BARF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: BARF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 22:40

Mijn DH heeft eerst op smuldier gestaan, maar daarna vrij snel op lotgering. Daar knapte ze heel goed van op, ik heb het nu altijd in huis als reserve. Het was erg vet, maar nu is er iets veranderd en is het minder vet. Haar huid, vacht en tanden zijn enorm opgeknapt ervan. Ze weegt maar 25 kilo en krijgt 700 gram per dag, maar wordt snel mager. Wij hebben haar gewoon in 1 keer overgezet. Ik zou beginnen met 2 procent van haar gewicht en dan kijken hoe ze het er op doet

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 02:36

Welkom lolleke, ik zou de dag dat de hond komt de brokken uit de deur gooien en meteen overzetten op een goede KVV.. In mijn ogen is dat eerder carnibest, tinlo, Alaska en DARF eco.. Smuldier vind ik regelrechte troep

Wbt stinken uit de bek, ik krijg keer op keer het compliment dat mijn honden totaal niet ruiken, zulke mooie gebitten hebben etc. Nu komen er natuurlijk veel mensen over de vloer ivm de puppy's dus dat is wel leuk dat het zo opvalt :) een tijdje terug op show een brokken hond (Rc ) en die meeeeurde toch uit z'n bek! Bah!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 02:45

Smuldier is imo geen troep hoor, ik lees dat hier vaker maar onderbouwd wordt het nooit.
Ik zou liever de hond eerst een paar dagen laten wennen aan de nieuwe situatie en dan half om half voeren voor een paar dagen en daarna helemaal overstappen. Dan heb je die 1,5 zak ook opgemaakt en minder kans op diarree ed.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 08:02

Nou dat kan ik dan wel onderbouwen ;) je weet wat je voor mooi vlees gemiddeld betaald he.. Wat kost smuldier? Je kan voor dat geld gewoon geen kwaliteit hebben! Daarnaast vind ik het er smerig uit zien het stinkt dus dat bevestigd het ook. Dan werken ze met een calcium preparaat ipv bot en dat vind ik (niet alleen bij smuldier) al heel slecht. Je kunt niet veel afwisselen want ze hebben maar 2 complete smaakjes? Maar prijs kwaliteit verhouding zegt mij gewoon het meeste. Daarmee zeg ik niet dat de duurste de beste moet zijn! Maar ik weet wel welke KVV s een via Utrecht universiteit goede analyse hebben gehad en dat dat dus ook echt klopt
Ik heb een tijdje lotgering gevoerd maar eigenlijk is dat een beetje zo n zelfde verhaal, wel natuurlijke calcium maar veel te vet (waarom hoef je er maar zo weinig van te voeren) daarnaast zag ik de kwaliteit achteruit gaan en gebruikte ze veel kopvlees en pens (goedkoopste wat je kan krijgen natuurlijk) voor een keer vind ik dat helemaal niet erg maar dag in dag uit kopvlees vind ik gewoon te weinig kwaliteit

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 08:05

Wbt overstappen is maar net wat je zelf wil, ik heb toentertijd mijn honden in 1x overgezet en nooit geen last gehad

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 08:19

Het vette is er nu een beetje af, Es. Sinds ze nieuwe verpakkingen hebben, lijken ze ook iets aan de samenstelling gedaan te hebben.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 09:03

Smuldier heb ik er inderdaad bij gezet maar daar ben ik persoonlijk ook niet voor. De ingrediënteijst lezen maakt dat dit me al minder aanstaat als andere soorten. Lotgering zou nu inderdaad, met nieuwe verpakking o.i.d. Minder vet moeten bevatten, zou daar sowieso eerst de ingrediënten nog eens op willen naslaan. Het scheelt dat afkortingen en combinaties van producten me niet heel vreemd zijn, dus het herkennen van goed voer zou ook geen drama moeten zijn. Maar ervaring leert in mijn ogen nog veel meer :D

Wat betreft overstappen, ineens na binnenkomst ga ik niet doen. Bij andere dieren brikken en dervelijke zou ik dat ook niet doen. Na een jaar instellen op een product qua gedrag, lichaam en opname en dan ineens wqt anders krijgen. Naast ook nog de mega verandering van weer een nieuw huis, nieuwe omgeving etc zie ik niet zitten. Maar zo te zien hoef ik als het wel zo ver is zeker niet vréselijk rustig aan te doen? Ik vermoed dat ze eind week 1 al eens de eerste keer kvv krijgt.

Nu maar eerst verder op zoek naar een goede slager! :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 09:13

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:28

essiesilly schreef:
Welkom lolleke, ik zou de dag dat de hond komt de brokken uit de deur gooien en meteen overzetten op een goede KVV.. In mijn ogen is dat eerder carnibest, tinlo, Alaska en DARF eco.. Smuldier vind ik regelrechte troep

Mee eens! niks meer aan toe te voegen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:30

Mijn honden aten het niet ... smuldier...
En ik kon het 's ochtends ook niet voeren, zonder letterlijk te kokhalzen van die geur. Jakkie.

We hebben wel een tijdje Darf Eco gevoerd. Dat ging wel goed eigenlijk.

Gisteren begonnen aan de bestelling die ik vorige week heb opgehaald. Het ligt nu te dooien in de koelkast (duurt lang zeg...).

Vanochtend hebben ze de paarden snijsels mogen proeven. Vanavond geef ik ze de hert snijsels.
Daarna is de rest ook voldoende opgewarmd om los te halen en in porties te verpakken, zodat ik het weer kan invriezen.

Toch blijf ik dat een beetje eng vinden; eerst laten dooien en dan opnieuw invriezen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:03

Femke schreef:
Toch blijf ik dat een beetje eng vinden; eerst laten dooien en dan opnieuw invriezen.

Wij ontdooien het hier net zo ver dat we er met een (scherp) mes doorheen kunnen komen, of de karkassen van elkaar af kunnen wrikken. Dan handschoenen aan met plastic handschoentjes eroverheen. Werkt goed en het vlees is nog gewoon bevroren als het geportioneerd in de zakjes zit!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:08

essiesilly schreef:
Nou dat kan ik dan wel onderbouwen ;) je weet wat je voor mooi vlees gemiddeld betaald he.. Wat kost smuldier? Je kan voor dat geld gewoon geen kwaliteit hebben! Daarnaast vind ik het er smerig uit zien het stinkt dus dat bevestigd het ook. Dan werken ze met een calcium preparaat ipv bot en dat vind ik (niet alleen bij smuldier) al heel slecht. Je kunt niet veel afwisselen want ze hebben maar 2 complete smaakjes? Maar prijs kwaliteit verhouding zegt mij gewoon het meeste. Daarmee zeg ik niet dat de duurste de beste moet zijn! Maar ik weet wel welke KVV s een via Utrecht universiteit goede analyse hebben gehad en dat dat dus ook echt klopt
Ik heb een tijdje lotgering gevoerd maar eigenlijk is dat een beetje zo n zelfde verhaal, wel natuurlijke calcium maar veel te vet (waarom hoef je er maar zo weinig van te voeren) daarnaast zag ik de kwaliteit achteruit gaan en gebruikte ze veel kopvlees en pens (goedkoopste wat je kan krijgen natuurlijk) voor een keer vind ik dat helemaal niet erg maar dag in dag uit kopvlees vind ik gewoon te weinig kwaliteit

Dat je geen kwaliteit kunt hebben voor die prijs vind ik onzin. Via barfplaats zijn er heel wat soorten vlees te krijgen onder 1,50 p/kg, is dat ook allemaal rommel dan?
En zo'n fabrikant kan grotere hoeveelheden inkopen wat de prijs drukt. Bovendien is het meeste van wat wij voeren gewoon afval, wat voor miniprijsjes verkocht wordt als wij het niet zouden afnemen.
Het gebruik van een preparaat valt over te discussieren.
Het is in elk geval een stuk beter dan brokken voeren en goed betaalbaar dus juist een goede manier om eens vlees te proberen, veel mensen denken al snel dat het erg duur is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:11

essiesilly schreef:
Wbt overstappen is maar net wat je zelf wil, ik heb toentertijd mijn honden in 1x overgezet en nooit geen last gehad

Ja ik heb het ook vrij snel gedaan, maar bij haar verandert de hond ook van huis en baas, dat kan ook stress geven waardoor ze aan de dunne gaat. Als je dan tegelijk ook het voer gaat veranderen is dat een beetje vragen om problemen als je een hond hebt met gevoelige spijsvertering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:15

Sonja89 schreef:
Femke schreef:

Wij ontdooien het hier net zo ver dat we er met een (scherp) mes doorheen kunnen komen, of de karkassen van elkaar af kunnen wrikken. Dan handschoenen aan met plastic handschoentjes eroverheen. Werkt goed en het vlees is nog gewoon bevroren als het geportioneerd in de zakjes zit!

't Punt is dat ik nu van die klompen vlees heb liggen.
Lamslongen van een kilo. De buitenkant was gisteren al gedooid.
De binnenkant was nog stijf bevroren. En ook veel van 't andere vlees dat in porties moest was zelfs nog helemaal stijf bevroren.
Nu is het allemaal bijna helemaal gedooid, maar de lamslongen waren gisteravond eigenlijk al wel gedooid. Terwijl de rest dus nog bevroren was.

Lastig dan... Want dan kan ik 't ene al verwerken, maar het andere nog niet.
En dus nog geen porties maken.

Ik moet ook even een andere bak kopen voor in de koelkast. Want ik heb nu alleen 1 klein bakje waar het in uit kan lekken (de zakken waar 't in zit zijn blijkbaar niet water/bloed dicht).
De hele koelkast ligt nu vol met een plas bloed. Daar was ik ff wat minder enthousiast over.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:19

Ik ontdooi in een grote kunststof krat, in de koelkast werkt niet omdat ik 2kg per dag voer dus ik zet gewoon het krat in de gang tot het dooi is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:38

Dat scheelt dan inderdaad...

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 17:39

Mywishmax, bedankt voor de foto! Helaas niet heel duidelijk inderdaad :+ Zoek het vandeweek even in de winkel op.

Essiesilly en cindybijl: ik vraag me inderdaad af of dat echt zo goed is. Wat annelisdj ook zegt, het gaat niet om een hond met een vaste en stabiele basis die alleen van voer wordt veranderd. Het is een hond met een verleden die ook angstig reageert op nieuwe situaties. Als wij haar mee naar huis nemen is alles nieuw. Wij, huis, omgeving, mensen, bak en noem maar op. Gelukkig zijn we geen totale vreemde, maar het gaat om de afstand eindhoven - zwolle, lange rit, weinig contact en ga maar door.

Nieuw voer betekent onherroepelijk een reactie in de darmen / spijsverteringskanaal. Positief of niet. Als het een bekende hond is had ik er ook geen angst van gehad. Je stopt er juist immers geen suikers e.d. meer in die gekke dingen kunnen veroorzaken. Dus in die zin zou de omschakeling makkelijk moeten gaan.
Maar ik heb, inderdaad, vooral angst voor wat de factor stress gaat veroorzaken.

@Femke, kan me voorstellen dat het niet al te tof is dat het nu 'overal' ligt. Ben totaal geen bekende verder qua kvv en Barf, maar stond vroeger wel eens bij een bekende zijn kippen enzo te slachten. Die kwamen dan later ook in hele stukken uit de vriezer. Weet dus echter wel dat van die elektische handzagen prima door bevroren vlees heengaan!
Neem een zaagje met een wat hoger vermogen en ook de botten gaan door. Scheelt veel ontdooien en her-vriezen. OF gewoon een simpele decoupeerzaag maar die raad ik minder aan.

Het spettert dan ook niet alle kanten op, je kan er mooie hapklare stukken van maken, je hoeft niet bang te zijn voor een warme buitenkant en bevroren binnenkant. En last but zeker not least, het kost zoooo veel minder kracht....Ik vond het toen ideaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 17:41

Goede tip!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:45

anneliesdj schreef:
Smuldier is imo geen troep hoor, ik lees dat hier vaker maar onderbouwd wordt het nooit.
Ik zou liever de hond eerst een paar dagen laten wennen aan de nieuwe situatie en dan half om half voeren voor een paar dagen en daarna helemaal overstappen. Dan heb je die 1,5 zak ook opgemaakt en minder kans op diarree ed.

Over smuldier hoor je inderdaad veel wisselende ervaringen. Ik ben er zelf geen fan van, heb het in het verleden wel gevoerd (afwisselend met andere kvv's) maar mijn hond deed het er niet goed op. Na enkele dagen alleen smuldier ging hij er zelfs van kotsen. Ik heb veel kvv's geprobeerd, maar voer nu alleen nog maar carnibest, afwisselend met BARF.

Maar een collega van mij heeft een golden retriever met een allergie, die is op aanraden van mij overgestapt op kvv en heeft gekozen voor smuldier. Die hond is al een jaar of 10 en is van de en op de andere dag volledig overgestapt. Zij is super tevreden. De hond heeft een veel mooiere, zachtere vacht gekregen en heeft geen last meer van jeuk. En dat dus op enkel smuldier.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:00

Femke, ik ontdooi ook blokken van 5/10 kg ;) Op een gegeven moment weet je wel wat snel ontdooit en welk vlees meer tijd nodig heeft en hoe laat je de verschillende dingen uit de vriezer moet halen om ze te kunnen bewerken. Alhoewel zo'n zaag me ook nog wel een keer iets lijkt!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 07:58

Of een bijltje, dan kan je het bevroren portioneren. :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 10:16

Ik portioneer nu ook bevroren :D Alleen niet met een temperatuur van -20 inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:29

Ik heb een bijl, maar dat werkt niet zo fijn... Die komt er niet echt fijn doorheen.
Het zijn hier maar porties van een paar gram per keer. Daar is een bijl veel te lomp voor.

Lotus en Luna lusten 't hert trouwens niet.
Lotus moest er zelfs van kokhalzen.

Paard aten ze gisteren wel, maar ook met lange tanden.

Alleen Leila (die vandaag jarig is en 2 jaar oud is geworden! *\o/* ) die vreet alles wat je voor d'r neus zet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:38

Baruch had gister haas, met moeite, lange tanden en hij heeft er één laten liggen. Nouja, het is in elk geval op, de eend heeft ie niet eens aangeraakt.

Ik heb ook een bijl gebruikt maar vind dat niet handig, de stukken vliegen in het rond als je hakt dus je hebt veel verlies, dan is een zaag handiger. Maar laat het nu deels ontdooien en portioneer dan, valt wel mee met hoeveel het ontdooit, met een goed scherp, stevig mes kom je ook wel door bevroren vlees.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:52

Je moet niet hakken juist, je moet met iets achterop tikken, zodat je er zachtjes doorheen gaat. Mijn vriend vermoordt me als ik zijn zaag gebruik........

*is druk het filmpje aan het zoeken*