Het jong is de nacht goed doorgekomen en eet inmiddels als een dijker.... Het is niet bepaald een lief klein schattig vogeltje, maar dat betekend dat hij het heel goed doet!!! We zijn er gister echt op tijd bij geweest....
Ik zal proberen binnenkort nog eens foto's te plaatsen!
Ik heb zoveel respect voor jullie, hoe jullie alles doen voor de dieren thuis. Hele mooie redding ook dit
Nickeltje
Geplaatst: 29-06-10 18:10
Even een korte update uit de opvang. Het zit werkelijk stampens vol. Veel jonge eendjes, gansjes en heel veel hapjesvogels waar enorm veel tijd in zit.
De jonge ooievaar doet het enorm goed. Kuikens eet hij graag en verder groeit hij goed. Mijn zusje heeft vandaag een fotoreeks gemaakt voor de liefhebber:
Wat hij bij ons krijgt is voornamelijk kippenkuikens. Maar ooievaars eten inderdaad veel kikkers, wat slakken, jonge eendjes, jonge haasjes (die rennen namelijk niet weg) en al dat kleine spul wat ze toevallig tegenkomen.
Nee, wij ontvangen ze dood uit de kuikenfabriek. Als eieren uitgebroed zijn, worden de haantjes en de hennetjes gescheiden. De hennetjes zijn namelijk legkipjes en de haantjes worden direct dood gemaakt. Dit zijn de endagskuikens die je in dierenwinkels enzo als versvoer (meestal ingevroren) kunt kopen. Bij ons komen ze in heel grote porties eens in de paar maanden binnen, dan verdelen we het over kleinere porties voor in de diepvries...
Dan heb ik toch een vraag, hoe onderscheiden ze hennetjes van haantjes op die jonge leeftijd. Wij hebben namelijk kuikens op de boerderij en we willen graag weten of het haantjes of hennetjes zijn.
Daar zitten mensen aan de lopende band die daar heel erg handig in zijn. Ze kijken naar de buitenste pennen van de vlerkjes. Dat kunnen er 3 of 5 zijn en bij de ene is het een haantje en bij het andere een hennetje, maar ik weet niet precies wat bij wat hoort. Een tijdje geleden was bij het programma "How do they do it" (of iets in die trent) op Discovery was dit te zien, met de lopende banden en de massa productie die er achter zit...
roxiie
Geplaatst: 30-06-10 10:23
Ontvangen als donatie zeg maar, of staat er wel een vergoeding tegen over?
Dat wisselt. Sommige dingen krijgen we, maar kunnen we niet bekend maken dat dat een donatie is omdat dat niet helemaal de bedoeling is, andere keren moeten we voor dingen betalen.
En met een jonge ooievaar die een kilo kuikens per dag eet, gaat het best hard...
roxiie
Geplaatst: 30-06-10 14:51
Nou dat was eigenlijk ook waar ik op doelde, zo'n beestje eet natuurlijk lekker door!
Nickeltje
Geplaatst: 03-07-10 23:28
Vandaag weer even een globaal fotorondje door de opvang...
Dit jaar hebben we opvallend veel jonge vogels, die door een kat gepakt zijn en vervolgens een blazen-ziekte krijgen. Wij hebben eigenlijk niet precies een idee wat het is. De vogels krijgen onder hun dunne huidje hele grote bellen, gevuld met lucht/gas. Soms zijn die bellen zo groot en gespannen dat die vogels niet meer normaal kunnen zitten of hun nek kunnen bewegen. Vandaag kwam er een merel binnen met bellen. In de hals en op de rug. Zo groot dat zijn kop scheef opzij gedrukt werd en de onderkant van zijn snavel ook opgeblazen was. Wat wij doen is met een injectienaald een paar gaatjes in de bel prikken en deze leeg laten lopen. Alleen als dan de bel leeg is, vallen de gaatjes dicht en loopt de bel weer vol. Ze krijgen dus antibiotica en 2 á 3 keer per dag prikken we de bel aan. Meestal is het binnen een week voorbij en houden ze er voor zover wij weten niks aan over. Hier een aantal foto's van een jonge merel met onderhuidse lucht/gas bellen. http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1278192017 http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1278192017 http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1278192017
En natuurlijk nog veel en veel meer. De dierenambulance is vandaag met 6 zwaluwen (in afzonderlijke ritten) gekomen en daarnaast nog wat andere min of meer standaard vogels...
__danielle__
Geplaatst: 03-07-10 23:42
Wat een hoop vogels weer zeg...
En wat apart zeg, die luchtbellen bij die vogels? heb zoiets ook nog nooit eerder gezien? Het is duidelijk weer hoogseizoen, en het is ook weer duidelijk dat het maar goed is dat er opvangen zijn zoals die van jullie!
Leuke foto's zeg! Ik ben fan van de ooievaar Kan je misschien eens een filmpje maken van zijn bedelgeluidjes en vang truukjes? Ben erg benieuwd hoe dat eruit ziet?
Wij zien die bellen-ziekte wel vaker. En meestal in combinatie met warm weer en een kattenbeet. In de winter zien wij het nooit, maar goed, dan heb je ook geen jonge vogels en we hebben het alleen nog maar gezien bij jonge vogels...
Pluttersput, hij is ook echt heel cool en grappig! Het laatste kuiken van een voerronde, wat hij wel aanpakt maar niet opeet, dat halen we weer weg omdat het anders een heel vieze bende wordt. En dan pikt hij naar je hand, echt om te zeggen dat het zijn kuikentje is. Je moet er even tegen kunnen, maar op zijn manier vinden wij het erg stoer.
Ik ben de hele week helaas weer in Leiden en op mijn camera kan ik alleen maar foto's maken. Maar ik zal mijn zusje eens vragen of zij er morgen aan wil gaan ofzo. Een filmpje van het voeren van de ooievaar en een filmpje van het voeren van de groene specht, die is ook erg gaaf. Heeft nu al het zelfde beltoontje als wat je in het bos ook regelmatig hoort.
Suusje zal inderdaad een haantje zijn... Maar we veranderen de naam niet omdat een Suus hem gered heeft.
Ja, heb het aan mijn zusje gevraagd, zij woont thuis namelijk en ik zit in Leiden. Ze zou proberen het te maken en te posten of naar mij te sturen zodat ik het kan posten...
Nickeltje
Geplaatst: 10-07-10 13:57
Naast alle vogels, waarmee de opvang nu echt ontploft omdat er veel jongen met de hitte uit nesten vallen, loopt de opvang ineens vol met kittens. Wij zijn gastgezin voor kittens die te jong of te wild zijn voor het asiel. Gisteren zijn er een aantal kittens weg gehaald bij mensen die uit huis gezet zijn. De kittens hebben niesziekte, zijn te licht, zijn vies en al bij de moeder weg gehaald terwijl ze naar schatting 3-5 weken oud zijn. Veel werk voor de opvang dus.
De moeder van de kittens zijn vol main coon, paps is onbekend. We zoeken tamelijk hard naar een huisje voor ze. Ze zullen nog wel enige tijd in onze opvang moeten zitten, maar als iemand ze nu al bespreekt, gaat het gewoon via mijn moeder en niet helemaal via het asiel, wat weer een extra boekhoudkundige omweg is want daar moet je dan ook heen (in Amerongen) om te tekenen en te betalen en als je ze nu bespreekt, betaal je onze opvang wel de onkosten van de gewone enting, ontwormen en chippen maar zit verder het asiel er niet tussen...