Bokkers met vissen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 02:06

Pluisje_666 schreef:
Ik heb me in het begin ergens gemeld en daarna niet alles meer bijgelezen. Maar ik heb een vraag. Laten we voorop stellen dat ik sinds dec 2011 in de vissen ben, dus ben nog zoekende. Ik ben begonnen met een klein bakje met platy´s. Maar aangezien ik het allemaal wel heel leuk vindt hebben we afgelopen weekend een 100 liter bak gekocht waar mijn platys en gupmannen in mogen gaan wonen. Maar.. nu hebben we netjes een voedingsbodem gekocht want dat was beter volgens de verschillende dierenspeciaalzaken en het idee was daarover heen fijn grind. Mooi bedacht maar de uitvoering blijkt nogal lastig.
Hebben gister netjes de bak gevult met eerst v-bodem en toen grind, de ditjes en datjes er ingezet en gevuld met water. Niet rechtstreeks op de bodemgegoten maar viavia, maar toch bleek al vrij snel de v-bodem door het grind te komen. We hebben uiteindelijk de bak verder gevuld en zo goed mogelijk schoongemaakt. Hij staat nu 24 uur aan met de hele mikmak er in (lampen, verwarmin, filter) maar het water is nogsteeds naar mijn idee erg troebel. Natuurlijk heb ik de vissen nog niet overgezet, maar heeft iemand tips of het water zo goed is, hoe ik evt beter kan krijgen en of de vissen er nu wel in zouden kunnen of dat ze stikken in de stofjes van de voedingsbodem. Zou het helpen om nog wat grind in de bak te doen terwijl de bak vol water is om zo de v-bodem weer wat te bedeken?

We hebben ook bubbels in de bak, en die staan standaard uit, maar als je ze aan zet komt al de stofjes en zo nog meer in beweging. En natuurlijk hebben we ze uiteindelijk wel gekocht om aan te kunnen hebben.

Om een lang verhaal kort te maken, ik heb de adviezen van de winkel(s) helemaal opgevolgd, maar blijkbaar werkt dat niet toch niet helemaal. Tips en adviesen zijn welkom.
Voedingsbodem eruit, een aantal liters van je huidige aquariumwater in het nieuwe aquarium gooien, weekje laten draaien en dan de eerste groep vissen introduceren.

Nitrietpiek hoef je niet op te wachten als je je vissen rustig introduceert. Sowieso is die nitrietpiek een bangmakerij, gewoon rustig aan doen en je zal hoogstwaarschijnlijk geen problemen ondervinden.

_Reneee

Re: Bokkers met vissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:21

Mijn nieuwe bak was dus ook hartstikke troebel, en ik heb van dat spul gekocht wat het water helderder maakt. Iets te veel gebruikt :+ heel mijn bodem is nu smerig...

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:58

Om de goede bacterien in de nieuwe bak te versnellen kun je een klein beetje voer tussen je vingers versnipperen en wat oud water uit je huidige bak doen.
Jammer dat je geen filter had anders had je je nieuwe filter ook kunnen enten.

Ik heb hier ook een keer 3 weken tegen een kale meterbak aangekeken. Maakte toen daarna de fout om meteen mijn (toen nog) 3 vissen ineens over te plaatsen. Ging ook mis nitriet en dat stabiliseerde zich pas na een week verversen pff wat eng was dat. Je vissen kunnen overlijden dus iedere ochtend vreesde ik weer.

Je kunt dus wel na 2 weken 2 visjes ofzo er in doen. En dan weer een week wachten en weer wat etc. Spaarzaam voeren de eerste tijd.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:01

Eddy_Rocks schreef:
Mijn nieuwe bak was dus ook hartstikke troebel, en ik heb van dat spul gekocht wat het water helderder maakt. Iets te veel gebruikt :+ heel mijn bodem is nu smerig...

Oepsie jammer zeg.
Zeker van Easylife dat merk geloof chrystal clear dat dat heet. Dat is op zich wel een goed merk.
Op zich moet het troebele vanzelf over gaan als het gewoon bezinksel/zweefvuil is en geen waterbloei. Ook daarmee gewoon afwachten en niet te veel rommelen in de bak in het begin. Dat is erg moeilijk. Ik heb ook een vrij nieuwe bak en soms drijven er dan plantjes rond. Moet echt op mijn handen zitten om een week (wil niet vaker dan 1x per week de bak in ivm stress vissen) te wachten om ze weer te planten of te verplanten.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:51

Ja, het is van easylife. Ik had er eerst een beetje in gedaan en toen zag ik geen verschil, dus toen iets te veel :') Dus kan nu de bodem gaan zuigen denk ik...

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:45

is er hier iemand die in zijn bak dat heeft met die ondergrondse boompjes enz en die grote takken die tot het oppervlak komen? heb een 1 meter bak die ik wel goed vind zo maar vind het met die beplanting zo leuk uitzien dat ik het wil proberen, heb nog een 60 cm bakje staan die ik wil gebruiken daarvoor.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:52

Wat bedoel je precies Jurdy? Kan je misschien een afbeelding vinden?
Ik doe niet aan aquascaping, als je dat bedoelt, maar ik heb wel hout in mijn bak dat doet denken aan wortels van een boom (al is het hout wel iets kleiner, het raakt de oppervlakte niet met zo'n 10 cm).

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:28

kwam niet meer op het woord maar dat inderdaad, vind het echt gaaf uitzien, maar moet het natuurliljk wel een beetje te maken zijn. gewoon dat hout heb ik ook in mijn huidige aqua, 2 stukken en vind dat er inderdaad ook al erg leuk uitzien.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:42

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:45

wauw dat zijn mooie voorbeelden! nu eens kijken hoe de fiets je zoiets maakt ha ha

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:49

Zo gedaan denk ik ha ha.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:50

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:51

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:55

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:57

ga de filmpjes straks thuis op de ipad bekijken, ben nu op het werk met alleen telefoon. vroeg me vooral af hoe je dat mos achtige zo krijgt, zo over de bodem en over het hout heen

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:58

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:02

het enige mos dat ik ken zijn van die plakken van de bloemenzaak ha ha, zoiets of heb je speciaal water mos :+ ga die laatste eens even snel stiekem bekijken nu haha

ah die laatste is echt geniaal zeg!

das een fijne site, kan ik eens kijken wat voor iets er allemaal is, kijken of ik handig genoeg zou kunnen zijn om iets te maken en bedenken wat ik er in wil en dan binnenkort aan de slag gaan ermee. en zal uiteraard niet zo mooi worden als die fotos die ik gezien heb maar achja :)
Laatst bijgewerkt door xJurdyWonanx op 22-10-12 17:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:04

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:26

Er zijn inderdaad ontzettend veel soorten onderwater mos, elke maand lijken er wel weer nieuwe bij te komen in de handel. Heb mijn garnalen bak er ook vol mee staan, erg mooi spul, zeker voor kleine bakken. :)

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:40

Lijkt me wel heel gaaf dat aquascaping! Maar eerst maar eens zien of ik mijn huidige bak goed kan houden, dan kunnen we weer een stapje verder :)
Mijn eerst volgende stap is een bak 1.20m :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:22

Ik ga proberen mijn meterbak te scapen, zal wel heel moeilijk worden.... Maar ik ben zo aan het kijken naar mooie bakken, dat ik veel inspiratie krijg. Ik denk eerder wel dat het een flop zal worden, maar het proberen waard :Y)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:45

Ik zou je, voor je begint met scapen, eerst heel erg goed inlezen in verlichting en plantengroei e.d. :).

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:33

Eerst even inlezen inderdaad. Komt wel veel bij kijken.
Wordt vast mooi!

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:32

kom er net achter dat mijn aquarium al best vaak veranderd is, en heb deze nu net een half jaar..

de eerste opzet(met nog planten van oude aquarium):
Afbeelding

3 weken geleden: (jammer genoeg is de hoogvinkarper(dalmatiermolly) nu inmiddels overleden)
Afbeelding

Nu: (hopelijk deze week nog wat extra plantjes er bij halen)
Afbeelding

En nog wat close-upjes van nu in linkjes;
overzicht met pareldanio die net langsschiet
verwarming met plantje dat hopelijk nog groeit..
kuhlii verstopt achter verwarming

fotos zijn waars. niet heel duidelijk aangezien het met mobiel is gedaan.
persoonlijk vind ik de eerste opzet het mooist, maar er moeten gewoon nog wat plantjes bij..
de '3weken geleden' foto zijn de zelfde plantjes als nu, alleen dan gegroeid..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 23:53

nog steeds geen guppen jongen maaaarrrr ze worden nu wel steeds dikker