Hèt vogeltopic !

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:53

Ik vind zelf het traliewerk ook niet grof. Je kan de kooi wel met een tussenschot in 2 delen. Dat doe ik om bv de zitstokken van 1 gedeelte proper te maken. Moet ik snel in de kooi zijn, even wat lekkers leggen wat niet onder de schuifla kan, dan hang ik een net waaraan haakjes zitten boven de deur. In 8 jaar is er nog nooit een vogel ontsnapt.
Ik sluit me ook aan bij Cayenne dat ik 1m wel erg klein vind.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:27

Cayenne schreef:
Dat zou ik echt veel te klein vinden als ze nooit uit de kooi mogen.
Ze moeten hun vleugels kunnen strekken om fysiek en mentaal gezond te blijven.
Je kunt het een beetje vergelijken met een paard die nooit de box uit kan.

Ik snap je wel,maar een maat van 3m vind ik voor een binnenvoliere toch wel even too much. Daar is gewoonweg geen ruimte voor. De minimale maten voor een verblijf liggen geloof ik rond de 60x40cm, wat ik zelf ook te klein vind.
Alles boven 1m lengte is denk ik een mooie fatsoenlijke maat.
Natuurlijk zullen ze daarin niet op volle snelheid kunnen vliegen, maar dat kan zelfs in een verblijf van 5m nog niet. Als ze iig maar genoeg bewegingsruimte hebben om wat te kunnen vliegen en spelen.
Zulke kleine en snelle stresskippies los laten vliegen betekend hun dood. Die vliegen zich te pletter. Ik snap dat een verblijf daarom hoe groter hoe beter is, maar het moet wel praktisch en haalbaar blijven.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 5 min geleden

Een meter is echt niet voldoende voor deze vogeltjes. Ze moeten echt een lengte van een aantal meter hebben om te kunnen vliegen.
Ik snap dat het niet haalbaar is om dat in huis te maken, maar dan zou ik het idee van tropische vogels in huis vaarwel zeggen, want ik denk dat het voor hen echt niet fijn is.
In een verblijf van vijf meter kunnen ze op zich wel heel goed vliegen hoor! Even ter vergelijking: Mijn valkparkieten hebben een verblijf van 8 meter lang en iedere ochtend vliegen ze ontzettend vaak rondjes om hun vleugels te strekken. Je merkt echt dat ze daar van genieten.
Dat is natuurlijk niet voor iedereen haalbaar, maar ter vergelijking zou een vlucht van vijf meter lang echt een paradijs zijn voor kleine tropische vogels :j
Je kunt ze trouwens prima leren om los te vliegen in huis. Ik heb vroeger kanaries gehad die ook los in huis vlogen. En grasparkieten (iets groter dus) kunnen dat ook prima leren. Ze moeten alleen wel weten waar de obstakels zijn.

Maar meningen verschillen idd! ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 2 min geleden

Lukasje schreef:
Ik vind zelf het traliewerk ook niet grof. Je kan de kooi wel met een tussenschot in 2 delen. Dat doe ik om bv de zitstokken van 1 gedeelte proper te maken. Moet ik snel in de kooi zijn, even wat lekkers leggen wat niet onder de schuifla kan, dan hang ik een net waaraan haakjes zitten boven de deur. In 8 jaar is er nog nooit een vogel ontsnapt.
Ik sluit me ook aan bij Cayenne dat ik 1m wel erg klein vind.

Ik vind het idd ook een fijne kooi! Al hebben er hier dus de afgelopen jaren geen vogels meer ingezeten :')
Wat me wel opvalt is dat de tralies snel doorbuigen wanneer je er een stok aan vastmaakt bijvoorbeeld!
Dat valt me wel een beetje tegen want het is een prijzige kooi. Verder vind Montana echt een superfijn merk!