Werkhonden & Training

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 23:33

BertinaBvd

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:40

Wat fijn dat hij weer opgeknapt is !

Wij hebben gister voor het eerst sinds eind november weer kunnen speuren.
Had even een stap terug gedaan op het spoor omdat we er even uitgeweest waren, maar meneer pakte het op alsof hij het dagelijks deed :)
Dus volgende week gaan we uitbreiden.

Apel gaat best goed ondanks dat meneer vollop in de puberteit is.
Alleen wat afgeleid hier en daar, maar zeker niet ontevreden !

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:50

Heerlijk dat ze het dan zo oppakken!

Appel gaat hier ook super, echt onwijs op me gericht. Zolang ik alleen op het veld sta :+.
Als er andere honden zijn die hun beloning krijgen, of langs lopen, moet ik echt alle zeilen bijzetten. Maar goed, als ik hem daar doorheen krijg loopt hij vast prima. Het jammere is dat gebruik maken van een speeltje als beloning to much is, hij draait helemaal door en gaat direct slopen, ruilen werkt niet. Dit hebben we er dus even uitgehaald, pas als we klaar zijn krijgt hij zijn speeltje. Ook moet ik echt de juiste gradatie van stembeloning vinden, als ik iets te enthousiast doe gaat hij alweer als een jekko neuroten. Best lastig, want als ik tevreden of blij ben, heb ik nogal een luide manier van trots zijn :+

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:52

Goed om te zien dat TinTin weer helemaal de oude is! Toch schrikken allemaal.

Ik heb na een vechtpartij gisteen ook weer voor het eerst sinds 2,5 week getraind. Het speuren ging echt geweldig; hij schijnt echt een talent te zijn. Hij had wel last van de ganzenstront en karkassen, waardoor die even terugkwam, maar hij bleef verder super straks en keurig verwijzen.

Ben nu begonnen met vooruit sturen. Nou, daarna was er niks meer met hem te beginnen. Hij bleef maar kijken of er ergens een bal lag. Hij heeft ook weer even lekker op de mouw gebeten, nog wel de jonge honden mouw, maar hij pakt het goed op!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:56

Schattig zijn die baby mouwen he :D

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:24

Ja, maar de mijne is geen baby meer *3 jaar* alleen heeft veel tijd gekost om het zo te krijgen dat hij dit durft. Toen we hem kregen met 6 maanden liep hij achter je aan en dook hij ineen. Het is nu een hele stoere vent aan het worden! Mijn mechelaar van 1 jaar is nu al verder, ter vergelijking. Maar hij pakt het nu goed op. 2x zien is de derde keer doen bij hem. Alleen de "voet-oefening" blijft hij traag en ongeinteresseerd.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:09

Om weer even wat leven in het topic te blazen ;) hier een kort filmpje van vandaag met pakwerk! Klein beetje achtergrond informatie: Mevrouw zit altijd heel hoog in haar drift, waardoor we bijna niet tot haar door kunnen dringen. We werken nu dus veel aan appel en geduld tijdens het pakwerk, zodat ze haar energie gebruikt voor het werk (vaak was ze door al het gejank, gespring en de strijd van het niet willen lossen al heel snel bek af en ik trouwens ook). Maar toen ik dit filmpje net zag, was ik toch wel heel erg trots! Voor het eerst heeft ze keurig rustig zitten wachten tot ze mocht gaan, zonder constant te janken en steeds weg te willen springen.

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:18

Ik kan het filmpje niet zien. :(

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:22

ik ook niet...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:52

Hmmm, ik hoorde het net idd ook al in een ander topic. Komt waarschijnlijk omdat het via Facebook gaat. We hebben nu aan de clubgenoot gevraagd of ze het op YouTube wil zetten (het lukt me namelijk niet om het filmpje vanaf Facebook op te slaan. Weten jullie toevallig hoe dat moet?)

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:02

Je kunt http://www.offliberty.com proberen, maar ik vrees "het ergste". :P En gewoon de link hier plaatsen dan? Kan dat niet? Of staat het filmpje op privé?

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:16

Zijn jullie ook bekend met Ingmar Sioen uit Belgie?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 13:29

Net van een kennis gehoord dat er hier in Noordoost IJsland binnenkort een trial (schapendrijven) wordt georganiseerd, in dit kleine dun bevolkte landje iets wat niet al vaak plaats vindt (Ik was al bang dat de landskampioenschappen in de herfst, aan de ander kant van IJsland het enige evenement zou zijn).
Vermoedelijk eind maart, en ik zal er alles aan doen deel te kunnen nemen, het wordt de eerste keer dat aan zoiets zal meedoen.

De honden worden ingedeeld in drie groepen, "jonge honden", onder drie jaar, en de A en de B groep van honden boven de drie jaar, de B groep een parcours zonder "shedden", A mét.
Gezien mijn Glama in juni pas drie wordt kan ik nog in de jonge hondengroep starten. Niet zo gek, een kortere outrun, en wat een tolerantere beoordeling.

Door een vreemd warme periode in februarie heb ik al een paar keer kunnen trainen, en hoewel nu de sneeuwstorm om het huis waait kan ik hopelijk nog wat sessies oefenen voor einde deze maand, ik heb een groep jaarlingen bewust niet onder de ram gesturd met dit doel.
Ik hoop dat het doorgaat en zo ja zal ik laten horen hoe we het er af hebben gebracht

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 17:26

zooo dat klinkt wel héél gaaf kuggur! ook lekker veel foto's (laten) maken he, ben wel benieuwd!
Wat is 'shedden' precies? ze in het 'hok' drijven?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 17:58

Ja, ik hoop erg dat het doorgaat (het weer wil hier nog wel eens een streep door de rekening zetten, vandaag bijvoorbeeld niet naar het werk geweest vanwege sneeuwstorm).
Had ik er inderdaad bij moeten zetten, shedden is het splitsen en op de plaats houden van de groep schapen, bij onze wedstrijden vier opsplitsen in twee groepen van twee. Dit onderdeel wordt hier alleen in de hoogste groep de "A" gevraagd, het is een moeilijke oefening omdat het zo tegen het instinct van de hond ingaat (de schapen ten alle tijden juist bijelkaar houden).
Het in het hok drijven is de afsluiting van je "run" in iedere van de drie groepen, en heet in het engels "penning".

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:14

superleuk! Bij een kennis van me in de buurt zit een club of instructeur oid waar men zich bezighoudt met het schapendrijven, wil daar altijd nog graag een keer gaan kijken. Het lijkt me zó geweldig om dat samen met je hond te doen!
Ik hoop echt dat het doorgaat voor je!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:25

wat leuk, zo'n grote wedstrijd!

hier even een stelling: een mechelse herder is geen huishond.

dit is namelijk wat we gister om onze oren geslagen gekregen hebben. een mech hoort buiten in een kennel volgens degene. ik ben benieuwd naar jullie mening

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:46

Pfff, nou daar ben ik het echt niet mee eens! Een Mechelaar kan prima binnen. Hoeveel mechelaars zijn sowieso al niet geschikt voor 't "echte" werk? Ik snap dat er honden in kennels worden gehouden, en als je een hond een diensthond is, dan is het logisch, want dan moet er een goede vacht opgebouwd worden. Maar de hond is vaak graag bij zijn baas. Niets mis mee dus! Wat waren de argumenten tegen dan? :)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:16

Ik heb hier een levend voorbeeld dat het wel kan! Maar ook 5 waarvan het echt geen optie is :D

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 00:59

Ze zijn volgens die man te nerveus en veel te snel overprikkeld.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 07:02

@Kuggur: ik hoop dat het doorgaat, veel succes hé!!
En natuurlijk berichten hoe het was, probeer iemand te regelen die wat foto's maakt.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 09:11

EW: Dat is ook precies de reden waarom ik ze buiten in een kennel heb. Ik heb er maar eentje, maar die is niet geschikt voor het werk, die in huis kan. De rest zit alleen maar op je lip en zenuwachtig te doen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 09:18

Kuggur, gaaf zeg! Ik hoop dat het doorgaat!

Empty words, ik ken een heel aantal mechelse herders waar het wel bij klopt, maar daar wordt niet mee gewerkt. Die worden wel gehouden in huis maar om nu te zeggen dat het een fijne huishond is, :n

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 09:52

Als je je mechelaar voldoende beweging en uitdaging geeft kan hij heel goed als huishond functioneren.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:17

Bertina, dat zal ook inderdaad kunnen. Maar onze honden gaan meerdere keren per week mee naar het werk, lopen rondes en trainen daarnaast; en nog wil ik ze niet in huis!