Hèt vogeltopic !

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DGM

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 10:05

Daar heeft de vogelarts het niet over gehad. Wel over bloed prikken en röntgenfoto’s om te zien of er iets is waardoor het gebeurt. Eerst beter worden en dan maar eens kijken of er wat uit die onderzoeken komt.

De eerste keer kreeg hij pellets maar hij wordt daar zo vreselijk hormonaal van.

Ik ben zelf “gelukkig” ook ziek dus kan hem nu wel de hele dag in de gaten houden.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 15:14

Welke praktijk ben je naar toe DGM?

EDIT: ik voer zelf met name pellets en dan zadenmengeling erbij voor het foerageren :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 15:18

DGM schreef:
Daar heeft de vogelarts het niet over gehad. Wel over bloed prikken en röntgenfoto’s om te zien of er iets is waardoor het gebeurt. Eerst beter worden en dan maar eens kijken of er wat uit die onderzoeken komt.

De eerste keer kreeg hij pellets maar hij wordt daar zo vreselijk hormonaal van.

Ik ben zelf “gelukkig” ook ziek dus kan hem nu wel de hele dag in de gaten houden.

Oh wacht, gaat dit over je edel? Die zou ik absoluut niet op pellets zetten.
Dat word overal afgeraden omdat edels daar slecht op reageren en vaak gaan toetappen en wingflippen.
Dat had Mango ook toen er pellets in zijn zaadmix zaten en ik dat niet op tijd doorhad -O-
Gelukkig was het over toen ik de pellets er tussenuit haalde en sindsdien gaat het goed.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 15:24

Gaat inderdaad over de Edel. Ons kwakkelvogeltje :D
Ik denk ook maar zo, in de natuur is ook geen pellet. Ik geef zoveel mogelijk vers en zaden van goede kwaliteit erbij.
Ik maak altijd voorraden groente chop waar minimaal 5 verschillende groentes in zitten. Hij krijgt ook kruiden en bloemen (niet dat hij bloemen lekker vindt haha) plus regelmatig wat bijenpollen. Hij komt in mijn ogen niks te kort.
‘s Ochtends 2 of 3 soorten fruit en eind van de middag dus groente. Afgemeten hoeveelheid zaden zodat hij zich niet volvreet aan alleen het lekkerste. Ik weet niet wat er dan beter aan een pellet is :')

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 16:04

In pellets zitten vaak door mensen gemaakte toevoegingen en het lange darmstelsel van een edelpapegaai kan die toevoegingen niet verteren.
Vandaar dat een edelpapegaai vooral natuurlijke producten moet eten en beter geen pellets krijgt.
Ik zou ook geen pellets geven.
Mango krijgt ook overdag groenten en fruit en aan het einde van de middag pas zijn zaadmix.
Een groot gedeelte van zijn fruit is rood fruit omdat daar de meeste vitamines inzitten.

Dit was zijn ontbijt en lunch van gisteren. Een mix van groente en fruit.
Afbeelding

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 16:07

Zijn zaadmix is trouwens een combinatie van de Hareco basismix en de fresh packs (Natural Balance en Habitat Oceania) van de GreenParrotShop.
Die meng ik door elkaar :P
En dan voeg ik er nog gedroogde kamille, lavendel, munt, eucalyptus, paardenbloem, hibiscus, korenbloem, mariadistel en brandnetel aan toe.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 16:21

Wow Cayenne, wat een verwennerij !

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 16:22

Oh leuk idee, ik zal morgen een chop foto maken. Als ik nu een foto maak zie je aangevreten groente restjes :)

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 22:10

@DGM, hopelijk is je edel snel weer beter.

Ik had hier ook wat pellets meegenomen van dat papegaaienevenement laatst, maar Rico kijkt daar dus niet naar om. Meneertje heeft zo zijn eigen ideeën over wat wél en niet eetbaar is. Hij krijgt hier de premium voor edelpapegaaien van The Parrot Lounge, samen met een bakje vol groenten en fruit.

Maar wat een smeerpoets! Hij hangt aan zijn speelgoed, eet dan van half boven zijn bakje en alles wat hem op dat moment niet zint, smijt hij eruit. Sinds ik het fijner snijd, gaat het gelukkig wat beter en verspilt hij minder. Dat is dus wat jullie chop noemen, denk ik? Alles mooi in kleine, hapklare stukjes. Ik leer hier echt veel bij, vooral over die pellets, dat neem ik zeker mee voor mijn verwende ventje met veren.

En ik ben zo trots op hem, zijn staart is bijna weer helemaal terug en ziet er prachtig uit. Ik vind hem echt geweldig geworden en word er elke dag een beetje meer verliefd op. Ook op mijn kleine caique Kiwi trouwens, die twee samen zijn gewoon zo leuk. <3

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 22:14

Het wordt wel weer tijd voor foto’s lees ik :)

En herkenbaar Laureas! Onze edel eet dan heel netjes maar de caique is een varken. Ze was laatst ook helemaal roze van de framboos :')

De Jardine is alles nog aan het verkennen. Maar hij durft al te proeven nu!

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:56

Voor de Edel eigenaren, Er is een mixerma mix speciaal voor edels. Er zijn twee varianten ik mix beide. Ik ben erg fan, ik train veel met hem, dus hij krijgt tussendoor genoeg andere lekkere pitjes.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:59

Hahaha, die smeerpoetserij herken ik _O-
Wij gaan volgend jaar de benedenverdieping verbouwen en dan komt er absoluut verf op de muur die je kunt schoonmaken, want Mango vindt het fantastisch om de muren met bramen en andere kleuren groenten en fruit te behangen :=

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:23

Cayenne schreef:
Hahaha, die smeerpoetserij herken ik _O-
Wij gaan volgend jaar de benedenverdieping verbouwen en dan komt er absoluut verf op de muur die je kunt schoonmaken, want Mango vindt het fantastisch om de muren met bramen en andere kleuren groenten en fruit te behangen :=

Hahaha heel herkenbaar, ze hebben bij ons bij de edelmuur een extra laag gedaan, ik kan er nu ook met cif en een schuurspons op. Dat was echt gewoon een extra seal.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:30

Zie je dan ook echt niets meer van die vlekken terug?
Want op normale verf is het hier echt een ramp _O-

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:40

Onze muur kan ik ook afnemen maar er blijven toch verkleuringen op. Als we het ooit weer gaan verven dan moeten er daarna plastic platen achter want zo schiet het niet op haha

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:58

ik heb dan maar kleine tropische vogeltjes die alleen tegen de muur aanpoepen en niet met voer gooien, maar ik heb gewoon een groot fleecekleed achter de kooi hangen. is dit voor jullie geen optie? of bijvoorbeeld een plexiglas plaat?

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:14

Onze muur blijft echt super schoon. Zelfs bramen vlekken enzo zie ik niet meer.

Mat Muurvernis zo heet het volgens mij

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:15

We hadden een plastic plaat, maar hij gooit zo ver om zich heen dat het niet genoeg was.
En dan is het alweer gebeurd en krijg je de vlek er niet meer af :=

Mat Muurvernis schrijf ik even op!

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:38

Haha, zo te horen, valt het hier dan nog mee met Rico, ik heb geen last van plekken op de muren, wel gooit hij alles de grond op.

Ook bij het spelen is dat zo, alle voetspeelgoedjes heb ik in een mandje liggen en die staat op zijn speeltoren. Dat vliegt dan ook elke dag allemaal de grond op, heerlijk om hem zo druk bezig mee te zien. :D

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:23

Juultje pakt mijn kleine plantjes en gaat ermee vliegen -O-

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:56

Mango kwam vandaag met de belastingaangifte aanvliegen die in het postbakje stond.
Tot twee keer toe. Volgens mij wil hij me iets duidelijk maken _O-

En mijn valkparkieten zijn in de war door de hoge temperaturen.
Er lag vanochtend een gedropt eitje op de grond >;)