BARF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liejn

Re: BARF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:44

ik heb gisterenochtend een worst uit de vriezer gehaald en deze was vanmorgen wel te snijden maar het midden was nog bevroren.. wil het niet geven als het nog bevroren is omdat ze best een gevoelig mdk heeft.. geef op dit moment 'sochtends brokken en 'savonds kvv.. dit totdat de brokken op zijn(heb nog ongeveer 1 kg dus een dag of 3 nog..

Kyra (even voorstellen: 2.5 jaar oude Rottweiler x eng. stafford teef met een (voeding/contact?) allergie) is een gulzige eter.. na het eten van brokken heeft ze vaak de hik en boert ze wat slijm/soms wat eten op.. heb nu 2 ochtenden KVV gegeven en daarmee heeft ze er geen last van..

Moet eerlijk toegeven dat ik eerst een beetje huiverig was voor KVV maar nu ik me er wat in heb verdiept ben ik toch overtuigd dat dit het beste voor haar gaat zijn.. ben dus nog heel onervaren en alle tips/tricks zijn welkom:)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:57

Bevroren geven zou ik niet doen, wat je wel kunt doen is zo'n bevroren worst doormidden hakken en de helft buiten de koelkast ontdooien, dan kun je dat eerder voeren.

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 16:56

anneliesdj schreef:
Bevroren geven zou ik niet doen, wat je wel kunt doen is zo'n bevroren worst doormidden hakken en de helft buiten de koelkast ontdooien, dan kun je dat eerder voeren.

das idd een goed idee.. dan krijgt dat alsnog idd de tijd niet om te bederven.. denk dat ik dat vanaf nu ga doen idd.. heb van mijn werk lege saladebakken meegenomen waar dan normaal 1kg slaatje in zit.. mijn planning is dan om een worst 24uur in de koelkast te laten ontdooien, vervolgens in 4 stukken te snijden, het plastic er af te halen en t vlees in die saladebakken in de koelkast te doen. een uur of 2 voor de maaltijd een bakje uit de koelkast halen.. en dan zou het toch wel goed op temperatuur moeten zijn toch?

moet zeggen dat t mij verbaasde hoeveel bloed er uit die worsten komt.. is voor mij geen probleem, maar kan me voorstellen dat mensen daarvan kunnen schrikken.. al zal dat met BARF nog wel veeeel erger zijn natuurlijk:P

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 17:21

Sonja89 schreef:
Die konijnenruggen wil ik ook, snif!

Waar haal jij de fazantfilet vandaan essie?

Ik ontdooi de barfhap trouwens ook buiten de koelkast, haal het er 's avonds uit en voer de volgende ochtend + avond.

moet je even aan nadia vragen wanneer ze weer konijnen heeft. en de fazant had zij van... nikedog? met die cavaliertjes weet je wel?

dat is idd een goede manier van ontdooien hoor liejn. ook kan je er gerust een scheutje lauw warm water over heen doen

het ligt er maar net aan wat ik voer, sommige dingen komt helemaal geen bloed uit en sommige (bijv hele konijnen) komt wel heel veel bloed uit

het vlees voor de puppy s heb ik ook al in de vriezer *\o/* (darf eco)

<3 <3 <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ze zijn al lekker in de puppy ren, spelen wat af en doen de meeste van hun plasjes op de kranten.
gister zijn de eerste mensen geweest en heerlijk om te zien hoe de pupjes daar meteen al naartoe trekken <3

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:51

Lief!!!

Ja eigenlijk moet ik een keer richting Nadia voor die ruggen, maar het is vrij ver helaas...

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:15

aaawh wat een lekkere pupsels essie :) Wat groeien ze snel!

Ik heb vandaag een paar uur in de keuken staan snijden/zagen/knippen. Het viel eigenlijk nog wel mee, per dag ongeveer 250 gram vleesbot en 125 gram spiervlees en aangezien ik alles per kg gekocht had zijn dat wel fijne aantallen om mee te werken. Alleen het orgaanvlees moet nog maar dat kan wachten. In de vriezer ligt nog gemalen lamshart en runderpens dus dat mag eerst op.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:20

Haha dat snijden/zagen/knippen kennen we allemaal :D Heeeeeerlijke weekendklusjes haha!

Ik heb vanmiddag lekkere verse bio lamspens en boekmaag van de Hooglander gehaald... Kan de Shar Pei weer een tijd vooruit. 30 maart komt mijn volgende levering pas weer, heb ik even de tijd om mijn vriezer een eind leeg te voeren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:10

Nou ik kan geen vlees meer zien zeg, heb vandaag en gister in totaal 90 kilo in handen gehad.
Een grote hond hebben is wel makkelijk, moet er niet aan denken om alles ook nog op 10 gram nauwkeurig te moeten verpakken. Maar met een klein hondje hoef je natuurlijk ook niet zoveel vlees in te slaan, dus dat scheelt ook weer.

Mooie pupjes hoor, ik vind ze wel erg veel weghebben van Rottie's zo :P

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 22:13

hee hee wil je niet zo schelden :Y) deze hebben een mooie puntneus ja :P

zooo jolie krijgt nu 3 kilo.. hopen dat ze nu mooi op gewicht blijft :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 23:25

Nou echte puntneusjes zie ik er nog niet in hoor :P Maar als ze groot zijn zijn ze een stuk mooier dan rottie's ;)

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 00:34

Ik wilde me ook even melden. Ik zit nog in de zoektocht naar een pup of herplaatser husky.
Zodra die er is, is het de bedoeling om carnibest te voeren. (waarschijnlijk in combi met wat Orijen) Barf ben ik imo nog niet genoeg van op de hoogte van wat wel en niet kan, ben me al wel aan het inlezen. :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:44

Bij de stichting waar ik voor opvang zit een kruising husky, heel leuk dier is dat, misschien wat voor jou??

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:44

Je mag me altijd meer info sturen :D
Zolang het maar geen hond is uit het buitenland. (zoals spanje, frankrijk, polen etc.) Dat zie ik ivm ziektes en parasieten die daar heersen niet zo zitten.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:32

Ik heb inmiddels een hondje gevonden :D Herplaatser huskypup van 12 weken. Volgende week zondag ga ik haar ophalen :D

Wat ik me even afvroeg; waar kan ik vinden wat ik in de vriezer kan bewaren qua barf (met name bot) en hoe lang dat goed blijft?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:39

Zo dat is snel Faline, gefeliciteerd!

Hoe lang je iets kunt bewaren ligt o.a. aan de temperatuur. Je vriest in principe in op -20. Bij mij gaat er redelijk wat vlees doorheen elke dag, waardoor het hier binnen een paar maanden weer op is. Maar ik weet van veel mensen dat ze bot wel tot een jaar bewaren en spiervlees/orgaan tot een half jaar.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:47

Oke, bedankt, dat is toch een stuk langer dan ik dacht!

Wat raden jullie aan voor het behouden van een goed gebit en vooral frisse adem. (Heb er toch zo'n hekel aan als een hond niet fris uit de mond ruikt :=)

Ik begin met KVV, omdat ze natuurlijk wel alles goed moet binnenkrijgen. Qua gebit zat ik er aan te denken ook meteen zo nu en dan een kippennek te geven. En dan maar hopen dat er op gekauwd wordt.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:56

Hier zijn de honden juist minder gaan ruiken sinds ze barf eten... Als je bang bent voor luchtjes zou ik niet kiezen voor een 'pensdag', maar de pens verdelen over 2 of 3 maaltijden per week. Verder maakt het niet echt uit wat je kiest qua diersoorten volgens mij, ze ruiken hier de ene dag niet erger dan de andere...

KVV gebruiken in de overstap is wel slim ja en dan inderdaad beginnen met kipnekken.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:06

Bedankt voor de tips!
In mijn omgeving voert eigenlijk niemand barf of kvv, alleen goedkope supermarkt of dierenspeciaalzaak eigen merk brokken... geen idee of dat (alleen) het probleem is, maar stinken dat die beesten doen. Ik vind dat echt zo vies :oo (En uiteraard steeds lekker in je gezicht hijgen :'))

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:10

Dat zal dan iets te maken hebben met de kwaliteit van het voer, gok ik :D Overigens kende ik ook niemand in mijn omgeving die ook barf voerde, toen ik begon. Maar in de tussentijd heb ik al veel lotgenoten gevonden die dichtbij wonen :j

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:12

Ja ik ben allang blij dat ik inmiddels een kvv verkooppunt in de buurt heb gevonden, dwz op minder dan een uur rijden :D Zit hier een kwartiertje vandaan. :D
Dus er zullen wel meer zijn, maar die ken ik dan idd (nog) niet.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:16

barfplaats.nl ken je ook al? :D

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:23

Ja, was er net nog aan het lezen :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:28

Goed zo :D Oh even off topic, maar hemeltje, jij bent van die onwijs lekkere Champ... Die nu verkocht is? Snif!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:52

Volgens mij hoort het stinken ook gewoon bij een hond, ik ken ook honden die dure brokken krijgen en uit de bek stinken. Vrienden van ons voeren Farmfood en die hond stikt ook, schijt ZWART en ze jubelen maar dat die brokken zo goed zijn, want als je ze in een bakje water gooit zinken ze als een baksteen en nemen geen water op.
Dat lijkt mij nu juist niet goed, maar kan nog niet terugvinden waarom niet.

Maar barfen is niet voor iedereen weggelegd natuurlijk, het kost meer planning, werk en nadenken en dan elke keer dieren voor je neus zien, vlees in handen hebben. Veel mensen hebben er gewoon geen zin in, ookal is het beter voor de hond.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 22:23

Hoihoi, nou ik kom me dan ook na lang lezen even melden :) ik heb me verdiept, maar nog maar kort de tijd aangezien onze aanwinst al over twee weken komt. En hier zitten experts, dus ik hoop dat jullie me wat verder willen helpen!

Per 7 april hebben we een herplaatser in huis hier. Een lieve duitse herder teef van nu 3 jaar. Ze komt van de moeder van een goede vriendin van me en is dus bekend hier in huis :) We hadden op een hond gepland, maar meer op een pup / herplaatser rond 2014. En we zijn nu vanwege omstandigheden gevraagd of wij deze dame in huis willen nemen, aangezien we toch al voor een hond gingen.

Op het moment staat ze op brok, pedigree voor german sheperds, vanwege huidproblemen. Vraag is echter of het huidproblemen waren of het juist kwam van de poel stilstaand water waar ze wel eens in terecht kwam toendertijd.
Ik krijg nog 1.5 zak voer mee, voor mij nu ze het daar goed op doet, vreselijk zonde om weg te gooien. Maar ik ga haar daar zeker niet op laten als het aan mij ligt. Ze krijgt via vriendin, die haar eigen hond wel kvv voert, regelmatig wat mee aan vers vlees. Denk dan aan een kippennekje o.i.d. en daar reageert ze goed op.

Dus, ik wil haar graag op kvv zetten. Barf is mij nu echt nog een stapje te ver, en heb daar ook niet de vriezerruimte voor. Ik ben echter zeker niet vies van wat prakken, mixen en een goede combinatie zoeken voor wat voor mijn beestje het beste is.
Wat raden jullie aan aan overstap? Langzaam van 1x p/w naar 7 dagen? Hoe bouw ik dit op? Wat kan ik in haar geval aanhouden voor haar leeftijd en gewicht? (rond de 35kg, netjes op gewicht)
Wat zou ideaal zijn? Carnibest, smuldier, of whatever? En wat voeg je toe? Ik lees dingen over af en toe een eitje erbij, soms wat groenten en 1x in de week een visje.

En wat zou nou echt lekker zijn om mee te trainen en te voeren. Ik heb nog geen slager o.i.d. in de buurt gevonden waar ik zoiets kan vinden. Dus tips rondom Veldhoven zijn ook welkom.
Veel vragen, maar ik had uiteraard verwacht nog wel een jaartje te hebben om me te informeren, en daar moet ik nu toch even (gelukkig) op terug komen :D