Werkhonden & Training

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:00

Elke werkhond kan een binnenhond zijn mits je kan opvoeden en daarin missen gewoon heel veel mensen de ervaring. Je kan nog zo goed een hond kunnen africhten maar om een dier die zo in de drift staat ook in huis te houden moet je echt wel iets van gedrag weten. Ik heb altijd al mn knpv mechelaars ook binnen gehad geen probleem. Wel ben ik van mening dat al deze type honden geen huis honden zijn alsin bank hang honden zonder taak daar doe je die dieren gewoon veel te kort mee.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:20

Wij hadden ook een mechelaar gewoon een huis. Nu 4 Duitse herders en die leven alle 4 gewoon in huis en dat gaat prima. Maar word wel dagelijks (meerdere malen) mee gewerkt.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:40

Ik weet van mensen bij ons op de club die een kleine hondje (kruising weet ik ut wat), Dobermann en Mechelaar hebben, dat de Mechelaar de grote "onruststoker" in huis is. De situatie is we houdbaar, maar schijnt niet ideaal te zijn.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:18

Zo, uiteindelijk heb ik maar gewoon een heel filmpje gemaakt van het trainen :D

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:29

Ziet er super uit! Leuke combi! Hij heeft er echt wel plezier in! Stoere dame inderdaad. ;)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:34

Bedankt! We zijn echt nog beginners en ze heeft heel weinig geduld. Het enthousiasme neemt het bij haar heel snel over en binnen een poep en een scheet zit ze ongelofelijk hoog in haar drift, maar stukje bij beetje gaat het steeds beter :D En we hebben er veel plezier in, dat vind ik het belangrijkste!

Ik hoop binnenkort ook een filmpje te hebben van appel, want dat is op dit moment ons beste onderdeel (al vind Gaya manwerk het leukst, maar ze mist daarbij ze echt nog het stuk appel).

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:36

Ziet er goed uit Joyce :j
Persoonlijk zie ik iets meer rust in het manwerk je ziet dr nu overpakken schudden etc maar dat zal wel goed komen. Ik zou enkel wel laten liggen bij de vlucht zoals het hoord en niet laten zitten en in de lijn hangen anders moet je als je straks verder bent ineens de hond leren alleen te liggen en te wachten tot de pakwerker echt gaat terwijl ze eerst aan de lijn werd tegen gehouden. Beste is dit direct te leren dan komt er ook meer rust en precieze in de vlucht en het manwerk :D

Ik moet nodig ook eens een filmpje laten maken van het werken met Assad.

Edit je zegt het zelf al in de post hier boven er mist veel appél in het manwerk even een stapje terug dus eerst het revieren de rust en het appél dan pas het jutten en de vlucht ;)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:54

Alles gaat op aanwijzingen van de trainer, we krijgen 1 op 1 begeleiding. Dit is de eerste hond die ik zelf train en daarom heb ik niet voldoende kennis en ervaring om op mijn eigen houtje te bepalen wat wel of niet goed is. Ik vind het belangrijk dat ik en Gaya niet "overvraagd" worden en dat er een stijgende lijn in het werk zit. Dit is het geval en daarom luister ik ook alleen naar mijn trainer, die kent ons immers ook door en door. Daarbij trainen we voor de fun en niet om te presteren (anders was ik naar Utrecht gegaan), maar iedereen heeft zo zijn eigen kijk op en aanpak met dingen.

Persoonlijk heb ik er het volste vertrouwen in dat ze ons alleen dingen laat doen die bij ons niveau passen en ik ga haar daarin dus ook niet "op de vingers tikken" en de betweter uithangen door te zeggen dat het zus of zo moet. Ik zeg altijd maar: Als je zoveel kan, mag je best een grote mond hebben! Maar op dit gebied kan ik niet veel, dus luister ik netjes naar de trainster :D Over een paar jaar zal dat wellicht heel anders zijn omdat ik dan zelf meer ervaring heb opgedaan en meer weet over de sport (dan kan je dingen tenminste ook onderbouwen), maar voor nu ben ik dik tevreden!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:03

Je moet altijd trainen voor plezier ookal zijn wedstrijden je uit eindelijke doel.

Een frisse blik op je trainen door bijv ook ergens anders te gaan trainen kan heel goed helpen, ik zie veel van assad kwa drift in gaja enkel is assad nog feller die stelde in het begin iedereen omver die moest je echt wat remmen rust er in etc en dat zie ik ook bij jullie Er is nog geen controle daarin moet dat dus eerst worden aangeleerd dobers zijn daarin gewoon anders dan andere werkrassen :j

Ik snap dat je niet de kennis hebt nog maar je kent je eigen hond wel dus je zal zeker zien dat ze te hoog in de drift komt en er met het appél daarom moeilijker doorheen komt dat is het moment dat je een stap terug moet gaan maar dat hoord je trainer ook te zien.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:29

Een vraagje, ik heb namelijk helemaal géén ervaring met manwerk, maar ik zie steeds dat wanneer de hond de mouw vastheeft, de lijn wordt strakgetrokken en er weerstand op gemaakt wordt. Waarom is dat?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:55

Ze zit nu nog aan een juttuig (daar zit de lijn aan vast), zodat we haar kunnen helpen. Ik help haar dus met trekken en volgens de trainster dient dat om de hond zekerder te maken, zodat ze mooi vol bijt en netjes vast blijft houden. De bedoeling is dat ze straks uiteindelijk alleen een leren halsband om heeft en alles geheel zelfstandig uitvoert, zonder dat er een lijntje of wat dan ook aan zit.

Zoals je ziet op haar eerste manwerk training (waar ze nog op het rolletje aan de lijn bijt ipv op de mouw) begin je met aanmoedigen en opjutten zodat ze leert wat de bedoeling is. Nu ze het spelletje snapt en graag wil bijten hoeven we haar niet meer aan te moedigen en op te jutten. Ze zit nu ook bij lange na niet altijd meer aan de lange lijn (te zien op het laatste filmpje). Ze begint namelijk steeds beter te bijten en we werken ook veel aan appel. Het is wel jammer dat m'n vriend dat nog nooit gefilmd heeft, want ze moet bijv. ook een stuk transport doen, waar ze tussen mij en de pakwerker loopt (je moet de "boef" dan begeleiden) zonder hem te grijpen. En er is ook een oefening waar ze eerst stil en rustig moet blijven wachten en op het commando mag ze om het verstek (een soort tentje waar de pakwerker in zit) heen rennen, moet ze netjes zitten, aanblaffen en daarna mag ze de pakwerker grijpen.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door joyce2 op 13-03-13 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 18:27

aha Ok, bedankt voor je uitleg.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:18

Het vast houden aan het tuig is inderdaad voor ondersteuning maar ook wanneer de hond lost of over hapt die de mouw kwijt is hierdoor krijgen ze een vastere beet. Tevens helpt het tegen schudden van de buit wat niet mag in manwerk.

Pakwerk word net als het andere werk in de ipo altijd aan slipketting gedaan waar geen riem aan zit, wanneer de hond klaar is voor het eerste ipo niveau. In de opbouw fase heb je veel verschillende optuigingen veel mensen kiezen voor een tuig om de hond niet in de hals te hinderen.

Doen jullie het transport gevolgd door revieren Joyce of lees ik dat nu niet goed??

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:58

Ik gaf voorbeelden van oefeningen die wij doen, dat gebeurt dus niet in die volgorde.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:59

Ok het las alsof je bedoelde dat ze het in die volgorde trainde :) Had natuurlijk gekunt om de serie te doorbreken dan doen wij vaak genoeg.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:05

Ik heb het even terug gelezen maar ik lees er een opsomming in. Ik schreef "ze moet bijvoorbeeld" en later "en er is ook een oefening waarbij". Maar goed, lekker belangrijk ;) We hebben nooit een vaste volgorde met de oefeningen en we doen ook niet altijd alles. We kijken gewoon wat op dat moment het beste of belangrijkste is om te doen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 23:16

Hier op hondenfront even niet zoveel te melden. Lara is vrijdag gesterriliseerd en moest dus even thuisblijven. We worden nu al helemaal gek van haar, gelukkig mag ze snel weer mee. Tin heeft erg last van de rui en valt ook in rap tempo weer af, dus de mag ook niet al te veel mee, om niet heel veel energie op te maken. Hij gaat wel steeds weer een stukje beter met appel, maar blijft een neurotisch gevalletje. Belonen met speelgoed doen we even niet, omdat hij absoluut niet lost. Hier werken we wel aan, maar niet tijdens appel. Dus met appel werken we met brokjes, en op het allerlaatst krijgt hij zijn speelgoed. Dan wandelen we nog even en voor hij de kennel ingaat moet hij lossen. Dit omdat hij in de kennel zijn muilkorf om moet, anders bijt hij in zijn neuritosche/enthousiaste gedrag alles en iedereen aan flarden als hij eruit komt. Het maakt geen evrschil of hij in de auto zit of kennel, anders hadden we hem in de auto gelaten, maar hij vind alles heel, heel leuk en dat moet en zal hij duidelijk maken. Met muilkorf om kunnen we dit gedrag goed negeren, zonder niet.

Oh bah, willen jullie iets vresenlijks horen? :+

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 23:36

Leuk filmpje Joyce! Heb je leuk in elkaar gezet zo.

Met het speuren valt me op dat hij behoorlijk aan de lijn hangt. Kan even niet goed zien of je hem onderlangs hebt op gewoon normaal?
Gaya lijkt in geheel vrij druk, maar goed, dat is wel te handelen denk ik. En het manwerk ziet er al goed uit! Hoeveel Dobers trainen er bij jullie?

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 23:40

Utixo schreef:
Oh bah, willen jullie iets vresenlijks horen? :+

Haha, nou zeg het eens. :P

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 01:48

Ik had op stal 2 verwilderde katten lopen. 4 jaar terug uit het asiel gehaald, zaten op de afdeling onherplaatsbaar. Kwam goed uit, ze moesten muizen vangen en geen snoepjes aannemen van iedereen. Beesten deden hun werk goed en leiden een katten leven. Het was altijd hopen dat ze niet naar de da moesten met spoed, want er ging ruim een week overheen voor we ze hadden, met vangkooi.
Anyway, sinds vorige week was Rachel opeens verdwenen. In eerste instantie niet zo druk gemaakt, die komt wel terug. Toen ze vandaag nog niet teug was wilde ikhaar gaan aanmelden bij Amivedi. Vond het wel vreemd, aangezien ze nooit verder ging dat de poetsplaats en de stroloods. En ze lag wel eens op de nok van de zadelkamer, die is boven de paardenstal. Dat in gedachten ging ik op een stoel staan. Even goed rondkijken. Zie ik een oor en een hangend pootje. Rachel gevonden dus. 4.5 meter hoog, in de nok van het dak. Waarschijnlijk een rustig plekje opgezocht om te sterven. maar dan het volgende probleem, htf kom je erbij? Op het dak van de zadelkastjes staan is geen succes, daar ga je doorheen. Uiteindelijk heeft de buurman een ladder ertegenaan gezet, en heeft met een hark net bij de kat kunnen komen en naar beneden getrokken. Zie redelijk vaak dode beesten, maar kon nu een gil niet onderdrukken, dit was zo luguber :+. Maar was blij dat het zo koud is geweest...
Het ergste was nog dat de andere kat een meter lager zichzelf vrolijk zat te wassen.

Rachel was pas 9, maar is altijd een misvormd katje geest. Ws heeft ze iets van een tumor gehad. In ieder geval heeft ze vrijdagavond nog gegeten, ik denk dat ze vkak hierna is overleden. Rachel was namelijk geen stille kat, je hoorde haar altijd.

Maar dit was me het dagje wel weer.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 07:49

Utixo dat klinkt inderdaad behoorlijk luguber, ja... bah... gelukkig wist de buurman haar naar beneden te krijgen, je zou d'r maar mee zitten joh...

Bij ons is vorig jaar ook één van de katten verdwenen, óveral gezocht omdat we hem niet ineens half vergaan ergens wilden tegenkomen. We hebben hem nooit gevonden, overigens...

Waarom is TinTin eigenlijk zo extreem druk/ neurotisch? is hij bij jullie opgegroeid of is het ook een hond met een verleden?

Kyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 09:47

Ik meld me ook hier ;)

Wij hebben nu 3 Duitse herders , binnenkort weer 4

Kenji, combifok is bijna 6 jaar en zij is onze sofawolf.
Tot 2 jaar geleden altijd IPO getraint maar dat ging helaas niet meer vanwege HD .
Wel nog haar IPO I deelcertificaat B gehaald en daarna gestopt.

Heb de laatste 2 jaar ook geflyballt met haar, vorig jaar zelfs nog wedstrijden gedaan maar het gaat echt niet meer

Dus geniet ze van het leven al actieve huishond.
Ze heeft niet alleen last van HD maar ook van ADHD :D

Maar met veel wandelen , stukje fietsen en 2-3x per week speuren ( op z'n Kenji's natuurlijk ) is het nog redelijk te doen.

Zij is ook de enige die binnen zit trouwens

Dan hebben we Kyto , de reu des huizes uit werklijnen.
Kyto is van mijn vriend en die traint ook met hem in de IPO.
Hij hoopt binnenkort z'n VZH te kunnen doen , maar eerst mag ik in mei nog UV fietsen met hem.

Het liefste had mijn vriend dat zelf gedaan , maar door wat plaatwerk in zijn enkel kan dat niet.
Dus mag ik met alle honden UV doen.

En dan komen we bij mijn kleine meisje Ziva , ook uit werklijnen.
Inmiddels 9 maanden , thuis ontzettend druk maar zodra we op de club zijn gaat er een knop om en is het een totaal ander hondje.

Een heerlijk hondje om mee te werken.

Ze zit nu een beetje in de fase van volwassen worden maar ook nog wel heel erg pup zijn.

Bij Kenji en Kyto was dat veel minder , is soms ook wel lastig met aanpakken in bep. situaties .
En ik moet voor mezelf ook even de knop omzetten dat ze geen baby meer is ( is wel haar bijnaam lol ;) )

In mei word hopelijk ons nieuwe puppenkind gemaakt.
Zij gaat van dezelfde fokker als Kyto komen en is dan een nichtje van Kyto

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 10:43

Ik vraag me ook af waar het neurotisce gedrag weg komt, het klinkt namelijk als corrigeer baar gedrag :j zoals bijv het niet lossen veel honden doen dat niet door de drift dit kan je super makkelijk leren door met 2 speeltjes te werken je gooid bijv een bal laat de hond deze brengen zegt los en gooid bij het lossen gelijk weer een bal. Zo leerd de hond dat lossen goed is en dus ook een belonging verdiend de meeste mensen pakken namelijk af bij los en daarom wil een dier niet meer afgeven. (spaties doen het niet op mn mobiel momenteel dus maar even zo) welkom nieuweling, ben benieuwd naar fotos van jullie werk honden

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:28

Tin is ook een hond met een verleden, we hebben hem vanaf dat hij 9 maanden oud was. Vorige eigenaar was bang vanhem en sloot hem op. Het is absoluut corrigeerbaar, sterker nog, we hadden het gedrag eruit. Tot hij in Utrecht belandde, hierna is het gedrag in alle hevigheid terug gekomen. We trainen er ook op, maar imdat hij nog niet zo lang appèl mag lopen, is het niet willen lossen iets wat we voorlopig buiten het veld oefenen.

Kyar, welkom!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:30

Overigens hebben we de twee speeltjes methode geprobeerd, maar daar trapt hij niet in :D