Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:48

De ruimte vind ik ook erg triest hoor, die is 24 x 10 meter, Lolita is een goede 6.4 meter lang!, ze heeft geen bescherming tegen direct zonlicht en ze zit al sinds 1980 alleen.

Trouwens die harde muziek moet voor de orka's gekmakend zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:50

Urko schreef:
Mindim schreef:
http://johnkielty.files.wordpress.com/2 ... -tank3.jpg

Lolita, al 40 jaar in gevangenschap, alleen levend in dit bad. De tribunes herbergen meer ruimte dan het bad.

Dit vind ik dus in en in triest... De ruimte is een ding om wat van te zeggen maar dat ze alleen zit! Dat vind ik nog veel erger...

Je kan daar onmogelijk twee orka's in passen :?. Dat dier moet daar gewoon weg, of ze vergroten dat bad meteen vijf tot tien keer zodat er iig nog eentje bij in kan zodat ze niet alleen zit.

Overigens hebben Morgan en haar makkers niet veel meer ruimte per orka, meen ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:37

_San87_ schreef:
Je kan daar onmogelijk twee orka's in passen :?. Dat dier moet daar gewoon weg, of ze vergroten dat bad meteen vijf tot tien keer zodat er iig nog eentje bij in kan zodat ze niet alleen zit.

Overigens hebben Morgan en haar makkers niet veel meer ruimte per orka, meen ik.

Er wordt al jaren actie voor gevoerd.

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:54

ik vind het wel goed dat Morgan naar Tenerife gaat, ik ken ook het hele verhaal van Keiko en wat hem is overkomen. Keiko zat dan wel al langer in gevangenschap maar alsnog vind ik dat zo'n orka nietmeer terug kan, als ze hem vrij willen hebben hadden ze 'm in zee moeten laten, nu kan hij gewoon nietmeer terug.
Tenerife zie ik als een goede oplossing omdat dat nog redelijk groot is en met soortgenoten.

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 00:12

_San87_ schreef:
Je kan daar onmogelijk twee orka's in passen :? Dat dier moet daar gewoon weg, of ze vergroten dat bad meteen vijf tot tien keer zodat er iig nog eentje bij in kan zodat ze niet alleen zit.

In dat kleine badje heeft ze 10 jaar samen met Hugo door gebracht.
http://www.youtube.com/watch?feature=fv ... wdWPw&NR=1
Tokitae heeft in dat kleine bad nog gezelschap (in hoevere je dat dan nog gezelschap kan noemen) nog dolfijnen zitten.
http://www.youtube.com/watch?v=Ui5Uvh74 ... re=related.

En dit is (zover ik weet) Hugo zijn oude tank waar nu een Lamantijn (zeekoe) in zit.
http://www.youtube.com/watch?v=rdyLsYeB ... re=related

Met dieren omgaan is niet hun sterkste kant daar in Miami.

Zelfs de showtank van de dolfijnen is groter als het bakje waar Tokitae in zit, oke wel met 10 stuks maar dan nog...............
http://www.youtube.com/watch?v=XqB_ojcb ... re=related

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 00:28

|( kan er alleen maar heel verdrietig van worden dat deze dieren zo moeten leven....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 01:03

Ik had een linkje naar Facebook gemaakt, maar dat werkt niet. Mijn man is kapitein op een containerschip en in de middelandsezeegebied krijg je dus dit soort taferelen. Als je ziet hoe snel en ver ze zwemmen, kan ik het niet meer aanzien dat deze magnifieke dieren in een aquarium zitten. Zit ook een fijn muziekje bij :D

Ik zal weer ontopic :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 01:19

Dat kraamkamerforum is toch voor mensen met de kop in het zand hoor, Morgan heeft wondjes, dat geeft niet want orka's in andere dolfinaria hebben dat ook :') Zie me al met mijn paard, stel ik laat de hoeven ellenlang groeien, dan zeg ik dat meerdere paarden dat hebben en dan maakt het niet uit? Ik kijk daar maar niet meer.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 01:46

@Mindim, je zou dat mooie filmpje kunnen plakken in dat forum, het zegt een boel...
Die lekker vrij zwemmende dolfijnen doen me trouwens denken aan vrij vliegende ara's. Als je dat hebt gezien, weet je voorgoed dat grote ara's niet in een hokje of vastgeketend aan een stok horen te leven.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 10:15

Die kraamkamerwebsite is ook bedoeld voor kinderen, de heftige discussie die daar ontstaat vind ik nogal ongepast. De meeste kinderen die daar komen willen gewoon wat lezen over de babydolfijnen en zeeleeuwen en misschien een plaatje kijken van Morgan.
De hele discussie die daar nu woedt vind ik dus minder op zijn plaats. Maar goed, iedereen moet natuurlijk doen wat hij/zij niet laten kan :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 10:41

In elk geval leer ik mijn kind dat het absoluut niet kan om dieren op die manier te houden.

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 11:16

Wat een heerlijk filmpje Mindim. Zo hoort het te zijn. Zo vrij als een vogel (uuh dolfijn).

Mindfields schreef:
In elk geval leer ik mijn kind dat het absoluut niet kan om dieren op die manier te houden.

Dat leer ik mijn kind ook, die is nu 4 en wil al niet eens meer naar het dolfinarium; want dat is zielig he mama. Die diertjes horen in de zee.
En zo is het maar net.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 11:32

Ik heb mijn kind 1 keer mee genomen naar een dierentuin. In Arnhem, we werden er allemaal wat triest van. Nee, dierentuinen en dolfinaria zijn aan ons niet besteedt.

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 11:56

Naar de dierentuin gaan we wel geregeld. Ze hebben goede projecten in de tuinen die zorgen dat er ook weer bedreigde populaties weer groeien. Zo heeft Diergaarde Blijdorp een aantal projecten lopen (ook samen met andere tuinen)waar ze met bedreigde diersoorten fokken om die weer in het wild uit te zetten. Oke voor menig dier is er te weinig ruime in een dierentuin en het is ook niet goed te praten dat ze zulke mooie dieren opsluiten. Het is niet goed te praten, maar heb hier minder moeite mee als een dolfinarium. Omdat ik weet dat er nog steeds wildvang dieren in terecht komen. Dat dat is het punt waar ik niet tegen kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 12:19

Ik ben zelf nogal een roofvogelfanaat en in Arnhem zit een prachtige zeearend, die daar niet kan vliegen, wat geklapper en dat is het. Die dieren zijn prachtig in het luchtruim, daar leven ze voor. Doet me verdriet om zo'n dier dan te zien, terwijl het niet kan vliegen.
Misschien dat ze met hem trainen hoor en komt ie er misschien wel uit, maar nee, je doet zo'n dier zo erg te kort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 12:21

Kwaliteit van leven zowel fysiek als mentaal moet gegarandeerd zijn, eer je een dier houdt en daar schort het bij veel dieren aan en zeker bij de orka's.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:17

kikia schreef:
_San87_ schreef:
Je kan daar onmogelijk twee orka's in passen :? Dat dier moet daar gewoon weg, of ze vergroten dat bad meteen vijf tot tien keer zodat er iig nog eentje bij in kan zodat ze niet alleen zit.

In dat kleine badje heeft ze 10 jaar samen met Hugo door gebracht.
http://www.youtube.com/watch?feature=fv ... wdWPw&NR=1
Tokitae heeft in dat kleine bad nog gezelschap (in hoevere je dat dan nog gezelschap kan noemen) nog dolfijnen zitten.
http://www.youtube.com/watch?v=Ui5Uvh74 ... re=related.

En dit is (zover ik weet) Hugo zijn oude tank waar nu een Lamantijn (zeekoe) in zit.
http://www.youtube.com/watch?v=rdyLsYeB ... re=related

Met dieren omgaan is niet hun sterkste kant daar in Miami.

Zelfs de showtank van de dolfijnen is groter als het bakje waar Tokitae in zit, oke wel met 10 stuks maar dan nog...............
http://www.youtube.com/watch?v=XqB_ojcb ... re=related

Ja, ik ken de filmpjes en foto's. Het is ernstig ;(.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:30

Mindim schreef:
Ik had een linkje naar Facebook gemaakt, maar dat werkt niet. Mijn man is kapitein op een containerschip en in de middelandsezeegebied krijg je dus dit soort taferelen. Als je ziet hoe snel en ver ze zwemmen, kan ik het niet meer aanzien dat deze magnifieke dieren in een aquarium zitten. Zit ook een fijn muziekje bij :D
http://www.youtube.com/watch?v=3O9ekNPu ... e=youtu.be

Ik zal weer ontopic :+

Geweldig _O_! En wat gaan ze snel :oo! Hoeveel knopen vaart zo'n schip?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 14:49

17 knopen ongeveer :D Sommige gaan ook wel sneller hoor, met wind mee sowieso. 17 knopen is ongeveer 32 km per uur, voor een ieder die dat niet weet :D
Ze zitten echt pal voor de romp, je ziet de romp af en toe ook. Af en toe houden ze in om een flinke spurt naar voren te maken. Ook laten ze zich in snelheid zakken, gaan dan onder het schip door en gaan in de golven achter het schip spelen. Dat is ook een geweldig gezicht, maar heb daar geen filmpje van. Ze springen dan over de golfslag die het schip maakt en hoog!!

Als je dit een paar maal hebt aanschouwd, is een dolfinarium alleen maar triest hoor. Mijn man heeft er een gruwelijke hekel aan. Hij komt idd ook orka's, walvissen, haaien en noem het maar tegen. Prachtig.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 15:55

Een nieuw jaar, nieuwe start
31 december 2011
Verzorger: Steve

Ook voor Morgan gebeurde er veel in 2011; zij woont nu weer met soortgenoten samen in een veel grotere ruimte dan het afgelopen jaar. Een grote vooruitgang.
Wij krijgen veel e-mails van bezorgde mensen, over de krassen die Morgan heeft opgelopen. Deze krassen kun je een beetje vergelijken met als jij in de speeltuin druk speelt en uitglijdt. Jonge mensen en dieren spelen veel. En bij ieder spelletje gaat het wel eens mis. Dan loop jij ook wel eens een blauwe plek of wondje op, toch? Bij Morgan gebeurt dat ook tijdens het spelen, maar omdat Morgan een orka is, zijn de krassen wat groter dan bij jou.

Nu Morgan niet meer in het Dolfinarium woont, gaat zij de kraamkamer verlaten. Eigenlijk net als met Fox, Lelie, Luna en Rif toen zij twee werden. Deze dieren zie je nog regelmatig langskomen in de weblogs van Kiska, Yuki, Storm, Sting, Makai en Kai. Omdat wij graag in de gaten houden hoe het met Morgan gaat en dit ook met jou willen delen, plaatsen we eens per twee weken een uitgebreide update. In deze update kun je lezen hoe het met Morgan gaat en wat ze meemaakt. Vanaf volgende week kun je deze updates hier vinden op de website van het Dolfinarium.

Bron: http://www.kraamkamer.nl

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 16:36

Maar zoals iemand eerder al zei, die updates zijn voor kleine kinderen. Ik speel niet meer in de speeltuin en tuurlijk maken ze er voor van die kleintjes iets leuks van. Ik vind persoonlijk, als volwassene gekeken, vind het nogal eenzijdig. Geen enkel verhaal heeft alleen maar goede kanten.
Deze updates hoeven persoonlijk voor mij daarom ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 17:00

Ik lees net dat 4 van de 7 deskundigen die zijn gevraagd in 2010 een mening te geven over het uitzetten van Morgan, hun mening hebben veranderd. Zij vinden dat Morgan wel een geschikte kandidaat is.
Er was eind november nieuw geluidsmateriaal welke aan geeft dat Morgan behoort tot de Norwegian P Pod. Deze is of haar geboorte groep of zeer nauw verwant. Aangzeien ze de fjorden van Noorwegen nog steeds aan doen en met de nieuw vrijgekomen info, hebben 4 deskundigen hun mening herzien.
Zie hier hun brieven:
http://janvantwillert.files.wordpress.com/2011/05/ford-guinet-ugarte-lockyer-2011-support-morgans-release.pdf

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 17:56

kikia schreef:
Naar de dierentuin gaan we wel geregeld. Ze hebben goede projecten in de tuinen die zorgen dat er ook weer bedreigde populaties weer groeien. Zo heeft Diergaarde Blijdorp een aantal projecten lopen (ook samen met andere tuinen)waar ze met bedreigde diersoorten fokken om die weer in het wild uit te zetten. Oke voor menig dier is er te weinig ruime in een dierentuin en het is ook niet goed te praten dat ze zulke mooie dieren opsluiten. Het is niet goed te praten, maar heb hier minder moeite mee als een dolfinarium. Omdat ik weet dat er nog steeds wildvang dieren in terecht komen. Dat dat is het punt waar ik niet tegen kan.

Voor zover ik weet wordt er nog niet één dier uitgezet dat in een dierentuin is gefokt. De enige uitzondering is Pzrewalski paard (en misshien de korenwolf?). Dat heeft o.a. te maken met ziektebestrijding en ook de praktische kant, van ruimte en geld.
Ze zijn nu bezig met een Amur Leopard project, al enkele jaren en wanneer dat slaagt zal dat de tweede soort zijn (voor zover bij mij bekend). Ik ben nauw betrokken geweest bij dat project en weet er dus wel íets van af ;) .

Wel worden er veel onderzoeken gedaan naar dieren in parken, onderzoeken die in de natuur niet zouden kunnen worden uitgevoerd. De resultaten van die onderzoeken kunnen dan weer gebruikt worden om dieren in de natuur te helpen. En daaraan doet Dolfinarium dus ook mee. Ik heb het inkje van de geluidsonderzoeken al eens geplaatst, maar zo zijn er meerdere onderzoeken.

Dolfinarium haalt geen dieren uit het wild. Er worden geen dolfijnen voor Harderwijk gevangen in Taiji bijvoorbeeld. Dat is al jaren zo. Wel komen helaas enkele van de oudgedienden zoals Skinny van 49 jaar, uit de natuur. Maar ik vind niet dat je een park nu kunt afrekenen op iets wat meer dan 20 jaar geleden is gebeurd. Dan kun je alle dierentuinen wel afkatten, want ook zij hebben allemaal dieren (gehad) die wildvang zijn. Veel vogels in dierentuinen nu zijn zelfs wildvang ;)

Daarnaast worden er de bruinvissen opgevangen door SOS Dolfijn die allemaal weer terug gaan de natuur in. Harderwijk heeft nu nog maar 4 bruinvissen zelf. Ze zouden kunnen zeggen: 'kom we zetten de opgevangen bruinvissen niet meer uit, maar plaatsen ze in het park'. Dat wordt niet gedaan, de dieren in de opvang gaan allemaal gewoon terug naar zee.

@Mindim; dat geluidsmateriaal is opgenomen door Filipa en Heike. Filipa had al eerder geluidsopnamen van Morgan gemaakt. Zij is namelijk werkzaam voor de University van St Andrews die veel onderzoek doet naar orka's in de Atlantic en soms samenwerkt met Dolfinarium. Filipa is ook verantwoordelijk voor de geluidsopnamen op basis waarvan de 7 experts in eerste instantie zeiden dat uitzet NIET mogelijk was.
Ik lees die 4 brieven trouwens anders; er staat niet dat Morgan een kandidaat is (niet in alle brieven iig). Er staat dat het eventueel een mogelijkheid zou kunnen zijn, waarbij geen succes gegarandeerd kan worden (potentially feasible, interesting experiment). Dat verschilt niet veel van het advies dat ze eerder gaven in het rapport van van Elk e.a uit 2010 ;) . Sterker nog, in de laatste brief staat letterlijk dat hij al eerder de sea pen had geadviseerd, van het veranderen van mening is dus geen sprake. Tom Ford (de eerste brief) is imo altijd al iemand geweest die graag meedoet aan een experiment met een orka uitzetten. En de andere twee brieven zetten voor mij ook de nadruk op het experiment en op het sociale contact dat noodzakelijk is en niet op de 'ze moet weer worden vrijgelaten', want dat zeggen deze mensen niet.
De brief van Christina (de derde) geeft mijn mening eigenlijk prima weer :) Het uitzetten zou interessant zijn en zou voor Morgan goed kúnnen zijn, maar het grote gebrek aan sociale contact is niet goed en dat wordt in LP dan weer opgevangen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 18:12

assie schreef:
Dolfinarium haalt geen dieren uit het wild. Er worden geen dolfijnen voor Harderwijk gevangen in Taiji bijvoorbeeld. Dat is al jaren zo. Wel komen helaas enkele van de oudgedienden zoals Skinny van 49 jaar, uit de natuur.

ter compensatie fokken ze nu maar raak en zitten er 25 van die arme beesten op een oppervlakte van 7000m2...

zijn écht goed bezig daar :n :n

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 18:30

Ja, dat jij vindt dat het slecht is, weet ik nu wel :) . Ik zet even een bewering recht; Het Dolfinarium vangt geen dieren uit zee, maar is sterk tegen de dolfijnenvangst in Taiji en sponsort dat dus ook op geen enkele manier.
De dolfijnen die wél uit de natuur komen in Harderwijk zijn allemaal ouder dan 25. Sommige zijn opgevangen en konden niet terug naar zee. Er zijn ook dieren die oorspronkelijk uit zo'n drijfjacht komen (soms via omwegen, waarbij het dier eerst jaren in Amerika heeft gewoond en dan wegens ruimtegebrek daar naar Harderwijk komt). Heel poedersuiker, maar denk niet dat Dolfinarium opdracht heeft gegeven voor die vangsten. Ik denk dat je deze vangsten kunt vergelijken met de mensen die een pupje kopen/redden bij een slechte fokker. Of een mager, mishandeld paard bij een slechte handelaar weghalen om het te redden. Je redt daarbij het éne dier omdat je het niet over je hart kunt verkrijgen het te laten zitten, maar sponsort daarmee wel de broodfok/slechte handelaar. Is dat slecht? Ja, vind ik wel. Maar het is ook menselijk en begrijpelijk vind ik. Het is ook iets dat al jaren niet meer gebeurt.

En het fokken; vind ik ook niet zo cool. Maar vind ik wel natuurlijk gedrag. In (o.a.) Kolmarden zoo, Zweden krijgen de tijgers en leeuwinnen ieder jaar een nest welpen. Die worden (bijna) allemaal tussen hun eerste en tweede jaar ingeslapen. Daar zijn ze ook heel open over. Het werpen, zogen en moederen is natuurlijk gedrag voor de dieren en een vorm van verrijking. De welpen zouden in de natuur tussen hun eerste en tweede jaar op zoek gaan naar een nieuwe troep en verder trekken. Dit wordt gesimuleerd door ze weg te halen bij de troep en wanneer er geen plek is in andere dierentuinen (en dat is er meestal niet) ze te laten inslapen.
Dat gebeurt zelfs met superzeldzame dieren als de Amur Leopard (nog 45 in de natuur, zo'n 150 in parken). Kolmarden is niet de enige, de meeste Scandinavische dierentuinen doen het zo. Je kunt er over discussieren of dat de manier is om het te doen. De link met dolfijnen? Het baren/moederen/zwanger zijn is natuurlijk gedrag, de dieren worden niet geinsemineerd oid, dat gaat gewoon natuurlijk. De jongen die het gevolg zijn kun je in Nederland niet zo maar laten inslapen en dus groeit je groep dan. Ik vind persoonlijk dat de max wel is bereikt, maar dat terzijde. Er wordt overigens wel degelijk aan geboortebeperking gedaan en ik geloof dat er ook verhuizingen gepland worden :) . Bij die verhuizingen worden voor zover mogelijk geen moeders en kinderen uit elkaar gehaald, die blijven sowieso minimaal 2 jaar bij elkaar en vaak zelfs nog langer.