Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:24

Inney schreef:
Nog even toevoeging op mijn verhaal:
Toen wij het hadden gezien, hebben we dus half in paniek (want, nee, het is niet lekker als je een kip vermoord ziet worden door een hond, en een hond die jou daarna als volgende ziet.. ) naar haar huis gebeld. moeder is direct gekomen, helemaal kwaad, ze waren al 3 kippen in amper 2 weken tijd kwijtgeraakt! Ze is dus naar de eigenaar gegaan, of de eigenaar alsjeblieft zijn hond vast wilde zetten, zo hielden ze geen kippen meer over. Eigenaar weigerde. Ook toen het nog een keer voorkwam..

Kun je voor zoiets geen aangifte doen eigenlijk? Want het is toch van de pot gerukt dat iemand zo reageert.
Als je dieren hebt zorg er dan voor dat andere mensen er geen last van hebben.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:26

Wat een rare diereneigenaren zijn er toch. Hond, kat, kip, cavia, maakt niet uit wat. Als je een beest hebt, dien je de verantwoordelijkheden die daar bij komen kijken te dragen. En dat betekend oa zorgen dat een ander geen last heeft van jouw dieren.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:27

Ja, je kunt het aangeven. Maar mensen waar 'vrienden' van de ouders van die vriendin van mij. Hebben het niet aangegeven... (vraag me niet waarom niet ;) )
maar het was even een voorbeeldje waarom ik vind dat loslopende honden gewoon niet kunnen.
Want
- ze zijn (over het algemeen) groter.
- als zo'n hond agressier reageert, heb je er toch meer moeite mee weg te jagen oid dan bij katten,
- het spijt me, maar honden zijn over het algemeen dommer wat betreft straten en verkeer.
(Katten worden natuurlijk ook wel eens aangereden.)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:28

FlyAway schreef:
Wat een rare diereneigenaren zijn er toch. Hond, kat, kip, cavia, maakt niet uit wat. Als je een beest hebt, dien je de verantwoordelijkheden die daar bij komen kijken te dragen. En dat betekend oa zorgen dat een ander geen last heeft van jouw dieren.

Mee eens. :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:28

Onze katten [4] leven ook binnen [boerderij, bovenverdieping is onbegaanbaar voor mensen maar geweldig voor katten, kunnen overal komen en komt zomers overdag in een ren. Ik geef toe, buiten zou het nog geweldiger zijn.. Er zijn er al twee dood gereden [op 9 maanden leeftijd..], deze blijven dus mooi binnen. We zitten namelijk een een behoorlijk drukke weg, waar ook een stel idioten rijd. Daarbij wil ik niet aansprakelijk zijn wanneer door een van mijn katten een groot ongeluk gebeurd. De wereld zal vast vol gevaren zitten, en zelf wil ik het risico wel nemen naar buiten te stappen. Maar katten weten niet wat hun te wachten staat, hoe roekeloos sommige mensen zijn, of hoe dom bepaalde mensen omgaan met dieren.. Mooi dat ze hier binnen blijven.
Edit] als ze naar buiten mochten hadden ze een halve a een hectare om rond te scharrelen zonder op andermans terrein te komen, maar je kent katten. Die doen alles wat niet mag.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:30

Inney,wat doe hond doet/deed is hetzelfde als die kat bij die cavia's, en reactie van de eigenaren is ook hetzelfde...

en deze mensen maken wel dat de goede onder de kwade lijden....

dat is altijd zo hoor...

mijn eerste vriendje had een kat en die vertelde dat die daarvoor ook een kat had gehad,maar die was "niet leuk" dus die had ie op straat gegooit...

is toch onbegrijpelijk dat mensen zo over dieren kunnen denken?

je neemt zo'n dier en zorgt ervoor,wil je dat niet meer zorg je voor een nieuw baasje,maar omdat katten wel op straat kunnen leven,werd deze ( en zo zijn er meer waarvan ik hoorde dat kitten leuker was,dus oude kat de straat op en nieuwe kitten in huis) zo op straat gezet...

en zo aan zijn lot over gelaten,en god weet wat dat dier is overkomen...kan er niet goed van worden,vandaar dat ik me weleens afvraag,hoe kun je dat nu doen,je weet niet hoe zo'n beest leeft of aan zijn eindje komt...

of als je een kat stikkend in zijn eigen bloed in je auto hebt liggen,zoekende naar een DA die het dier wil dood spuiten,vraag ik me echt af,hoe dit ooit bij mensen een plekje kan krijgen als je zou weten dat een dier zo geleden heeft voor het stierf.....

maar verbazingwekkend genoeg lees ik heel vaak,liever dat als een veilig en lang leven...tja,waar maak ik me eigenlijk dan druk om...

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:33

kimmie261 schreef:
Inney,wat doe hond doet/deed is hetzelfde als die kat bij die cavia's, en reactie van de eigenaren is ook hetzelfde...

en deze mensen maken wel dat de goede onder de kwade lijden....

dat is altijd zo hoor...

mijn eerste vriendje had een kat en die vertelde dat die daarvoor ook een kat had gehad,maar die was "niet leuk" dus die had ie op straat gegooit...

je neemt zo'n dier en zorgt ervoor,wil je dat niet meer zorg je voor een nieuw baasje,maar omdat katten wel op straat kunnen leven,werd deze ( en zo zijn er meer waarvan ik hoorde dat kitten leuker was,dus oude kat de straat op en nieuwe kitten in huis) zo op straat gezet...

en zo aan zijn lot over gelaten,en god weet wat dat dier is overkomen...kan er niet goed van worden,vandaar dat ik me weleens afvraag,hoe kun je dat nu doen,je weet niet hoe zo'n beest leeft of aan zijn eindje komt...

of als je een kat stikkend in zijn eigen bloed in je auto hebt liggen,zoekende naar een DA die het dier wil dood spuiten,vraag ik me echt af,hoe dit ooit bij mensen een plekje kan krijgen als je zou weten dat een dier zo geleden heeft voor het stierf.....

maar verbazingwekkend genoeg lees ik heel vaak,liever dat als een veilig en lang leven...tja,waar maak ik me eigenlijk dan druk om...
Wij wonen pal langs een natuurgebied. Blijkbaar staat er ergens een bordje "ongewenste-huis-tuin-en-keuken-dieren-dumpplaats" want we hebben op die manier de kippen "gekregen" en we hebben in de winter onderdak gegeven aan een paar kittens dit gedumpt waren en dat zal niet het laatste zijn....

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:35

Moderatoropmerking:
Zo, inmiddels hebben jullie 42 pagina's uit kunnen razen over het binnen houden van katten.
Er worden echter geregeld offtopic berichten geplaatst en berichten waarin andere Bokkers ronduit uitgescholden worden.
Ik ga dit topic niet splitten en die berichten er uit halen, dat is simpelweg te veel werk.
Vanaf nu wil ik een ontopic discussie zien vergelijkingen met honden is nogal offtopic dus!

En na het eerst volgende scheldwoord of offtopic bericht gaat dit topic simpelweg dicht.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:37

Ik heb alles voor mijn katten over, en zou ze absoluut niet onnodig in gevaar willen brengen.
Mijn kat is als 6-9 maanden oude kitten van een boerderij in een asiel gekomen. Daar heeft ze een hele tijd in een hokje van 1 meter bij een halve meter gezeten. We hadden op dat moment nog een kat, van de toenmalige vriend van mijn moeder, die gewend was dag in dag door buiten te komen. Bij ons bleef hij al veel meer binnen. 's avonds kwam hij al helemaal niet naar buiten. Toen kwam onze kat Muis erbij. Toen Wodka (de andere kat) naar buiten ging, ging Muis (na de voorgeschreven 6 weken) ook mee naar buiten. Eerste keer ging gewoon perongeluk. Daarna zat ze miauwend voor de ramen. Dan pak ik zo'n beestje haar vrijheid niet af. En wij wonen in een redelijk veilige buurt. Toen Wodka (aan ouderdom en nierziekte!!) overleed, kwam er een andere kat bij, Tijger. vanzelfsprekend ging zij dus ook naar buiten.
Als ik weet dat mijn katten overlast veroorzaken, komen ze zeker de tuin niet meer uit. Maar mijn katten komen overdag buiten, en dan zitten ze gewoon in de tuin. 's avonds willen we ze graag binnen hebben, maar soms zijn we dan al te laat, en zijn ze de buurt al in. Heb nog nooit klachen gehad, of mensen over een opgegeten knaagdier gehoord.

Ik wil zeker het beste voor mijn dier. dat willen hondeigenaars heus niet alleen hoor. ;)

edit:

Hoop dat dit niet oftopic is, had het bericht van de mod niet gezien. :o

FlyAway

Re: Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:38

Wat ik nog het meest bizarre vind, is van die zogenaamde rasfokkers die denken dat ze in hun recht staan om zelf in de koopovereenkomsten vast te leggen dat je de kitten niet naar buiten mag laten. Hadden wij ook toen wij onze Maine-Coon gingen uitzoeken. Net zo lang gezocht tot we een normale fokker vonden die daar niet moeilijk over deed. Die zijn er gelukkig.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:40

@ Kimmie:
Mijn kat poept in onze tuin, heb hem nog niet in een andere tuin zien poepen overigens.. Hij komt eigenlijk voornamelijk in de aangrenzende tuin links, daar hebben ze 2 konijnen waar hij als de dood voor is en aan de andere kant is hij een keer in een teil water gesprongen die door de regen volgelopen was :D Tijger komt niet meer in die tuin dan zeg ik je wel :P

Hij ligt alleen op onze auto, wij hebben een donkerblauwe station wagen met een lange voorkant waar hij prinsheerlijk in de zomer op ligt :D Heb hem nog nooit op een andere auto gezien, terwijl in de zomer onze auto wel volligt met diverse katten :+
Ach zo'n probleem vind mn vader het niet, tweedehands auto waar al aardig wat krasjes opzaten ;)

Honden poepen dikwijls bij ons in de voortuin (en het is best lastig ze op heterdaad te betrappen), kinderen hebben ons hekje gesloopt maar waren ook sneller weg dan de bliksem dus geen idee wie de ouders zijn, had die kinderen nog nooit gezien in de buurt.
Het is geven en nemen met elkaar, beetje tolerantie moet er toch wel te vinden zijn (hoop dat dit niet offtopic is daar ik duidelijk wil maken dat de tolerantie tegenwoordig ver te zoeken is in nederland)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:55

Citaat:

Dit is gewoon geen dierenliefde en mishandeling en heeft in feite niets te maken met je kat overdag een paar uurtjes buiten laten of niet.

Mijn katten genieten buiten, niemand hier heeft er last van, klaar. na 17.00 zijn ze binnen. Ze bijten geen konijnen en cavia's of kippen en eenden en ook geen vissen, we hebben een ren met konijnen, een open ren zelfs, waar nog nooit een vreemde kat in is geweest, ondanks de vele verwilderde boerderijkatten.
Je kunt van alle dieren wel kwalijke zaken noemen. Ik neem aan dat we hier allemaal onze paarden mest van de straat schrapen, hondenpoep in een zakje meenemen en noem het maar.
Katten die buiten komen worden hier neergezet als vernielers, en schijters en geweldadige hondenbijtende moordenaars. Jullie punt is gemaakt hoor. De manier waarop vind ik echt zwaar overtrokken. Ik heb van al die dingen in 15 jaar katten nog niet mee gemaakt. Als het echt zo schrijnend was geweest, hadden gemeentes al lang aan de bel getrokken. Maar die hebben hun handen vol aan poep op straat.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:57

Mindim schreef:
Citaat:

Dit is gewoon geen dierenliefde en mishandeling en heeft in feite niets te maken met je kat overdag een paar uurtjes buiten laten of niet.

Mijn katten genieten buiten, niemand hier heeft er last van, klaar. na 17.00 zijn ze binnen. Ze bijten geen konijnen en cavia's of kippen en eenden en ook geen vissen, we hebben een ren met konijnen, een open ren zelfs, waar nog nooit een vreemde kat in is geweest, ondanks de vele verwilderde boerderijkatten.
Je kunt van alle dieren wel kwalijke zaken noemen. Ik neem aan dat we hier allemaal onze paarden mest van de straat schrapen, hondenpoep in een zakje meenemen en noem het maar.
Katten die buiten komen worden hier neergezet als vernielers, en schijters en geweldadige hondenbijtende moordenaars. Jullie punt is gemaakt hoor. De manier waarop vind ik echt zwaar overtrokken. Ik heb van al die dingen in 15 jaar katten nog niet mee gemaakt. Als het echt zo schrijnend was geweest, hadden gemeentes al lang aan de bel getrokken. Maar die hebben hun handen vol aan poep op straat.

En daar ben ik het helemaal mee eens!

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:59

Chapeau Mindim keurig verwoord met het accent op de juiste plaats +:)+

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:08

nou ja om voor mezelf te spreken,ik rij niet buiten,bepaald soort huisdieren lopen op eigen terrein,waar we overigens wel 500 euro poepbelasting per jaar voor betalen ;) ,want ja,of die huisdieren nu buiten komen of niet,de naam van het soort huisdier woont op dit adres dus dokken maar...

en er is nu eenmaal wél overlast van katten,dat is wel gebleken uit sommige posts....dus ja,iedereen kan wel roepen,mijn katten doen dat niet,er zijn er wel degelijk die buiten lopen die het wel doen,en hoe kan je nu echt zeker weten,dat het dier die je niet in de gaten kunt houden en hele uren weg is (tenzij die kat inderdaad in de buurt zit en dat je wel weet waar die uithangt,dan is dit dus niet tegen diegene gericht,en hoeven deze zich niet persoonlijk aangevallen of aangesproken te voelen) ,dat deze niet ergens overlast veroorzaakt (heeft)...

zoals bv de zwarte kat die in het motorblok van mijn oldtimer zat,die zal vast van iemand geweest zijn maar diegene weet niet dat ik veel schade en onkosten heb gehad aanhet motoravontuurtje van hun kat....dus ja,die zeggen ook,mijn kat doet dat niet hoor... :)

en beter dat de gemeentes bij jullie bezig zijn poep op te ruimen van een andere diersoort,daar betalen de mensen vaak een hoop geld voor :) ,en heel vaak zitten ze dan nóg aan tig regeltjes vast,ondanks dat je ervoor moet betalen...of je kan hoge boetes krijgen als je het niet opruimt...maar dat terzijde.

doet me deugt te lezen dat gemeentes het poepgeld gebruiken om poep te ruimen ipv de pot ergens anders mee te spekken :)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:16

Er zitten meer katten in asiels dan honden. Dat is simpelweg omdat er meer katten op straat lopen die géén eigenaar hebben. Gelukkig zijn katten niet zo dom als honden (sorry is gewoon zo, katten zijn in mindere mate gedomesticeerd dan honden) en weten ze te overleven op straat. En gelukkig worden ze door mensen die het goed met dieren voor hebben ook nog naar asiels gebracht. Maar de kans is natuurlijk heel goed aanwezig dat die kat onder de kap van jouw oldtimer niet van iemand was. Zielig hé? Als je alle ervaringen op een rijtje zet, dan denk ik dat er meer mensen zijn die last hebben van honden dan van katten. Ja er zijn katteneigenaren die niet hun verantwoordelijkheden dragen, en dat is een slechte zaak! Maar dat geld voor mensen die paarden, cavia`s, honden, alpaca`s, lama`s, kippen en weet ik veel wat voor dieren. Maar imho zijn er meer mensen die problemen met andere dieren hebben dan met katten.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:21

enigste dier waar ik anders tot nog toe last van heb zijn katten,maar ja...ken niet zoveel andere zelfstandig loslopende gedomestiseerde huisdiersoorten eigenlijk....

en nee...die zwarte was geen zwerver,had bandje om en glom als een spiegeltje,mooi in het vlees..nee hoor,ook nooit meer gezien daarna overigens....

tis ook maar een voorbeeld,van wat er kan gebeuren,en hoe je machteloos staat als niet kattenbezitter...en ja,waar kan je met je claim van kapotte spullen heen he???ik zou het niet weten hoor,als me nog eens zoiets zou overkomen...

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:27

Ach, als je nou eenmaal voor jezelf besloten hebt dat je last hebt van katten, dan vind je altijd wel een reden om te roepen dat je last hebt van katten, nietwaar?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:28

Aangezien er gewoon offtopic door gepost worden, over honden en vergelijkingen daarmee, gaat het topic nu op slot.