Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 18:40

1 dolfijn op 7000m2 is al schandalig laat staan 25!!
ze hadden het nooit zover moeten laten komen... :n :n

en hier in nederland worden ook welpen/jonge dieren in dierentuinen gefokt voor publieks trekkers en na het seizoen ingeslapen hoor,is me allang bekend (ik ga dan ook niet naar dierentuinen/zeezoogdiercircussen of gewone circussen... :n )

en tja natuurlijk gedrag dat fokken...beetje parkbeheer ziet in dat met zo'n mega beperkte ruimte dat dát natuurlijke gedrag dan maar niet kan,zowiezo worden deze dieren zo onnatuurlijk gehouden dat ik me verbaas dat dat natuurlijke instinct ineens wel behouden moet worden..

laten ze nu eerst maar eens zorgen voor fatsoenlijke onderkomens die enigsinds voldoen aan een natuurlijk habitat ipv van zich bezig houden met het vermeerderen van....

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 18:41

_San87_ schreef:
plutolover schreef:
Dat kohana jong was toen ze Adan kreeg ben ik mee eens, maar ook in he wild gebeurd het dat orka's al met een 8e hun eerste jong krijgen. Ik praat het niet goed hoor. Zie liever ook orka's in het wild.

Is dat zo? Heb je daar documentatie van, want daar ben ik wel benieuwd naar. Omdat ze pas met 25 volwassen zijn :).

Ik heb eer een docu op tv van gezien, op animal planet.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 18:49

Kimmie, je vertelt gewoon een onwaarheid. In Nederland worden in dierentuinen geen welpen ingeslapen. Van hoefdieren kan ik het me nog voorstellen en dat weet ik ook, maar alle katachtigen, neen. Niet als er geen medische noodzaak is.
Mocht je feiten hebben die onderbouwen dat welpen (in Nederlandse dierentuinen) worden ingeslapen zonder medische noodzaak, dan zie ik die graag. Ik heb zelf nogal diep in meerdere (grote) katachtigen EEP's gezeten en kan met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat er geen welpen worden ingeslapen in Nederlandse dierentuinen zonder medische noodzaak.

En onnatuurlijk? Ik vind de delta behoorlijk natuurlijk voor een dolfijn. De ruimte is misschien niet zo groot, maar verder zit er volgens mij vanalles wat zeer natuurlijk is. Rotsen, wier, vissen, andere dolfijnen, zeewater.... Veel meer zul je niet vinden in de zee :P Oja, sloten plastic en ander afval wat door mensen in zee wordt gestort.
Terug naar Morgan ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 18:56

ja hoor assie...dat gebeurd dus wél ,een paar jaar geleden ben ik eens voor mijn opleiding in de dierentuin geweest ( ga zelf niet vrijwillig naar dierentuinen maar dit was met opdracht) en daar stond het zelf op de infobordjes dat ze dat deden...

bij deze heb ik mijn info dus van de ( nederlandse ) dierentuin zelf...

oww en dat ding waar die dolfijnen in zwemmen is en (VEEL) te klein en (VEEL) te ondiep...hoezo natuurlijk dan??

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 19:00

assie schreef:
Kimmie, je vertelt gewoon een onwaarheid. In Nederland worden in dierentuinen geen welpen ingeslapen. Van hoefdieren kan ik het me nog voorstellen en dat weet ik ook, maar alle katachtigen, neen. Niet als er geen medische noodzaak is.
Mocht je feiten hebben die onderbouwen dat welpen (in Nederlandse dierentuinen) worden ingeslapen zonder medische noodzaak, dan zie ik die graag. Ik heb zelf nogal diep in meerdere (grote) katachtigen EEP's gezeten en kan met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat er geen welpen worden ingeslapen in Nederlandse dierentuinen zonder medische noodzaak.

En onnatuurlijk? Ik vind de delta behoorlijk natuurlijk voor een dolfijn. De ruimte is misschien niet zo groot, maar verder zit er volgens mij vanalles wat zeer natuurlijk is. Rotsen, wier, vissen, andere dolfijnen, zeewater.... Veel meer zul je niet vinden in de zee :P Oja, sloten plastic en ander afval wat door mensen in zee wordt gestort.
Terug naar Morgan ;)

Zeker weten dat dit in Nederland ook gebeurt. Daar is jaren geleden nog een enorme ophef over geweest dat dierentuinen over de rug van jonge dieren bezoekers trekken en ze daarna (in het geval van de hoefdieren) aan de leeuwen en tijgers voerden. Of er momenteel nog welpen ingeslapen worden weet ik niet, maar dit gebeurde tot een paar jaar terug zeker nog wel.

kimmie261

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 19:24

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 20:04

Als je leest zie je dat ik zeg dat het met hoefdieren best zal gebeuren maar met grote katachtigen in nederland dus niet.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 20:32

ja de info waarvan ik het van die dierentuin weet was info wat stond bij de leeuwen....

dat er teveel welpen geboren werden en dat alle dierentuinen inmiddels ruim voorzien zijn van leeuwen plus dat die zelf ook nog eens fokken,en het overschot leeuwtjes zou worden iingeslapen na het seizoen,stond op het bordje te lezen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 21:27

assie schreef:
@Mindim; dat geluidsmateriaal is opgenomen door Filipa en Heike. Filipa had al eerder geluidsopnamen van Morgan gemaakt. Zij is namelijk werkzaam voor de University van St Andrews die veel onderzoek doet naar orka's in de Atlantic en soms samenwerkt met Dolfinarium. Filipa is ook verantwoordelijk voor de geluidsopnamen op basis waarvan de 7 experts in eerste instantie zeiden dat uitzet NIET mogelijk was. Ik lees die 4 brieven trouwens anders; er staat niet dat Morgan een kandidaat is (niet in alle brieven iig). Er staat dat het eventueel een mogelijkheid zou kunnen zijn, waarbij geen succes gegarandeerd kan worden (potentially feasible, interesting experiment). Dat verschilt niet veel van het advies dat ze eerder gaven in het rapport van van Elk e.a uit 2010 ;) . Sterker nog, in de laatste brief staat letterlijk dat hij al eerder de sea pen had geadviseerd, van het veranderen van mening is dus geen sprake. Tom Ford (de eerste brief) is imo altijd al iemand geweest die graag meedoet aan een experiment met een orka uitzetten. En de andere twee brieven zetten voor mij ook de nadruk op het experiment en op het sociale contact dat noodzakelijk is en niet op de 'ze moet weer worden vrijgelaten', want dat zeggen deze mensen niet.
De brief van Christina (de derde) geeft mijn mening eigenlijk prima weer :) Het uitzetten zou interessant zijn en zou voor Morgan goed kúnnen zijn, maar het grote gebrek aan sociale contact is niet goed en dat wordt in LP dan weer opgevangen.

Ik reageer even wat uitgebreid in meerdere stukjes hoor :D

Ja ik weet dat het onderzoek door Filipa en Heike is uitgevoerd. Dat er toen 7 maal negatief werd gereageerd op een eventueele vrijlating van Morgan was gebaseerd op het onderzoek destijds, niet op het nieuwe onderzoek. Dus ik snap je vetgedrukte zin niet helemaal.
Voor degenen die het willen lezen, hier het onderzoek.
http://janvantwillert.files.wordpress.com/2011/05/report_on_further_comparisons_of_morgan_acoustic_repertoire-final-2.pdf
Aangezien er haast achter zat, is nog niet al het geluidsmateriaal vergeleken, maar ze zijn al een stuk dichterbij dan in 2010. Aan de hand van dit onderzoek, hebben 4 van de 7 wetenschappers hun mening bijgesteld.

potentially feasible, interesting experiment mogelijk uitvoerbaar, interessant experiment. Ja, een experiment blijft het, garantie is er nooit. Maar goed, wie niet waagt, die wint ook nooit zullen we maar zeggen.
Citaat:
1) although genetic analysis indicated that Morgan is a member of a killer whale
population known from the coast of Norway, the few vocalizations recorded from her
and analysed at the time were insufficient to make a strong link to any particular
group(s) of Norwegian killer whales. Killer whales tend to live in stable matrilineal kin
groups with distinctive vocal dialects, and acceptance into an unrelated social group
is unlikely; and,
2) it was my understanding that the Norwegian killer whale population no longer enters
protected fjords in the winter, and is distributed far from shore in the summer, so
reintroduction of Morgan to this population was logistically unfeasible.

Deze punten zijn dus veranderd.
En over educatie gesproken, ik zie liever Morgan in een seapen, in een natuurlijke habitat, vooral nu met de 'ínkomende' killer whales en dat er intussen onderzoek naar haar wordt gedaan en dat ze uiteindelijk weer met haar familie zwemt. Dan in een aquarium wat toch zeer beperkt onderzoek kan opleveren en waar ze als fok en showdier wordt gebruikt.
Of zoals meneer Ford zegt:

Citaat:
In the event that reintegration of Morgan to her natal group or another kin group is attempted
but is unsuccessful, long-term holding in a floating enclosure in the sea would provide both
an appropriate habitat for the whale and an opportunity to undertake a variety of important
research projects. For example, studies on sound production and reception, physiology,
and energetics in this semi-natural setting would provide useful and reliable information
needed for conservation and management of human impacts on the species. Such studies
are seldom possible in an aquatic park setting where animals undertake scheduled
performances, and any results from this setting are likely to be influenced by the artificial
holding enclosure and may not be representative of animals in the wild.
Should a decision be made to move Morgan to a sea pen for long-term study or for an
attempt to rehabilitate her to the wild, I would be pleased to provide advice if requested and
would be interested in collaborating on future research projects.

En nee, ze zeggen niet met die woorden, Laat haar vrij! Maar op basis van deze gegevens zien ze haar wel als een mogelijke kandidaat waarbij vrijlating zou kunnen lukken en dat zeiden ze in 2010 niet. Toen zeiden ze, nee niet vrijlaten, dat gaat em niet worden, nu zouden ze dat niet meer zeggen. En aangezien het dolfinarium elke keer prat gaat op hun 7 wetenschappers, vind ik het zeer betreurenswaardig dat ze na het bekend maken van deze gegevens haar toch nog naar LP hebben gestuurd. En dat zegt imo genoeg over de intentie van beide parken. Ik ben benieuwd hoe het verder met haar gaat, je mag namelijk in het wild gevangen dieren, niet verhandelen of exploiteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 21:33

Citaat:
@Mindim; dat geluidsmateriaal is opgenomen door Filipa en Heike. Filipa had al eerder geluidsopnamen van Morgan gemaakt. Zij is namelijk werkzaam voor de University van St Andrews die veel onderzoek doet naar orka's in de Atlantic en soms samenwerkt met Dolfinarium. Filipa is ook verantwoordelijk voor de geluidsopnamen op basis waarvan de 7 experts in eerste instantie zeiden dat uitzet NIET mogelijk was.
Ik lees die 4 brieven trouwens anders; er staat niet dat Morgan een kandidaat is (niet in alle brieven iig). Er staat dat het eventueel een mogelijkheid zou kunnen zijn, waarbij geen succes gegarandeerd kan worden (potentially feasible, interesting experiment). Dat verschilt niet veel van het advies dat ze eerder gaven in het rapport van van Elk e.a uit 2010 . Sterker nog, in de laatste brief staat letterlijk dat hij al eerder de sea pen had geadviseerd, van het veranderen van mening is dus geen sprake. Tom Ford (de eerste brief) is imo altijd al iemand geweest die graag meedoet aan een experiment met een orka uitzetten. En de andere twee brieven zetten voor mij ook de nadruk op het experiment en op het sociale contact dat noodzakelijk is en niet op de 'ze moet weer worden vrijgelaten', want dat zeggen deze mensen niet.
De brief van Christina (de derde) geeft mijn mening eigenlijk prima weer Het uitzetten zou interessant zijn en zou voor Morgan goed kúnnen zijn, maar het grote gebrek aan sociale contact is niet goed en dat wordt in LP dan weer opgevangen.

Het zal altijd een experiment zijn, met nooit 100% kans van slagen. Je haalt een zin uit de brief van Christina. Het geeft absoluut de strekking van haar brief niet weer.
Ze heeft ook haar twijfels bij het Loro Parque. Ze kent het karakter van de dieren aldaar niet (dan was haar brief misschien nog duidelijker). Ze vind eigenlijk dat dit soort dieren ingeslapen moeten worden, oa om de problemen die dit met zich meebrengt en ook om dat het eigenlijk niet te verantwoorden is dat 1 dier zoveel geld mag kosten, terwijl met dat zelfde geld meerdere dieren geholpen kunnen worden. Ook moet de kwaliteit van leven voor het dier behaald worden en ook daar heeft ze twijfels over.
Dat een experiment misschien niet Morgan als prioriteit heeft, maar men ongelooflijk veel van haar kan leren. En ze in ieder geval zoals meneer Ford zegt in een natuurlijke leefruimte kan leven, met ook nog kans dat ze haar familie hervindt.

Brief nummer 4 geeft weer dat er toch liever gekozen wordt voor de seapen, boven de orka's in LP. En brief nummer 2 heeft het niet eens over sociaal contact.
Morgan in een seapen, ja tuurlijk zal men haar dat observeren en uit wetenschappelijk oogpunt onderzoek doen, wat toekomstige stranders zou kinnen helpen. Misschien besluit men bij deze grote zeedieren dat een spuitje dan wel het beste is voor het dier.. Naar mijn mening geef je het dier wel een eerlijker kans, dan door ze weg te stoppen in een aquarium en dan ben je er af als politiek.

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 11:18

assie schreef:
Dolfinarium haalt geen dieren uit het wild. Er worden geen dolfijnen voor Harderwijk gevangen in Taiji bijvoorbeeld.

Dat doet het dolfinarium niet zelf nee. Daar zit SeaWorld achter.
Waar kwam Gudrun vandaan evenals de andere orka's die in het Dolfinarium hebben gezeten?
Uit het wild.............Net als de andere 8 orka's die daar gezeten hebben. In afwachting voor vergunningen voor Amerika.
In ruil voor Gudrun kwamen er 3 zwarte zwaardwalvissen, en jawel gevangen in Taiji Japan. Ze zeiden dat ze daar niets van hebben geweten, maar maakt dat de kat maar wijs. (ook deze 3 dieren hadden geen lang leven en overleden binnen enkele jaren).

In Taiji halen ze nu nog geregeld levende dolfijnen uit de zee voor de aquaria. En het liefst jonge vrouwtjes (hoe toepasselijk is het, vers bloed) Ze verblijven eerst een tijdje in Japan, om vervolgens de hele wereld over te gaan.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:09

Kikia; wil je mijn hele stukje(s) lezen asjeblieft? Daar staat namelijk ook dat er in het verleden wel dieren uit de natuur zijn gekomen. Maar de laatste 20 jaar al niet meer. Ik vind niet dat je daar nu nog een dierentuin op kunt veroordelen. Inzichten veranderen en iets wat vroeger prima was, is dat nu niet meer. Fouten uit het verleden kun je niet ongedaan maken, maar je kunt er wel voor zorgen dat het niet weer gebeurt.

Kimmie; ik heb in 2010 onderzoek gedaan naar enkele stamboeken van diverse grote katachtigen. Ik ga er daarbij vanuit dat ik alle data heb gekregen van de dierentuinen en er niets werd achtergehouden (aangezien ik dat namens de EEP-coordinatoren deed). Daar baseer ik mijn uitspraak op dat de laatste paar jaar (2008-2011) geen welpen worden ingeslapen in Nederlandse dierentuinen. En vergeef me dat ik die data betrouwbaarder vind, dan die van een anti-dierentuin-website.

Mindim; heb je ook het onderzoek van dolfinarium gelezen? Daarin kun je namelijk zien dat meerdere van de experts eerder ook al over onderzoek spraken. Eerder ook al een seapen adviseerden en het ook eerder over vrijlaten hadden. Maar uiteindelijk toch voor 'niet vrijlaten' kozen. En behalve Tom Ford heeft niet één van die andere 4 experts zijn mening écht verandert in de mails :) .
Ik ben het overigens wel met je eens dat Morgan educatief veel beter tot haar recht zou komen in een seapen. Ik denk alleen dat ze op sociaal vlak dan ernstig te kort komt. Als ik de Staatsloterij heb gewonnen (morgen maar eens kijken op mijn lot :P ), dan ga ik regelen dat Morgan samen met Adan naar een seapen mag ;) . Is dat sociale probleem ook 'opgelost'. Want in haar eentje in een seapen is gewoon niks naar mijn mening.

Ik lees Christines brief als dat ze geen uitspraken wil doen over Loro Parque, omdat ze er zelf geen beeld bij heeft. Ze heeft wel verhalen gehoord die niet positief zijn, maar wil geen uitspraken doen omdat ze het niet met eigen ogen heeft gezien. Maar goed, dat is net hoe je het interpreteert natuurlijk :)
Over het inslapen heb ik nog geen mening. Ik zie de plus en minpunten wel denk ik, maar heb nog niet besloten welke ik zelf het beste vind. Ik zie iig wel wat in Christina's brief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:46

Citaat:

assie schreef:
Mindim; heb je ook het onderzoek van dolfinarium gelezen? Daarin kun je namelijk zien dat meerdere van de experts eerder ook al over onderzoek spraken. Eerder ook al een seapen adviseerden en het ook eerder over vrijlaten hadden. Maar uiteindelijk toch voor 'niet vrijlaten' kozen. En behalve Tom Ford heeft niet één van die andere 4 experts zijn mening écht verandert in de mails :) .
Ik ben het overigens wel met je eens dat Morgan educatief veel beter tot haar recht zou komen in een seapen. Ik denk alleen dat ze op sociaal vlak dan ernstig te kort komt. Als ik de Staatsloterij heb gewonnen (morgen maar eens kijken op mijn lot :P ), dan ga ik regelen dat Morgan samen met Adan naar een seapen mag ;) . Is dat sociale probleem ook 'opgelost'. Want in haar eentje in een seapen is gewoon niks naar mijn mening.

Ik lees Christines brief als dat ze geen uitspraken wil doen over Loro Parque, omdat ze er zelf geen beeld bij heeft. Ze heeft wel verhalen gehoord die niet positief zijn, maar wil geen uitspraken doen omdat ze het niet met eigen ogen heeft gezien. Maar goed, dat is net hoe je het interpreteert natuurlijk :)
Over het inslapen heb ik nog geen mening. Ik zie de plus en minpunten wel denk ik, maar heb nog niet besloten welke ik zelf het beste vind. Ik zie iig wel wat in Christina's brief.

Volgens mij ontkom je niet aan onderzoek als ze in een seapen gaat, dus dat verschilt inderdaad niet. Maar de uitkomst wel, 4 mensen die eerder vonden dat Morgan, met de gegevens die ze toen hadden, het een 'death sentence' vonden, vinden het nu potentially feasible. Dat vind ik een behoorlijk verschil.
Ik ben het met brief 3 eens, Christine uit haar bedenkingen bij de LP, ze zegt niet dat ze daar geen uitspraken over wil doen. Ze zegt wel dat ze daar niet is geweest en de dieren aldaar niet kent.
Vrij vertaald, lees ik het zo:
Citaat:
"Wat me zorgen baart, is dat ik zelf niet in Loro Parqiue ben geweest, alhoewel ik me voor kan stellen dat de faciliteiten aldaar ver van ideaal zijn met het oog op ruimte, hoe modern deze dan ook mag zijn, met de karakters van de andere in gevangenschap geboren orca's ben ik niet bekend, en dus, net als anderen die een mening geuit hebben, heb ik mijn bedenkingen over de kwaliteit en geschiktheid van LP. "

Imo zegt ze dus iets anders dat ze ergens geen uitspraak over wil doen, ze brengt het gereserveerd, maar twijfelt wel degelijk, maar wil dat officieel niet zeggen.

Citaat:
Ze heeft wel verhalen gehoord die niet positief zijn, maar wil geen uitspraken doen omdat ze het niet met eigen ogen heeft gezien. Maar goed, dat is net hoe je het interpreteert natuurlijk :)

Dat ze verhalen heeft gehoord die niet positief zijn staat er helemaal niet en ook niet dat ze geen uitspraken wil doen omdat ze er niet is geweest. Dat is jou erg vrije vertaling van de brief hoor.
Ze is terughoudend om een officiele brief te schijven, omdat ze nog niet de tijd heeft gehad de gehele zaak te onderzoeken, dat staat er.

Over de seapen zijn we het eens, dat dat beter zou zijn en idd, misschien zou er een mogelijkheid zijn om haar samen met een andere orka in een tijdelijke seapen te zetten. Het mooiste zou zijn als er ergens nog een orka zit die ook een haringeter is en ook uit die contreien komt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:51

assie,ik vond deze nog voor jou wat gaat over leeuwenwelpen ( en andere dieren) fokken/euthanaseren in dierentuinen:
http://diveto-aoc-heerlen.tripod.com/dps-lt-h8.htm

ik was overigens wel ruim voor 2008 daar in die dierentuin,is inmiddels wel een jaartje of 20-25 geleden dat ik in een dierentuin geweest ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 19:43

Citaat:
A Lesson in Mis-Education
The often-repeated justifications for marine parks as places of education and conservation have never stood up against examination. Traditional exhibits center on animals performing tricks that are exaggerated variations of their natural behaviors. These tricks prevent the audience from contemplating the barren concrete enclosures, so different from the environment from which these animals have been taken. Jacques Cousteau believed that captive dolphins are conditioned and deformed and bear little resemblance to dolphins living in freedom in the sea. It’s like studying human psychology only in prisons, which leads, obviously, to misinterpretations and absurd generalizations.
Marine parks have shown no more interest in conserving marine mammals’ natural habitats than they have in educating audiences. In fact, the industry has actively lobbied to keep small cetaceans, such as orcas and dolphins, outside the jurisdiction of the International Whaling Commission (even though this would help to protect these animals in their natural habitat) because they don’t want to risk not being able to capture additional animals in the future. Marine parks destroy captive animals’ abilities to survive in the ocean and they vehemently oppose release efforts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 19:43

In 1995 heeft rusland nog orca's gevangen voor de handel trouwens. Een kalf en een jong vrouwtje vonden daar bij de dood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 19:48

Panama wil er ook 80 vangen!
http://www.marineconnection.org/campaigns/panamacaptures07.htm

In Amerika doen ze het misschien niet meer, maar verder in de wereld worden ze gewoon nog uit het wild geplukt hoor. Die dieren komen ook nog eens extreem vreselijk terecht.

Citaat:
Solomons government to investigate illegal dolphin export
(Added: 06 December 2011)
Further to our recent report (see 04 December below), The Ministry of Fisheries in Solomon Islands has launched an investigation into the recent illegal export of live dolphins to China, flown from Honiara to Guangdong Province, bound for a marine mammal park as apparently the dolphin exporter did not have a valid export permit

Citaat:
Solomon Islands dolphins flown to China
(Added: 04 December 2011)
Bottlenose dolphins captured from the wild in the Solomon Islands were recently flown to China for display purposes. The export was originally scheduled for September but was delayed after it was revealed that the local exporters' fishing licences had expired. It is not known yet if all the dolphins survived transportation or if any died enroute.

Bron: Marine connection

Taiji is nog steeds een issue en er wordt geopperd dat nog steeds dieren uit die jacht naar Marine parks gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:00

Ik weet niet of ik dat rapport al had geplaatst, het gaat over Keto (LP) en Tilikum. Dit rapport is geschreven door voormalig trainers van Seaworld.

http://www.marineconnection.org/docs/keto-tilikum-express-stress-of-orca-captivity.pdf

Echt een anrader om te lezen, verklaart de agressie jegens elkaar, zoals ook morgan u ondervind en waar dat toe kan leiden. Kandu is er eentje.
Citaat:
The wound was self-inflicted as she collided with another whale in a display of dominance. Over the next 45 minutes, and in view of the
public, she slowly bled out, spouting blood from her blowhole until she died.
Inclusief foto van een bloedspuitende Kandu. Dus iedereen die die stootjes en dergelijke allemaal zo onschuldig vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:51

Uit het zelfde rapport:

Kalina, het eerste in gevangenschap geboren kalf van Seaworld.
Grote veranderingen had ze erg veel moeite mee, vooral sociaal gezien en danhier haar schema, hoe vaak ze verhuisd is in de 25 jaar dat ze heeft geleefd. Als je weet hoe belangrijk familie, sociaal zijn ed is voor orka's kan je nog wel eens schrikken.

Citaat:
Kalina was transferred from Florida to Ohio on February 12, 1990. She was then
transferred from Ohio to California on October 13, 1990. She was next transferred from
California to Texas on May 30, 1991. Her next transfer was from Texas to Florida on
October 29, 1994.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 21:04

:n ;( ;(

ach je wordt er steeds triester van hoe ze met dit soort dieren omgaan,maar helaas zullen ook vandaag weer alle shows overal ter wereld bommetje vol zitten met mensen die graag naar deze dieren in een bakkie kijken,zolang mensen niet weten wat voor leed erachter zit en het zelfs vergoeilijkt wordt dat de trainers zo van de dieren houden en dat de dieren ongelooflijk leuk de hele dag geentertaind worden door de mens,zal deze ellende voor deze dieren nog wel blijven bestaan..

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 22:42

assie schreef:
Kikia; wil je mijn hele stukje(s) lezen asjeblieft? Daar staat namelijk ook dat er in het verleden wel dieren uit de natuur zijn gekomen. Maar de laatste 20 jaar al niet meer. Ik vind niet dat je daar nu nog een dierentuin op kunt veroordelen. Inzichten veranderen en iets wat vroeger prima was, is dat nu niet meer. Fouten uit het verleden kun je niet ongedaan maken, maar je kunt er wel voor zorgen dat het niet weer gebeurt.

Mindim gaf al een mooi voorbeeld
Mindim schreef:
In 1995 heeft rusland nog orca's gevangen voor de handel trouwens. Een kalf en een jong vrouwtje vonden daar bij de dood.

Ik lees alles............ sorry heb een verkeerd voorbeeld gegeven.
Weet niet of je de Taiji 5 kent. Gevangen in 1997 even rekenen, dat is nog net geen 15 jaar geleden :o
Hier onder een stukje
Citaat:
On February 9th and 10th, 1997, a Japanese fishing company captured 10 Orcas (Killer Whales) and sold 5 of them to Japanese Marine Parks.
The remaining 5 orcas, unwilling to leave their family members, were driven out of the bay, one bleeding from a wound. It is not known whether these animals are alright after the capture trauma.
At our knowledge the 5 orcas still held captive were sold for $250.000 as follows:
1. Taiji Whale Museum: female 4.5 M
2. Nanki Shirahama Adventure World: male 3.8 M / male 4.5 M / female 6.3 M
3.Izu-Mito Sea Paradise: female 5.5 M
The bigger female sold to Nanki Shirahama Adventure World was pregnant and had a miscarriage in April 1997. She was unusual aggressive which may be because of her condition.
On June 14, 1997, the youngest male orca captured died at Nanki Shirahama Adventure World.
On June 17, 1997, the female orca at the same facility died.
On September 18, 2004, the other male Kyu, as he was named, died at Nanki Shirahama Adventure World.

On September 19, 2007, the female orca Asuka at Izu-Mito Sea Paradise died. She was together with Yamato (aca Tanouk), a male orca from Iceland, until his death in October 2000. After that day Asuka was all by herself.
On September 19, 2008, the last member of the Taiji 5 died, female orca Ku at Port of Nagoya Aquarium. She was moved there from Taiji Whaling Museum on October 28, 2003, where she remained without a killer whale companion.
The five other orcas, unwilling to leave their family members, were driven out of the bay, one bleeding and one calf in very bad condition. It is not known whether the mother of this calf was released together with her child or is one of the captives.
It is further not known whether the released animals were alright after the capture trauma.

Geen zin om te lezen.........kijk dan het filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=Msgv7c3rGos

Nog een stukje om te lezen. Dit stukje tekst komt uit April 2008 Bijna 4 jaar geleden dus.

Citaat:
''Ieder jaar maken de Japanners bij de plaatsen TaiJi en Futo zo’n 23.000 dolfijnen af.
Zij doen dit omdat er te weinig vis in de leeggeviste zeeën zou zijn. En ze vinden het de schuld
van de dolfijnen. De Japanners drijven de dolfijnen op met behulp van geluidsgolven onder
water. Vervolgens worden ze ingesloten met drijfnetten. De dieren raken gewond of stikken
in hun poging door de netten heen te breken. Eenmaal gevangen worden ze levend afgevoerd naar de plek waar ze geslacht worden.
De mooie jonge vrouwtjes zullen de rest van hun leven in een meestal betonnen bassin doorbrengen.
Een levende dolfijn brengt ongeveer 50.000 Amerikaanse
dollars op. Ze gaan naar dolfinaria, aquaria en toeristische instellingen waar gezwommen
wordt met dolfijnen. Er worden heel weinig dolfijnen in gevangenschap
geboren. De meeste komen direct of via een omweg uit Japan.

@mindim
Dat zijn interessante stukken om te lezen over de orka's en de dierentuinen en hun overschot. En het is zeker ook een mooi punt om te onthouden. Mijn dank daarvoor

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 23:34

Zo dan... een dolfijn brengt 50.000 dollar op, wat zou een orka opbrengen?

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 10:01

Geen idee wat een levende orka mag opbrengen.

Nog even een aanvulling op mijn vorige bericht.
Citaat:
In 2003 en in 2010, zijn er voor het laatst levende orka's gevangen, door Japan en Rusland.
De orka uit Rusland (2003) is zelfs na enkele dagen overleden. In Rusland worden jaarlijks nog vergunningen uitgegeven voor het vangen van orka's

Ook dit is ook geen 20 jaar geleden maar, 8-9 jaar en 1-2jaar geleden.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 11:30

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 11:41

Alles in dat filmpje wordt ik triest van, hoe alles wordt goed gepraat. De dieren hebben het goed want ze krijgen medische zorg en speeltjes.
Die dieren worden preventief volgepropt met antibiotica, want ze hebben nogal eens wat onder de leden en een zieke orka wil het publiek niet zien, want dan wordt de discussie weer opgelaaid, hun tanden uitgeboord, omdat ze zich te pletter vervelen. Speelgoed wordt weerhouden als ze vervelend zijn. Ze dobberen vaak wat aan de oppervlakte uit verveling. Worden ingesmeerd met zonnebrand omdat hun tank niet voldoende schaduw biedt tegen de zon, want het is niet diep genoeg. 2 bakken van de 7 in SW zijn dieper dan een orka lengte. Er is veel onderlinge agressiviteit.
Orka hebben meerdere trainers en als alles zo geweldig was, gebeurden er niet zo vaak incidenten tussen orka's en trainers, sommigen met de dood die er op volgt.

Persoonlijk vind ik helemaal niets positiefs aan het filmpje, iets wat krom is wordt recht gepraat.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-01-12 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt