelt. Hij vindt het heerlijk om nestjes te maken, strootjes te eten enzovoorts. Dat wil ik hem niet ontnemen :)

Hij heeft er wel last van, dat kun je wel zien. Hij loopt ietwat gek en maakt aparte bewegingen.

Ik heb nog een vraag voor jullie.
Op internet staat dat je na 2 weken kunt gaan koppelen, dat ze dan niet meer vruchtbaar zijn. Ik heb ook een fokker gevraagd en een aantal mensen met ervaring hiermee en die zeggen hetzelfde. Mijn dierenarts zei dat ze het ietwat vroeg vond. Wat is nu wijsheid?

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 23:37

jamiroquai schreef:
Gelukkig maar Des! Een ziek konijn is altijd moeiijk, eenmaal ziek worden ze vaak toch niet meer beter...

Wat bedoel je daarmee? Hoezo nooit meer beter?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 08:38

Als de darmen van een konijn stil komen te liggen, zijn die weer moeilijk op gang te krijgen. Als een konijn niet eet, vallen zijn darmen stil. Een konijn dat ziek is, eet niet....

(Eigenlijk moet dit andersom staan, dat is logischer... :j )

Zo bedoel ik het. Er moet dus eigenlijk staan: een konijn dat niet meer eet, wordt vaak niet meer beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 08:47

Laura_x_ schreef:
Vandaag is Kruimel dan eindelijk gecastreerd! De operatie is goed verlopen. Ik had verwacht dat hij slapjes zou zijn en zou liggen in zijn vervoersboxje, maar hij huppelde al vrolijk rond. Ook thuis aangekomen ging hij gelijk rondhuppelen in zijn hok.

Ik heb zijn hok nu voor iets meer dan de helft bedekt met een laag handdoeken en het stukje wat over is met stro. Waarom stro? Omdat hij zich er fijn bij voelt. Hij vindt het heerlijk om nestjes te maken, strootjes te eten enzovoorts. Dat wil ik hem niet ontnemen :)

Hij heeft er wel last van, dat kun je wel zien. Hij loopt ietwat gek en maakt aparte bewegingen.

Op internet staat dat je na 2 weken kunt gaan koppelen, dat ze dan niet meer vruchtbaar zijn. Ik heb ook een fokker gevraagd en een aantal mensen met ervaring hiermee en die zeggen hetzelfde. Mijn dierenarts zei dat ze het ietwat vroeg vond. Wat is nu wijsheid?

Ik zou het koppelen voor de zekerheid na een week of 4 doen.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 09:38

Mag ik hier een vraag posten? Mijn DA assistente heeft me wijs gemaakt dat brokjes het beste konijnenvoer zijn, ivm vitamines/mineralen ed. (naast onbeperkt hooi + liksteen dan he) en konijnen muesli alleen maar een lekkere snack. Terwijl ik had bedacht 'in paardenbrok zitten vaak afvalproducten, dat zal in konijnenbiks ook wel zo zijn'
Nu voer ik maar gemengd, beetje van beide. Wat zijn jullie meningen?

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 09:47

Laura_x_ heb jij je konijn nog in een buitenhok?

Mijn konijn is nu bij de Da im gecastereerd te worden. Zij raden mij aan om hem naar binnen te doen voor een nacht.
Hij zit normaal in een buitenhok met plastic ervoor om tocht tegen te gaan.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 09:52

Lisa_H schreef:
Nickas schreef:

Mijn kamer (waar mevrouw ook staat) is de koudste kamer van het huis, ik doe namelijk nooit mijn verwarming aan voor de een of andere stomme reden dus dat zou wel kunnen. Maar hoe creëer ik dan de goede overgang, een dag in de schuur? een week.. moeilijk moeilijk..

Ik zou een week aanhouden. Maar dat is voor mij ook een beetje gissen. Heb er geen ervaring mee, maar zo is hoe ik het zou doen.

Wat betreft castratie, toen mijn konijn gecastreerd was hebben we hem na 3 weken gekoppeld met de voedster.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 10:21

Locanda schreef:
Mag ik hier een vraag posten? Mijn DA assistente heeft me wijs gemaakt dat brokjes het beste konijnenvoer zijn, ivm vitamines/mineralen ed. (naast onbeperkt hooi + liksteen dan he) en konijnen muesli alleen maar een lekkere snack. Terwijl ik had bedacht 'in paardenbrok zitten vaak afvalproducten, dat zal in konijnenbiks ook wel zo zijn'
Nu voer ik maar gemengd, beetje van beide. Wat zijn jullie meningen?

Gemengd konijnenvoer wordt niet aangeraden, ze laten het biks dan staan en juist hierin zitten de vitaminen en mineralen.
Dus je dierenartsassistente heeft je niets wijs gemaakt, ze heeft helemaal gelijk. De liksteen echter zou ik achterwege laten, daar zit teveel kalk in voor konijnen en is juist helemaal niet goed, vooral niet als ze biks krijgen, onbeperkt hooi is wel goed. Muesli is idd alleen maar voor de lekker bij konijnen.

Waarom zeg je eigenlijk dat in paardenbrok afvalproducten zitten? Lijkt me toch niet dat in de gemiddelde sportbrok en dergelijke alleen afval verwerkt wordt?

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 10:42

Nee, niet alleen afval, maar deels restproducten van de voedingsindustrie, en producten die je er liever niet in wil hebben. Als vulling bv, of 'lijm' voor de brok, of om het smakelijk te krijgen. Maar ik ga hier niet op door ivm off-topic.

Bedankt voor je reactie! :) Ze krijgen trouwens zo'n hoeveelheid dat ze wel alles op eten.
Edit: liksteen raken ze trouwens niet eens aan, weten wat goed voor ze is, haha

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 10:53

Hier krijgen ze brood, Selective brok en goedkope biks er tussendoor. (De een heeft liever grote brok, de ander de kleine....En vers hooi natuurlijk. Groenvoer zijn ze niet gewend.

Er zullen zeker afvalprodukten in de biks zitten, heeft een konijn echt geen last van hoor. Niet meer of minder dan in ander dierenvoer....

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:23

Laura_x_ schreef:

Na 2 weken kan je veilig koppelen. Helaas, weten de dierenartsen dit lang niet altijd.
Ik koppel hier alles na 2 weken of nou ja als er een dame voor zit te wachten op een date en dat zijn toch gerust een paar honderd konijnen per jaar en er is nog nooit een ukkepuk geboren :D Wel schijnzwangere dames :))
Heeft hij veel last van de hormonen kan je eventueel wat langer wachten.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 11:39

jamiroquai schreef:
Als de darmen van een konijn stil komen te liggen, zijn die weer moeilijk op gang te krijgen. Als een konijn niet eet, vallen zijn darmen stil. Een konijn dat ziek is, eet niet....

(Eigenlijk moet dit andersom staan, dat is logischer... :j )

Zo bedoel ik het. Er moet dus eigenlijk staan: een konijn dat niet meer eet, wordt vaak niet meer beter.

Maar ze eet wel, alleen iets minder dan normaal..

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:24

Zolang de darmen op gang blijven is de kans veel groter dat ze het redt. Maakt ze ook keuteltjes? En hoe zien die eruit? Klein en droog, of juist diarree?

Ik ben natuurlijk geen dierenarts hoor, ik vertel ook alleen maar wat ik uit eigen ervaring weet.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:32

Faniek schreef:
Laura_x_ schreef:

Na 2 weken kan je veilig koppelen. Helaas, weten de dierenartsen dit lang niet altijd.
Ik koppel hier alles na 2 weken of nou ja als er een dame voor zit te wachten op een date en dat zijn toch gerust een paar honderd konijnen per jaar en er is nog nooit een ukkepuk geboren :D Wel schijnzwangere dames :))
Heeft hij veel last van de hormonen kan je eventueel wat langer wachten.

Ik weet ook niet anders dan 'minimaal' 2 weken, voor de zekerheid liever 3, maar dat klopt dus niet? Ach ja, liever te lang er mee wachten dan te kort, denk ik maar.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:40

Om 14.00 kan ik mijn konijn weer ophalen bij de Da.

Maar kan ik hem in zijn buitenhok terug zetten?
Hij is gecastereerd. De assitent zei dat ze hem liever 1 dag binnen had.
Maar dan lijkt het me zo'n temperatuur verschil.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 13:52

jamiroquai schreef:
Zolang de darmen op gang blijven is de kans veel groter dat ze het redt. Maakt ze ook keuteltjes? En hoe zien die eruit? Klein en droog, of juist diarree?

Ik ben natuurlijk geen dierenarts hoor, ik vertel ook alleen maar wat ik uit eigen ervaring weet.....

Dat verschilt, klein droog en soms heel zacht en aan elkaar vast, beetje diarree achtig zegmaar..
Nee, maar ben ik wel blij mee hoor dat je dat zegt..
Ik ga dinsdag weer heen voor controle.