Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
merrieveulen schreef:@ jpyfordogs, ik weet niet of je hele verhaaltje voor mij bedoeld was, maar ik ben zéker niet tegen vers voeren, mits men het inderdaad serieus neemt. Ik vind het alleen wel jammer dat er soms zo heftig wordt gereageerd van de één naar de ander, dat je het niet goed genoeg doet als je brokken of blikvoer geeft, of dat het slecht is om vers te voeren.
Mijn hondje heeft beide gehad en dat is altijd goed gegaan. Ik heb destijds vele (wetenschappelijke) artikelen over honden en voeding opgezocht omdat ik schrok van de dingen die over brokken werden geschreven (o.a. dat er destructiedieren in werden verwerkt met de vlooienbanden nog aan, hoewel ik niet zeker weet of ik dat wel kan geloven). Ik denk ook zeker dat de commercie niet bepaald de beste invloed heeft op diervoeders, dat is namelijk wat ik ook zie gebeuren bij paardenvoer, veel goedkope grondstoffen, die feitelijk afval zijn. nu is daar op zich niks mis mee, wat de mens niet eet kan soms voor een dier prima zijn (zoals idd slachtafval van koeien e.d. bij honden), maar soms betreft het simpelweg 'iets' wat helemaal niet goed is voor het dier (in sommige paardenvoeders zitten dierlijke stoffen! hoe kóm je erbij!). Het hoge granengehalte in veel hondenvoer heb ik altijd erg vreemd gevonden bijvoorbeeld, een hond eet in de natuur niet of nauwelijks granen. (Ik erger me dan ook de blubber over die beneful reclame, waarin men zegt 'gezonde granen', dan rol ik met mijn ogen en denk 'hoeveel mensen gaan hier weer in trappen?'.)
Bij ons op stal wordt heel verschillend gevoerd, hooi of voordroog, diverse soorten brok en aanvullingen daarop. Ikzelf geef bijna geen standaard brok, alleen Faram krijgt dat. hij kan het goed hebben en krijgt geen klachten. voer ik dat aan Flicka, dan begint ze binnen een paar dagen te schuren. wil niet zeggen dat die brok niet deugt, maar voor Flicka moet ik iets anders bedenken.
Persoonlijk vind ik dat je als diereneigenaar gewoon moet openstaan voor wat er mogelijk is. heb je een hond met vage klachten, dan kan het raadzaam zijn om eens verder te kijken naar wat je voert. Als je een hond hebt die goed functioneert en zich lekker voelt bij wat je al geeft, dan is dat ook prima.
Ik vind dat je zoiets echt per individu moet bekijken, en als mens ook eerlijk moet kijken, objectief blijven. Soms roepen mensen dat hun dier het super doet, terwijl het vrij gemakkelijk véél beter kan. mijn ervaring is dat mensen het vaak erg veel gedoe vinden om dit soort dingen écht grondig uit te zoeken voor hun dier (en dan bedoel ik niet mensen hier op Bokt maar mensen die ik persoonlijk kende/ ken). Dat vind ik niet de juiste eerlijke motivatie om voor een bepaald voer te kiezen.
yv_on schreef:En de ontlasting is bij Greenheart ook goed? bedankt ik ga mij er even in verdiepen.
yv_on schreef:hoe denken jullie dan over vit k3 hoor daar veel negatieve dingen over. dit zit onder andere in farmfood en ook greenheart
xRomana schreef:Na het zien van die filmpjes ben ik heel blij dat ik barf en precies weet wat ik in mijn dieren stop
maar die filmpjes kende ik al.....Ik snap niet dat er nog mensen zijn die brokken dúrven voeren