Bokkers met vissen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Re: Bokkers met vissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:00

He bah, ik heb witte stip in de bak. Zal wel gekomen zijn door de nieuwe vissen -> stress in de bak. Nog niet alle vissen hebben er last van, hopelijk blijft dat zo en gaat het bij de rest weg :(

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:03

Oeh das minder inderdaad.. Heb je ze nog apart kunnen zetten of zouden ze het al iets langer kunnen hebben? Hoop voor je dat het weggaat..

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:10

Apart zetten ga ik niet doen, dat wordt teveel stress, wat waarschijnlijk ook de oorzaak ervan is. Mijn nieuwe ramirezi-mannetje is waarschijnlijk de schuldige, hij leek al iets van witte stip bij zich te hebben, maar dat leek ook weg te gaan... maar goed, witte stip kan zomaar de kop op steken als de vissen stress hebben, het kan gewoon in het water aanwezig zijn zonder dat de vissen er last van hebben en dan bij verlaagde weerstand van de vissen ze te pakken krijgen.
Ik heb de temperatuur verhoogd (dat hielp bij mijn eerste en enige aanval van witte stip jaren geleden) en nu afwachten. De vissen zijn allemaal in redelijk goede conditie, dus ikhoop dat het gewoon goed gaat komen, maar het is wel erg naar natuurlijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:32

Ai, witte stip, minder. Ik hoop voor je dat het wegtrekt. Eventueel kan je wat jodiumvrij zout toevoegen :).

Ik ben steeds meer aan het lezen over zeewateraquaria, vraag me niet waarom :'). Ja, mag wel, het antwoord is omdat het gaaf is :+:. Maar ik heb er toch geen ruimte/geld voor. Ik weet wel dat ik later heel graag een mooi groot zoutwater aquarium wil.

Ik weet zelfs al hoe ik mijn huidige Fluval om kan bouwen naar zout water :+.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:37

Bij zoutwater heb je wel veel meer felle kleuren qua vissen.
Vind zelf de zoutwater garnalen helemaal fantastisch!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:38

Ik ben dol op anemonen :). En koraalduivels. Ik wil perse koraalduivels, ooit :).

Eigenlijk ook een steenvis, maar dat is me te gevaarlijk :'). En volgens mij zijn die particulier niet te koop, maar goed ook :+.

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:41

_San87_ schreef:
Ik ben dol op anemonen :).

Anemenomomeneny :D

julius_juut schreef:
Bijt de gourami de appelslak niet gewoon?
Mijn slakken zijn ook verhuist toen het op begon te vallen dat ze in de ene bak wel gewoon vrolijk met de voelsprieten naar buiten rondliepen, en in de andere bak zo min mogelijk bewogen.
Bleek dat er gewoon een venijnig bijtertje in de ene bak zat. :)

Het was me inderdaad opgevallen dat het vrouwtje gourami de appelslak aan het pesten was }>
Appelslak was zich helemaal aan het verstoppen in/onder het stuk hout..
Heb hem toen maar apart gezet, met water uit het aquarium, maar volgens mij is appelslakje dood..
Hij was twee dagen terug ontsnapt en van het kastjes afgevallen denk ik, zit ook een barst in z'n huisje.
Maar nu in ieder geval heel sterk het vermoeden dat ie dood is...

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:53

Stinkt ie? Zo nee, dan leeft hij waarschijnlijk nog, dode appelslakken stinken echt verschrikkelijk!

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:59

Hahaha ja dat heb ik gelezen, heb net geroken en hij stinkt niet :')

Zal ik hem dan maar terugzetten in het grote aquarium? Daar verstopte hij zich wel, maar gedroeg zich niet zo... dood :=

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:17

Je kan zachtjes aan het klepje trekken. Geef die mee dan is hij dood. Stinken doen ze dan meestal ook maar niet direct. Bij mij was een keer een appel aan de wandel gegaan (snoeringang niet goed afgedekt en vrouw wou eieren leggen) en die vond ik in de keuken terug. Heeft na 2 weken knokken (af en toe laten zien maar at niet) het opgegeven. Goed in de gaten houden. Dood is een nitrietbommetje.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:24

Een vraagje; ik had een lekkend aquarium en nu zwemmen mn visjes weer vrolijk terug in een nieuwe bak. Met zelfde filter, steentjes, planten en helft van het water was nog "oud", heb m een dag ingedraaid en ze er daarna ingezet, wilde ze niet nog langer in zo'n klein bakkie houden. Ze doen t goed, mn slak is ook weer bijgedraaid en slobbert lekker rond.
Nu heb ik een stekkerissue.

Ik heb het licht, het filter, de verwarming en een bubbelaar. 4 stekkers dus voor het aquarium.

Nu heb ik 2 stekkerblokken van 4, waarvan 1tje aangelsoten kan worden op de andere.
In totaal dus 7 mogelijkheden voor stekkers.

Ik heb een tijdschakelaar aangeschaft en daar heb ik het licht en de bubbels op aangesloten, de verwarmer staat altijd aan. Nu heb ik alleen een vraag; als ik de tijdschakelaar van 11.00 's ochtends tot 22.15 's avonds aan heb, zou dat ook goed zijn als het filter dat ook doet?

Dan heb ik dus verwarming altijd aan en het filter, bubbels en het licht van 11 tot 22.15 's avonds aan.
Is dat genoeg qua zuurstof, of moet het filter toch wel zo lang mogelijk aan?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:25

Filter moet 24/7 aanstaan.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:26

Filter moet 24/ 7 aan staan anders gaan de goede bacterien dood.
Bubbels zijn niet noodzakelijk of je moet geen echte planten hebben en een filter die het wateroppervlakte niet in beweging houd. Kun je die er niet uitgooien?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:39

Bubbels kunnen er uit.
Alleen, nu heb ik even een "hum" momentje. Ik heb namelijk 's nachts mijn filter altijd uitstaan (slaapkamer) en dat gaat al maanden (jaren eigenlijk, maar sinds weetikveelheoveel maanden heb ik een "echt" tropisch aquarium) goed, alle visjes zijn vrolijk, mooi gekleurd, groeien. Plantjes groeien en zijn mooi groen, niet veel algaanslag, helder water..

Ik denk dat ik mezelf dan maar laat wennen aan het filter, maar toch.. T is al wel heel lang errug goed gegaan als ik 's nachts het filter uit had..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:57

Kan ook goed gaan, maar het is beter om filter te laten draaien :)
Ik hoor mijn filter niet eens; ding is echt doodstil.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:20

vuurneon schreef:
Kan ook goed gaan, maar het is beter om filter te laten draaien :)
Ik hoor mijn filter niet eens; ding is echt doodstil.

Ik hoor mijne ook niet :). Alleen als ik er met m'n oor voor ga hangen.

Filter laten draaien is idd veel beter :j.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:20

Kleine tip voor iedereen: gebruik tijdens het schoonmaken altijd een waterstofzuiger ipv een slang! Ik ging vandaag aquaria schoonmaken. Bij nummer 3 aangekomen (5 goudvissen) ging het mis, 1 van de vissen zwom voor de slang langs en werd vastgezogen. Hij trok zich los, maar trok daarmee een groot gat in zijn lijf waardoor zijn ingewanden naar buiten kwamen. Hij schoot er snel vandoor, een hoekje in, en toen ik eraan kwam met het schepnetje om hem eruit te halen en in de vriezer te zetten was hij al zo goed als dood.

Met een waterstofzuiger kan dit niet gebeuren! Ik sla mezelf nu voor m'n kop dat ik het niet gedaan heb, ik heb dat ding gewoon liggen... Ik heb deze visjes gekocht omdat ze verkeerd gehouden werden, en ik ze nog een half jaartje binnen wilde houden voordat ik ze uit ging zetten in een vijver... En nu issie dood :( |(
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 24-10-12 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:24

Ik hoor bij het filter in de klas alleen het water maar dat is juist zo rustgevend :) heerlijk als ik dat hoor, dat betekent namelijk dat de leerlingen een zeldzaam moment stil zijn :))

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:24

Ik heb al jaren zo'n stofzuiger van tetratec; kost nog geen tientje en is veilig :)

Wel sneu vjestagirl!

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:25

Sneu voor de vis vjestagirl!
Heb ook een stofzuiger met erg weinig kracht, kan weinig kwaad denk ik.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:38

Vjestagirl schreef:
Kleine tip voor iedereen: gebruik tijdens het schoonmaken altijd een waterstofzuiger ipv een slang! Ik ging vandaag aquaria schoonmaken. Bij nummer 3 aangekomen (5 goudvissen) ging het mis, 1 van de vissen zwom voor de slang langs en werd vastgezogen. Hij trok zich los, maar trok daarmee een groot gat in zijn lijf waardoor zijn ingewanden naar buiten kwamen. Hij schoot er snel vandoor, een hoekje in, en toen ik eraan kwam met het schepnetje om hem eruit te halen en in de vriezer te zetten was hij al zo goed als dood.

Met een waterstofzuiger kan dit niet gebeuren! Ik sla mezelf nu voor m'n kop dat ik het niet gedaan heb, ik heb dat ding gewoon liggen... Ik heb deze visjes gekocht omdat ze verkeerd gehouden werden, en ik ze nog een half jaartje binnen wilde houden voordat ik ze uit ging zetten in een vijver... En nu issie dood :( |(

Oh jakkes ;(. Wat ontzettend naar om mee te maken.

Ik hak vissen trouwens altijd meteen de kop af :o . Invriezen vind ik zielig.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:41

Oh, dat is erg naar, Vjestagirl! Dat moet er niet fraai uit hebben gezien, arme vis.
Ik gebruik wel altijd een slang, anders kom ik nooit overal bij. Ik heb ook wel eens een visje opgezogen, maar gelukkig zelden in de jaren dat ik een aquarium heb. Gelukkig zijn de meeste visjes erg klein en kon ik ze gewoon weer terug zetten, geen probleem. Ze blijven meestal ook gewoon uit de buurt. Ik houd wel altijd mijn hand vlakbij de uitgang van de slang, dus daarmee scherm ik de slang ook al redelijk af.
Inderdaad goed om mee uit te kijken!

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:54

bij mijn slang zit er een soort afscherm-dingetje voor. water en vuil kan er wel door, maar de gaatjes zijn zo klein dat een tetra rare bochten zou moeten wringen om er in te kunnen. perfect ding! heeft geloof ik nog geen 10euro gekost..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 23:02

Ik ben blij :D na 1,5 week niet gezien te hebben zie ik ineens weer mijn baby corydoras :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 00:09

vuurneon schreef:
Ik ben blij :D na 1,5 week niet gezien te hebben zie ik ineens weer mijn baby corydoras :D

*\o/*