Hèt vogeltopic !

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 19:18

Wauw, wat een verwennerij !

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 18:08

Wat een leuke baby! <3
Geniet van die tijd! Voor je het weet zijn ze volwassen :P
Ik mis echt de baby/kleutertijd van Mango.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 22:51

Ik dacht dat ik al gereageerd had maar niet dus 8)7 maar wat een knapperd is Rico!!

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 09:43

wat is jullie mening m.b.t. het voeren van pellets? in mijn geval betreft het tropische vogels (zilverbekjes)
Ik heb ze onlangs overgezet op Harrison adult lifetime mash, op advies van mijn vogelarts, en binnen een week aten ze het best goed, en kregen dan savonds wat zaadjes.
Ze eten naast hun zaad geen groente of kiemzaden, en de kiemzaadmixen die ik kan vinden voor hen zijn weinig gevarieerd, ook lusten ze nauwelijks eivoer, daarom het advies van de VA om over te zetten op pellets.
Maar ze waren hyperactief, beetje gestressed tijdens het overschakelen, alsof het geen verzadiging en voldoening gaf, en ze dronken opeens 3 a 4x zoveel als op zaadjes.
ik ben er daarom mee gestopt, bied de pellet-mash nog aan in een apart bakje en geef nu een beperkte (minimale aanbevolen) hoeveelheid zaadjes 2x per dag, tussendoor kunnen ze dan van de mash eten als ze willen, en ik bied een bakje met wat eivoer of groente aan.
ook hebben ze een bakje grit tot hun beschikking.

wat is jullie mening met zulke kieskeurige vogels? zijn pellets als hoofdvoer beter, of toch gewoon de zaadjes?
hoe krijg ik ze aan de kiemzaden en groenvoer, en waar vind ik een goede gevarieerde kiemzaadmix in kleinverpakking, geschikt voor zulke kleine snaveltjes?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 11:13

Mijn ervaring is dat bijna alle vogelartsen pellets aanraden :D
Ik vraag me soms af of ze door Harrisons gesponsord worden :')
Mijn valkparkieten weigeren pertinent om het te eten. Ik voer het soms wel bij, maar ik vind het nogal onnatuurlijk om ze hapklare brokken voor te schotelen. Ze scharrelen veel liever tussen hun zaadmix en dat laat ik meestal wel lang genoeg staan zodat ze ook zoveel mogelijk opeten.

Mijn edelpapegaai mag geen pellets (edels kunnen niet goed tegen toegevoegde stoffen en die zitten meestal in pellets), dus die krijgt het sowieso niet.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 12:07

Ik heb eigenlijk nog nooit pellets gegeven. Vroeger had ik een volière vol valkparkieten en grasparkieten. Ze kregen meestal een zaadmengeling, soms liet ik de zaden kiemen, en af en toe hun 'muur' als snack, geen idee of iemand dat hier kent. Ook stukjes appel en andere lekkernijen mochten niet ontbreken, want zeg nu zelf, niemand vindt het leuk om altijd hetzelfde te eten, en vogels al helemaal niet als ze van nature de hele dag op zoek zijn naar lekkers. Misschien zijn de jouwe daardoor een beetje verwend met al die keuzes, maar bij mij kregen ze hun eten op vaste momenten en zorgde ik dat het grotendeels op was voordat er vers kwam. Zo voorkwam ik verspilling én waren ze juist extra blij met wat nieuws op het menu!. :P

Vraagje, ik pas elk jaar op de gouldamadines van mijn buurvrouw als ze op vakantie gaan.. is een grote kooi met zeven vogeltjes, zou ik die naast Rico mijn edelpapegaai mogen zetten?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 12:16

Je kunt de kooi wel in de buurt zetten als je zeker weet dat ze geen ziekten of parasieten hebben.
Maar ik zou ze verder wel goed uit elkaar houden en ook even kijken of Rico het niet vervelend vindt dat ze in de buurt staan.
Het kan zijn dat hij het gezellig vindt, maar het kan ook zo zijn dat hij er gestresst van raakt. Edels kunnen slecht tegen veranderingen.
Ik zou het dus -mits ze gezond zijn- even aankijken wat hij er van vindt :j

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 14:18

Ik zal ze dan toch maar in een andere kamer zetten, want ik wil Rico zoveel mogelijk in het middelpunt van de belangstelling houden. :D Hij is hier nog maar twee weken en ik wil absoluut niet dat hij nu al het gevoel krijgt dat hij zijn aandacht moet delen met die vogeltjes. Maar wat een flinke kerel is hij al! Elke avond kan ik hem netjes opnemen en in zijn kooi zetten. Zodra hij er weer uitkomt, vliegt hij heerlijk rond en laat hij luidkeels zijn blijdschap horen. Op zijn papegaaienstandaard gaat hij dan helemaal los op zijn 'evil' speelgoed ( in zijn ogen toch ) met de vleugels wijd open en een hele show erbij. Ik kan echt genieten van zijn onnozele toeren. <3

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 16:28

Oh ja, dat "vechten" met zijn speelgoed dat Mango hier ook. Dan heeft hij zijn gekke vijf minuten en moet alles naar beneden gegooid worden _O-
Ze zijn zo leuk <3

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 21:38

Ja hoor, ik ken muur, je bedoelt vogelmuur niet? Daar zijn ze hier ook gek van maar dit jaar vind ik er in mijn tuin niet zo veel.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 08:54

Inderdaad, vogelmuur groeit hier ook vaak als onkruid in de tuin en ik heb het al tussen de geraniums vandaan gehaald. Dat mag mijn Rico dus zeker ook hebben, toch?
Tot nu toe heb ik hem al oost-Indische kers, hibiscusbloemen en rode zonnehoed uit de bloementuin gegeven om mee te spelen en op te eten. Vooral die rode zonnehoed vond hij geweldig leuk!

Het is echt een ongelofelijk dapper kereltje, en hij steelt volledig mijn hart. Hij wordt met de dag liever, en je merkt gewoon dat hij steeds meer vertrouwen wil geven. Hij zoekt vaker mijn gezelschap en komt telkens dichterbij, (gisteren bij de peer wel extreem dichtbij :D ). Ik snap echt niet dat hij na zijn fokker al naar twee andere eigenaars is gegaan en nu bij mij terechtkwam. Dat is niet te vatten, want hij is gewoon fantastisch lief. Uit nieuwsgierigheid had ik ook zijn fokker gecontacteerd. Die bevestigde wel dat Rico van bij hem vandaan kwam, maar veel interesse toonde hij verder niet.

Eén klein dingetje wel: de tv heeft een enorme aantrekkingskracht op hem. Hij wil er voortdurend op gaan zitten en kijkt dan van bovenaf naar het scherm. Ik laat hem er telkens afkomen, want ik heb dat liever niet. Maar ik denk dat hij het net ziet als een uitdaging, want alles wat eigenlijk niet mag, vindt hij natuurlijk het allerleukste om uit te proberen.

Zondag brengen ze mijn gastvogeltjes, de gouldamadines. :D

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 09:42

De mijne krijgen wel pellets, idd Harrisons high potency coarse. M’n grote at toen wij m opvingen alleen maar zaadmengeling. Niks anders, geen groenten, geen fruit niks. M’n kleine had ik natuurlijk al vanaf dat ze een jonkie was en at letterlijk alles. Ik heb de grote vrij snel over kunnen zetten op pellets. En hij eet wel wat gevarieerder: appel, peulvruchten, kiemzaad gaat er nu ook goed in maar het is nog geen vergelijk met die kleine die alles lust. De grote krijgt anders gewoon niet genoeg voedingsstoffen binnen. Maar het is niet voor alle papegaaien hosanna.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 17:26

Leuk om lezen dat hij je al helemaal rond zijn pootje gedraaid heeft !

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 12:48

@Cayenne, hoe gaat Mango in bad? Rico houdt enorm van de plantenspuit en ik mag hem helemaal nat spuiten , hij houdt zijn vleugels open en probeert ondertussen zijn hoofd in zijn drinkbak te steken om toch maar nog natter te worden. Nu had ik hem een giant badhuis gekocht om aan zijn Montana kooi te hangen, er stond bij dat dit zou gaan, maar dat is toch makkelijker gezegd als gedaan om dat ding aan zijn kooi te hangen hoor. Het is me gisterenavond in elk geval niet gelukt zonder de vloer helemaal nat te maken. -O-

En die TV blijft hem aantrekken, ondertussen hangt zijn speeltuin al vol met speeldingen en gelukkig is het ook zijn favoriet plekje om te zitten en spelen.

De gouldamadines zijn er ook maar zitten helemaal apart, ik wil liever niets riskeren, wel heel ander type vogel als wat ik gewend ben. :D

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 22:31

Kan je hem niet mee douchen nemen ?

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 11:16

Lukasje schreef:
Kan je hem niet mee douchen nemen ?

Ik durf hem eerlijk gezegd nog niet meenemen in de douche... hij moet nog zoveel wennen hier, wil niets overhaasten en douchen in een mensendouche lijkt me voor zo'n vogel toch een hele belevenis?

Die gouldamadines is niet mijn soort van vogel, mooi om te zien maar wel saai. :D

Zou het leuk zijn voor Rico om een maatje te hebben, ik heb zo'n roestkop caique gezien, 16 weken oud. <3

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 13:27

Ik heb gouldamadines gehad en vond ze best lief. Ze waren redelijk tam en kwamen uit mijn hand eten. Enkel hield ik ze buiten en zo gehard zijn ze niet.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:22

Ik heb 2 zilverbekjes en ze zijn erg kieskeurig met eten.
Ze krijgen een schone en gevarieerde zaadmengeling, hebben oestergrit beschikbaar en geef ze een paar keer per week wat eivoer,maar dat eten ze slecht.
Kiemzaden of groente worden ook niet gegeten.
Pellets heb ik heel streng geprobeerd en uiteindelijk aten ze het,maar ze blevene erg gestressed en dronken 3x zoveel.
Ik bied de pellets nog aan,maar dwing ze niet meer.
Ik ben op zoek naar een goede aanvulling op de zaadmix wat ook wat vitamines geeft.
Vitakraft salatmix eten ze wel, nu dacht ik om zoiets te geven:
https://www.herbbirdmix.nl/product/3100 ... ui-periode
Dit zou ik liever geven dan een synthetische multivitamine.
Maar zou dit voldoende voedingsstoffen kunnen geven?
Ik ga daarnaast ook weer proberen te kiemen voor ze.

Dan zou hun voer bestaan uit zaden, kiemzaden en bovenstaande mix en grit.
Is dat voldoende? Het zijn van nature tenslotte zaadeters, maar mijn gevoel zegt dat ze meer voedingstoffen nodig hebben.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:30

Laureas schreef:
@Cayenne, hoe gaat Mango in bad? Rico houdt enorm van de plantenspuit en ik mag hem helemaal nat spuiten , hij houdt zijn vleugels open en probeert ondertussen zijn hoofd in zijn drinkbak te steken om toch maar nog natter te worden. Nu had ik hem een giant badhuis gekocht om aan zijn Montana kooi te hangen, er stond bij dat dit zou gaan, maar dat is toch makkelijker gezegd als gedaan om dat ding aan zijn kooi te hangen hoor. Het is me gisterenavond in elk geval niet gelukt zonder de vloer helemaal nat te maken. -O-

Mango gaat precies op dezelfde manier als Rico. Hij vouwt zich gewoon dubbel in zijn waterbak :')
Ik heb allerlei soorten badjes en schalen geprobeerd, maar dat weigert hij. Blijkbaar is zijn waterbak ook een soort jacuzzi :+ Hij gaat er ook rustig kopje onder in.
Hij gaat ook mee onder de douche. Dat vindt hij fantastisch!