Cesar Milan: 2 gezichten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:14

LecyTinker schreef:
Laura, net als bianca fluit ik. Ik krul mijn tong en fluit. Dat is een manier waarop niet veel mensen fluiten en ik kan ze altijd terug roepen. In het begin heb ze geleerd te komen doormiddel van een rauwe frikandel ( die krijgen ze nu nog steeds). Niet echt gezond, maar die dingen ruiken heel heftig blijkbaar en daar doen ze ALLES voor. Voor hondenkoekjes niets. Heb alles geprobeerd, maar de frikandel is DE uitkomst voor mij. In de winkel kijken ze me altijd vreemd aan omdat ik zeker 1x in de week een doos frikandellen kom halen.
Maar goed, bij mij is de link van fluiten en frikandel ook als een bom ingeslagen. Ik denk dat werken met beloningen een erg goed iets is, want voor veel honden gaat gehoorzaamheid toch echt door de maag.
En ik ben ook niet tegen een klikker, als je je hond traint met een klikker, prima, maar het doel van een klikker en een fluitje zijn in dit geval niet hetzelfde. Het fluitje betekend komen, een klikker betekend goed.
Voor mij werkt het fluitje altijd. Thuis op het hof fluit ik ook altijd en dan weten ze dat ze bij me moeten blijven. Maar merk ( en dat is nog maals waarom ik eensterk gevoel bij cesar zijn methode heb) dat ik dat fluitje voor alles kan gebruiken. Mijn gevoel wat ze moeten doen komt schijnbaar goed over via fluiten, want met verschillende toontjes kan ik ze verschillende dingen laten doen als ik het echt zo voel op dat moment. Kan ze laten komen, kan de laten stoppen met wat ze doen, kan ze opzij laten gaat etc.
Dus het is eigenlijk uitzoeken wat voor JOU werkt en meestal werkt het dan ook voor je hond.
Jouw twijfel over of hij wel of niet terug komt kan een hele goede aanleiding zijn waarom je hond niet luisterd. Onzekerheid is voor zowel een hond als paard genoeg reden om niet te luisteren, of hun eigen ding te doen.

Koekjes en andere eetbare beloningen hoef ik niet te geven dan zit hij me aan te kijken van je denkt toch zeker niet dat ik dat ga eten he, of hij pakt het aan en spuugt het weer uit.

Waar hij wel helemaal gek van is is de bal dus die heb ik nu elke wandeling in mijn zak zitten en die geef ik sporadisch verder beloon ik hem veel met mijn stem. Fluitje kan ik ook wel eens proberen wie weet werkt het voor ons ook wel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:19

Leuke beestenbende hebben jullie beide ;)

@ Nikki; klinkt idd als een super fijne en leuke! manier van omgaan met je honden :j dat uitvallen naar andere honden heeft de hond hier ook, alleen krijg ik dat er niet uit omdat er 4 mensen met hem lopen :+ Buiten is eten totaal niet boeiend en opzich maakt hij zich bij mij alleen groot en moet ik af en toe rukje geven, kijkt hij naar mij krijgt hij een aai over zijn bol en gaat vervolgens weer kijken naar de hond, die dan meestal al weg is _O- Ik wil bij hem bijvoorbeeld dat hij gaat zitten als hij zijn halsband omkrijgt, omdat ik al zijn haar aan de kant moet krijgen (Berner) en als hij blijft staan gaat hij heen en weer lopen _O- Daarnaast mag hij bij mij niet zijn riem beetpakken en niet eerder de deur uit, maar dat is niks qua dominantie, maar meer omdat hij dan gaat trekken de 1e 2 m en ik hem dan amper houd _O- Dus bij mij is het zitten, riem loslaten en lopen, dan is er niks aan de hand. Toch knap van hem, want bij de andere mag hij dat wel. Hij gaat ook enorm blaffen zodra hij buiten is om uit te gaan, ik hoef alleen: Uhh stil! te zeggen en hij is meteen stil en krijgt dan een knuffel, terwijl hij mij mijn vriend blijft blaffen, maar ik gok dat die te veel corrigeert en te weinig beloont. Is beetje een aparte die hond, hij pikt vrij weinig correctie, gaat dan grommen en na een tijdje echt link doen. Hij heeft bijvoorbeeld iedereen in huis hier wel eens gegrepen, behalve mij. Ik kan hem ook zijn muilkorf omdoen en borstelen, dan moppert hij wel, maar nooit gemeen en probeert ook nooit te bijten. Terwijl hij bij mijn schoonouders dan echt link doet.

Vind ik dan toch wel leuk want blijkbaar doe ik érgens iets heel goed _O-

LecyTinker

Re: Cesar Milan: 2 gezichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:25

Laura, mijn beagle lust niets, MAAR voor frikandellen doet hij een moord. Ik doe ook altijd een beetje frikandel door zijn eten, dan eet hij netjes zijn bak leeg. Hij eet niet in de bench, maar waar hij wil, dit meer omdat hij vrij snel in hongerstaking gaat en dat wil ik absoluut niet hebben. Dus hij krijgt zijn bakje waar hij wil, eet het dan netjes leeg. Buiten hoef ik ook nooit bang te zijn dat hij iets opeet, vind alles vies. Hij doet wel heel graag kippen likken. Ik heb een paar maanden kuikens in mijn kamer gehad omdat ze te klein waren om naar buiten te gaan en waar ik toen zal kon ik ze niet buiten zetten op een goede plek. Dus zaten ze op mijn kamer. Maar goed, hij zat een hele dag bij de kuikens. vond het geweldig en die geur zit nu bij hem in zijn hoofd, dus wanneer we nu naar buiten naar de kippen gaat, dan moet hij altijd kippen likken. Gewoon over hun hoofd... beetje een rare is die beagle, maar waanzinnig leuk.
O ja, dus wat ik wou zeggen, probeer eens een rauwe frikandel...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:27

LecyTinker schreef:
nikki, maar we hebben het ook niet over pups. pups zijn een blanco blad, die moet je idd alleen opvoeden met beloning. Maar bij cesar zie je dan ook niet vaak pups langskomen. Geloof gewoon niet echt dat bij dat soort honden, of de honden van mn ma, dat door negeren van zo een hond weer een betrouwbare brave hond gemaakt kan worden. Met alleenbeloningen geloof ik dat ook niet.

Ik ken er meerdere, onze trainers hadden bijna allemaal herplaatsers waar ook echt bijters ed tussen zaten. Allemaal terug getraint met clickertraining, die kreeg die honden dus ook gewoon zonder correcties weer normaal.Maar ik denk dat je dan wel handig moet zijn, (voor de duidelijk heid het ging dan zowel om aggressie tegen honden als tegen mensen), die van onze eigen trainer waqren ook alledrie super lief, terwijl ze volgens mij anders afgemaakt zouden zijn van wege hun aggressie.

Bijten bij jonge honden omdat ze gewoon nog niet geleerd hebben dat je met mensen wat zachter moet doen, moesten wij altijd gewoon voor piepen. Als het echt uit speelsheid/geen grenzen kennen is laten ze dan wel los. Doe ze bij een andere hond immers ook met spelen. Onze hond reageerd nog steeds op auw, we hadden haar hier misschien ook wel een zachtjes comando voor kunnen leren maar au zat er al in. (Dat kan bij een iets grotere hond denk ik ook nog wel, uit speelsigheid bijten ze niet zo gauw door.)

Wij hadden tijdens het trainer van onze hond trouwens super lekker, van de boerenbond. Stonk ook een uur in de wind en doen de meeste ook een moord voor (helaas kreeg die van ons er ook de kriebels van), of rodi worst maar dat word zo smerig in je tasje.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:29

_O- wilde al vragen het moraal van dit verhaal is _O- nee hoor maak maar een grapje. Frikandel is wel een idee bewaar jij ze in de vriezer, lijkt me wel onhandig moet je eerst wachten totdat dat ding ontdooid is? Want het probleem is bij mij heb nog geen vriezer kan je ze ook gewoon in de koelkast bewaren?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:32

Als je toch maar een week doet met een doos kan je ze ook wel in de koelkast bewaren hoor. zo snel vergaat dat niet.

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:33

Twee vragen:

@LT: waar ik dan wel weer benieuwd naar ben... hoe heb je in hemelsnaam ooit ontdekt dat je beagle dol is op rauwe frikandel??

In het algemeen: LT heeft het over een vrij uniek fluitje dat zij kan maken, werken hier ook mensen met die speciale hondenfluitjes? (die je dus als mens niet hoort)

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:34

Ik heb er maar eentje he, geen drie :D zoal s LT jammer genoeg, kan natuurlijk altijd een klein doosje halen. God kan af en toe zo blond zijn >;)

Ik zit nu trouwens de herhaling van paul en witteman te kijken komt martin gaus voor of na die priester?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:35

Helemaal op het eind!

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:36

Oke dank je dan weet ik dat ik hem op kan laten staan.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:39

LecyTinker schreef:
Nikki, die twee terrier mixen van jou dragen daar toch ook een soort van slipketting. Dit soort werkt misschien ook wel minder is, maar is hetzelfde idee...

Jullie zien er wel als een heel gelukkig gezinnetje uit... leuke honden joh!

Mijn foto was van van de zomer. De mechelaar is nu een flink stuk groter, plus het puntje van zijn oor flapt... helaas...
Maar die van mij hebben allemaal een Martin Gaus uitdrukking (arrogant), denken ook echt dat de HELE wereld om hun draait. Hier een voorbeeld van de beagle die denkt dat hij ge-wel-dig is!
http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... 0836521510

Grappig dat je dat ziet!
Dat zijn de half-checks. Als je ze aantrekt, zitten ze als een gewone halsband en als ze los hangen, als een iets te grote halsband zeg maar. Met deze riemen krijg je niet het effect van de slipketting, omdat ze niet zo strak getrokken kunnen worden. Het is meer het geluid waar ze op reageren. Als ze bijvoorbeeld net wat harder dan normaal lopen, reageren ze op het geluid van dat metaal, en gaan ze een stapje trager, omdat ze weten dat ik niet wil dat ze trekken.

Moeders hoort ook nog bij het gezinnetje hoor :D Maar die was er niet bij die dag (schoonouders wilde foto's van ons en de honden).
Wij lopen dus inmiddels met 3 mensen met de honden, en de honden weten stuk voor stuk waar ze aan toe zijn. Ze hebben mijn vriend heel lang uitgeprobeerd. Trekken aan de riem, overal snuffelen, blaffen aan de riem enz. Vriendlief heeft uiteindelijk het respect gewonnen door gewoon sociaal en leuk met ze te doen.
Zodra je ze corrigeerd, krijg je het tegenovergestelde effect, omdat ze zo overgecorigeerd zijn. Ze willen bij je vandaan, raken onzeker en vinden het niet meer leuk. Hij is gaan belonen en sinds dien is het allemaal koek en ei.

Het is trouwens wel grappig, want mijn moeder vindt Cesar wel erg goed en gebruikt dan ook een deel van zijn methodes. Nouja, eigenlijk alleen het calm & assertive. En dat werkt goed voor haar, de honden luisteren beter.
Ik vind het allemaal prima, de honden ook :D

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:40

Ja laura, als ik over mijn dieren ga praten dan stop ik niet meer. Ze zijn ook zo gaaf joh...
Maar dus, de frikandelen. Ik bewaar ze in de koelkast. Kunnen ongeveer een weekje mee omdat het een dag of drie duurt voordat ze bij mij in de koelkast ontdooit zijn. Ik leg in de avond er een paar uit die ik de volgende dag door het eten doe en geef als beloning voor de stofzuiger training of trucjes.
Een doos frikandellen koop je bij de aldi voor minder dan 2 euro en dan heb je 20 frikandellen. Ik snij ze in hele kleine blokjes zodat ze niet in 1 hap dat hele ding naar achter hebben. I natuurlijk niet de gezondste snack. Maar die dingen moeten waanzinnig ruiken, want mijn honden doen er echt alles voor.
Je handen blijven netjes schoon, je tasje ook (kan een beetje vet afgeven) en je kan de beloning zo groot of zo klein (ik pas ze aan aan de grote van de hond) maken als je wil.
Ik gaf eerst van die koekjes en snoepjes en dan lieten ze die vallen en dan waren ze weer afgeleid. Met de frikandellen snack laten ze het niet vallen, is zoooo weg.
Als je de doos in de vriezer bewaard, gewoon in de avond er zoveel uitleggen als je denkt de volgende dag te gebruiken. Ik denk dat voor bijvoorbeeld 1 hond, je langer met de doos doet dan 1 week.
Je kan ook kleinere verpakkingen kopen, maar dan betaal je vaak net zoveel als voor die doos van de aldi. Ik koop absoluut geen dure merken voor ze. Het blijft per slot van rekening een frikandel voor de hond snap je. Ben maf als ik Mora ga kopen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:42

laura22 schreef:
Koekjes en andere eetbare beloningen hoef ik niet te geven dan zit hij me aan te kijken van je denkt toch zeker niet dat ik dat ga eten he, of hij pakt het aan en spuugt het weer uit.

Waar hij wel helemaal gek van is is de bal dus die heb ik nu elke wandeling in mijn zak zitten en die geef ik sporadisch verder beloon ik hem veel met mijn stem. Fluitje kan ik ook wel eens proberen wie weet werkt het voor ons ook wel.

Nou, tada :D Jij hoeft dus helemaal niet aan de slag met frikandellen e.d.
Wat jouw hond moet leren is dat het feest is om naar de baas te gaan. Mijn honden vinden koekjes erg lekker, jouw hond vind een bal het einde. Mijn honden krijgen een koekje als ze braaf bij me komen, jouw hond mag even gek met de bal doen als hij bij je is!
Daarna pak je de bal weer weg, stopt hem in je zak en loopt weer verder. Wil je de hond weer hier hebben? Roep je hem en geef je hem de bal als hij bij je is.
Nooit de bal laten zien als je hem roept. Je wil tenslotte dat JIJ de motivatie bent om te komen, en niet de bal, dat is alleen zn beloning.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:46

Daar ben ik idd van de week mee begonnen, heb de bal in de zak zitten en als hij dan bij me is gooi ik de bal omhoog zodat hij er achter aan kan gaan zitten speel even mee en dan pak ik hem weer af.

Gaus is Milan aardig aan het afkraken zeg krijg de kriebels van die vent.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:47

Oh Nikki, je begint van je geloof af te vallen. hoor ik je nou zeggen dat Cesar zijn techiek goed voor je moeder werkt en dat ze nog beter luisteren bij haar ook nu ze dat doet. ;P

Het viel me op die banden omdat ik zelf ook het staan kijken in de winkel. Probeerde met alle macht de slipketting te vermijden, maar ben er toch voor gegaan. Ik was bang dat als ik die half-way dingen zou kopen dat ik voor het gemak ze zou blijven gebruiken. En wil echt dat mijn jongens ( ze zijn nog erg jong he, allemaal nog onder de twee) net als mijn vorige honden, gewoon netjes aan mijn zij lopen omdat ze dat willen.
Dus de slipketting is er nu voor het begin te leggen en te zorgen dat ik niet de hele tijd harde correcties moet geven aan de halsband. Nu kan ik een correcte correctie geven en dat werkt een stuk beter. Werkt scherper in, dus hoef ik minder vaak te doen, vaak het oppakken van de ketting (de ketting hangt los tijdens het wandelen, omdat bij mij de regel geldt dat ze niet mogen trekken aan de lijn. Dus vaak alleen al het contact maken is al genoeg, hoef niet eens een rukje te geven. MAAR het is dus WEL een correctie) is al genoeg.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:53

Hey nikki, zit je nou mijn frikandel af te kraken??? :P

Het nadeel met de bal is in mijn ogen dat je er dus mee moet spelen. Je hebt dus een speel-break midden in de training, elke keer. Je kan dus niet zeggen, hier, naast en gewoon door gaan, want je moet de bal eerst geven en dan weer afnemen...
Maar Laura, je moet doen wat voor JOU werkt. dus als de bal werkt dan moet je daar zeker bij blijven.

Ik bedacht me trouwens nog even op iets van een paar pagina's terug. Dat Cesar zijn methode niet gebaseerd was om onderzoek. In zijn boek haalt hij bij elke techniek een ander boek aan dat geschreven is door een psycholoog of een erkent trainer. Alles wat hij schrijft ondersteund hij met al eerder geschreven en geaccepteerd matriaal van anderen. Dus dat zijn techniek geheel uit de lucht gegrepen is en compleet verkeerd is volgens alle onderzoekers (Ja meneer Gaus, ik heb het over uw uitspraak) is kant en klare onzin. Hij onderbouwd elke zienswijze die hij heeft. Die verwijzingen staan achter in zijn boek met de link bij de methode in het hoofdstuk zelf.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:56

Ik heb ook net de herhaling van P&W gekeken en ik kan nu eigenlijk niet zeggen dat ik martin gaus zo zwaar onredelijk vind hoor. Denk er ook aan Martin Gaus is een 'bekeerling' die zijn altijd wat feller in de aanhang van hun theorie. Maar het is toch ook wel gewoon zo dat ceasar milan eigenlijk een hele ouderwetse methode aanhangt, die word door de meeste professionele trainers (muv van politie/legerhonden) al niet meer word toegepast en door modern inzich wel wat is ingehaald. Martin Gaus deed 30 jaar geleden gewoon hetzelfde namelijk alleen was hij wat hollandser, dus had het niet zo'n show element met hele verknipte honden op tv.

Voorschreidend inzicht brokkeld de dominatie theorie allemaal wat af, dus kan best dat hij wel bronnen en experts heeft, gewoon een beetje out-dated allemaal.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:08

@Nikki:
Je bedoelt zeker calm submissive (kalm en onderdanig). Niet kalm en agressief :D
Van de uitzendingen van Milan heb ik ook best weer een aantal dingen geleerd. Zo helpt het niet je honden te laten luisteren als ze in een opgewonden staat zijn.
Dat Kjssst van Milan werkt echt super om ze gedrieen te kalmeren als we op het punt staan naar buiten te gaan en ze allemaal krakelend over elkaar heen buitelend naar de voordeur willen om als eerste buiten te staan. Dus Kjsst... even de aandacht (werkt super) zitten, riempjes om blijven zitten en ik als eerste naar buiten. Deur gaat gewoon niet open als ze niet rustig zijn of open en weer dicht net zolang tot ze zich gedragen. Negeren en belonen werkt prima met 1 hond, maar met drie tegelijk....
Ik heb iemand horen zeggen: ik knuffel minder. Volgens mij maakt dat niet uit. Wel zegt Milan dat je je hond pas mag knuffelen / aanhalen als ze in een kalme en onderdanige toestand zijn.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:13

Circel, lang verhaal kort. Ik werkte als zelfstandig koerier voor een paar jaar en mijn vorige oud duitse herder die ging altijd mee. Dan reden we halverwege de vrijdag middag langs de mcdonalds en dan haalde ik voor hem een hamburger. Vroeg dan altijd of ze de uitjes en de augurken eraf konden laten. Hij was dol op mdonalds. Wanneer we op die route zaten dan gingen zijn oren altijd een kwartiertje voor mcdonalds omhoog en die bleven kaars recht staan totaan de Mc. Daarna ging hij altijd een dutje doen. Nou is hij helaas overleden en dus had ik nieuwe honden, maar mc voor 3 is te duur als gewoonte. Dus keek in de koelkast wat ik als lekkers had liggen en dat waren frikandellen. dus zo is het eigenlijk gekomen.

Liedje, het is de manier waarom gaus het zegt. Je kan best je eigen kant verdedigen en iemand anders in ere laten. Maar als je alleen jezelf op kan hemelen door iemand anders neer te halen, dan denk ik dat dat gewoon heeeeel erg fout is.
Cesar heeft ook nooit gezegd dat het een nieuwe methode is. Het is de methode die hij in mexico heeft geleerd en gezien op zijn grootvader zijn boerderij. Toen hij de grens over stak naar amerika heeft hij in een trimsalon gewerkt en kreeg de moeilijke honden omdat zijn manier van aanpakken erg goed werkte bij dat soort honden. Toen is hij bij een hondentrainer gaan werken die op een manier werkte die voor hem niet werkte. Hij ging op zijn eigen manier werken en zo kwam hij in contact met een rijke zakenman die hem een baan aanbood om auto's te wassen bij hem. Dat zag hij niet zitten totdat de zakenman zei dat hij hem zou helpen met contacten leggen. Zo werd hij op een gegeven moment gevraagd door Jada Pinket Smith omdat zij die zakenman kenden en zag hoe zijn honden veranderd waren. Via Jada kwam hij weer in contact met andere mensen etc... zo is langzaam zijn imperium gegroeit. En dat zijn manier oud is, dat is het ook. Het is de manier die hij kent en die voor hem werkt. En daarom spreekt hij ook geen andere manieren tegen, hij zegt alleen dat vaak terug gaan naar de basis geen slecht idee is. En dat is dus wat hij doet. Hij heeft ook honden voor bewaking etc getraind. Maar doet dat nu niet meer omdat hij zich puur op de rehabilitatie wil storten. En dan vraag ik me af ofdat Gaus nou echt zo moet afkraken, of dat hij niet gewoon kan zeggen. Wat hij doet werkte jaren geleden en zal nu ook werken, maar er zijn in de tussentijd verschillende andere manieren gekomen die ook werken. Hup, meneer Gaus heeft zelf ook jaren dit soort methodes verkocht. Dus wie is hij om dan commentaar te hebben op Cesar? Misschien omdat hij idd alleen maar bekend is geworden binnen nederland en een stukje belgie en meneer millan wel even 1x hmh uitverkocht heeft weten te krijgen en een heel uitverkocht usa tourtje had!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:17

Babootje schreef:
@Nikki:
Je bedoelt zeker calm submissive (kalm en onderdanig). Niet kalm en agressief :D
Van de uitzendingen van Milan heb ik ook best weer een aantal dingen geleerd. Zo helpt het niet je honden te laten luisteren als ze in een opgewonden staat zijn.
Dat Kjssst van Milan werkt echt super om ze gedrieen te kalmeren als we op het punt staan naar buiten te gaan en ze allemaal krakelend over elkaar heen buitelend naar de voordeur willen om als eerste buiten te staan. Dus Kjsst... even de aandacht (werkt super) zitten, riempjes om blijven zitten en ik als eerste naar buiten. Deur gaat gewoon niet open als ze niet rustig zijn of open en weer dicht net zolang tot ze zich gedragen. Negeren en belonen werkt prima met 1 hond, maar met drie tegelijk....
Ik heb iemand horen zeggen: ik knuffel minder. Volgens mij maakt dat niet uit. Wel zegt Milan dat je je hond pas mag knuffelen / aanhalen als ze in een kalme en onderdanige toestand zijn.

Dat was ik die dat zei. Ik knuffelde mn honden een hele dag door. Ze kregen altijd een knuffel als ze het wilde of niet.
Maar nu dat ik gericht knuffel, dus er echt tijd voor maak en de rest van de dag ze alleen een aai over hun bol geef, merk ik dat ze rustiger zijn geworden. De knuffel sessies zijn ook meer geconcentreerd geworden. Ze kijken nu uit naar dat moment, terwijl ze voorheen het gewoon vonden om de hele dag te horen en te voelen dat ze waanzinnige schatten waren.
Dus voor mij is het uitbundige knuffelen een beetje aan banden gelegd Beloon ze wel een hele dag door, maar het uitbundige knuffelen is gelimiteerd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:29

liedje89 schreef:
Ik heb ook net de herhaling van P&W gekeken en ik kan nu eigenlijk niet zeggen dat ik martin gaus zo zwaar onredelijk vind hoor. Denk er ook aan Martin Gaus is een 'bekeerling' die zijn altijd wat feller in de aanhang van hun theorie. Maar het is toch ook wel gewoon zo dat ceasar milan eigenlijk een hele ouderwetse methode aanhangt, die word door de meeste professionele trainers (muv van politie/legerhonden) al niet meer word toegepast en door modern inzich wel wat is ingehaald. Martin Gaus deed 30 jaar geleden gewoon hetzelfde namelijk alleen was hij wat hollandser, dus had het niet zo'n show element met hele verknipte honden op tv.

Voorschreidend inzicht brokkeld de dominatie theorie allemaal wat af, dus kan best dat hij wel bronnen en experts heeft, gewoon een beetje out-dated allemaal.

Ik ben het echt helemaal niet met je eens. Ik vond Martin Gaus erg eenzijdig en aanvallend in zijn beoordeling.
Vooral toen hij zij dat honden onderling - in rangordediscussies - elkaar niet zullen verwonden als de ander zich onderdanig gedraagt, kwam ik niet meer bij. Zeker nooit Jack Russels op spreekuur gehad? Die gaan in de "rode-waas-modus" en niet ingrijpen betekent gewoon weer een aantal hechtingen. Wat een sukkel.
Je ziet echt niet Milan iedere hond op zijn rug leggen. Nu moet ik zeggen dat in de meeste gevallen de problemen dezelfde oorzaak hebben: het baasje. Dus zie je hem in veel gevallen wel hetzelfde doen. Maar dan zie je er soms ook echte probleemgevallen tussen. Die vaak voortkomen uit angst en onzekerheid bij de hond. Doordat Milan zich als leider opstelt neemt de onzekerheid en angst bij deze honden af (Ze kunnen het handelen nl. aan hem overlaten). Dat vind ik altijd wel mooi om te zien. Ik denk ook dat zijn methode een mix is. Ik noem het liever de "leader of the pack" methode als de dominantiemethode.
De reden dat er bij zijn programma;s altijd "don't try this at home" waarschuwing staat, is dat het inschatten van het gedrag en het vervolgens kiezen van een methode om het probleem op te lossen deskundigheid vereist.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:31

liedje89, ik snap niet zo goed wat je nou met ouderwets bedoelt? Ik bedoel.. manier van opvoeden is toch geen trend? Imo kijkt Cesar vanuit de hond, vanuit het probleem. Niet vanuit de symptomen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:32

LecyTinker schreef:
Babootje schreef:
@Nikki:

Dat was ik die dat zei. Ik knuffelde mn honden een hele dag door. Ze kregen altijd een knuffel als ze het wilde of niet.
Maar nu dat ik gericht knuffel, dus er echt tijd voor maak en de rest van de dag ze alleen een aai over hun bol geef, merk ik dat ze rustiger zijn geworden. De knuffel sessies zijn ook meer geconcentreerd geworden. Ze kijken nu uit naar dat moment, terwijl ze voorheen het gewoon vonden om de hele dag te horen en te voelen dat ze waanzinnige schatten waren.
Dus voor mij is het uitbundige knuffelen een beetje aan banden gelegd Beloon ze wel een hele dag door, maar het uitbundige knuffelen is gelimiteerd.

Zolang je maar knuffelt als ze in een kalme onderdanige toestand zijn, maakt het volgens mij niet uit wanneer en hoe vaak je knuffelt.
Als je op verkeerde momenten knuffelt of aait. Als ze bijvoorbeeld in een opgewonden staat zijn of niet onderdanig, dan beloon je verkeerd gedrag (haha, Cesar werkt dus wel met negeren en belonen, maar misschien ziet niet iedereen dat :+ _

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:36

wow babootje, wat heb je dat mooi verwoord. Ik sluit me daar geheel bij aan. Ik lag bij die opmerking ook in een deuk. Honden zouden dat niet doen, want dan zouden ze een infectie aan hun wonden kunnen krijgen en daaraan dood gaan in de natuur. Dat is wat hij zei he? Nou dan krijgt hij idd alleen de happy go lucky honden over de vloer, want er zijn genoeg honden die hun positie zeer serieus nemen en elke indringer staat voor de keuze, opnokken of bloeden!

Maar wat ik gewoon zonde vond is dat Gaus daar niet zat om de vergelijking te maken met Cesar zijn techniek en die van hem, nee hij zat daar om de hele wereld maar even te laten weten hoe fout deze cesar millan eigenlijk wel niet is. Heb van Gaus zijn kant niet 1 onderbouwende opmerking gehoord. En die hond op tafel te laten lopen als trainingspunt te laten zien, nou buttttt, mijn honden doen dat zonder dat ik ze erom vraag :P . Okay serieus... zouden jullie je hond dat niet kunnen laten doen dan?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:36

Ik bedoel ook meer te zeggen dat martin gaus het misschien wel wat fel brengt maar je moet je wel realiseren dat hij als bekeerling deze methode echt heeft afgezworen en dat heeft ie toch niet zomaar gedaan. Hij vind het gewoon dierenmishandeling dus als jij iemand zijn dier iedere dag compleet lens ziet slaan en mensen er nog in trappen ook zeg je er toch ook iets van }:0 . Vind het een beetje goedkoop om het dan maar weer op 'hij zal wel jaloers zijn te gooien'. Ik denk dat hij het misschien wat netter zou kunnen brengen maar zijn kritiek voledig af doen als onzin/jaloers/stom, hij heeft deze methode jaren gebruikt dus je kunt nu lastig zeggen dat hij niet weet hoe die werkt en wat de effecten zijn. Ik ben het niet volledig met hem eens ik denk echt niet dat iemand als Ceasar Milan een slechte trainer is, ik denk hoogstens dat zijn status als rolmodel misschien niet zo goed is. Omdat allerlei onkundige mensen hem nu na doen, ik denk dat die mensen meer schade aanrichten dan iemand met slechte timing en een klikker.

Ik vind het soort correctie traing van ceasar trouwens helemaal niet zo basis. Hij haalt er namelijk constant allemaal ingewikkelde theoriën bij terwijl de meer moderne methodes gewoon zeggen, je hond is een opertunist, gedrag wat hem iets opleverd zal hij herhalen ander gedrag niet. Maak gebruik van die aard. Dat is toch veel simpeler als al die theoriën over dominantie bij wolven en wilde honden, allemaal regels die je moet volgen etc.

Met ouderwets bedoel ik dat de psygiaters van tegenwoordig ook geen studsie boeken uit de jaren 50 meer gebruioken. Sommige van die boeken zullen waarschijnlijk best in de basis hetzelfde zijn maar er is toch gewoon vooruitschreidend inzicht?? Vroeger kregen kideren op school ook nog klappen moet de doxcent nu eens proberen, dat bedoel ik met ouderwets, waarom zouden die inzichten veranderen en hondentraining niet. Vroeger was de methode die Milan gebruikt min of meer standaard maar een beloningsmethode wint steeds meer terein ook bij proffesionals. (muv van politie/leger hodnen maar dat is ook een hele aparte tak van sport denk ik)